New posts

1 Division 21/22

• Thread starter Thread starter Tom
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 184
  • Views Views: Views 16K
1 Division 21/22
Efter knap 30 sekunder siger han at det bliver spændende hvad der kommer til at ske i de kommende måneder, gad vide om han godt var klar over at det bliver et kort visit. Når man ser hans trænerkarriere, kunne det godt tyde på at han bliver brugt som “dynamitstang” der får spiller til at ændre mentalitet og indsats, inden han så bliver afskediget, og en anden hård træner kommer ind, som den blide i sammenligning.

Han har i hvert fald ikke haft en lang gloværdig karriere nogen steder.

Jeg ville lige google hvor lang en kontrakt han egentlig har.

"Esbjerg oplyser ikke, hvor lang kontrakt Hyballa har skrevet med klubben"

Det er også ret usædvanligt - mon de godt har vidst at de tager en stor chance og har ansat ham på en meget kort kontrakt?
Transfermarkt gætter dog på to år.

Hans seniorkarriere byder rigtig nok kun på korte ophold, men han har da været U19 træner i Dortmund i tre år og U19 træner i Leverkusen i to år.
Så længe får man ikke lov at være træner for de klubbers største talenter, hvis man konsekvent er en tikkende bombe - så han må da i hvert fald på et eller andet tidspunkt have haft en mere normal omgang med folk.

Jeg ville lige google hvor lang en kontrakt han egentlig har.

"Esbjerg oplyser ikke, hvor lang kontrakt Hyballa har skrevet med klubben"

Det er også ret usædvanligt - mon de godt har vidst at de tager en stor chance og har ansat ham på en meget kort kontrakt?
Transfermarkt gætter dog på to år.

Hans seniorkarriere byder rigtig nok kun på korte ophold, men han har da været U19 træner i Dortmund i tre år og U19 træner i Leverkusen i to år.
Så længe får man ikke lov at være træner for de klubbers største talenter, hvis man konsekvent er en tikkende bombe - så han må da i hvert fald på et eller andet tidspunkt have haft en mere normal omgang med folk.
Jeg bed også mærke i de 3 år som U-19 træner i Dortmund, en stilling der ofte er begyndelsen på en spændende trænerkarriere. Måske han har haft et team der kunne holde ham i snor, ellers er det rigtigt, 3 år er lang tid for en psykopat i Dortmund talentafdeling.

Der er nok en hårdere tone i udlandet - men alligevel. Synes det er fedt arbejdstilsynet kommer ind over tingene også bliver lidt normaliseret i sport, det er en balancegang i elitesport med hårdt miljø, men jeg synes at fx Hjulmand og David har vist hvordan man også kan skabe det hårde miljø ved kammeratskab, at man står sammen - modsat nogle tidligere tiders kulturer, hvor man ikke har følt der var sammenhold hele truppen igennem. PM, NB og Ting er typer der der hånd om medspillere og ikke skræmmer dem.

I den her sag synes jeg mest det lyder som om Ankersen og Conboy og andre er dem øverst i hierarkiet som også bør stille sig frem og protestere. Jeg tror den eneste grund til at Hyballa stadig er i klubben er pga de amerikanske ejere, der dels er lidt på fysisk og mental afstand og ikke vil tage det nederlag det er at skyde så meget ved siden af med træneren. Men selv om det "kun" er Esbjerg kan jeg ikke se ham overleve ret meget længere. Sportsligt er det også en dødsejler for han vil aldrig kunne genvinde tilliden i truppen og det må uværgeligt går ud over resultaterne.

Det kan undre han har holdt tre år i Dortmund, der er altså også visse grænser i Tyskland, men måske har han udviklet sig i en uheldig retning. De tre år i Dortmund er så nok også noget han stadig lever højt på.

I den her sag synes jeg mest det lyder som om Ankersen og Conboy og andre er dem øverst i hierarkiet som også bør stille sig frem og protestere. Jeg tror den eneste grund til at Hyballa stadig er i klubben er pga de amerikanske ejere, der dels er lidt på fysisk og mental afstand og ikke vil tage det nederlag det er at skyde så meget ved siden af med træneren.
Det ser mærkeligt ud og vi kan vel forvente at Ankersen og Conboy er i toppen af hierakiet og derfor sikkert har stillet sig frem. Nu er de så på reserveholdet med Yaro. Kan en langt ude konspirationsteori måske være, at det også er nogle af dem med de højeste lønninger.....

Jeg synes det er et knivskarpt svar på psykopat trænerens argumentation i Süddeutsche Seitung, når han prøver at forsvare sig med at han bare prøver at indføre en ny og mere krævende spillestil:

- Jeg føler mig 100 procent sikker på, at man kan indføre en hvilken som helst spillestil i en hvilken som
helst klub uden grænseoverskridende adfærd.
Michael Sahl, Spillerforeningen​

Det værste er at den type mennesker vil gå væk fra sådan noget her med en 100% overbevisning om at alle andre tog fejl, og at han havde ret, uanset hvem der siger noget andet, om det så er en højesteretsdommer, så vil han kunne overbevise sig selv om at det ikke er rigtigt.

Synes i alle 3 har fat i noget. Det YT-klip viser heller ikke ligefrem en prof attitude, men mere en smartass type, der synes han er kongen fordi han har været på større adresser. Gad vide hvor længe han kan kan trække sit exit fordi ejerne ikke har fingeren på pulsen.
Mit gæt er, at ejerne fyrer ham, når Esbjerg helt overraskende ligger langt nede i tabellen efter en håndfuld kampe eller to. Men det kan da nemt komme til at koste Esbjerg en sæson mere i det næstbedste selskab. Hvis alt da ikke går i hårdknude og de simpelthen kommer til at skulle spille om nedrykning. Dårligere er rækken heller ikke.

