New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 272K
Den store økonomitråd
Hvad er det lige, der indikerer, at der er kommet mere ro på transfermarkedet? Alt taler da for, at det går den anden vej.

Premier Leagues udvikling i transferforbrug:
20/21: €1,62 mia
21/22: €1,72 mia
22/23: €3,18 mia
23/24: €2,96 mia
24/25: €2,87 mia
25/26: €4,06 mia
26/27: €4,13 mia

Bundesligaen satte transferrekord i 25/26
Serie A satte transferrekord i 25/26
LaLiga satte transferrekord i 25/26
Championship satte transferrekord for 26/27 alene i sommerens vindue.
Süper Lig i Tyrkiet satte også rekord for 26/27 alene i sommerens vindue. De bruger nu lige så mange penge som Saudi.
I Portugal, USA, Brasilien og Holland har man også slået alle rekorder.

Jeg har sagt det før. Jeg kan simpelthen ik se, hvorfor danske klubber lige pludselig rammer et loft på fx €30M. Hvorfor kan en dansk klub i sælge for €35-50M som de kan i Holland, Belgien, Grækenland, Ukraine, Kroatien, Østrig osv? Især hvis man pludselig kan sælge direkte til Premier League.

Det er klart, at Premier League er det store lokomotiv. England nok mere generelt, da f.eks Egeli jo blev handlet over f.eks Simsir til Championship.

Mht loftet, så kan vi tage Ligue 1 som eksempel. Der er tre handler over 20 millioner euro - der ikke er Paris SG. Den ene af dem er helt tydelig en Chelsea handel, altså en spiller til Strasbourg der nok, såfremt han fortsætter udviklingen skal til Chelsea. Så er vi nede på 2 handler. Sidste sæson var billedet det samme.

Så skal man sælger for f.eks 25 millioner euro til Ligue 1. Så skal det være til Paris SG, men handler de i Danmark?

Det største køb i en stor klub som Lyon i denne sæson var Mads Bidstrup til 80 millioner kroner. I Toulouse var Jørgensen klart største handel.

I Spanien har billedet været det samme de sidste par år. Tre hold kan handler over 20 millioner, i år var den højeste transfer (ind) uden for de 3 store klubber på 16 millioner euro. Men hvornår har en dansk klub sidst solgt til Real Madrid, Barcelona eller Atlético Madrid?

I Serie A mener jeg det var 5 klubber (to med nye ejere) der handlede for mere end 20 millioner for en spiller.

Så ja, der handles markant mere, fordi transfers er blevet et væsentlig del af indtægterne i klubberne, og fordi spillere der før nærmest var gratis nu handles for relativt store millionbeløb - som i Danmark (Gretarsson er et eksempel).

25-30 millioner Euro er bare, også i de store ligaer, et rigtigt stort beløb for en spiller.

Jeg er meget enig i, hvad deres strategi er og at der ikke lige er nogle salg i Osorio klassen lige for, nok nærmere i Lee/Byskov niveauet lige nu og her.

Du kan sagtens have ret men jeg syntes det er svært at spå om deres trup. Det er som om de altid finder noget frem.

Ifølge transfermarkt har de 13 spillere på 22 år eller derunder ud af de 29 i truppen. Nogen af dem har fået spilletid over længere tid og så plejer de at nærme sig et endeligt gennembrud/salg (ligesom i Fcn).

(Det her er opsamling på mine tanker. Det minder givet om noget der er blevet ignoreret før, så det er en fin MO igen. Jeg prøver at være balanceret)

Når man ser på AGF, hvad har de så kørende for sig?

Det bliver hurtigt øjebliksbilleder.

Stadion er på vej og den kommercielle maskine kører på højtryk.

Det sportslige halter umiddelbart og i bedste fald ligner det at AGF er tilbage til at være det ligegyldige fyld i top-6.

Man har Arnstad og Emmery som oplagte salgsobjekter. Bech bør stadig kunne sælges, men har tabt værdi. Links er en speciel sag, men han værdi toppede formentlig i sommers.

