New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 341K
Talentarbejdet i AGF
FCM hiver en mand hjem fra leje i 1. division, der går direkte ind i deres start-11'er. Og derudover hiver de en masse unge op på førsteholdet, hvoraf 3 af dem (02, 03 og 03) får spilletid i CL-kval mod PSV uden at falde igennem.

Hvorfor er det lige, at vores talentudvikling er så milevidt fra deres?

En mand som Mikkel Lassen virker til at være 4-5. valg på højreback/-wingback, og Ihler har man ikke hørt noget om i længe.

Dette på trods af, at vi så kraftigt mangler alternativer på kantpositionerne, og i øvrigt har måtte spille med selveste Oliver Lund på backen!
Vi har selv sat TK2 ind med succes, og bruger jo også Albert. Og så er der også bare det med at de er et tophold. Det er sgu altid nemmere at bringe en ung på et fungerende tophold. Som da vi bragte Albert i bronzesæsonen f.eks. i Herning og Aalborg, selvom han var helt uprøvet der. Hausner ditto dengang.

Men vi må op på hesten ift at få udviklet flere ja. Det håber vi kommer på de næste par år. Nu har vi gode faciliteter til det, og med akademiet snart, så bliver det forhåbenligt endnu bedre.

De er i hvert fald startet med at investere store summer i det mange år før os, så det er naturligt hvis det tager lang tid at indhente, især når de vel stadig invester langt mere. Jeg synes vi ser store fremskridt hos os efter at det ærlig talt lå temmelig forsømt og underdrejet, så det er positivt. Ørskov snakker om at de regner med at klare sig bedre i de ældste U-rækker i år og selvom det ikke i sig selv er vigtigt, er det det nok også ift udviklingen af spillerne og muligheden for at tiltrække større talenter.

De er i hvert fald startet med at investere store summer i det mange år før os, så det er naturligt hvis det tager lang tid at indhente, især når de vel stadig invester langt mere.
Er de ikke igang med næste skridt?

Jeg ved de forventer sig rigtig meget af det nye projekt med https://www.guldminen.dk/

Gad vide hvor mange forældre med børn der har et vist talent som vil være interesseret i konceptet. Det betyder de kan begynde at udvikle børnene konsekvent i en meget meget ung alder.

Eller det er ihvertfald sådan jeg har forstået konceptet. Tænker det vil give dem mulig for en stor gevinst på den lange bane og mange forældre, formentlig vil gå langt for deres børn (evt skifte bopæl i Aarhus ud med Herning eller Silkeborg).

Er de ikke igang med næste skridt?
Holck Poulsen har smidt en masse penge ind også og det giver jo nogle muligheder. Der er sikkert nogle fordele ved at kunne have det samlet der, den slags er sværere at lave i Århus, men om det får nogle til at bosætte sig i Herning frem for Århus ved jeg ikke, men der er da nok nogle og også nogle der er villige til at køre de små poder meget langt. Jeg tænker nu den slags mest er hvis man ikke har et rimeligt tilbud lidt tættere på trods alt. Men der er nogle virksomheder der kan bruge det til at lokke medarbejdere til området og der er jo også mere lokale talenter. Det er fint nok, de ved de er nød til at flytte sig når man fx i AGF endelig begynder at investere noget også og på den måde kan man sige hele systemet flytter sig.

Det er fint nok, de ved de er nød til at flytte sig når man fx i AGF endelig begynder at investere noget også og på den måde kan man sige hele systemet flytter sig.
Hvis vi ikke får indsnævret spændet til deres talentfabrik, bliver vi ved med at være bagude og er lige vidt?

Vi skal helst ikke blive ved med at se talenter flokkes mod Fcm. Vi skal have vist, at talenterne kan udvikles og slå igennem i Aarhus i samme stil ellers frygter jeg det bliver onewaytraffic og vi ender med resterne fra de stores bord.

Hvis vi ikke får indsnævret spændet til deres talentfabrik, bliver vi ved med at være bagude og er lige vidt?

