New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 457K
Transfervindue Sommer 2026
Ja, og hvorfor mon? Fordi han ikke har fundet de spillere, og fordi han har mistet tre profiler på en gang.

Havde det været hvilken som helst anden klub, så havde vi objektiv siddet og tænkt, at den klub har forsømt at stille det bedste hold til den europæisk kvalifikation pga en dårlig ledelse.

CV har i et års tid vidst at Dalsgaard, Beijmo og Kahl havde udløb denne sommer. Og alternativerne hedder Camara, AJ og Callø.
Ja, men Kahl har forlænget (vigtigst, da venstrelabber ikke hænger på træerne, Dalle har været MEGET klar i spyttet om at han ikke tog stilling FØR sæsonen var næsten slut, og Beijmo var en ulv i fåreklæder indtil EFTER pokalen blev løftet.

Hvad skulle han have gjort anderledes?
Købt tre nye INDEN pokalen blev hævet og potentielt stået med 3 nye spillere OG 3 som gerne ville forlænge?
Hvis og hvis…vi - og CV - kunne jo ikke forudsige scenarierne, som udspillede sig.

Jeg kan godt forstå din frustration og jeg er ikke uenig i, at det er langt fra optimalt, at vi ikke har erstattet de tre.
Men jeg synes du gør dig skyldig i en halv stråmand, når du antyder, at CV har sovet i timen, fordi "de 3 udløb har været kendt længe".

Det er sandt, at det har de. Han lykkedes med at forlænge med Kahl. Beijmo holdt ham hen og valgte så pengene, men langt ind i foråret, var der grund til at tro på en forlængelse. Dalsgaard er ikke skiftet væk fra AGF, han er skiftet væk fra fodbold - hvis han synes han mangler den sidste motivation, skal vi ikke give ham penge for at spille fodbold. Paddy VAR enig med AGF, så kom hans barndomsklub med et ekstra år i forhold til vores bud OG muligheden for at komme hjem til Sjælland. I 11. time. Efter de havde aftalt alt og kontrakten var klar til underskrift (få dage før Paddy sagde farvel, havde han teaset med, at der snart kom gode nyheder... dét ville han ikke gøre, hvis ikke de havde været ekstremt tæt på en aftale).

Jeg kan ærligt talt ikke se, hvordan CV kunne have ageret anderledes. I hvert fald ikke i den virkelighed, vi lever i. Vi har ikke uendelige midler og kan ikke købe en erstatning for (f.eks) Beijmo i vintervinduet, under antagelse af, at han kun måske forlænger. Samme gælder egentlig for Dalsgaard; der var 0 indikationer på, at han var færdig, indtil han sagde at han var færdig. Han sluttede for helvede med at være månedens spiller to måneder i træk!

At vi har haft brug for en spidsangriber længe er imidlertid kendt. Men igen: numerisk har vi været velpolstret og er det sådan set stadig, og AGF har STADIG ikke ubegrænsede midler, så vi kan ikke bare købe en ind, uden også at, som minimum, forsøge at afskibe en eller to.

Sidst, men ikke mindst, vi kan ikke bruge til noget, at FCK hentede Beijmo for en måned siden og slet ikke som argument for, at CV burde have fundet noget tilsvarende. Det er ret få spillere i dén kvalitet, som er transferfri OG har AGF som deres foretrukne næste klub. Spillere i Beijmokvalitet vil altid have en realistisk mulighed for at komme til en klub på en højere hylde end AGF pt. sidder på. Derfor er vi nødt til at være tålmodige og dygtige. CV skal være god til at sælge klubben, klubben skal vise godt spil og gode resultater og så skal dem lige over os, som OGSÅ kan garantere spilletid finde andre løsninger. De klubber, hvor folk som Beijmo ikke kan forvente at spille fast, kan vi måske godt overgå, netop ved at love spilletid. Men ellers er det altså en svær opgave at forstærke et i forvejen stærkt hold, især når vi reelt pt. er stærkere end vores status i fodboldverden tilsiger.

