New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 341K
Talentarbejdet i AGF
En bruger på Twitter skriver, at årgang 2002 nu bliver for gamle til at spille U19. Det fik mig til at tænke, om U19 = under 19? Eller må man godt være med i dét år, man fylder 19, og sæsonen ud. Dvs.m at det er den kommende sæson 21/22, der bliver den sidste?

Uanset hvad er der følgende spillere fra 2002, som måske/måske ikke er interessante. Og det kunne da være fedt, hvis Snurre Snup kunne give sit besyv med. Jeg er dog med på, at U19-ligaen har ligget stille i længe pga. corona, og det måske derfor er svært at vurdere. Men spillerne er:
- Asger Svendsen: Målmand med en enkelt U-landskamp fra 2017
- TK: rykkes op i førsteholdstruppen i den kommende sæson
- Emil Agerbæk: midterforsvarer, blev tidligere betragtet som et kæmpe talent, men har været skadet non-stop de sidste par år. Noteret for 17 U-landskampe
- Oliver Lund: Højreback, noteret for 2 U-landskampe
- Jacob Reus: Central midt, noteret for 5 U-landskampe
- Jonas Yderholm: Kantspiller, været med i flere træningskampe for A-holdet de sidste par sæsoner
- Sebastian Beraque: Angriber (og venstreback), som var anfører hos Randers, inden vi kaprede ham

Min tanke er, at disse nok ikke har en fremtid, når det nu var Jacob Andersen og Mathias Sauer (begge 2004), der var med i kampen mod FCM i sidste spillerunde, hvor der skulle spares.

Og nogen der ved noget om Daniel Jakobsen (2003)? Højreback og central forsvar. Var senest med U18-landsholdet i september 20. Og står noteret for 9 U-landskampe. Hvad er status på ham?

En bruger på Twitter skriver, at årgang 2002 nu bliver for gamle til at spille U19. Det fik mig til at tænke, om U19 = under 19? Eller må man godt være med i dét år, man fylder 19, og sæsonen ud. Dvs.m at det er den kommende sæson 21/22, der bliver den sidste?

Uanset hvad er der følgende spillere fra 2002, som måske/måske ikke er interessante. Og det kunne da være fedt, hvis Snurre Snup kunne give sit besyv med. Jeg er dog med på, at U19-ligaen har ligget stille i længe pga. corona, og det måske derfor er svært at vurdere. Men spillerne er:
- Asger Svendsen: Målmand med en enkelt U-landskamp fra 2017
- TK: rykkes op i førsteholdstruppen i den kommende sæson
- Emil Agerbæk: midterforsvarer, blev tidligere betragtet som et kæmpe talent, men har været skadet non-stop de sidste par år. Noteret for 17 U-landskampe
- Oliver Lund: Højreback, noteret for 2 U-landskampe
- Jacob Reus: Central midt, noteret for 5 U-landskampe
- Jonas Yderholm: Kantspiller, været med i flere træningskampe for A-holdet de sidste par sæsoner
- Sebastian Beraque: Angriber (og venstreback), som var anfører hos Randers, inden vi kaprede ham

Min tanke er, at disse nok ikke har en fremtid, når det nu var Jacob Andersen og Mathias Sauer (begge 2004), der var med i kampen mod FCM i sidste spillerunde, hvor der skulle spares.

Og nogen der ved noget om Daniel Jakobsen (2003)? Højreback og central forsvar. Var senest med U18-landsholdet i september 20. Og står noteret for 9 U-landskampe. Hvad er status på ham?
Det er rigtigt, at årgang 02 nu bliver senior. Der er dog en regel om, at man må have tre (mener jeg) U20-spillere med pr. kamp. Mikkel Møller Lassen og Daniel Gadegaard har fx spillet U19-kampe i denne sæson.

