De bruger langt langt over det dobbelte end os på talentudvikling. Og guldminen ligger så udover det. Jeg ved at flere af de bedste u13 spillere i den lokale klub ved mig, VRI, som ellers er med i AGF’s klubsamarbjede, er søgt derud.
Så pipelinen med århusianske talenter til Ikast, er desværre ikke stoppet..
Ja det trist,og det skal vi have stoppet. Vi skal suge alt i Århus og Østjylland vi selv ønsker. Men også være stærke på at hente i resten af DK.
Men det handler om flere ting:
Som du skriver budget investeret i talenter: trænere (er vi kommet med) og kontrakter
- Et super godt anlæg (der er vi kommet godt med)
- Stærkt talent-matching (spillerne vil matches max med de bedste - så vi skal være i top 3-5)
- At de kan se superligaholdet klarer sig godt og er attraktivt som springbræt (vi skal være i top 3-5)-
- At de kommer ud og blive testet af internationalt og matchet der
-Profilering - Guldminen+ambitioner FCM har meldt ud tiltrækker naturligvis dem med ambtioner.
At der er mulighed for at bo og træne (vi skulle have haft det for ca 20 år siden, hvor selv fx lille Sif ad den vej hentede dygtige spillere, men fcm også var gode til det med fischer, W Ried m.fl. - da fcm ellers var nye spillere på talentsatsningen
Vi er heldigvis (sidste to år) ved at sætte ob og aab i superligaen, og håber vi kan fortsætte det ved sten-sten organiske oprustning vi har lavet. Og ellers må vi sørge for på talentdelen af følge med og udfordre de andre superligaklubber i top5 som alle bruger langt flere penge end os på talent-delen.
Jeg håber vi bliver den førende klub på det punkt. Tror det er den vej vi kan overhale de andre. Det er lettere at udvikle spillere som diks, kamil, robert skov, daramy, onyeka, kamaldeen osv osv - end at finde dem som gratis talenter på U17-19 eller købe dem når de først er slået igennem. For ikke at sige umuligt.
Kan godt være det ser svært ud at - især at nå fcm og fck på kort sig pga de mange CL-EL mio osv, men bif og fcn kan vi godt måle os med. FCN er naturligvis i en anden liga på talentsiden end alle de andre, men den skal også finansiere hele superligaklubben og overskud til ejerne, så ikke sikkert de kan tage skridtet videre fra nr 4-6 i superligaen.
Vi skal ind og sætte os på den 3. plads og være lægge Bif bag os, så vi kan komme med I EL ind i mellem kile os ind som overraskelse i top2.
På talentsiden skal vi matche dem i top3-5 styk.