Jeg slår et slag hver gang jeg ser den slags, for at pointere det at det forholder sig MODSAT... (sorry, Dichio)
Jeg hører det tit når der argumenteres for at vi skal spille med de unge. Kun 4 spillere under 25 år spillede med i mere end 20 kampe for os i 19/20.
Vores gennemsnitsalder på dem der fik spilletid i flest kampe (20+) i 19/20-sæsonen: 26 år.
Vores gennemsnitsalder på alle der fik spilletid i 10+ kampe i sæsonen: 25 år.
Her er listen over dem med mere end 20 kampe for AGF den sæson: (alles alder = målt i sæsonens sidste måneder)
PM 31 år+
Backman 31 år+
Ankersen 29 år+
Helenius 29 år+
Blume 28 år+
Tingager 27 år+
Amini 27 år+
Poulsen 26 år+
Højer 25 år+
Eskelinen 23 år+
Bundu 23 år+
Munksgaard 22 år +
Thorsteinsson 21 år+
Mellem 10-20 kampe: (alles alder = på sidstedagen for sæsonens sidste kamp)
Juelsgård 31+
Diks 23 år+
Links 21 år+
Hausner 20 år+
Duncan 20 år+
Hvidt 20 år+
Fed opgørelse Stig.
Synes også det der er unge linje

Der er forskel på indkøb og det man har.
Køber man ind under 25 år - og skriver 4-5 år, så bliver de jo ældre mens man har dem.
Sælger dem efter 2-3 år, så er alt jo super.
Milan og Alberto derimod med 27 eller 26 år og 10 måneder synes jeg lige er på grænsen med 4 års. De er i peak, svære at udvikle på som en 18-23 årig og gøre bedre, svære at gøre til et salg, svære at komme af med hvis de ikke slår til. Håber Alberto får succes.
Når man henter spillere på 26-27+ år skal man dælme være sikker i sin sag. Typer som PM, Ting, PO, JH, NP, Oliver - der vidste man præcis hvad man fik. At man så giver køb på videresalgspotentiale er noget andet.
Men et er teori noget andet praksis. PM var jo et super køb trods 29 år - da vi stod desperat og manglede en 9er. JH valgte vi kvalitet fremfor potentiale. NP fik lukket den defensiv som sejlede. PO var afgørende for at ændre på vores måde at spille på.
FCN
Har med 10 af 11 i år i top6, DK-mester, pokaltitler, store salg, CL osv - bevist det er vejen at gå. Jeg synes måske deres model er lige vild og ung nok - og spillernes skydes måske 2 år for tidligt afsted ift sportslige ambitioner. Men det er de nødt til for at generere salgs-omsætning hurtigt og hele tiden.
FCM
Har vel noget af den samme ungelinje som jeg synes vi skal ramme, hvor der er en vis rutine og man kan vinde titler, være med helt fremme, klare sig i Europa og have store salg. FCK har kørt med endnu større CV-stjerne navne og ældre med mere rutine ... uden samme succes og for dobbelt budget af FCM.
AGF førhen
Når man kigger på de bærende kræfter under Glen og alder gns i det hele taget, var den højere end sidste par år under David. Og sådan var det også i mange år. Håland, Søren Berg, Kim Madsen, Søren Larsen, BSN, Tøffe osv osv - fine folk, men vi ikke succes som nu.
Strategi
Jeg tænker at når vi skal købe ind skal vi prøve at holde os på max ca 25 (jo yngre jo bedre), Alberto på knap 27 synes jeg på grænsen, men pyt. og så skal de vel spille ca 3 år hos os skydes af når de er mellem 22 og 28 år. Altså et hold der primært består af spillere i alderen 19-28 år. Kan være undtagelser ville jo være dumt at sælge PM og JH som fungerer lige nu for pebber nødder med mindre det er en deal vi har lavet med dem. Også fint at have et par ældre backups. Heller en ung foran en ældre - end omvendt.
Ift Stigs liste
I fortsættelse af det jeg skrev ovenfor synes jeg faktisk kun PM, Julle og Backman på den liste er blevet for gammel i den sæson. Men de udfyldte jo en vigtig rolle så ingen problemer. Alle de andre var max ca 28 fra sæsonstart og fint. Ligesom vi har været glade for Bror til nu og nogenlunde med Anker. Men begge var også bare nået en alder hvor de skulle videre eller have et år ad gangen og over i en Julle backup rolle, som det sikre valg bag talenter med større potentiale. Backman skulle vi heller ikke have forlænget med selvom vi elskede ham.
Hvem trak op?
Hvis man kigger hvem der trak holdet op i den sæson var Duncan stærk i efteråret. Hvidt i foråret. Haus og Diks stærke. Jon den mest målfarlige pr minut i åbent spil. Munks var solid og stærk. Bundu og Højer vildt afgørende.
7 profiler mellem 19-24 år ved sæsonstart. 6 hvis Munks trækkes fra.
Resten var stort set 25-28 år ved sæsonstart.
Andre takes
Amini kom som 23 og fra dag1 afgørende spiller og synes vi så stærke ud med ham og 19-20 år zach eller hvidt (jeg savnede ikke NP eller en PO på 26) når de har været væk.
Tingager trådte ind i januar som 25 årig i AGF og var fra dag1 en general. Okay nåede at blive 26 inden debut. Men var jo sådan set allerede i OB som 22 årig et monster. Ift at være en profil for os super. Ift salg kan blive svært at nå. Og alderen kan også give der skader der kommer flere af når man nærmer sig de 30.
Man kan jo så også diskutere om flere ikke skulle have været skudt afsted der efter succes sæson pga stigende alder og at de var kommet tættere på kontrakt udløb. Men helt anden og mere nuanceret debat - og krævede også at prisen var god nok.