Jeg har pga. Corona desværre ikke haft mulighed for at følge ungdomsholdene det sidste halvandet år, så jeg kan kun udtale mig om, hvad jeg ved fra tidligere (og har hørt) omkring spillerne.

Asger Svendsen: Jeg vil ikke tro, det er en målmand, man satser på.

Emil Agerbæk: Har haft to på hinanden følgende korsbåndsskader (en i hvert knæ). Hvis han kommer tilbage, er det sandsynligt, han skal spille som en af U20-spillerne på U19.

Oliver Lund: Vil ikke tro, de satser på ham, medmindre, han virkelig har udviklet sig.

Jacob Reus: Er ikke længere i AGF.

Jonas Yderholm: Der kan være en chance for, at han bliver U20-spiller, men jeg tror, han er for langsom til, at AGF tror på ham for alvor.

Sebastian Beraque: Er heller ikke længere i AGF.

Daniel Jakobsen: Jeg ved ikke, hvad den aktuelle status er på ham, men han er et stort talent, så jeg vil tro, AGF fortsat satser på ham.

Jacob Reus: Er ikke længere i AGF.

Den nye hjemmeside havde åbenbart f*cked lidt med min hjerne.

I denne artikel (https://www.agf.dk/klubben/nyhedsarkiv/2019/april/haeder-til-agf-talenter/) der er dateret 21. april 2021, fremgår det, at Jacob Reus netop har vundet Aage Rou Jensens mindepokal. Men ved nærmere eftersyn kan jeg godt se i adresselinjen, at den er dateret til 2019.

Altid en skam, når der er et stort talent, man ikke får forløst, eller som går i stå. Måske han kan tage et skridt ned til en af naboklubberne eller måske Hobro, slå igennem og komme tilbage. Han er trods alt stadig kun 18 (fra oktober 2002).

I øvrigt kan jeg se på Twitter, at ungdomsmålmand Jonathan Hutters (fra februar 2004) har fået ny ungdomskontrakt frem til sommeren 23. Måske han allerede nu kan agere være 3./4. valg i Superliga-truppen, alt afhængig af hvad der sker med Eskelinen.

Det kunne i hvert fald være fint, hvis vi om en sæson eller 2 har en målmandstrio, der hedder
1. Gadegaard
2./3. Hansen/Hutters

Tak for super fine infos

Gad vide hvor nogle af dem der har været inde på 1. holdet at snuse står?

Magnus Isager, Frederik Ihler, Thomas TK (lige nu er han 5-6 valg alt efter om NB bliver klar igen) og Mads Bager og Mathias Sauer.

Synes TK var super stærk. Ihler de andre har også vist glimt.

Jf. transfermarkt står Mads Bagers kontrakt til at udløbe. Han er desuden fra januar 2001, så en af de ældre i sin årgang. Hvis han reelt set var en, man troede på, ville han nok allerede være en del af førsteholdstruppen eller fået en ny kontrakt. Det er vel også meget sigende, at både Isager og Sauer (som begge er 3-3,5 år yngre) er blevet valgt foran til testkampe og superliga.

TK er i dag blevet student (så det på AGF Instagram). Og han indtræder derfor nu på fast tid i førsteholdstruppen.

Ihler træner vist med førsteholdstruppen her i opstart, så vidt jeg kan se. Han er stadig kun 2003'er, så mit bedste bud er, at han får sæsonen til at træne med truppen i ny og næ. Komme med truppen i nogle tidlige pokalkampe og nogle enkelte Superliga-opgør (a la TK i denne sæson), og at han så rykkes fast op om et år. Så vidt jeg kan læse mig frem til, har han dog kun kontrakt indtil sommer. Så denne sæson bliver helt sikkert afgørende for hans videre fremtid i klubben.

