Transfervindue Sommer 2026
Hvor ser du de stats? Han har scoret 0 i Championship og lavet 1 assist i 10 kampe. I League 1 har han scoret 1 mål og 2 assists i 11 kampe. Derudover 3 mål og en assist i den lille pokalturnering mod endnu ringere modstandere i Barnet og Exeter.
15 mål i 78 Eliteserie kampe er jo ikke opløftende på nogen måde. Det er kun hans halve år i Herenveen der er lidt opløftende for mig, omend det da er lidt undrende at han røg på bænken til sidst.
Jeg vil da bestemt bakke ham op og klogere mennesker en mig har haft ham under luppen. Men det er et noget lavere niveau end det jeg forventer vi henter.
Jeg vender lige tilbage til denne, nu jeg har lidt mere tid. Jeg synes altså, det er en ret stor fejlslutning, at han ikke scorer mål.
Min centrale pointe er jo, at han kun har fået reel spilletid som en starter på to tidspunkter i sin karriere. Den sæson, han præsterede i i Eliteserien og den halvsæson, han præsterede i Herenveen. I alle øvrige sæsoner og klubber har spilleminutterne været begrænsede, og det skal altså med, når man prøver at sige noget om hans evne til at score mål.
Ligeledes hører det med til historien om hans målfarlighed, at han kun har spillet på midter- og bundhold. Han bliver potentielt mere farlig for et hold, der producerer flere chancer.
I det følgende kigger jeg både på mål og assists. Jeg tænker, at vi har så mange målfarlige spillere i andet geled, at en assist er (næsten) ligeså meget værd som et mål.
Det er korrekt, at han har spillet i 78 Eliteseriekampe. Men han har kun sammenlagt spillet minutter, der svarer til 45 kampe i Eliteserien. Her har han lavet 15 mål og 11 assists. Det er lidt mere end et mål eller en assists hver anden kamp. I alt har han brugt ca. 156 minutter pr. mål/assist i Eliteserien i de 78 kampe.
Det kan vi sammenligne med PM.
PM har spillet 18797 SL minutter for AGF. Han har lavet 105 mål og 10 assists. Det svarer til, at han har brugt 163 minutter pr. SL mål eller assists i sin tid i AGF.
I sin bedste sæson rent topscorermæssigt brugte PM 135 minutter pr. mål (han lavede ingen assists). I Herenveen brugte LN 107 minutter pr. mål/assist og i sin gode sæson i Eliteserien brugte han 149 minutter.
Hvis man måler evne til at være involveret i mål op imod spilminutter er LS altså fuldt ud på niveau med PM i hans AGF tid. LS er faktisk bedre end PM.
Så jeg synes, det er forkert, når du skriver, at LN er en spiller, der ikke scorer mål i. Man skal være på banen for at score, og når han har fået lov at spille, ser det fornuftigt ud.
Til gengæld er der måske også en grund til, at han aldrig har været i topklubber. Det bekymrer en smule. Men omvendt havde han selvfølgelig ikke været tilgængelig, hvis han havde spillet i topklubber.
Og så medgiver jeg, at det ser mærkeligt ud, at han røg på bænken efter en god periode i Herenveen. Men det kan jo også bare være fordi, klubben besluttede sig for ikke at satse på ham og i stedet give spilletiden til en anden.
Endelig har jeg iøvrigt ingen holdning til, om han vil være en god eller dårlig signing.