New posts

Superligaen 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 210K
Jeg ser salget af Oscar Schwartau som salg af arvesølvet...de 19 mil. er INKLUSIV evt. bonusser. Ikke meget for det talent
Tipsbladet skriver 19 mio og Bold.dk skriver 13 mio, så det kan måske godt passe hvis det er 13 mio nu og 19 mio med bonusser. Det lyder ikke af så meget for et talent nu om stunder, men det er klart kontraktlængden har noget indflydelse på den pris. Han har vist ikke spiller så meget og derfor ikke været interesseret i en kontraktforlængelse, men ellers var det jo nok noget de burde fokusere på at bruge lidt penge på hvis de vil lave flere store salg.

Jeg ser salget af Oscar Schwartau som salg af arvesølvet...de 19 mil. er INKLUSIV evt. bonusser. Ikke meget for det talent
Naturligt at Brøndby trimmer truppen, nu hvor Europa er slut. Derfor at det var så vigtigt at de røg ud. Men realistisk, så laver de nok også plads til en forstærkning til at kunne kvalificere sig til en ny europæisk skuffelse. Jeg håber at de satser dyrt.

Last edited:
Godt indlæg men jeg synes du tager fejl på en væsentlig parameter:

- Køb/Salg

Det kræver en masse know how og kontakter at scoute som FCM gør. Derudover har de deres samarbejdsklubber/akademier som hjælper dem med at "modne" deres spillere. FCK har steppet op på talent fronten men har været håbløs bagefter længe. AGF ligeså.

FCK har tidligere snuppet de bedste talenter i DK og betalt de mindre klubber store beløb for dem mens det var peanuts for dem. Nu snupper de ikke de bedste spillere mere for de bliver solgt til udlandet fra BIF, FCM og FCN primært. FCK har senest hentet: Trott, Sander, Diks, Falk, Lerager, Mattson, Delaney, Elias Achouri, Andreas Cornelius.

Derudover så forsvinder mange egen udviklede talenter fra FCK fordi der er langt til spilletid. Vi har set 3 alene i dette vindue. Min fornemmelse er at der er kortere for talenter i FCM end i FCK hvilket gør at FCM får flere store salg fordi de får meget spilletid.

Den store joker er CL. Formår FCM at komme i CL et par gange så kan det sætte FCK væsentligt tilbage.

FCK har derudover været ramt af massive skadesproblemer længe. Det er nok det største problem for dem. Deres dyreste spillere spiller jo knap 1/3 af kampene..

Jeg tror desværre ikke FCM er en døgnflue og FCK er ikke sikker på noget som helst. Jeg vil nærmere betegne dem som værende i en mindre krise.

At FCM så spiller absurd ringe trods deres store budget tænker jeg mere er trænerens skyld...

Jeg formulerede mig ikke tydeligt nok. Jeg tror bestemt ikke, at FC Midtjylland er en døgnflue. Slet ikke. De er helt sikkert med i topkampen en del år frem i tiden og måske også så langt øjet rækker (der er jeg nu mere i tvivl). Det, jeg prøvede at sige, er, at det altid er væsentligt at skelne mellem konkurrencefordele, som kan kopieres, hvis man er dygtig, og dem, som det er umuligt eller meget, meget svært at kopiere, uanset hvad man gør. Anskuer man deres potentiale i det lys, bør det ikke være muligt for dem at fastholde status som klar nr. 2, ganske tæt på FCK.

Målt på de ting som falder i sidstnævnte kategori: Styrken af den lokale økonomi, befolkningsunderlaget og 'x-faktor' er de objektivt bag fx AGF. En strategianalyse vil sige, at hvis AGF på det grundlag i det lange løb klarer sig dårligere end FCM, vil det være på grund af udygtighed. For det, der lige nu giver FCM en klar fordel, er noget, man kan kopiere, hvis man gør sit arbejde ordentligt (og har lidt tålmodighed). Meget taler IMØ for, at den nuværende AGF-organisation er i stand til netop det - udtrykt bl.a. ved stor vækst i kommercielle indtægter og kraftigt stigende kurve på spillersalgskontoen. Og i horisonten venter stadion, akademi, Uganda osv. Især førstnævnte vil give et kæmpe ryk, som FCM ikke vil have noget svar på, tror jeg.

Hvis man ser ud over Europa er der meget få eksempler på klubber fra byer, der så små som Herning, som i det lange løb ligger i toppen af deres nationale liga. I dette lys har de allerede overpræsteret HELT VILDT (mens BIF, OB og især AGF har underpræsteret i samme periode i forhold til potentialet). Lige nu er Bodø/Glimt et eksempel, men jeg tvivler også på, at de kan bevare deres nuværende status på langt sigt.