Hvis man her inden sæson 2021-22 går igang skal gøre status på talentarbejdet i AGF, så er der lige nu 8 spillere i førsteholdstruppen, som ikke er hentet i andre klubber:

Daniel Gedegaard
Mikkel Lassen - Thomas Kristensen - Sebastian Hausner - Xxx
Benjamin Hvidt - Albert Grønbæk - Magnus Anbo
Xxx - Alexander Ammitzbøll - Xxx​

Daniel Thøgersen, Magnus Kaastrup og Kasper Lunding blev ikke vurderet klar til at være en del af førsteholdet i AGF, og er derfor videre for begrænsede transfers, eller ved kontraktudløb. Derudover skiftede Gustav Mogensen til Brendford, fordi han mente det ville være bedre for hans udvikling.

Hvis man skal måle på evnerne i talentsektoren, kunne måleparametrene være ungdomslands-kampe, U21 landskampe, superligakampe og A-Landskampe. Vi har ingen spillere på A-landsholdet, og kun en spiller der perifert har snuset til U-21 landsholdet i den nuværende trup. Der er desuden heller ingen tidligere AGF spillere på A-Landsholdet, og igen kun en der helt perifert har snuset til det.

Der skal ske noget for at man kan se nogen af spillerne i den nuværende trup pludselig komme i betragtning til landsholdfodbold, måske kan Grønbæk komme ind og snuse til U21 landsholdet, men Hausner og Hvidt er for gamle til U21 nu, så der er ikke andre jeg kan komme på. Jeg har også vanskeligt ved at se nogle af de øvrige udvikle sig til landsholdsspillere, men de kan selvfølgelig overraske.

Derudover er der Jens Jønsson, Mikkel Kirkeskov, Jens Stage og Gustav Mogensen fra Aarhus, som måske kan få lov til at snuse til landsholdet en dag, men der er ingen jeg betragter som kommende landsholdsprofiler (på Flemming Poulsen, Stig Tøfting, Martin Jørgensen niveau).

Generelt er det ret katastrofalt så ringe talentarbejdet er, og har været i AGF i mange, mange år og der er ikke udsigt til at få Aarhusianske profiler på landsholdet mange år frem. Der mangler noget i klubben, det er vanskeligt at sige hvad det er, men talentafdelingen er ikke sund.

Randers og Horsens har fostret større talenter i de seneste år end AGF, Silkeborg er langt foran, og det er bare lige omkring os, OB, AaB og Esbjerg, levere også flere U21 landsholdsspillere end AGF, hvorfor er der ikke nogen der råber op og kræver forandring? Er det fordi det vil skramme den sidste rest af talenter væk fra AGF, hvis det gik op for dem hvor slemt det står til.

Den såkaldte “Hvide Tråd” er efterhånden 7 år gammel uden at det har medført tydelige forbedringer på talentsiden. Klubbens talentchefer holder kun et par år af gangen (Jesper Fredberg/Anders Madsen/Allan Frederiksen/Jesper Ørskov på de 7 år). Der er ikke andre klubber som skifter så voldsomt ud på den position. Hvorfor er det så svært for AGF at lykkes med udviklingen af talenter?

Præcis, godt indlæg T-knogle.
Og vi må heller ikke glemme at BIF f.eks. roses for at satse på unge, og folk tit inkluderer Uhre der.
Altså så tæller Tengstedt og Duncan jo en den grad også med hos os. For altså Uhre spillede 86 superligakampe for SøE før han skiftede. Så det bliver nogle gange lidt for "lyserødt" når man snakker om at "satse på egne spillere"/satse på de unge.

BIF masterclass, og vores akademi er en ting. FCNs akademi og FCMs akademi ligesådan.
Men alle holdene henter talenter ind udefra, og "gør dem til deres egne".

Var Uhre en af BIFs egne? Nej. PÅ INGEN MÅDE!
Var Junker en af AGFs? Nej. Men selvom man ikke har været her fra første øjeblik i sin karriere, så kan man stadig godt have fået sin senior-udvikling her. Den fik Uhre i SøE, og Junker fik den i AGF, ligesom Tengstedt og Duncan kan få det.

