New posts

1 Division 21/22

• Thread starter Thread starter Tom
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 184
  • Views Views: Views 16K
1 Division 21/22
Forstår ikke Hylleballa ikke selv beder om en god fratrædelsesordning - det bliver ikke til at redde. Og ejerene burde foreslå ham det samme.

Esbjerg oplyste slet ikke hvilken kontrakt han blev ansat på da de præsenterede ham, hvilket er mystisk nok i sig selv.
Måske er vilkårene for Hyballa er så gode, at det ikke giver mening andet end at lade sig fyre med fuld løn.
Det kommer jo nok ikke til at vælte med tilbud til ham lige med det første.

Esbjerg oplyste slet ikke hvilken kontrakt han blev ansat på da de præsenterede ham, hvilket er mystisk nok i sig selv.
Måske er vilkårene for Hyballa er så gode, at det ikke giver mening andet end at lade sig fyre med fuld løn.
Det kommer jo nok ikke til at vælte med tilbud til ham lige med det første.
Jeg tror du har ret i at han nok bare går efter at blive fyret fordi han så får mere. Det er også mere ledelsen der har meget at tabe her sportsligt og image mæssigt - og afledt økonomisk.

Jeg tror du har ret i at han nok bare går efter at blive fyret fordi han så får mere. Det er også mere ledelsen der har meget at tabe her sportsligt og image mæssigt - og afledt økonomisk.
I det interview hvor de interviewer Hybella, der understreger han ellers at spillerne ligefrem havde undskyldt TIL HAM. Sagt på en måde, som sandt for dyden ikke virker som en mand der er klar over, at det er ham der er helt ude af trit med hvad der er okay.

I det nedenstående kommer konteksten fra den "undskyldning". Det er jo fandme psykologisk afpresning/trusler. Som en tyran. Føj altså.
- Da vi alle sammen sad i holdbussen og skulle køre til træningskamp mod Vejle, så tog Peter Hyballa ordet og sagde, at vi ikke kørte af sted, inden vi havde ordnet det med, at spillerne havde beklaget sig i pressen.

- Han startede med at sige, at ejerne har hans ryg, og at han kan få alle ud af klubben, hvis der er nogen problemer, siger Kasper Pedersen og fortsætter.

- Derefter sagde han, at spillerne skulle fortælle, hvad der var galt, og så gik han rundt til hver enkelt spiller og udspurgte dem om det, der var sagt i pressen. Folk var tavse, og der var en utrolig dårlig stemning. Enkelte sagde undskyld for, at det var kommet ud i medierne, men hvad skulle man sige, efter han åbnede på den måde? Jeg kan godt forstå, folk er bange for ham.

Jeg har det altid med sådan noget, at vi ikke kender sagen, så man skal passe på ... men han virker fejlcastet til dansk mentalitet. Underholdende er det! Og HW der spiller kampe for en klub der slet ikke ejer ham osv

Er helt enig.
Der er vist ingen tvivl om at der er noget alvorligt galt i Esbjerg, men jeg vil også passe på med at gøre Hyballa til superskurken uden at have anden viden end hvad medierne bringer.
Når man går fra Olafur til en tysker af den formentlig gamle skole - så vil der uanset hvad være nogle spillere der får sig et chok.

Skal jeg være lidt konspiratorisk, så har Esbjergs ledelse måske bevidst taget en af de allerværste slags på en kort kontrakt, for at ændre mentaliteten.
Når de så efter Hyballa får ansat en normal hård hund, så vil det stadig føles som en lettelse for alle spillerne 🙃

Der er vist ingen tvivl om at der er noget alvorligt galt i Esbjerg, men jeg vil også passe på med at gøre Hyballa til superskurken uden at have anden viden end hvad medierne bringer.

Vi har bare ikke kun hvad medierne bringer. Vi har det direkte fra en tidligere spiller. Så altså med mindre man tror at medierne har fejlciteret Kasper Pedersen (som jeg kun har indtryk af er en nordjyde med gode værdier, og god troværdighed), så skal man jo vælge at tro på Hybella og Esbjerg-ledelsen frem for spillerne. Og det gør jeg bare ikke. Jeg har ingen grund til at tro at Kasper Pedersen ikke taler sandt i den artikel. Det må jeg bare sige.