...og så har vi slet ikke berørt det faktum, at udover alle de ting, skal spilleren også passe ind i gruppen, for vi er stadig nødt til at tænke på, at det stærkeste omklædningsrum vinder de tætte kampe.
Jeg ønsker ikke lave en stråmand, men CV har jo et overblik over udløb osv.

Jeg tænker - alt andet lige - at man som sportschef, med f.eks Arnstad, Bech, Jørgensen, Kritjannson osv til 10’eren på kontrakt, og Poulsen, Knudsen, Haugstrup, Yakob og Solbakken til 6’erne på kontrakt, og med udelukkende Jensen-Abbew, Tingager, Mølgaard og Callø på kontrakt i forsvaret, har et større fokus på potentielle emner til defensiven fremfor f.eks 6’eren eller 10’eren.

Men jeg har stor respekt for, at både JP og CV stoler så meget på bl.a Jensen-Abbew at man føler man kan sparke døren til europæisk fodbold med ham. Der ville andre klubber nok forfalde til, at finde andre løsninger.

Ja, men Kahl har forlænget (vigtigst, da venstrelabber ikke hænger på træerne, Dalle har været MEGET klar i spyttet om at han ikke tog stilling FØR sæsonen var næsten slut, og Beijmo var en ulv i fåreklæder indtil EFTER pokalen blev løftet.

Hvad skulle han have gjort anderledes?
Købt tre nye INDEN pokalen blev hævet og potentielt stået med 3 nye spillere OG 3 som gerne ville forlænge?
Hvis og hvis…vi - og CV - kunne jo ikke forudsige scenarierne, som udspillede sig.
Da Solbakkens skade blev kendt i AGF, kombineret med Poulsens ditto, der hentede man meget hurtigt Magnus Knudsen og brød ind i en forhandling der nærmest var på plads i Brann. Fordi man mente Haugstrup ikke kunne løfte opgaven.

Solbakkens sygdom kunne man 100% ikke forudse, men agerede på det - tidligt, og hurtigt.

Dalsgaard, Beijmo og Mortensens udløb kunne man forudse.

Jeg har, eller havde, ingen forventning om at AGF skulle skrive med 3-4 spillere inden pokalen blev hævet. Men jeg havde forventet en ageren, der minder om den man udviste da man akut hentede Knudsen

Jeg tænker, at når man med åbne øjne går ind i et vindue med udløb til de tre forsvarsspillere der spillede hovedparten af sidste sæson, så er man anderledes forberedt end f.eks på den centrale midtbane, hvor man numerisk har en del spillere, og ingen udløb.

CV har været forberedt i et års tid på, at Beijmo, Dalsgaard og Kahl kunne være fortid denne sommer. Det samme med Mortensen.

Der er vi tilbage ved, at der skulle have været handlet i vinterens vindue. Der har tydeligvis været et håb om, at man kunne forlænge med Beijmo og/eller lokke Dalsgaard til et år mere. Det lykkedes ikke.

Jeg tror ikke man anså PM for ligeså vigtig - hans spilletid var for kraftigt nedadgående. Jeg er heller ikke sikker på han havde gjort en forskel i går, bortset fra Bech kunne have spillet på hans tidligere position.

Derudover kan CV have forberedt sig nok så grundigt. Det nytter bare ikke hvis spillerne endnu ikke er klar til at opgive drømmen om et eller andet hos en anden klub. Spillerne forsøger naturligvis at optimere deres karriere og der står AGF nok ikke først i bevidstheden hos de fleste.

I sidste vindue reagerede vi - relativt - hurtigt på, at Markus Solbakken blev skadet, og hentede Magnus Knudsen, fordi vi prioriterede ikke at starte mod OB med de spillere vi havde til rådighed. Jeg synes ikke, men ligesom dig er jeg ikke sportschef, at dynamikken i vinterens vindue er markant anderledes end sommerens. Men der tager jeg nok fejl.

Vi handlede i vinters men det var vel også 3-4 dage før transfervinduet lukkede, at vi fik løsningen med Magnus Knudsen. Eller husker jeg forkert og det var langt tidligere?