Er Tengstedt en vi har "lavet"? Nej ikke rigtig.
Er Duncan? Det vil jeg da sige, selvom han kom til fra Brisbaine.
Er Bundu? Det vil jeg da sige selvom han ikke er vokset op her fra barnsben.

Er Hausner? Det vil jeg da sige, selvom han kom fra Horsens' ungdomsafdeling før den lukkede.

Spændende indlæg. Ja AGF producerer ikke talenterne helt på stribe længere til landsholdet som du nævner samt claus t, rieper, mads j, søren a, leon a osv osv

fischer og duelund skal godt nok tælles med, selvom de har spillet i forkerte voksentøj.

Nogle af dem kan også nå det endnu, Martin J og Tøfting slog først igennem i agf som fast mand, da de var hhv 21 og 23 år - og landsholdet senere.

Der er vel forskellige grader af hvornår de er ens egne, udviklet i klubben og antal år, men selvom hverken zach, bundu, junker elller kamil er opfostret hos os, synes jeg det var os der forløste deres potentiale og førte dem ind i seniorbold. Tegnstedt vel også på vej til at blive en af vores. Men han har stadig spillet flest minutter i aab, mens junker har spillet væsentligt mere i agf end rfc.

Den såkaldte “Hvide Tråd” er efterhånden 7 år gammel uden at det har medført tydelige forbedringer på talentsiden. Klubbens talentchefer holder kun et par år af gangen (Jesper Fredberg/Anders Madsen/Allan Frederiksen/Jesper Ørskov på de 7 år). Der er ikke andre klubber som skifter så voldsomt ud på den position. Hvorfor er det så svært for AGF at lykkes med udviklingen af talenter?
Godt indlæg generelt. Efter denne sommer kan jeg dog ikke lade være med at tænke, at det lige så meget er "Den røde tråd", der har glimtet ved sit fravær i AGF. Hvorfor er DBU/Morten Olsens opgradering af talentudviklingen slået så markant igennem nogle steder og så lidt i AGF? Glemte man bare at springe på bølgen? Fik DBU aldrig rigtigt sat initiativer i værk udenfor kort køreafstand af København?

Nu har der i danske medier været en del meget positive genbesøg af det tidligere arbejde (fx denne med den let provokerende titel, https://sport.tv2.dk/fodbold/2021-07-09-em-semifinalen-er-morten-olsens-stoerste-sejr), så det kunne være interessant med en kritisk analyse af de steder, hvor det ikke lykkedes. Uanset hvem der så måtte bære ansvaret for dette. AGF er desværre en god case.

I forhold til den enorme udvikling hele resten af organisationen er gået igennem, er det bare temmeligt overraskende at talent sektoren er så langt bagud. Objektivt vurderet, er AGF vel en af de klubber der har præsteret dårligst i superligaen, selv Vejle og Sønderjyske har jo mere succes på f.eks. U21 landsholdet.

Men det er måske forklaringen på den store udskiftning af talentchefer under Jakob Nielsen, han er heller ikke tilfreds, de får ca. 3 år hver til at vise hvad de kan, og hvis ikke han kan se resultater så er det ud af klappen?

Last edited:
Der skal ske noget for at man kan se nogen af spillerne i den nuværende trup pludselig komme i betragtning til landsholdfodbold, måske kan Grønbæk komme ind og snuse til U21 landsholdet, men Hausner og Hvidt er for gamle til U21 nu, så der er ikke andre jeg kan komme på. Jeg har også vanskeligt ved at se nogle af de øvrige udvikle sig til landsholdsspillere, men de kan selvfølgelig overraske.

Spillerne til det kommende U21-hold må være født 1. januar 2000 eller senere.

