Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025
(Jeg rettede lige vanskeligt til væsentligt i det foregående, det var en autokorrektur jeg overså.) Men ja, man har jo formentlig snakket med Uwe om hvordan man ser på resultater nu og her og talentudvikling, både da han blev ansat og løbende sidenhen. Uwe har købt ind på det klubben vil og vice versa, ellers kunne han ikke være klubbens træner og det man aftaler er formentlig at Uwes fokus først og fremmest er at stille det bedst mulige hold og vinde kampene. Når man henter Dalsgaard har Uwe “ikke noget andet valg” end at spille ham fremfor fx AJ hvis han er klart bedst. Der vil selvfølgelig også være en snak om hvordan man udvikler holdet, sørger for at spillerne bliver bedre, at de næste står klar når andre bliver for gamle eller at man laver nogle salg der så gør at man kan forstærke sig på andre måder, men hvis man vil forynge holdet hurtigere må man først og fremmest hente bedre spillere der er yngre, sådan som det også var PC’s opgave i sin tid. Man har vel også forsøgt i fx tilfældet med Wahlstedt, der så blev skadet, eller med et par angribere der ikke har slået til.Vi kan tage eksempelet med Anderlecht. De afskiber Zanka og henter Hey. Det gør, at træneren er tvunget til, at sætte en yngre spiller ind. Havde de kun hentet Hey, så var han røg bag Zanka i køen.
Hvis vi ikke forlænger Jesper Hansen og Patrick Mortensen, og i stedet henter nye spillere ind på mellem 18-22 år, så bliver Uwe også nød til at spille med en yngre startopstilling.
Jeg synes Dalsgaard er virkelig god, giver holdet en masse og vi så udfordret ud da han var skadet. Men han bringer intet fremtidsperspektiv, specielt fordi hans makker er Tingager.
Jeg synes lysten til, at bringe yngre spillere starter længere oppe i systemet.
Dalsgaard trækker i den anden retning, men man har set en mulighed for at hente en stærk spiller der var transferfri, mens spilleren der var meget yngre men klar til at spille med det samme nok kunne have kostet en hel del millioner og på den måde er det selvfølgelig også bare et spørgsmål om økonomi. I forlængelsen af kontrakten antager jeg at man har vurderet at Dalsgaard er så tilstrækkeligt god, og også så god for truppen, at det opvejer det manglende fremtidsperspektiv. Der kan måske også være lidt tanke på at JH, Polle og Paddy kommer til at spille en mindre rolle næste sæson og så er Ting den sidste fra den rutinerede midterakse og Dalsgaard giver mulighed for at erstatte ham som dirigent.
Min store kæphest er de her reserver der ikke er helt gode nok til at være startere, med mindre der er flere andre ude, og heller ikke rigtig har udviklingspotentiale til at kunne blive det. Man kan godt have et par stykker hvis de er versatile for at give tilstrækkelig dybde i holdet og rutine hjælper selvfølgelig ift at kunne spille flere pladser med et godt bundniveau, men vi skal sørge for at have nogle unge spillere, der er de første naturlige indskiftninger, hvis de ikke ligefrem er helt klar til at starte. Som Jacob Andersen. AJ skal gerne snart være langt fremme på bænken til en plads i forsvaret og forhåbentlig kommer der også et par spillere tilbage fra lejeophold, der har rykket dem lidt længere frem.