Vi er ikke uenige om, at der burde have været gjort klar med alternativer allerede nu. Jeg mener bare det burde have været i vinterens vindue men har samtidig respekt for vi ikke har en bugnende pengekasse eller en rigmand bag som bare dækker underskud. Samtidig meldte man ud, at man ønskede kontinuitet, for at gå efter mesterskabet og det fik man 👏 Forhåbentlig står vi anderledes om et par år og har flere midler til rådighed, så man bedre kan gardere sig i god tid. Jeg vil da ønske, at hvis vi har spillere der ikke vil forlænge, så henter vi en erstatning og sætter enten spilleren på bænken eller sender ham godt videre.

Der er vi tilbage ved, at der skulle have været handlet i vinterens vindue. Der har tydeligvis været et håb om, at man kunne forlænge med Beijmo og/eller lokke Dalsgaard til et år mere. Det lykkedes ikke.

Jeg tror ikke man anså PM for ligeså vigtig - hans spilletid var for kraftigt nedadgående. Jeg er heller ikke sikker på han havde gjort en forskel i går, bortset fra Bech kunne have spillet på hans tidligere position.

Derudover kan CV have forberedt sig nok så grundigt. Det nytter bare ikke hvis spillerne endnu ikke er klar til at opgive drømmen om et eller andet hos en anden klub. Spillerne forsøger naturligvis at optimere deres karriere og der står AGF nok ikke først i bevidstheden hos de fleste.

Vi handlede i vinters men det var vel også 3-4 dage før transfervinduet lukkede, at vi fik løsningen med Magnus Knudsen. Eller husker jeg forkert og det var langt tidligere?

Vi er ikke uenige om, at der burde have været gjort klar med alternativer allerede nu. Jeg mener bare det burde have været i vinterens vindue men har samtidig respekt for vi ikke har en bugnende pengekasse eller en rigmand bag som bare dækker underskud. Samtidig meldte man ud, at man ønskede kontinuitet, for at gå efter mesterskabet og det fik man 👏 Forhåbentlig står vi anderledes om et par år og har flere midler til rådighed, så man bedre kan gardere sig i god tid. Jeg vil da ønske, at hvis vi har spillere der ikke vil forlænge, så henter vi en erstatning og sætter enten spilleren på bænken eller sender ham godt videre.
Det er muligt der har været et håb om forlængelser, eller håb om at AJ har udviklet sig henover sommerpausen. Men håb er ikke rigtig en strategi.

Det er også helt fair, at man lever med at blive kanonføde i første runde. Men så synes jeg man burde kommunikere lidt anderledes end hidtil.

Og det er helt fair, og det er da helt tydeligt når du kommunikerer på denne måde

“Det ville være fremmende for debatten, hvis du tænkte lidt selv i stedet for at stille åbentlyst dumme spørgsmål”

Jeg tænkte man i et forum godt kunne være en anelse kritisk overfor hvordan man har valgt at erstatte Beijmo, Dalsgaard og Mortensen op til den vigtigste europæiske kamp i de sidste 40 år.

Men lad os blot holde os til at citere trænere og ledere, og ikke have en selvstændig tanke selv.

Den citerede kommentar går alene på, at du vælger at udfordre CVs påstand om, at de dygtige nok spillere ikke gider til AGF endnu med, at så må MA jo ikke være dygtig nok. Det er en håbløs sammenligning alt den stund, at MA havde AGF som klar førstevalg, hvilket er noget helt usædvanligt. Men det har jeg selvfølgelig skrevet til dig en gang allerede.

Jeg synes, det er fint at have en kritisk diskussion. Jeg synes bare, at CVs ord vægter højere i den henseende end en nogen brugere her på forum.

Jeg ønsker ikke lave en stråmand, men CV har jo et overblik over udløb osv.