Vi skal helst ikke blive ved med at se talenter flokkes mod Fcm. Vi skal have vist, at talenterne kan udvikles og slå igennem i Aarhus i samme stil ellers frygter jeg det bliver onewaytraffic og vi ender med resterne fra de stores bord.
Det er lidt som med spillerbudgettet hvor vi muligvis flytter os relativt mere, men slet ikke kan være med i absolutte tal fordi vi ikke har de samme store salg og europæiske indtægter osv. I første omgang har det handlet om ikke at komme bagud i samme tempo som før kan man sige, men også om at komme ind i en positiv spiral hvor vi bevæger os i den rigtige retning, begynder at etablere os lige bag dem og lægger afstand til midtersumpen, og så fra den position og med nyt stadion og større spillerkøb og - salg for alvor kan tage store skridt fremad. Og så vil det vise sig om vi i den position har nogle naturlige forudsætninger der gør at vi også overhaler dem. Det er vel også sådan lidt på talentsiden selvom en klub selvfølgelig kan satse mere eller mindre på det som vejen til succes.

Jeg håber og tror også vi er ved at rykke os :-)

FCN og fcm, samt også til dels bif igen på det sidste har længe været langt foran os. Og FCK rykker også vildt lige nu. Men de bruger vist også ca. 20-25 mio på talenterne - FCN ca 50 mio - og alle andre AGF inkl. vist også kun ca 5 mio plus-minus, men vi er vist på vej mod de 10 mio. Tal skal også tages med forbehold, alt efter hvad der regnes med i de investeringer.

Men synes klar vi skal have en ambition om at være ca nr 3-5 i superligaen og U19 og ned.
Og på sigt naturligvis 1-2, men det tager nok tid...

De bruger langt langt over det dobbelte end os på talentudvikling. Og guldminen ligger så udover det. Jeg ved at flere af de bedste u13 spillere i den lokale klub ved mig, VRI, som ellers er med i AGF’s klubsamarbjede, er søgt derud.
Så pipelinen med århusianske talenter til Ikast, er desværre ikke stoppet..

Men synes klar vi skal have en ambition om at være ca nr 3-5 i superligaen og U19 og ned.
Og på sigt naturligvis 1-2, men det tager nok tid...
Jeg kan ikke huske om der er nævnt noget i de officielle mål, men har vel snakket om at være bedst eller en af de bedste. Det er der mange der siger de vil være, men det er ikke det det hele skal baseres på i AGF og generelt synes jeg faktisk klubben viser der er tænkt over hvordan man vil nå dertil og der sættes handling bag ordene. Men ja, det kommer til at tage tid og man kan selvfølgelig ikke rigtig forudsige hvad der kommer til at ske i andre klubber i mellemtiden.

En mand som Mikkel Lassen virker til at være 4-5. valg på højreback/-wingback, og Ihler har man ikke hørt noget om i længe.
Ihler er lige fyldt 18 og spiller på U-17 landsholdet og 1. års U-19 nu. Han var med i nogle af vores træningskampe for 1. holdet i januar og har også været med i kamptruppen her i foråret.

Men som Ammitzbøll også har vist, så er det svært at være ung angriber i superligaen. Det kunne dog være sjovt at se mere til ham. Skifter vi til 3-5-2 vil chancen også blive større for nogle indhop i denne sæson.

Lille spådomsleg.

Hvor mange af vores spillere er med til U21 EM om 2 år i Rumænien og Georgien. Spillere født den 1. januar 2000 eller senere kan deltage.

Det giver altså
Gadegaard
Bisseck
Kahl
TK
Hausner
Lassen
Anbo
Hvidt
Grønbæk
Tengstedt

Og Duncan, hvis han da ellers lige var europæer.

Mit bud er, at Kahl, Hausner og Grønbæk helt sikkert er med. Dernæst er Bisseck og TK også sandsynlige.

Derfor er buddet 5.

Habilt U21-hold vi kan stille - omend lidt defensivt.

