New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 458K
Transfervindue Sommer 2026
Det er kompliceret og der er mange forhold at veje med. Men man står uden angriber og HCB og det var perfectly predictable. Ja, det er en svær opgave. Men det vsr Poznan ogås i går og vi forventede af spillerene de skulle levere deres ypperste. Hvorfor skulle det samme ikke gælde for CV?
Der prædikes i organisationer (herunder fodboldklubber) om fokus på proces og ikke resultater og vores mesterskab var et resultat af at klubben har været dygtige til netop det i efterhånden mange år.

Kritikken af CV bunder i mine øjne i, at for mange har for meget fokus på de kortsigtede resultater og glemmer den proces der har fået os herhen.

Så når du og andre mener at CV ikke har leveret sit ypperste er det udelukkende baseret på om der er leveret to spillere til et par kval-kampe før transfervinduet lukker. Til gengæld glemmer i, at CVs opgave er at følge den proces, der giver os de bedste muligheder på den lange bane.

Og inden jeg bliver skudt i skoene, at jeg lyder som Guld-Glenn, så er det jo den proces der bl.a. betød at vi solgte MEM og Anderson sidste sommer og alligevel blev mestre.

For en der normalt er meget reflekteret omkring AGF og har god indsigt i fodbold synes jeg du er chokerende sort/hvid omkring dette vindue.

CV har gjort nøjagtigt som han hele tiden har sagt han ville gøre. Finde forstærkninger på den lange bane og ikke jagte panikløsninger i et desperat forsøg på at få lukket et par huller før markedet kommer til os.

Du nævner selv Knudsen som et eksempel på, at det er muligt at handle hurtigt når der er et behov. Men han blev altså hentet til allersidst i vintervinduet (præsenteret 26. januar) og er netop et bevis på, at vi oftest (medmindre der er særlige forhold som ved Anderson) først kan få den fornødne kvalitet sidst i vinduet.

Jeg er ikke i tvivl om at en HCB og en 9'er er de positioner som står aller øverst på CVs blok og har gjort det længe. Han prøvede at hente Lind tidligt i vinduet (igen en spiller hvor særlige forhold gjorde det muligt) men som udgangspunkt skal vi altså hen sidst i vinduet før det er muligt at hente den fornødne kvalitet.

Som har været nævnt mange gange, kæmper de øvrige klubber også med at lukke deres huller og det er vel kun FCKs overbetaling til Bejimo, der har gjort, at de har lukket det ene hul (ud af mange).
For mig er langsigtet flere ting. De manglende koefficientpoint i den her runde kan ramme os på langt sigt. At vi - igen - taber i europæisk fodbold kan sikkert også påvirke vores attraktionsniveau.

Jeg er ikke nødvendigvis sikker på heller, at Jensen-Abbew spiller sig op på lørdag, og ikke koster point igen. Det kan også ramme os på lang sigt.

Jeg er ikke, nødvendigvis, sikker på de i Brøndby sidder og bander og svovler over, at de sikkert kunne have fået Ejdum billigere om 6-7 runder. Jeg tror de accepterede, at det var en position hvor man manglede kvalitet, og lukkede det hurtigt.

Jeg er ikke ude i, at man skulle hente en Bürgy i OB blot for at have en spiller til pladsen. Jeg havde nok bare være mere tilhænger af, at man - netop fordi det var kendt at man ville/kunne miste nogle spillere - havde ageret på det hurtigt, og for dyrt.

Det her er lodret forkert.

Hvis vi ikke kommer i ligaspil, så får AGF 2,5 koefficientspoints for at blive slået ud i COL play off runden.
Dette uanset resultaterne i kval runderne.

Hvis vi kommer i et ligaspil, så starter AGF med 0,0 koefficientpoints når ligaspillet begynder.
Dette uanset resultaterne i kval runderne.
I ligaspillet får man 2 koefficientpoints for en sejr, og 1 for en uafgjort.

Gårsdagens resultat betyder derfor absolut INGENTING for AGFs koefficientspoints, med mindre man er så naiv at man tror, at vi havde kvalificeret os til CL ligaspil.
Ja nu gør man i hvettfald ikke - kvalificere sig til CL - efter man fik en over nakken på 1-4 mod et hold vi, i min optik, måske samlet skulle have været lidt tættere på.