Der er talenter på vej, primært Bogere. Camara har vist sig frem, men får formentlig svær vej til spilletid. TK har været skadet, så det er svært at vurdere hans position.

Der er andre unge, fx Storch og Tchamche i truppen.

Bogere kan hurtigt blive meget interessant, men det kræver at situationen ændres. De andre er ikke nogen, der står lige foran noget godt.

Der er ikke skabt de arvtagere for Arnstad og Bech, der gør man ser holdet holde kursen med foret bankkonto efter et salg. McCowatt er det oplagte bud på en afløser, men selvom han var dyrere end Arnstad, er der ikke det store transferpotentiale i ham.

Det hele er forværret af den sportslige situation, men jeg ser en lang række spørgsmål trænge sig på om, hvad det er man forventer?

Det virker som om man prøvede lykken i sommers, for at satse på de unge. I takt med udviklingen har man fået fyldt op med spillere der ikke er Max Power-typer, men heller ikke oplagte løsninger for et tophold.

Holdet har til tider spillet blændende fodbold og JP står for noget godt. Men har man fyldt op med 'ok' typer, der ikke kan bære den ambitiøse spillestil, eller er det bare stoppe-ud? Kan det løses med evt tilgange i vintervinduet? Hvis ja, kommer det så til vinter? Bygger man fundamentet til endnu et raid i top-3, eller til cementering af 5-6. Pladsen?

Jeg er ikke imponeret af de visioner jeg mener at kunne se. Det fremstår halvhjertet og med manglende konsekvens på talenter, trup, lønpolitik, transferambitioner osv.

Det er klart, at Premier League er det store lokomotiv. England nok mere generelt, da f.eks Egeli jo blev handlet over f.eks Simsir til Championship.

Mht loftet, så kan vi tage Ligue 1 som eksempel. Der er tre handler over 20 millioner euro - der ikke er Paris SG. Den ene af dem er helt tydelig en Chelsea handel, altså en spiller til Strasbourg der nok, såfremt han fortsætter udviklingen skal til Chelsea. Så er vi nede på 2 handler. Sidste sæson var billedet det samme.

Så skal man sælger for f.eks 25 millioner euro til Ligue 1. Så skal det være til Paris SG, men handler de i Danmark?

Det største køb i en stor klub som Lyon i denne sæson var Mads Bidstrup til 80 millioner kroner. I Toulouse var Jørgensen klart største handel.

I Spanien har billedet været det samme de sidste par år. Tre hold kan handler over 20 millioner, i år var den højeste transfer (ind) uden for de 3 store klubber på 16 millioner euro. Men hvornår har en dansk klub sidst solgt til Real Madrid, Barcelona eller Atlético Madrid?

I Serie A mener jeg det var 5 klubber (to med nye ejere) der handlede for mere end 20 millioner for en spiller.

Så ja, der handles markant mere, fordi transfers er blevet et væsentlig del af indtægterne i klubberne, og fordi spillere der før nærmest var gratis nu handles for relativt store millionbeløb - som i Danmark (Gretarsson er et eksempel).

25-30 millioner Euro er bare, også i de store ligaer, et rigtigt stort beløb for en spiller.
Spaendende nuancer.
Men det behoever vel ikke altid at vaere rekordsalg, ? - i vores tilfaelde kunne Bech & Arnstadt vel vaere fine salg paa en hylde omkring 5-7-10 mio Euro.
Jeg tror den dag, transfermarkedet evt stangnerer eller falder bliver det pga eksterne omstaendigheder, en finanskrise som det mest oplagte.
Jeg synes det er spaende at laese med herinde, men er paa ingen maade ekspert, som jeg det ser var der en ekspandering fra foerst Kina/Rusland som lige pludselig tilfoerte en masse penge til transfermarkedet, derefter Saudi Arabien og til del ogsaa USA. Derfra har jeg lidt svaert ved at se, hvilken land/liga som skulle tilfoere flere resourcer til transfermarkedet.