Gadegaard

Lassen - TK - Hausner

Anbo - Hvidt - Bisseck - Duncan - Kahl

Tengstedt - Grønbæk
Ja altså det er også derfor man skal tage disse opstillinger med i betragtning når kritikken omkring David og spilletid til unge betragtes. For altså Bisseck, Duncan og nu Kahl er jo også unge spillere. Det er vel ikke kun unge spillere med opvækst i AGF der kan bruges. Men typer som Kaastrup og Lunding er væk. Og det er jo trist at AGF og de ikke havde samme planer/tålmodighed.

Men altså hvis en spiller som Hvidt gerne snart vil til en klub der vil satse på ham, så forstår man det jo godt.
Vi bruger ikke altid vores unge nok, enig. Men når de er de bedste der skal spille, så skal de unge jo også være gode nok, og have tålmodigheden til at blive til de er de bedste.

Kæden hopper jo nok af der, hvor en yngre spiller kan mene at han kun kan blive godt nok via spilletid, og AGF ikke vil give spilletid før han er god nok. Så må han udlejes, eller også må man sige farvel.

Jeg ser ikke FCM bringe unge spillere der ikke er klar. Og så er spørgsmålet om de bare er større talenter. Men Isaksen blev ikke først god da han fik spilletid. Daramy ej heller.

Men TK2 valgt fra for Lund i Aalborg var lidt mærkeligt. Men jeg ved ikke nok om situationen isoleret (om TK2 ikke føler sig tryg i 3-mandsforsvar endnu, og skal øve det på træningsbanen mere, eller om TK2 er venstebenet, eller andre faktorer).

Lille spådomsleg.

Hvor mange af vores spillere er med til U21 EM om 2 år i Rumænien og Georgien. Spillere født den 1. januar 2000 eller senere kan deltage.

Det giver altså
Gadegaard
Bisseck
Kahl
TK
Hausner
Lassen
Anbo
Hvidt
Grønbæk
Tengstedt

Og Duncan, hvis han da ellers lige var europæer.

Mit bud er, at Kahl, Hausner og Grønbæk helt sikkert er med. Dernæst er Bisseck og TK også sandsynlige.

Derfor er buddet 5.
Synes alle de 5 du nævner har potentiale og talent til at være med, tror dog Hausner ka
Ja altså det er også derfor man skal tage disse opstillinger med i betragtning når kritikken omkring David og spilletid til unge betragtes. For altså Bisseck, Duncan og nu Kahl er jo også unge spillere. Det er vel ikke kun unge spillere med opvækst i AGF der kan bruges. Men typer som Kaastrup og Lunding er væk. Og det er jo trist at AGF og de ikke havde samme planer/tålmodighed.

Men altså hvis en spiller som Hvidt gerne snart vil til en klub der vil satse på ham, så forstår man det jo godt.
Vi bruger ikke altid vores unge nok, enig. Men når de er de bedste der skal spille, så skal de unge jo også være gode nok, og have tålmodigheden til at blive til de er de bedste.

Kæden hopper jo nok af der, hvor en yngre spiller kan mene at han kun kan blive godt nok via spilletid, og AGF ikke vil give spilletid før han er god nok. Så må han udlejes, eller også må man sige farvel.

Jeg ser ikke FCM bringe unge spillere der ikke er klar. Og så er spørgsmålet om de bare er større talenter. Men Isaksen blev ikke først god da han fik spilletid. Daramy ej heller.

Men TK2 valgt fra for Lund i Aalborg var lidt mærkeligt. Men jeg ved ikke nok om situationen isoleret (om TK2 ikke føler sig tryg i 3-mandsforsvar endnu, og skal øve det på træningsbanen mere, eller om TK2 er venstebenet, eller andre faktorer).

meget enig alle talenter tæller - ikke kun dem vi selv har haft gennem U-holdene.

Kaastrup kunne måske iøvrigt have været spændende at have som udviklingsspiller i vores nye system, og jeg er imponeret over 2 mål og 1 ass i knap 800 min i Lyngby. Synes også han var lidt uheldig med ikke at få scoret i agf. Om man når længere end Lyngby må tiden vise.