Jeg tænker - alt andet lige - at man som sportschef, med f.eks Arnstad, Bech, Jørgensen, Kritjannson osv til 10’eren på kontrakt, og Poulsen, Knudsen, Haugstrup, Yakob og Solbakken til 6’erne på kontrakt, og med udelukkende Jensen-Abbew, Tingager, Mølgaard og Callø på kontrakt i forsvaret, har et større fokus på potentielle emner til defensiven fremfor f.eks 6’eren eller 10’eren.

Men jeg har stor respekt for, at både JP og CV stoler så meget på bl.a Jensen-Abbew at man føler man kan sparke døren til europæisk fodbold med ham. Der ville andre klubber nok forfalde til, at finde andre løsninger.
Jeg synes du plejer at være ret lødig, så jeg mistænker dig ikke for bevidst at lave stråmænd. Jeg skriver i øvrigt også kun en halv stråmand. ;-)
Den halve består, for mig, i, at du antyder, at CV burde kunne forudse tre ting på én gang, hvor 1 havde mere end indikeret at de var enige om at forlænge (Paddy), én meget tydeligt havde sagt, at han tog stilling ved sæsonslut (Dalsgaard) og én havde sagt, at det mest interessante nok var at spille CL-kval med AGF (Juda...Beijmo). CV er ikke synsk og havde ingen mulighed for at forudse, at alle tre ville gå til uheld for AGF.
Han FIK til gengæld forlænget med Kahl.

I forhold til dine tanker om hhv. 6'er og 10'er, så er jeg enig i, at det ser pudsigt ud. Men det er jo altså også det muliges kunst: Andersson og Jønsson var tilgængelige nu. Jønsson er godt arbejde i forhold til usikkerhed om både Polle og Solbakken. Andersson er godt arbejde i forhold til hvis Arnstad eller Bech bliver solgt og faktisk også i forhold til, at Arnstad så kan rykkes lidt bagud og fungere som 8'er.
Så er der Carstensen og Jørgensen, lejeaftaler, der blev vekslet til faste kontrakter. Det ligner også gode beslutninger. Jeg syntes i går at det vi nåede at se fra Jørgensen var hæderligt. Uanset, så er det naturligt at den slags bliver lukket tidligt i vinduet.

Men det er jo først nu, det bliver rigtig svært. CV har plukket alle lavthængende frugter. Resten er lidt svære at komme til og vil givetvis ikke have AGF som førsteprioritet. Det er jo dét, der er det springende punkt: du, og andre, der argumenterer som dig, får ikke lige signaleret, at I anerkender, at der findes dygtige fodboldspillere, som IKKE har AGF som førsteprioritet. Det ER du med på godt kan hænde, ikke?

Som jeg ser det, skal CV løse en meget kompleks opgave:

- det skal være en klar forstærkning til pladsen (ellers kan vi lige så godt spille et talent ind)
- det skal være inden for økonomiske rammer, AGF kan være med til
- det skal være en spiller, der også på personligheden passer ind
- det skal være en spiller vi har scoutet længe, ellers risikerer vi flere vildskud á la Badji, Serra, Haugen...

Og her er problemet: Spillere, der er gode nok til at forstærke et ret stærkt AGF hold, vil ALTID have andre attraktive tilbud. Vi har ikke en nyere historie, der kan lokke (næsten-garantere) med europæisk bold og trofæer/medaljer år efter år. OG vi kan heller ikke være med på løn imod i hvert fald 3 andre hold i ligaen, hvoraf to kan love europabold og topkampe i ligaen. Så vi skal altså finde de spillere, som holdene over os i status og øknomi IKKE er interesserede (nok) i OG som kan forstærke os OG som spiller præcis den rette position på cirka den rette måde - det nytter ikke at finde en CB, som er helt uden dynamik eller boldfølelse, for eksempel.

Og selvom CV har et skyggehold i 2 eller 3 lag liggende i skuffen - selvfølgelig har han det - så er det stadig sin sag, at få tingene til at gå op.

Den citerede kommentar går alene på, at du vælger at udfordre CVs påstand om, at de dygtige nok spillere ikke gider til AGF endnu med, at så må MA jo ikke være dygtig nok. Det er en håbløs sammenligning alt den stund, at MA havde AGF som klar førstevalg, hvilket er noget helt usædvanligt. Men det har jeg selvfølgelig skrevet til dig en gang allerede.