Hvad medierne så tolker på, og måske forstørrer/sensationaliserer er noget andet. Men når vi hører det direkte fra en spiller, som på vegne af hans kollegaer ikke kunne blive i det (ikke ham selv der blev begået noget fysisk mod), så har vi i hvert fald ikke grund til at betvivle den del han beskriver.

Om slag/sheriff-stjerner må vi høre fra direkte vidner, eller dem der modtog det selv.
Men det Pedersen fortæller omkring hele forløbet er rigeligt for mig til, at hvis det var en AGF-træner, så skulle han bare UD NU!

Vi har bare ikke kun hvad medierne bringer. Vi har det direkte fra en tidligere spiller.
Der er jo efterhånden masser af indicier. Der er to Esbjerg-spillere der lige er stoppet, som bekræfter at alt er kaos. En læge der sagde op efter det første møde med Hyballa, en U-19 træner som er blevet sendt hjem på ubestemt tid og en række anonyme spillere der er blevet interviewet af Jyske Vestkysten, hvor der er kommet meget detaljerede historier ud. Det handler jo ikke om at medierne sidder og skriver nogle forargede lederartikler.

Men jeg tror at historien lander blødt. Om 5-10 kampe bliver Hyballa fyret på grund af manglende sportslige resultater og så kan parterne gå hvert til sit uden at miste alt for meget ansigt.

Nu kan Esbjerg jo starte med at vende 0-1 mod nedrykningsfavoritten Vendsyssel i aften. Lykkes det ikke, kan snøren allerede begynde at stramme efter kampene mod de formodede tophold Helsingør og Lyngby i de to næste kampe.

Ooooookay!

EfB-ejer beskytter Hyballa og ser bort fra spiller-udtalelser: Danske journalister er amatører
http://www.bold.dk/video/?id=620746
Jeg orkede ikke at se særlig meget men han har vel ret i noget af det han siger og journalisten virker ikke for skarp. Der manglede noget fakta i artiklen med Kasper P og klubben har en historik, hvor spillerne har fået smidt trænere ud.

Tænker vi er tilbage ved det jeg skrev tidligere. Klubben har ansat en hård hund til at få ryddet op og han har en dedikeret opgave som de vil støtte. Det gælder helt sikkert ikke slag og den slags men degraderinger til U-truppen af toneangivende spillere mv. Tror de vil have ryddet op og vil skille sig af med de spillere som ikke ønsker at være med.

Er helt enig.
Når man går fra Olafur til en tysker af den formentlig gamle skole - så vil der uanset hvad være nogle spillere der får sig et chok.

Skal jeg være lidt konspiratorisk, så har Esbjergs ledelse måske bevidst taget en af de allerværste slags på en kort kontrakt, for at ændre mentaliteten.
Når de så efter Hyballa får ansat en normal hård hund, så vil det stadig føles som en lettelse for alle spillerne 🙃
Ja den har jeg også luftet, det ser dog ud til at Hyballa har ret når han siger at det er meget normalt for trænere i Tyskland, med korporlig afstraffelse:

I øvrigt hvis han går og håber på en fyreseddel for sin opførsel, for at kunne trække fuld løn i hele kontraktperioden, så kunne ejerne jo også overveje at degradere ham til U19, fordi han ikke leverer som ønsket!?!

• Like
Reactions: Tom
Jeg orkede ikke at se særlig meget men han har vel ret i noget af det han siger og journalisten virker ikke for skarp. Der manglede noget fakta i artiklen med Kasper P og klubben har en historik, hvor spillerne har fået smidt trænere ud.
Altså fair nok, at han ikke vil snakke ud fra det som Kasper Pedersen ikke selv har set, selvom jeg som udgangspunkt har 0 grund til ikke at stole på ham.

Jeg forstår sagtens det græsstrå han griber efter. Men Kasper Pedersen kommer jo netop med konkrete eksempler på, hvordan truppen blev presset til at konfrontere træneren før afgang etc... Han angriber så spillernes integritet.

"I didnt see anything, and if its true its nonsense"....!!!!
Er en fuldstændig gak udtalelse. Hvis han ikke har set sheriffstjerne og slag etc: fair at pointere det. Men at sige at selv hvis det er sandt, så er det "nonsense" er fuldstændigt gak..

Og det med at træner nægter at køre afsted før truppen er konfronteret og forlangt at skulle stå skoleret på den måde. Altså hvad sker der?