Sørgelig læsning. Men uden tvivl sådan det er....ikke kun med det bedste fra VRI
Hm. Okay, mit indlæg var måske lige dystert nok. Det er ikke min opfattelse at 14-15 årige talentfulde spillere som Fischer, Duelund og Anderson gjorde engang, søger derud fra AGF. Så det er positivt.

FCM’s privatskole med dygtige lærere og trænere tiltrækker naturligvis interesse fra både ambitiøse forældre og børn, og deraf lokkes visse unge jo dertil. Også fra Århus.

De bruger langt langt over det dobbelte end os på talentudvikling. Og guldminen ligger så udover det. Jeg ved at flere af de bedste u13 spillere i den lokale klub ved mig, VRI, som ellers er med i AGF’s klubsamarbjede, er søgt derud.
Så pipelinen med århusianske talenter til Ikast, er desværre ikke stoppet..
Ja det trist,og det skal vi have stoppet. Vi skal suge alt i Århus og Østjylland vi selv ønsker. Men også være stærke på at hente i resten af DK.

Men det handler om flere ting:

Som du skriver budget investeret i talenter: trænere (er vi kommet med) og kontrakter
- Et super godt anlæg (der er vi kommet godt med)
- Stærkt talent-matching (spillerne vil matches max med de bedste - så vi skal være i top 3-5)
- At de kan se superligaholdet klarer sig godt og er attraktivt som springbræt (vi skal være i top 3-5)-
- At de kommer ud og blive testet af internationalt og matchet der
-Profilering - Guldminen+ambitioner FCM har meldt ud tiltrækker naturligvis dem med ambtioner.

At der er mulighed for at bo og træne (vi skulle have haft det for ca 20 år siden, hvor selv fx lille Sif ad den vej hentede dygtige spillere, men fcm også var gode til det med fischer, W Ried m.fl. - da fcm ellers var nye spillere på talentsatsningen

Vi er heldigvis (sidste to år) ved at sætte ob og aab i superligaen, og håber vi kan fortsætte det ved sten-sten organiske oprustning vi har lavet. Og ellers må vi sørge for på talentdelen af følge med og udfordre de andre superligaklubber i top5 som alle bruger langt flere penge end os på talent-delen.

Jeg håber vi bliver den førende klub på det punkt. Tror det er den vej vi kan overhale de andre. Det er lettere at udvikle spillere som diks, kamil, robert skov, daramy, onyeka, kamaldeen osv osv - end at finde dem som gratis talenter på U17-19 eller købe dem når de først er slået igennem. For ikke at sige umuligt.

Kan godt være det ser svært ud at - især at nå fcm og fck på kort sig pga de mange CL-EL mio osv, men bif og fcn kan vi godt måle os med. FCN er naturligvis i en anden liga på talentsiden end alle de andre, men den skal også finansiere hele superligaklubben og overskud til ejerne, så ikke sikkert de kan tage skridtet videre fra nr 4-6 i superligaen.

Vi skal ind og sætte os på den 3. plads og være lægge Bif bag os, så vi kan komme med I EL ind i mellem kile os ind som overraskelse i top2.

På talentsiden skal vi matche dem i top3-5 styk.

Hm. Okay, mit indlæg var måske lige dystert nok. Det er ikke min opfattelse at 14-15 årige talentfulde spillere som Fischer, Duelund og Anderson gjorde engang, søger derud fra AGF. Så det er positivt.

FCM’s privatskole med dygtige lærere og trænere tiltrækker naturligvis interesse fra både ambitiøse forældre og børn, og deraf lokkes visse unge jo dertil. Også fra Århus.
nej vi har heldigvis flyttet os - og skal flytte os yderligere.

Fin artikel. Slutprodukt er afgørende, men også at vi er med i toppen for at talenterne søger os ellers kommer slutproduktet nok ikke. Tænker stadig er noget efter den kaliber af profiler vi udviklede i 80-90erne som også endte på landsholdet. Men godt at høre - selvom det er hørt før - at vi er på vej igen...

Latest posts

Back