New posts

Superligaen 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 210K
Det har faktisk noget med ytringsfrihed at gøre.
Hvis du kommer ind til min havefest og begynder at svine min kone til, så ryger du ud uanset om du gemmer dig bag ytringsfrihed :) På marken ude foran stadion kan de råbe UEFA-mafia lige så tosset de vil uden konsekvenser men ikke til et UEFA arrangement.

Det har faktisk noget med ytringsfrihed at gøre.
Nej, ytringsfrihed sikrer dig mod at blive retsforfulgt af staten osv. pga. af dine ytringer, pånær enkelte områder hvor den er indskrænket (racisme, homofobi o.lign.). Den beskytter dig ikke mod at blive smidt ud fra et privat arrangement, hvis du siger noget som værten ikke bryder sig om. Eller blive blokeret på et socialt medie, hvis det strider mod deres politik.

Så hvis man som fan vil råbe noget der går imod UEFAs reglement, kan man gøre det lige så tosset man vil uden for stadion (igen, så længe det ikke er i strid med en af undtagelserne til ytringsfriheden), men indenfor stadion skal man følge reglerne for arrangementet.

Hvis du kommer ind til min havefest og begynder at svine min kone til, så ryger du ud uanset om du gemmer dig bag ytringsfrihed :) På marken ude foran stadion kan de råbe UEFA-mafia lige så tosset de vil uden konsekvenser men ikke til et UEFA arrangement.
Men giver du også vedkommende en bøde?

Brann Bergen prøver den i øvrigt ved appeldomstolen, da de ikke mener den holder.

Nej, ytringsfrihed sikrer dig mod at blive retsforfulgt af staten osv. pga. af dine ytringer, pånær enkelte områder hvor den er indskrænket (racisme, homofobi o.lign.). Den beskytter dig ikke mod at blive smidt ud fra et privat arrangement, hvis du siger noget som værten ikke bryder sig om. Eller blive blokeret på et socialt medie, hvis det strider mod deres politik.

Så hvis man som fan vil råbe noget der går imod UEFAs reglement, kan man gøre det lige så tosset man vil uden for stadion (igen, så længe det ikke er i strid med en af undtagelserne til ytringsfriheden), men indenfor stadion skal man følge reglerne for arrangementet.

Det er ren juridisk misforståelse af ordets betydning at sige, at begrænsninger i at hvad man må sige/skrive ikke er en begrænsning af ytringsfriheden. Ytringsfrihed er mere end et juridisk afgrænset begreb. Jeg siger ikke, at der ikke er lovgrundlag for ordensreglementet på stadion om, at man ikke må fremføre racistiske, nedladende eller anstødelige budskaber.

Men selvfølgelig er et forbud mod politiske budskaber en indskrænkning af retten til at ytre sig i ordets rene forstand, og med bøder og straffe for kritik af fodboldledelsen og i øvrigt politiet krabber fodboldverdenen sig nærmere det punkt, hvor Jakob Berger ikke kan behandle klager over sine egne afgørelser om ytringer og bannere.

Ytringsfrihed er mere end et juridisk afgrænset begreb.
Taget i betragtning af at ytringsfriheden er defineret i grundloven, som grundlæggende fastslår de rettigheder vi har som borgere i Danmark, så er ytringsfriheden faktisk 100% lig med det juridisk definerede begreb.

At der så er alle mulige lægmand, der mener at ytringsfriheden betyder noget andet og mere i praksis, er sådan set irrelevant. Ytringsfriheden har det indhold, der er fastslået i grundloven og kan ikke indskrænkes eller udvides mere end det, uanset hvad man måtte mene den dækker over.

Og hvis man mener UEFA eller andre er for snævertsynede eller fintfølende er det sådan set helt ok. Man kan bare ikke påberåbe sig ytringsfriheden i den forbindelse.

Taget i betragtning af at ytringsfriheden er defineret i grundloven, som grundlæggende fastslår de rettigheder vi har som borgere i Danmark, så er ytringsfriheden faktisk 100% lig med det juridisk definerede begreb.

At der så er alle mulige lægmand, der mener at ytringsfriheden betyder noget andet og mere i praksis, er sådan set irrelevant. Ytringsfriheden har det indhold, der er fastslået i grundloven og kan ikke indskrænkes eller udvides mere end det, uanset hvad man måtte mene den dækker over.

Og hvis man mener UEFA eller andre er for snævertsynede eller fintfølende er det sådan set helt ok. Man kan bare ikke påberåbe sig ytringsfriheden i den forbindelse.

Jurist much 😂 .

Det er nyt for mig, at ord kun har én og juridisk klar betydning, som kan udledes af grundloven.
Vi kan lukke for fag som filosofi, idehistorie, historie, etymologi og lukke dansk sprognævn oven i hatten

Så 2500 års europæisk kulturhistorie fra Athens demokrati og frem findes ikke.

Men giver du også vedkommende en bøde?

Brann Bergen prøver den i øvrigt ved appeldomstolen, da de ikke mener den holder.
Jeg ville nok tage det skridt og fortælle ham, at han ikke er velkommen igen. Jeg kan også være formildende og sige til vedkommende, at han kan sige undskyld og tage en kasse øl med, hvis han vil være med til næste fest. Alternativt bliver han jo bare væk. Det kan FCM jo også bare vælge at gøre. "Den der bøde kan i godt glemme, og i skal ikke regne med at se os i jeres turneringer fremadrettet".

Jurist much 😂 .

Det er nyt for mig, at ord kun har én og juridisk klar betydning, som kan udledes af grundloven.
Vi kan lukke for fag som filosofi, idehistorie, historie, etymologi og lukke dansk sprognævn oven i hatten

Så 2500 års europæisk kulturhistorie fra Athens demokrati og frem findes ikke.
Hvis du gerne vil have en filosofisk diskussion om hvad ytringsfrihedsbegrebet generelt kunne indeholde, så kan man da sagtens inddrage de gamle grækere osv.

Men hvis vil vide hvad det konkret omfatter i Danmark i dag, er det fuldstændigt ligegyldigt, hvad man i antikken måtte mene var omfattet. Så kan det udledes direkte af grundloven og den fortolkning som domstolene har lagt for dagen, siden loven blev vedtaget. Og den fortolkning står rimeligt klart.

Så igen, man må hjertens gerne mene UEFA er nogle idioter - man kan bare ikke påberåbe sig ytringsfriheden som argument.

Latest posts

Back