Jeg havde nok bare være mere tilhænger af, at man - netop fordi det var kendt at man ville/kunne miste nogle spillere - havde ageret på det hurtigt, og for dyrt.
Det vil i min verden være at handle i panik. Kan vi sidst i vinduet hente en spiller, der er ét niveau over hvad vi kan hente nu (for de samme penge) så kan det være forskellen på om vi kan slå FCM i en slutspilskamp eller pokalfinale til foråret. Det er det langsigtet planlægning handler om.

Og så skal vi jo lige huske på, at AJ kun spiller fordi Callø blev skadet. Uden det naturligvis er sikkert Callø havde gjort det bedre, men så havde man da i det mindste udviklet på en ung spiller.

Jeg tror egentligt AJ er en fin backup i Superligaen. Men som starter i en CL-kval. kamp er han åbenlyst ude på dybt vand.

Men jeg vil have retten til at være kritisk, uanset hvilke citater fra CV man hiver frem - med mindre de kommer med ny viden.
Er der nogen - én eneste - der har sagt, at du ikke har retten til at være kritisk? Jeg spørger, fordi jeg får en vibe af, at der bliver censureret (i mangel af et bedre ord) mod dem, der er CV-kritiske.

Jeg er skabskritisk. Forstået på den måde, at jeg har væbnet mig med en tålmodighed jeg reelt ikke besidder og forholder mig afventende. Det gør jeg, fordi jeg indser at AGFs plads i fødekæden ikke har ændret sig på baggrund af ét mesterskab, så de spillere vi kunne være førstevælger til, vil ikke tilføje kvalitet, vi kan bruge til noget. De spillere, som kan gøre os stærkere, er vi ikke førstevælgere til. Derfor trækker jeg luft ind og afventer, hvad der sker fra nu af og indtil starten af september.

Det er voldsomt frustrerende, at vi risikerer at skulle spille nye folk ind dybt inde i sæsonen, men jeg bliver altså lidt træt, når dét bliver udlagt som inkompetence hos CV, når det er (mindst) lige så sandsynligt, at det simpelthen bare er et udtryk for vores plads i hierarkiet.

Så jeg forbeholder mig retten til at være kritisk over for kritikken af CV og så i øvrigt vende på en tallerken d. 3 september, skulle vi ikke stå markant forstærket til den tid.

Det vil i min verden være at handle i panik. Kan vi sidst i vinduet hente en spiller, der er ét niveau over hvad vi kan hente nu (for de samme penge) så kan det være forskellen på om vi kan slå FCM i en slutspilskamp eller pokalfinale til foråret. Det er det langsigtet planlægning handler om.

Og så skal vi jo lige huske på, at AJ kun spiller fordi Callø blev skadet. Uden det naturligvis er sikkert Callø havde gjort det bedre, men så havde man da i det mindste udviklet på en ung spiller.

Jeg tror egentligt AJ er en fin backup i Superligaen. Men som starter i en CL-kval. kamp er han åbenlyst ude på dybt vand.
AJ har under to trænere spillet én hel superligakamp på 26 måneder. Det er der nok en årsag til. Han fik sidste sæson akkumuleret spilletid til det der svarer til knap 3 kampe.

Jeg tror der er en årsag til det, nemlig at han ikke er god nok.

Jeg er helt med på, at det kunne være fedt hvis vi kunne hente en bedre spiller billigere i slutningen af vinduet. Det gælder i øvrigt også for Jørgensen, Anderson og Carstensen. Men jeg synes der er nogle ting man skal overveje 1) kan man sportsligt forsvare at vente? 2) vi mangler ikke kun én spiller 3) der er ingen garanti for at vi kan hente en spiller der er billigere eller bedre (f.eks synes jeg Solbakken var ret dyr, selvom det var i 11. time, og CV har sagt det samme om Knudsen)

AJ har under to trænere spillet én hel superligakamp på 26 måneder. Det er der nok en årsag til. Han fik sidste sæson akkumuleret spilletid til det der svarer til knap 3 kampe.

Jeg tror der er en årsag til det, nemlig at han ikke er god nok.