Det betyder, at følgende spillere fra din liste, er aktuelle:
Gadegaard, Lassen, Hausner, TK, Thøgersen, Anbo, Hvidt, Grønbæk, Kaastrup

Jeg formoder dog, at det kun bliver Hausner, TK og Grønbæk. Der kommer til at spille kampe for holdet. Måske Kaastrup og Hvidt med nogle enkelte kampe. Og Lassen, hvis han skulle formå at blive fast mand om et års tid.

Men det kommende U21-hold bliver stærkt.

Et bud på en 4-3-3, som holdet har spillet indtil nu (23 mand udtaget - spillere i kursiv er mulighdeder uden for truppen)

Hermansen (Brøndby)
Jörgensen (Villareal)
Ægidius (Brøndby)
Lund (Viborg)
Søndergaard (Wolves)
Jungdal (Milan)
Gadegaard (AGF)

Carstensen (Silkeborg)
Villadsen (FCN)
Gundelund (Vejle)
Lassen (AGF)
Mortensen (EfB)

Hausner (AGF)
Winther (Augsburg)
Ross (AaB)
Østrøm (OB)
Lund (FCK)
TK (AGF)

Dyhr (FCM)
Kristiansen (FCK)
Bjur (Brøndby)
O. Bundgaard (Randers)
Klitten (Frosinone - vist nok)
Thøgersen (HB Køge)

Lindstrøm (Frankfurt)
Grønbæk (AGF)
Nartey (Stuttgart)
Bidstrup (Brentford)
Kjærgaard (RB Salzburg)
O. Sørensen (FCM)
Chukwuani (FCN)
Hvidt (AGF)
Frendrup (Brøndby)
Jaxe (FCN)
Pyndt (Brøndby)
V. Jensen (Ajax)
N. Madsen (FCM)
E. Frederiksen (SE)

Isaksen (FCM)
Daramy (FCK)
Nnameni (FCN)
Warming (Torino)
S. Jørgensen (Silkeborg)
Hannesbo (AaB)
Kaastrup (Lyngby)
Bech (Viborg)
Egelund (EfB)

Faghir (Vejle)
Baden (Vitesse)
Kaufmann (HSV)
Fenger (OB)
Tengstedt (AGF)
Mogensen (Brentford)

Men en trup med 2 AGF'ere ville da også være rigtig flot.

Og ovenstående er uden at tage højde for, at der kan dukke nye spillere op, som jeg slet ikke kender til.

EDIT: Tjekkede lige hurtigt Transfermarkt, og et par spillere, der kunne være aktuelle er derudover:

Sander (AaB)

Skipper (Brøndby)
Haahr (Fremad Amager)
Sery (FCM --> Brann?)
Fuglsang (Silkeborg)

Berger (Viborg)
Klynge (Silkeborg)
Klysner (Randers)
Kornvig (Lyngby)
F. Bundgaard (Randers)
Simsir (FCM)
Ibrahimagic (OB)

Højlund (FCK)
Tengstedt (ACH)
Brajanac (ACH)
Lind (Silkeborg)
Kvistgården (Brøndby)
Bøving (FCK)

Og så selvfølgelig Damsinho

Grunden til, at spillere fra Lyngby, Horsens og Esbjerg er aktuelle, er, at dette U21-hold løber over 2 år. Og hvis ét eller 2 af de 3 hold rykker op til sommer, så er de pågældende spillere Superliga-spillere forud for en evt. U21 EM-slutrunde

Nu har der i danske medier været en del meget positive genbesøg af det tidligere arbejde (fx denne med den let provokerende titel, https://sport.tv2.dk/fodbold/2021-07-09-em-semifinalen-er-morten-olsens-stoerste-sejr), så det kunne være interessant med en kritisk analyse af de steder, hvor det ikke lykkedes. Uanset hvem der så måtte bære ansvaret for dette. AGF er desværre en god case.
Denne begivenhed i 2004 var netop (en af) baggrunde(ne) for at en flok yngre trænere med blandt andet Hjulmand sig for at undersøge udviklingen. De gjorde det af ren interesse for udviklingen - kan huske en af dem var Thomas Frank. Det kom til udtryk i en masterplan som siden blev en del af planen for DBU (som jeg forstod det). Hjulmand implementere en del af det i først Lyngby og efterfølgende endnu mere i FCN.
Bogen kan høres/læses på Mofibo som har 30 dages gratis prøvetid😉