I forhold til FCK: De sælger altså også spillere for flest penge. De sidste fire sæsoner er deres total ifølge Transfermarkt 112m euro - både FCM og FCN har hentet ca. 93m euro på den konto i samme periode (og AGF knapt 22m euro). Lige nu karter de lidt rundt, men jeg tror ikke på, at noget andet hold kan skubbe dem fra pladsen som den langsigtede nr. 1 i DK. Håber meget, jeg tager fejl!

Der er vist en der har behov for at tale modstanderne op. Selvom vi i hvert fald rent principielt kan vinde guld, ligesom AaB, men det er vist højest som en meget lille outsider hvis vi helt undgår skader og formnedgang nærmest hele sæsonen.

Men når vi nu vinder i morgen, og det forventer jeg egentlig at vi gør, og jeg tror også at det bliver en komfortabel sejr, så ved vi jo godt at forventningerne kommer til at eksplodere, uden hensyn til at vores trup er for smal til at muligheden egentlig eksisterer.

Men når vi nu vinder i morgen, og det forventer jeg egentlig at vi gør, og jeg tror også at det bliver en komfortabel sejr, så ved vi jo godt at forventningerne kommer til at eksplodere, uden hensyn til at vores trup er for smal til at muligheden egentlig eksisterer.
Der er vel lige nu 5-7% sandsynlighed for, at vi vinder mesterskabet. Men i den prognose tror jeg ikke, der er taget højde for, at vi møder en del svagere hold i de næste kampe. Holder vi dampen oppe mod dem, så er det vel en mulighed, som helt reelt eksisterer. Den er bare ikke lige så stor, som sandsynligheden for at fx. FCK vinder.

Der er vel lige nu 5-7% sandsynlighed for, at vi vinder mesterskabet. Men i den prognose tror jeg ikke, der er taget højde for, at vi møder en del svagere hold i de næste kampe. Holder vi dampen oppe mod dem, så er det vel en mulighed, som helt reelt eksisterer. Den er bare ikke lige så stor, som sandsynligheden for at fx. FCK vinder.
Glem det, venner! (Sorry, kunne ikke lade være) :)

Det kommer ikke til at ske. Vi er vel lige nu forholdsvis tæt på at toppræstere på alle positioner mens spillerne er friske. Det kan vi ikke fortsætte (er min påstand).

PS. Og skulle jeg mod al forventning tage fejl, vil jeg acceptere og erkende det med den aller største glæde :)

Jeg formulerede mig ikke tydeligt nok. Jeg tror bestemt ikke, at FC Midtjylland er en døgnflue. Slet ikke. De er helt sikkert med i topkampen en del år frem i tiden og måske også så langt øjet rækker (der er jeg nu mere i tvivl). Det, jeg prøvede at sige, er, at det altid er væsentligt at skelne mellem konkurrencefordele, som kan kopieres, hvis man er dygtig, og dem, som det er umuligt eller meget, meget svært at kopiere, uanset hvad man gør. Anskuer man deres potentiale i det lys, bør det ikke være muligt for dem at fastholde status som klar nr. 2, ganske tæt på FCK.

Målt på de ting som falder i sidstnævnte kategori: Styrken af den lokale økonomi, befolkningsunderlaget og 'x-faktor' er de objektivt bag fx AGF. En strategianalyse vil sige, at hvis AGF på det grundlag i det lange løb klarer sig dårligere end FCM, vil det være på grund af udygtighed. For det, der lige nu giver FCM en klar fordel, er noget, man kan kopiere, hvis man gør sit arbejde ordentligt (og har lidt tålmodighed). Meget taler IMØ for, at den nuværende AGF-organisation er i stand til netop det - udtrykt bl.a. ved stor vækst i kommercielle indtægter og kraftigt stigende kurve på spillersalgskontoen. Og i horisonten venter stadion, akademi, Uganda osv. Især førstnævnte vil give et kæmpe ryk, som FCM ikke vil have noget svar på, tror jeg.

Hvis man ser ud over Europa er der meget få eksempler på klubber fra byer, der så små som Herning, som i det lange løb ligger i toppen af deres nationale liga. I dette lys har de allerede overpræsteret HELT VILDT (mens BIF, OB og især AGF har underpræsteret i samme periode i forhold til potentialet). Lige nu er Bodø/Glimt et eksempel, men jeg tvivler også på, at de kan bevare deres nuværende status på langt sigt.