Jeg er helt med på, at det kunne være fedt hvis vi kunne hente en bedre spiller billigere i slutningen af vinduet. Det gælder i øvrigt også for Jørgensen, Anderson og Carstensen. Men jeg synes der er nogle ting man skal overveje 1) kan man sportsligt forsvare at vente? 2) vi mangler ikke kun én spiller 3) der er ingen garanti for at vi kan hente en spiller der er billigere eller bedre (f.eks synes jeg Solbakken var ret dyr, selvom det var i 11. time, og CV har sagt det samme om Knudsen)
Der gives aldrig garantier, men man minimerer sine risici hvis man følger sin proces og maksimerer sin upside hvis man bringer sig i situationer, hvor man står stærkest muligt og udnytter sine komparative fordele. Det er for mig at se det CV gør.

Jeg ser uhyggeligt mange ligheder mellem transferarbejdet og mit daglige arbejde i en investeringsafdeling i et pensionsselskab. Og det er ovenstående tilgang alle seriøse investeringsenheder arbejder efter. Det er ikke særligt sexet men det er det der giver det bedste afkast over tid.

FCK har da formået at hente f.eks Beijmo? OB har sagt farvel til to forsvarsspillere allerede.
Det er ikke en kunst at sige farvel til to forsvarsspillere. Det har AGF også gjort.

OB har endda sagt farvel til flere end to forsvarsspillere, og med to dage til deres superligastart har de én midterforsvarer til rådighed, fordi de endnu ikke har hentet nogen erstatninger. Det er mildt sagt ikke et særligt godt eksempel på, at andre klubber skulle være bedre til at handle i tide.

Der prædikes i organisationer (herunder fodboldklubber) om fokus på proces og ikke resultater og vores mesterskab var et resultat af at klubben har været dygtige til netop det i efterhånden mange år.

Kritikken af CV bunder i mine øjne i, at for mange har for meget fokus på de kortsigtede resultater og glemmer den proces der har fået os herhen.

Så når du og andre mener at CV ikke har leveret sit ypperste er det udelukkende baseret på om der er leveret to spillere til et par kval-kampe før transfervinduet lukker. Til gengæld glemmer i, at CVs opgave er at følge den proces, der giver os de bedste muligheder på den lange bane.

Og inden jeg bliver skudt i skoene, at jeg lyder som Guld-Glenn, så er det jo den proces der bl.a. betød at vi solgte MEM og Anderson sidste sommer og alligevel blev mestre.
Jeg synes ikke der er modsætning til det jeg siger. Var det for langsigtet eller for kortsigtet at de på truppens tilstand i juli 26, da man stod i august 25 eller januar 26?

Gu er det da røv "udelukkende baseret på om der blev leveret to spillere ...".

Dét element af CVs arbejde har han ikke håndteret godt nok. Men du falder ned i at hvis jeg er kritisk over ét element af CVs arbejde, så er jeg hamrende unuanceret og kortsigtet'.

Ja nu gør man i hvettfald ikke - kvalificere sig til CL - efter man fik en over nakken på 1-4 mod et hold vi, i min optik, måske samlet skulle have været lidt tættere på.
Jeg har lige påpeget at du faktuelt tager fejl i din post om koefficientspoints.

I stedet for bare at beklage din fejl, så fortsætter du i dit "CV er dum, jeg er klogere" spor.

Der var ca. 9% sandsynlighed for CL. Det pantsætter man ikke klubben for.

Hvis ikke Jesper Hansen får et korrekt men hårdt dømt rødt kort, så havde vi også endt med at være tæt på Poznan samlet set. Det ændrer køb/ikke køb af ny HCB og 9'er ikke på.

Jeg er overrasket over, hvor bleg Jørgensen så ud, og hvor meget bøvl Kahl havde. Poznan evnede at udfordre AGF med situationer hvor de kom i tvivl om 'pres op, fald ned', og tog nogle forkerte valg, bl.a. JH.

Det er sikkert af nød, men i forgangne sæson startede JP med Emmery, JJA og Wahlstedt, og de røg hurtigt ud af holdet, hvor kun Emmery kom tilbage i varmen.

Nu forsøger man med Jørgensen og JJA. Hvor meget er fejlvurdering af spillernes niveau, og hvor meget er sportschef der beder cheftræner træde vande indtil der kommer en god løsning? Jeg håber det er meget det sidste, og JJA er ikke førstevalg i år. Jørgensen kan formentlig gøre mere væsen af sig i ligaen, han var aldrig en tilgang til at løfte holdet.