Jeg må indrømme jeg slet ikke er så negativ som mange andre her. Ungdomsarbejdet lå underprioriteret og underfinancieret i mange år i AGF, ligesom stort set alt andet end at overleve på kort sigt. Det tager lang tid at komme tilbage til toppen og det er gået hurtigere end jeg havde regnet med for seniorholdet, mens det naturligt tager lidt længere tid om at vise sig i ungdomsarbejdet, men der er sket en kraftig foryngelse af gennemsnitsalderen og der er flere fra egen ungdomsafdeling der spiller fast eller ofte. Det kan godt være der har manglet nogle på U21-landsholdet, men når træneren fx har foretrukket en spiller fra 1. division frem for en der spiller fast i Superligaen, pga spillestil må man formode, skal det måske lige minde os om at det ikke er et entydigt udtryk for hvem der har talenterne. Hausner er dog en oplagt anfører på det næste U21-landshold og der er også andre der kan komme på tale som 8000 viser ovenfor.

Historien om Brøndby bliver efterhånden nærmest til at de har vundet guld med et skrabet budget og et U19-hold, men så vidt jeg ved ligger AGF ganske fint hvis man ser på alderssammensætning. Og DBU vurderer os jo altså også lige under de bedste til talentarbejde, foran en del klubber nogle herinde mener er langt foran os. Vi skal selvfølgelig have et halvt eller helt point mere i den vurdering og der skal flere og større talenter frem af den slags der kan sælges for store beløb, så der er meget mere der skal gøres, men jeg er virkelig ikke så bekymret. Noget af det vigtigste der er forbedret vil jeg mene er overgangen til seniorfodbold for jeg tror der er ganske mange talenter der er blevet tabt lige der og har fået ungdomsafdelingen til at se endnu værre ud end den var. Både unge og ældre spillere bliver nu bedre i AGF og det fremstår som en radikal forandring. Jeg ved ikke om boligerne på Fredensvang er en forudsætning, men jeg kunne også godt tænke mig at se os hente et par store talenter i en yngre alder, der kan give noget til U-holdenel mens de begynder at komme ind omkring seniorholdet og et par stykker der virkelig slår igennem tidligt vil gøre meget for opfattelsen af klubbens talentarbejde.

Ja så er det bestemt heller ikke værre, tænker også vi er på rette vej og det tager tid - men mon ikke det også er flere ting som de store salg, manglende u21 og landsholdsspillere fra agf og de skuffende resulatater i u19 ligaen, som gør en bekymret ind i mellem. Resultaterne i u19 er naturligvis ligegyldige - det er output af talenter til superligaen som betyder noget. Alligevel har det en vis betydning for talentsøgningen til AGF, om vi roder rundt nede i bunden. Hvis en talentfuldspiller fra Lolland skal finde det bedste sted at udvikle sig er det et af flere parametre han kigger på - altså hvor får jeg højt træningsniveau.

Iøvrigt synes jeg det er helt forfejlet kun at kigge på u19 og ned - og egenproducerede talenter. Synes det er mindst lige så vigtig at være dygtige til at hente overskudstalenter og købe dem på vej frem (i begge tilfælde dem i ca alderen 19-23).

Endelig at man spiller de talenter man har i klubben og ikke lader de ældre med mindst 5 års seniorerfaring løbe med spilletiden fordi det føles mere trygt. Kvalitet fremfor alder.

Endelig at man spiller de talenter man har i klubben og ikke lader de ældre med mindst 5 års seniorerfaring løbe med spilletiden fordi det føles mere trygt. Kvalitet fremfor alder.
Er det kun mig der læser de to sætninger som hinandens modsætning?