I forhold til FCK: De sælger altså også spillere for flest penge. De sidste fire sæsoner er deres total ifølge Transfermarkt 112m euro - både FCM og FCN har hentet ca. 93m euro på den konto i samme periode (og AGF knapt 22m euro). Lige nu karter de lidt rundt, men jeg tror ikke på, at noget andet hold kan skubbe dem fra pladsen som den langsigtede nr. 1 i DK. Håber meget, jeg tager fejl!
Jeg er enig med dig i at på sigt bør vi kunne konkurrere og med dygtighed sætte FCM.
Jeg synes dog de fortjener kredit på at være first-movers(ting som vi kan/bør kopiere)
Det først akademi (MA og Duen fløj forbi)
I forlængelse af det akademiet i Nigeria(FCN har vel overgået dem på den del)
Data, smartsodds og hår med Benham og Ankersen.
Og til sidste deres transfer satsning kombineret med Mapfra of Fredericia
Evander,Cho og Osorio er fine spillere at tiltrække, det kræver selvfølgelig cash for at kunne gøre det men kudos alligevel.

Det er tiltag som vi både kan og skal kopiere og forfine i forhold til vores kontekst og strategi.

Jeg ved sgu ikke, hvor jeg skal skrive det her
Men her kommer den...
Jeg er bare så pissetræt af, at samtlige medier igen og igen gentager, at vi GF supportere tror, den står på CL næst år, når vi har vundet tre i træk

Gu gør vi ej.
Det er folk som ham den nye Ålleren, der holder liv i myten...
Hvad mener du? Jeg er overbevist om, at vi vinder Champions League næste år 🤍💙

Ja for hver god præstation og især hver sejr får forventningerne et nøk op. Efter næste kamp er det en fjerdedel af grundspillet og vi har også været forbi et midter/bundhold på udebane og det begynder at blive sværere ikke at drage konklusioner… Men selvom vi også skal have lov til at glæde os og drømme tror jeg da nok stadig der vil en del herinde der vil mane til ro og jeg er heller ikke så nervøs for at de ikke holder fokus i truppen. Se bare Uwe på sidelinjen mens vi var foran 5-1 mod Vejle… Men medierne kommer selvfølgelig til at fortælle at vi har mistet jordforbindelsen og går og nynner Champions League-hymnen…

I øvrigt kan handlerne her sidst i vinduet nok give endnu mere til forventningerne end en sejr i Aalborg. Op eller ned velsagtens…

Jeg skylder måske også at uddybe min forrige post. Den blev en anelse firkantet.

Selvfølgelig skal vi have lov til at drømme og håbe. Ellers er der ikke meget ved fodbold, sport og konkurrence.
Og jeg synes det er fedt, at der er andre af jer herinde der tør tro mere på det end jeg gør.

Mht. forventninger til AGF er der bare lidt for meget Æseldyr over mig. Jeg tør ikke tro på noget. Også belært af resten af foldbolddanmark og medierne der småligt vedbliver at nedgøre AGF og deres tilhængere for at udvise de samme drømme og håb som fans af andre klubber bliver rost for at have.

Men husk, jo mere de fejlagtigt påstår klubben og fansene har storhedsvanvid for efterfølgende at hakke os ned, jo federe bliver det når vi vinder mesterskabet.
Så skal den have fuld gas i festlighederne, så hele resten af Danmark kan se hvordan man fejrer et mesterskab (og får luft for omkring 40-45 års ventetid). 🥳

Så drøm endelig trodsigt videre :)

Jeg er enig med dig i at på sigt bør vi kunne konkurrere og med dygtighed sætte FCM.
Jeg synes dog de fortjener kredit på at være first-movers(ting som vi kan/bør kopiere)
Det først akademi (MA og Duen fløj forbi)
I forlængelse af det akademiet i Nigeria(FCN har vel overgået dem på den del)
Data, smartsodds og hår med Benham og Ankersen.
Og til sidste deres transfer satsning kombineret med Mapfra of Fredericia
Evander,Cho og Osorio er fine spillere at tiltrække, det kræver selvfølgelig cash for at kunne gøre det men kudos alligevel.

Det er tiltag som vi både kan og skal kopiere og forfine i forhold til vores kontekst og strategi.

100 procent! Jeg bryder mig ikke om hverken Herning eller FC Midtjylland. Men kan sagtens anerkende, at de er og har været meget dygtige. Lidt af et mirakel faktisk. Tror næsten ikke, der er et sidestykke i international fodbold i betragtning af hvilken udørk de holder til i. ;)

100 procent! Jeg bryder mig ikke om hverken Herning eller FC Midtjylland. Men kan sagtens anerkende, at de er og har været meget dygtige. Lidt af et mirakel faktisk. Tror næsten ikke, der er et sidestykke i international fodbold i betragtning af hvilken udørk de holder til i. ;)
Auxerre gjorde for et par årtier noget tilsvarende.

Jeg har kun stor respekt for det de laver i FCM pt., men jeg tror - omvendt - at f.eks deres ejerskab, som vi kender det nu, af Mafra om 4-5 sæsoner ikke længere er tilladt.

Latest posts

Back