Vi har bare ikke kun hvad medierne bringer. Vi har det direkte fra en tidligere spiller. Så altså med mindre man tror at medierne har fejlciteret Kasper Pedersen (som jeg kun har indtryk af er en nordjyde med gode værdier, og god troværdighed), så skal man jo vælge at tro på Hybella og Esbjerg-ledelsen frem for spillerne. Og det gør jeg bare ikke. Jeg har ingen grund til at tro at Kasper Pedersen ikke taler sandt i den artikel. Det må jeg bare sige.

Jeg tror ikke Kasper Pedersen taler usandt - men det synes jeg ikke udelukker at der kan være forskellige syn på de samme situationer.
For det er nok uden tvivl en ny kultur de nye ejere forsøger at implementere i klubben.

Når spillere tager fra Danmark til udlandet hører man ofte om det chok de får, når de oplever hvor hård kulturen kan være.
Her er det så næsten en hel trup der møder en ny kultur.

Det er ren hårfin grænse med det verbale og hvordan man presser hinanden i en elitekultur. Også spillerne i mellem. Tøffe, BSN osv har også sagt og gjort nogle ting...

De tider hvor træneren kan sige hvad det passer ham er nok ovre mange steder. Peter Sørensen svinede også Søren Berg til, og Peter Graulund skrev i sin bog at Ove Pedersen manglede situationsfornemmelse i måde at omgå truppen på.

Jeg tror ikke Kasper Pedersen taler usandt - men det synes jeg ikke udelukker at der kan være forskellige syn på de samme situationer.
For det er nok uden tvivl en ny kultur de nye ejere forsøger at implementere i klubben.

Når spillere tager fra Danmark til udlandet hører man ofte om det chok de får, når de oplever hvor hård kulturen kan være.
Her er det så næsten en hel trup der møder en ny kultur.
Jeg synes bare ikke at det forklarer hans trænerkarriere, som tyder på at han meget hurtigt slider en klub op også i udlandet, og endda i Østeuropa hvor man må gå ud fra at man er endnu mere hårhudet ind i Tyskland:

7 kampe i NAC Breda, hvad skete der der?
18 kampe i Wisla Krakow, det er vel under en halv sæson?
33 kampe i NEC Nijmegen holdt han næsten en sæson der?
12 kampe i Bayer Leverkusen inden han blev degraderet til U19!?!
33 kampe i Storm Graz, igen knap en sæson?

Han er ikke umiddelbart en træner der bider sig fast et sted.

7 kampe i NAC Breda, hvad skete der der?
18 kampe i Wisla Krakow, det er vel under en halv sæson?
33 kampe i NEC Nijmegen holdt han næsten en sæson der?
12 kampe i Bayer Leverkusen inden han blev degraderet til U19!?!
33 kampe i Storm Graz, igen knap en sæson?

Han er ikke umiddelbart en træner der bider sig fast et sted.
Det kan også være, at han blandt agenter og direktioner i internationale klubber er en træner, som kan hyres, når der efter ledelsens mening opstår en situation i truppen, hvor (nogle af) spillerne kommer til at fylde og mene for meget på kryds og tværs af den kurs, som sportschefen og træneren har stukket ud. Ikke at det er en god løsning, men lige nu ligner Hyballas rolle en slags skraldemandsfunktion, hvis eneste formål er at genoprette disciplin og hierarki på holdet og frem for alt respekt for den træner, som den sportslige ledelse har peget på. Man skal selvfølgelig kende omstændighederne bedre indefra for at kunne drage nogle konklusioner, men når træningsmetoderne og det psykiske klima er så absurd ringe uden at ledelsen reagerer, så må der næsten være en anden valid forklaring på hvad der foregår i Esbjerg lige nu.

Det ligner i øvrigt en klassisk nedbrydning af truppen, før man vil til at bygge den op igen. Et eller andet gammelt psykologisk trick, som efter min mening er lidt slidt og forældet.

Jeg forstår sagtens det græsstrå han griber efter. Men Kasper Pedersen kommer jo netop med konkrete eksempler på, hvordan truppen blev presset til at konfrontere træneren før afgang etc... Han angriber så spillernes integritet.
Vi er tilbage ved de ting jeg har forsøgt at nævne tidligere - han er bragt ind for at rydde op i klubben og truppen skal “rystes”/udfordres. Som han nævner, har spillerne tidligere fået trænere fyret og det ligger lidt mellem linjerne at spillerne har haft for meget magt de senere år. Sammenholdt med deres mange skift af træner og dårlige præstationer i en længere årrække, vil jeg ikke afvise det er sandt og i yderste konsekvens måske tiltrængt.