Spaendende nuancer.
Men det behoever vel ikke altid at vaere rekordsalg, ? - i vores tilfaelde kunne Bech & Arnstadt vel vaere fine salg paa en hylde omkring 5-7-10 mio Euro.
Jeg tror den dag, transfermarkedet evt stangnerer eller falder bliver det pga eksterne omstaendigheder, en finanskrise som det mest oplagte.
Jeg synes det er spaende at laese med herinde, men er paa ingen maade ekspert, som jeg det ser var der en ekspandering fra foerst Kina/Rusland som lige pludselig tilfoerte en masse penge til transfermarkedet, derefter Saudi Arabien og til del ogsaa USA. Derfra har jeg lidt svaert ved at se, hvilken land/liga som skulle tilfoere flere resourcer til transfermarkedet.
Det er klart, at en finanskrise vil ramme fodboldklubberne hårdere denne gang end eksempelvis i 2008, fordi en langt større del af økonomien er bundet op på transfermarkedet nu, end dengang, hvor de kommercielle indtægter fyldte mere i klubbernes samlede økonomi.

Mit svar var dog primært rettet mod en anden bruger, der mente, at selv de dyreste spillere ville fortsætte med at stige i værdi. Det kan de sagtens gøre. Men klubber som FCM og FCK – og i lidt mindre grad FCN – kan få problemer, fordi de kan blive afhængige af at sælge spillere til klubber, der normalt handler i ligaer større end den danske, hvis de skal op og ramme 25-30 millioner euro.

Jeg tror blandt andet, det er en del af forklaringen på, at Simsir og Franculino er endt i Tyrkiet. Jeg er overbevist om, at FCM hellere havde solgt til Tyskland, Spanien eller Italien, bl.a fordi salg til de ligaer kan åbne døren til større fremtidige handler. FCM ville formentlig hellere sælge til Dortmund, Milan eller Inter end til Trabzonspor. Men de klubber der kan betale 20 millioner euro i Italien, Tyskland, Spanien og Frankrig kigger først andre steder.

I de konkrete tilfælde havde de en spiller fra Tyrkiet og en fra Guinea-Bissau, som gerne ville til Tyrkiet. Måske kunne FCM også have solgt en spiller som Byskov til en tyrkisk klub for flere penge, men det kræver selvfølgelig, at spilleren selv ønsker skiftet, og der tror jeg også man kan ramme ind i problemer når man taler f.eks Tyrkiet og Saudi Arabien.

Kina og Rusland er ikke længere attraktive destinationer på samme måde som tidligere. Personligt tror jeg også, at Saudi-Arabien relativt hurtigt kan miste noget af sin tiltrækningskraft, når de største stjerner, der lokker andre spillere til, ikke længere er der. Ronaldo og Benzema eksempelvis.

Jeg forventer selvfølgelig også stadig, at de samlede transferudgifter vil stige i de kommende år. Men jeg tror, at en væsentlig del af stigningen vil komme nedefra og op, og ikke være drevet af rekordhandler.

Silkeborg hentede eksempelvis McCowatt for 250.000 euro for tre år siden, mens klubben i år henter Riisgaard for 500.000 euro. De to handler er ikke direkte sammenlignelige, men de illustrerer meget godt, hvordan selv mindre klubber bruger stadig større beløb, også på spillere fra de lavere rækker, og dermed øger de samlede transfersomkostninger i en liga.

Richmond Gyamfi er et andet eksempel på, at klubber betaler relativt store summer for spillere med potentiale. Gretarsson til 1 mio. euro viser samtidig, at der også skal betales betydelige beløb for spillere, der er længere oppe i alderen.

Transfermarkedet godt kan blive markant større, uden at vi nødvendigvis ser nye transferrekorder på de enkelte spillere. Hvis flere spillere i de enkelte trupper koster relativt store beløb, vil den samlede transferomsætning stige, selv om de største handler ikke nødvendigvis bliver tilsvarende dyrere.

Jeg synes allerede vi så lidt af loftet, både ind og ud, da Carrizo valgte Ajax til. Eller da Bayern købte Saibari til, da Franculino eftersigende også var et emne.

Latest posts

Back