Den gode udlægning er at JP justerede hurtigt og konsekvent i forgangne sæson, og at klubben aktivt har arbejdet på ikke at sætte ham i den situation. Den mindre gode er, at man bliver forblændet af træningskampe hvor modstanderen ikke spiller på modstanderens svagheder og man derfor primært kan vurdere grundspillet (siger jeg, uden at have beløg for det). Nu får vi se om Jacob Andersen kan spille HCB på lørdag.
Jeg blev ikke forblændet af træningskampene. Tror jeg ikke mange gjorde.

Tværtimod spillede vi en fysisk hård "international" træningskamp mod Union som på nogle områder mindede om Poznan.
Den kamp viste meget godt vores styrker og svagheder.

Jeg glæder mig også til at se Jacob Andersen på en HCB og håber det bliver på lørdag.
Jeg ser JA som en ung udgave af Beijmo, og håber at førstnævnte kan blive lige så god som sidstnævnte.

Jeg synes ikke der er modsætning til det jeg siger. Var det for langsigtet eller for kortsigtet at de på truppens tilstand i juli 26, da man stod i august 25 eller januar 26?

Gu er det da røv "udelukkende baseret på om der blev leveret to spillere ...".

Dét element af CVs arbejde har han ikke håndteret godt nok. Men du falder ned i at hvis jeg er kritisk over ét element af CVs arbejde, så er jeg hamrende unuanceret og kortsigtet'.
Jeg mindes ikke lige at have kaldt dig "hamrende unuanceret og kortsigtet".

Men jeg synes kritikken af ham ift. de manglende transfers er for kortsigtet, ja. Vi ville alle ønske at der var en top klasse HCB og angriber i truppen - og at vedkommende havde været der siden opstart. Og det er naturligvis 100% CVs ansvar at de ikke er der.

Men det er ikke det samme, som at det er forkert på den lange bane eller at CV ikke har gjort sit ypperligste, som du skrev ovenfor.

Jeg tror i øvrigt klubben er fint tilfredse med at komme i et COL-gruppespil og har tilpasset sit transferarbejde derefter. Så det er måske derfor jeg har mere tålmodighed med CVs arbejde end andre har.

Jeg har lige påpeget at du faktuelt tager fejl i din post om koefficientspoints.

I stedet for bare at beklage din fejl, så fortsætter du i dit "CV er dum, jeg er klogere" spor.

Der var ca. 9% sandsynlighed for CL. Det pantsætter man ikke klubben for.

Hvis ikke Jesper Hansen får et korrekt men hårdt dømt rødt kort, så havde vi også endt med at være tæt på Poznan samlet set. Det ændrer køb/ikke køb af ny HCB og 9'er ikke på.
Er det mere naivt at tro på, at vi kunne udnytte en 9% chance for at gå i CL, end at tro på vi blev danske mestre.

Vi lå mellem odds 30-40 - eller cirka 2.5-3.3%

Må jeg tror på at vi bliver pokalvindere i år, hvis vi får en gunstig lodtrækning, eller er det også hamrende naivt?

Jeg glæder mig også til at se Jacob Andersen på en HCB og håber det bliver på lørdag.
Jeg ser JA som en ung udgave af Beijmo, og håber at førstnævnte kan blive lige så god som sidstnævnte.
Meget enig. Og tror man forventede en relativt defensiv kamp mod Poznan hvilket nok var grunden til at man valgte AJ (hvilket jeg sådan set godt kan forstå). Mod BIF skal der angribes så der håber jeg også JA starter inde.

Jeg vil da ikke udelukke at CV kunne finde på at gå med Callø og JA som HCB hele efteråret, hvis ikke der kan findes en oplagt forstærkning. Talentsatsningen på den plads er i hvert fald noget mere oplagt end på 9'er positionen.

Jeg blev ikke forblændet af træningskampene. Tror jeg ikke mange gjorde.

Tværtimod spillede vi en fysisk hård "international" træningskamp mod Union som på nogle områder mindede om Poznan.
Den kamp viste meget godt vores styrker og svagheder.

Er det ikke ærgerligt at spille Andersen ude af position (omend han har spillet stopper for 5-6 år siden), når han ikke har spillet en hel kamp i mere end halvandet år?

Ville det ikke være bedre at bygge ham op på hans vante plads, og så flytte ham når han har et større fysisk overskud?