Det ser mærkeligt ud og vi kan vel forvente at Ankersen og Conboy er i toppen af hierakiet og derfor sikkert har stillet sig frem. Nu er de så på reserveholdet med Yaro. Kan en langt ude konspirationsteori måske være, at det også er nogle af dem med de højeste lønninger.....
Der er jo sammenhæng mellem dem øverst i hierarkiet og deres løn, men jeg tror ikke på at det er et motiv om at komme af med nogle løntunge spillere der ligger bag. Det vi hører er jo at det er gået ud over alle mulige, både spillere og andre ansatte, så det ville være en helt vild tanke at bede ham om det med forventning om at så ender nogle bestemte spillere på U-holdet og bagefter er alt godt…

På baggrund af det vi hører, er det nemt at tolke lyd og billeder med Hyballa som en slags verificering og det skal man selvfølgelig passe på med, men det er i hvert fald svært at forestille sig at sagen bare er blæst op med så mange historier, også fra tidligere klubber, og Arbejdstilsynet inde over. Selv om han måske har forbedret sig lidt, er jeg virkelig overrasket over at Esbjerg ikke allerede har følt sig nødsaget til at skille sig af med ham. Uden alt for megen sammenligning med sagerne var det nok også godt at AGF afsluttede samarbejdet med Haysen før det var startet og det var jo endda foregået et andet sted. Vi kunne ikke vide noget om den sag, men Esbjerg har ikke gjort deres forarbejde godt nok - eller også er der nogle nye ejere, der har tænkt det lød fint, fordi det ville være godt med en der kommer med “noget disciplin fra en anden kultur.”

Der er jo sammenhæng mellem dem øverst i hierarkiet og deres løn, men jeg tror ikke på at det er et motiv om at komme af med nogle løntunge spillere der ligger bag. Det vi hører er jo at det er gået ud over alle mulige, både spillere og andre ansatte, så det ville være en helt vild tanke at bede ham om det med forventning om at så ender nogle bestemte spillere på U-holdet og bagefter er alt godt
Jeg kender ikke de nye ejere og hvordan de arbejder. Men indimellem ser man nogle sende en hardhitter ind for at bryde op i gamle mønstre og vaner. Det er ikke fordi det er gået godt i Esbjerg i forvejen de sidste mange år. Det kunne tyde på grundlæggende problemer i organisationen og noget der bør ændres.

Vi så vel det samme med JN i AGF - han gjorde det bare over længere tid men stort set hele organisationen er skiftet. Der var et par ramaskrig undervejs - især på ungdomssiden var der personer ansat som havde været der i lang tid. Om det har været de rigtige beslutninger må historien vise……🤔. Umiddelbart har vi fået lovende talenter på superligaholdet.

Kasper Hjulmand beskriver også i hans bog, hvordan enkelte trænere i DBU ikke ønskede at tænke nyt men bare ville blive ved at gøre det samme selvom fodbold ude i verdenen ændrede sig. Det mente han ville have dræbt Dansk fodbolds succes.

Til gengæld virker de jo klar til sæsonpræmieren i næste weekend...

Det bliver i øvrigt en interessant kamp i 1. runde mod et andet kaos-hold, Vendsyssel, med en ligeledes kontroversiel træner, Henrik Pedersen. Måske et held for Esbjerg at få lov at starte mod dem.
Men til gengæld også en hvor et nederlag peger i alle andre retninger end oprykning. Det kan blive interessant at se reaktionerne alt efter hvordan det går og en virkelig dårlig indsats kan hurtigt blive udlagt som som spillernes mere eller mindre bevidste forsøg på at komme af med træneren. De kan vel godt vinde sådan en kamp, men det vil virkelig overraske hvis Esbjerg får et godt efterår.

Altså det shitsjov derude i Esbjerg kan jo kun ende med syndebukke. Enten/Eller.
Der kommer ikke en forsoning og et tålelige kompromis for begge parter. Altså jo hvis de rundsmadrer alt omkring dem i divisionen og bare ligner noget fra en tilfældig fodboldeksperts våde drøm om tikitakatrillerillerulletrylle-bold fra felt til felt
Men, ææææhm, nej..... Balladen buldrer derud af og der kommer ikke ro på før der er ryddet alvorligt op i alting. Træneren, spillerne, relationerne, kommunikationen. ALT.

Det er interessant at se deres træningskampe op til denne sæson. De har spillet 4 kampe, 2 før balladen brød ud, og to efter.

Esbjerg - Hobro 5-2
AaB - Esbjerg 0-0
——————————————————————————-
Vejle - Esbjerg 5-1
Esbjerg - Aarhus Fremad 1-2

De lignede et konkurrencedygtigt 1. Divisionshold først i sæsonopstarten, og en potentiel nedrykker i slutningen. Hvis de også ender med at tabe åbningskampen mod Vendsyssel, kan det godt blive et kort bekendtskab med den tyske tosse.

Ja. Hvis man hiver 3-4 profiler ud af holdet og har en generel krise i truppen, så må det næsten sætte sig i resultaterne mon ikke en stor del af truppen (hvis ikke næsten hele) har sympatien hos de udelukkede spillere? Det vil jeg tro, selvom de to Ankersen-brødre næsten altid har været for store egoer til deres omgivelser. Omvendt er Anker også kendt som en sjov spasmager.

Det er en rigtig lortesag for klubben hele vejen rundt. Synes EfB hører hjemme i den bedste række som skal fyldes op med stolte store klubber og ikke Hobro og den slags skrammel. Det er da meget sjov en sæson eller to max med en enkelt af de der underdogs.

Latest posts

Back