Problemet er vel at en 25-28 årig ofte har større kvalitet (bl.a. qua erfaring) end en på 20. Så det du mener er vel at man skal se mere på alder end kvalitet? Selvfølgelig under forudsætning af at kvalitetsforskellen ikke er ret stor. For der er vel ingen tvivl om, at træneren pt. udtager de 11 han synes er de bedste. Det er nok ikke nødvendigvis tilfældet i FCN.

Kan godt forstå din tankegang.

David sagde på et tidspunkt i tv-serien foran sponsoren noget om det med at trygheden ved at spille de ældre fremfor de unge, for ellers kom omverdenen og de ældste spillere i klubben efter ham.

Jeg tror faktisk vi som menneske vælger trygheden - og vælger navnet fremfor kvalitet ofte - hvis man er træner. Og dermed ikke den bedste spiller.

Hjulmand valgte at argumentere med relationer, da han udtog Zanka og Boile, selvom de åbenlyst ikke er de bedste. Jeg vil dog godt være med til at købe den med relationer. I fck synes jeg faktisk også der er nogle unge spillere som ikke rigtig har fået chancen - fordi større navne har taget pladsen. Trods manglende kvalitet. Der er også set eksempler i AGF.

Det er mit gæt at Dawid skal præstere væsentligt bedre en PM for at komme i start11, hvis vi kun spiller med en angriber. Selvom det egentligt burde være omvendt set ud fra JN og SIBs synspunkt. Men sådan vil David nok ikke tænke, da han også har et hieraki, presse og fans at tænke på. Man skal heller ikke undervurdere en træner har sine darlings, det er en velkendt sag at både Sepp i 88 ikke fik gennemført generationsskiftet og Richardo fx også havde en del spillere udenfor truppen som åbenlyst var bedre end start11.

Men nej synes faktisk ikke spillerne bliver bedre med alderen - jeg synes det er en skrøne. Og Hjulmand har lige spillet med en del unge. Simon Kjær og ham fra Dortmund fx er stadig gode, men de var da bedre da de var yngre og lige kom på landsholdet.

AGF har gjort det i to år nu og aldrig været bedre. FCN har gjort det i 100 år. FCM har overhalet FCK i flere år nu med yngre start11 end FCK. BIF lige vundet guld med yngre spillere end de brugte før, hvor det var spillere med stort CV.

Egentlig er det let kvalitet frem for alt - og ikke CVet, alder, hieraki, løncheck, publikum/træner/presse-yndling eller trygheden ved at vælge den gamle garde.

Men jo alt andet lige er en 25 årig da bedre end en 20 årig, men man kan også sige at nogle af de 20 årige vi har i superligaen ofte for gode til ligaen og smutter inden de bliver fx 25.

I AGF kunne hausner måske godt have kommet med ½ år før, Albert var måske bedre end Bror sidste sæson eller lige så god, men David valgte trygheden. Vi har vundet med fx Hvidt og Zach ude over fcm og bif - uden NP, men alligevel spiller NP. Anbo spillede 2½ superkampe, men fik aldrig chancen igen efter sin skade osv osv

FCM hiver en mand hjem fra leje i 1. division, der går direkte ind i deres start-11'er. Og derudover hiver de en masse unge op på førsteholdet, hvoraf 3 af dem (02, 03 og 03) får spilletid i CL-kval mod PSV uden at falde igennem.

Hvorfor er det lige, at vores talentudvikling er så milevidt fra deres?

En mand som Mikkel Lassen virker til at være 4-5. valg på højreback/-wingback, og Ihler har man ikke hørt noget om i længe.

Dette på trods af, at vi så kraftigt mangler alternativer på kantpositionerne, og i øvrigt har måtte spille med selveste Oliver Lund på backen!

Latest posts

Back