Men måske er træneren bare psykopat - vi skal bare huske, at der som regel er to sider af en sag. Kasper P kan sagtens have haft en opfattelse som ikke nødvendigvis er de gængse.

JN rystede også posen gevaldigt i AGF da han kom. Han gjorde det dog over en længere periode. Her virker det som om EFB vil forcere udviklingen og få det overstået - de har højest sandsynligt kalkuleret med at det må koste dårlig omtale undervejs.

Men måske er træneren bare psykopat - vi skal bare huske, at der som regel er to sider af en sag. Kasper P kan sagtens have haft en opfattelse som ikke nødvendigvis er de gængse.
Det kan han have. Men ikke "sagtens" ift det vi kender til Kasper Pedersen gennem årene vs Hybella som jo objektivt virker til at være et meget meget dårligt match ift dansk sportskultur (prøv lige at sammenlign med Hjulmand bare et sekund).
Og som han beskriver det meget godt, så taler han bl.a. på vegne af flere andre spillere som pt ikke kan udtale sig da de er på kontrakt etc.

Jeg synes vi er ude i, at det er fint at man understreger at vi ikke 100% ved om alt det der beskrives omkring Hybella er sandt. Men jeg har ingen grund til at skulle tro på de kyniske ejere der eller Hybella for den sags skyld.

Jeg vælger som udgangspunkt at tro på spillerne.

Og please lad være med at sammenligne det vi hører om Hybella med JN. Det synes jeg ikke er passende, selvom jeg godt er med på, at du mere taler om en "uskyldig" form for "rysten/udfordring", og ikke ligestiller det med beskyldningerne. JN har jo ikke været beskyldt for at give hverken sheriffstjerner eller lignende.

Jeg synes vi er ude i, at det er fint at man understreger at vi ikke 100% ved om alt det der beskrives omkring Hybella er sandt. Men jeg har ingen grund til at skulle tro på de kyniske ejere der eller Hybella for den sags skyld.

Jeg vælger som udgangspunkt at tro på spillerne.
Tænker arbejdstilsynet tager sig af de sager og jeg hælder også til at spillerne, for en stor del af rygterne har ret. Er dog spændt på om rygterne omkring de grovere ting holder.

Der er også hele tiden en lille djævel der hvisker i mine ører, at spillerne har haft (lidt for) stor magt i Efb og skilt sig af med trænere undervejs. Der har ihvertfald været en løbende udskiftning som kunne minde om andre klubber der har været i krise.

StartSlutTræner
20202021Ólafur Kristjánsson
20202020Troels Bech
20192020Lars Olsen
20172019John Lammers
20162017Lars Lungi Sørensen
20162016Colin Todd
20152016Jonas Dal
20152015Michael "Mex" Pedersen

Og please lad være med at sammenligne det vi hører om Hybella med JN. Det synes jeg ikke er passende, selvom jeg godt er med på, at du mere taler om en "uskyldig" form for "rysten/udfordring", og ikke ligestiller det med beskyldningerne. JN har jo ikke været beskyldt for at give hverken sheriffstjerner eller lignende.
Ikke så nærtagende - det var en illustration af, at en ny ledelse gerne vil ruske op i en organisation, hvis der har været problemer i længere tid.
Det er meget normalt i forretningsverdenen - man skal have sikret, hvem der ønsker at arbejde i den retning som ledelsen ønsker virksomheden skal. Det nytter ikke at have medarbejdere som ikke ønsker omstilling, hvis det er den vej virksomheden skal.

Last edited:
Nu kan jeg ikke finde en/den tråd, hvor JN blev diskuteret, da han kom.
Men som jeg husker det, var der dengang stærke ryster og meninger om, hvor ufølsom og hård han var ved “det og de gamle” vaner, ansættelser og måder i AGF.
Jeg mener at huske, at også han blev ønsket ad hekkenfeldt til af nogle.
Dette slet ikke for at kommentere på det der sker i Esbjerg men mere for at understrege den pointe, at vandet i søen nødvendigvis bliver uklart, når man roder op i slammet på bunden ;)

Red: det var heller ikke med hensigt på at sammenligne det der dengang skete med det, der sker i Esbjerg. Det ved jeg reelt for lidt om hvad der egentlig skete i AGF dengang og om, hvad der sker i Esbjerg nu.

Latest posts

Back