Jeg synes, det er fint at have en kritisk diskussion. Jeg synes bare, at CVs ord vægter højere i den henseende end en nogen brugere her på forum.
Det er også helt fair du mener det, og Jakob Poulsens gør jo også i såfald (altså vægter højere).

Han har udtalt at han synes AJ kunne løse den højre stopper, og kunne “tage den” - så vægter det også højere end dem af os, der ikke mente/mener det

Last edited:
Det er meget, meget centralt at lytte til CV, når han siger, at de spillere, der er gode nok til AGF ikke er tilgængelige endnu.

CV vil have kvalitet, ikke lottokuponer. Han tænker langsigtet, ikke kortsigtet.

Vi får nok ikke den perfekte start på sæsonen. Men hvis vi ender med at have styr på højre forsvarsside, komme i conference league og have en virkeligt god 9er, så kan det sagtens blive en god sæson alligevel.
Selvfølgelig vil han ikke blot købe, men langsigtet……. Aaaarh. I vinter tænkte han godt nok voldsomt kortsigtet, og det fik vi slask for i går.

Jeg synes du plejer at være ret lødig, så jeg mistænker dig ikke for bevidst at lave stråmænd. Jeg skriver i øvrigt også kun en halv stråmand. ;-)
Den halve består, for mig, i, at du antyder, at CV burde kunne forudse tre ting på én gang, hvor 1 havde mere end indikeret at de var enige om at forlænge (Paddy), én meget tydeligt havde sagt, at han tog stilling ved sæsonslut (Dalsgaard) og én havde sagt, at det mest interessante nok var at spille CL-kval med AGF (Juda...Beijmo). CV er ikke synsk og havde ingen mulighed for at forudse, at alle tre ville gå til uheld for AGF.
Han FIK til gengæld forlænget med Kahl.

I forhold til dine tanker om hhv. 6'er og 10'er, så er jeg enig i, at det ser pudsigt ud. Men det er jo altså også det muliges kunst: Andersson og Jønsson var tilgængelige nu. Jønsson er godt arbejde i forhold til usikkerhed om både Polle og Solbakken. Andersson er godt arbejde i forhold til hvis Arnstad eller Bech bliver solgt og faktisk også i forhold til, at Arnstad så kan rykkes lidt bagud og fungere som 8'er.
Så er der Carstensen og Jørgensen, lejeaftaler, der blev vekslet til faste kontrakter. Det ligner også gode beslutninger. Jeg syntes i går at det vi nåede at se fra Jørgensen var hæderligt. Uanset, så er det naturligt at den slags bliver lukket tidligt i vinduet.

Men det er jo først nu, det bliver rigtig svært. CV har plukket alle lavthængende frugter. Resten er lidt svære at komme til og vil givetvis ikke have AGF som førsteprioritet. Det er jo dét, der er det springende punkt: du, og andre, der argumenterer som dig, får ikke lige signaleret, at I anerkender, at der findes dygtige fodboldspillere, som IKKE har AGF som førsteprioritet. Det ER du med på godt kan hænde, ikke?

Som jeg ser det, skal CV løse en meget kompleks opgave:

- det skal være en klar forstærkning til pladsen (ellers kan vi lige så godt spille et talent ind)
- det skal være inden for økonomiske rammer, AGF kan være med til
- det skal være en spiller, der også på personligheden passer ind
- det skal være en spiller vi har scoutet længe, ellers risikerer vi flere vildskud á la Badji, Serra, Haugen...

Og her er problemet: Spillere, der er gode nok til at forstærke et ret stærkt AGF hold, vil ALTID have andre attraktive tilbud. Vi har ikke en nyere historie, der kan lokke (næsten-garantere) med europæisk bold og trofæer/medaljer år efter år. OG vi kan heller ikke være med på løn imod i hvert fald 3 andre hold i ligaen, hvoraf to kan love europabold og topkampe i ligaen. Så vi skal altså finde de spillere, som holdene over os i status og øknomi IKKE er interesserede (nok) i OG som kan forstærke os OG som spiller præcis den rette position på cirka den rette måde - det nytter ikke at finde en CB, som er helt uden dynamik eller boldfølelse, for eksempel.