Er det mere naivt at tro på, at vi kunne udnytte en 9% chance for at gå i CL, end at tro på vi blev danske mestre.

Må jeg tror på at vi bliver pokalvindere i år, hvis vi får en gunstig lodtrækning, eller er det også hamrende naivt?
Du må tro lige det du vil.
Klubben foretog jo lige præcis IKKE de dyre, risikable indkøb, som mange herinde advokerede for i vintervinduet, for at jagte en 3% chance.
Hvornår begyndte du for alvor at tro - virkelig tro på - at vi kunne blive mestre? For mig var det kort inden den vilde uge med FCM-FCN-FCM på 6 dage. Der blev min tro så knust, kun for at blive genoplivet, men det er en anden historie.

Helt ærligt Thomas:

Du startede med at postulere at CV havde kostet os koefficientpoints.

Når jeg så påpeger din fejl, så fortsætter du bare nu med at ævle om procenter for en ligatitel sidste sommer. Den titel troede du vel heller ikke selv på for et år siden.

Realistisk set havde vi ved CL fået 6 bonus points for at kvalle ind. Og 2 points for 2 uafgjorte i ligafasen. En nybegynder fra et lille land får ikke mere.

De 8 koefficient points er der pænt stor sandsynlighed for at vi også kan hente ved at kvalle os til EL eller COL.

Så igen: CVs ageren før ligaspillet har INGEN betydning for vores koefficient points.

Med mindre vi ikke formår at slå taberen af Klaksvik/Zalgiris ud.
Og kan vi ikke dét, så ligger skylden vist nærmere på træneren og spillerne.

Er det ikke ærgerligt at spille Andersen ude af position (omend han har spillet stopper for 5-6 år siden), når han ikke har spillet en hel kamp i mere end halvandet år?

Ville det ikke være bedre at bygge ham op på hans vante plads, og så flytte ham når han har et større fysisk overskud?
Kommer vel an på hvor han på sigt kan blive bedst? Personligt tror jeg han mangler lidt i det offensive til at blive en dygtig WB på højt niveau, men kan godt se ham passe perfekt til HCB (eller en klassisk power-HB).

Og ift. det fysiske så er HCB jo mindre krævende, så der kan han nok netop spille hele kampe frem for kun 60 minutter.

Og hvis det så kan spare os for et dyrt indkøb så pengene kan kanaliseres over i en ny angriber, så er det jo win-win.

Men lad os se - jeg tænker JA og Callø får chancen til at bevise deres værd og så må CV handle ind, hvis man ikke tror på det kan blive godt nok.

Man ville virkelig gerne være fluen på væggen hos CV og de øvrige som står for rekrutteringen.

1) havde man handlet i starten af vinduet, så havde man måske fået en spiller på niveau 3. Havde det været nok til at kvalle i CHL? Nok ikke, tror jeg.

2) havde man kvallet CHL med den nuværende trup, ville man have haft mulighed for at tiltrække spillere, man normalt ikke vil kunne få. Nok også usandsynligt at man havde tiltro til det.

3) kvallet man EL (best case nu) eller CL samt venter til sidst på vinduet, hvor flere spillere har afsøgt sine muligheder, så har man nok mulighed for at tiltrække spillere, som var på et højere niveau end dem, vi kunne tiltrække i starten af vinduet.

Personligt tror jeg, at man har gået med strategi 3, så sandsynligheden for at tiltrække spillere af tilpas høj kvalitet i starten af vinduet var for lav til, at man reelt kunne satse på at kvalle CHl alligevel.

Thomas, jeg synes dine fodbold analyser er blandt de skarpeste herinde, jeg synes det virker oplagt med Andersen paa backen, lidt samme process som Felix, fra wing til CB - det som jeg har set fra Andersen, er en spiller med rigtig meget hjerte og umiddelbart staert defensivt, men samtidig har jeg ikke set ham vaere den del af super meget offensivt, og det virker heller ikke som noget latent, som bare venter paa at blive forloest.
JEg er med paa at det givetvis vil tage nogle kampe, foer han er spillet ind, men hvad er det du ser som goer dig skeptisk i forhold til Andersen paa HCB?

edit kan se @Holmertz har skrevet det samme

• Like
Reactions: fsc

Latest posts

Back