Og selvom CV har et skyggehold i 2 eller 3 lag liggende i skuffen - selvfølgelig har han det - så er det stadig sin sag, at få tingene til at gå op.
CV er Danmarks mest rutinerede sportschef, så når Beijmo, Kahl og Dalsgaard ikke ønsker at tale forlængelse før efter sæsonen, så er jeg sikker på han arbejder med forskellige scenarier. Også at ingen forlænger.

Men at gøre det samme igen og igen, f.eks spille AJ på højre stopper, og forvente et andet resultat virker besynderligt.

Det er muligt, at vi kan hente en virkelig god stopper sidst i vinduet. Betyder det så, at f.eks Camara og AJ har spillet meget, og muligvis kostet europæisk deltagelse, og point i ligaen, så skal den spiller også være ekstremt meget bedre end den spiller ville have skaffet os udgjort i går.

Ligesom flere hold i sidste sæson bevidst angreb Emmery’s side sidste år, så er jeg sikker på f.eks Brøndby gør det samme på lørdag.

Det er muligt der har været et håb om forlængelser, eller håb om at AJ har udviklet sig henover sommerpausen. Men håb er ikke rigtig en strategi.

Det er også helt fair, at man lever med at blive kanonføde i første runde. Men så synes jeg man burde kommunikere lidt anderledes end hidtil.
For en der normalt er meget reflekteret omkring AGF og har god indsigt i fodbold synes jeg du er chokerende sort/hvid omkring dette vindue.

CV har gjort nøjagtigt som han hele tiden har sagt han ville gøre. Finde forstærkninger på den lange bane og ikke jagte panikløsninger i et desperat forsøg på at få lukket et par huller før markedet kommer til os.

Du nævner selv Knudsen som et eksempel på, at det er muligt at handle hurtigt når der er et behov. Men han blev altså hentet til allersidst i vintervinduet (præsenteret 26. januar) og er netop et bevis på, at vi oftest (medmindre der er særlige forhold som ved Anderson) først kan få den fornødne kvalitet sidst i vinduet.

Jeg er ikke i tvivl om at en HCB og en 9'er er de positioner som står aller øverst på CVs blok og har gjort det længe. Han prøvede at hente Lind tidligt i vinduet (igen en spiller hvor særlige forhold gjorde det muligt) men som udgangspunkt skal vi altså hen sidst i vinduet før det er muligt at hente den fornødne kvalitet.

Som har været nævnt mange gange, kæmper de øvrige klubber også med at lukke deres huller og det er vel kun FCKs overbetaling til Bejimo, der har gjort, at de har lukket det ene hul (ud af mange).

Men at gøre det samme igen og igen, f.eks spille AJ på højre stopper, og forvente et andet resultat virker besynderligt.
Men dét der, er jo snarere et JP problem end et CV problem.
Jeg er i øvrigt enig i, at det er noget løjerligt noget. Jeg er dog ikke overbevist om, at JP forventede et andet resultat. Jeg tror han spillede Abbew fordi han mente, det var den mindst ringe løsning. Jacob Andersen gjorde det reelt bedre, da han kom ind, men vi har jo altså også en kamp på lørdag.
Ideen med at stille Links i højre, som støtte til AJ, var god på papiret. Desværre var Links en skygge af sig selv, og så var der pludselig en motorvej.
Desuden synes jeg også stadig at Emmery er for bleg defensivt. Han er en fornøjelse med bolden ved fødderne, men når vi skal forsvare, så er han ikke mange sure sild værd.

Desuden synes jeg også stadig at Emmery er for bleg defensivt. Han er en fornøjelse med bolden ved fødderne, men når vi skal forsvare, så er han ikke mange sure sild værd.
Ja, det bliver lidt for flegmatisk indimellem. Bl.a. illustreret ved de to situationer, hvor deres keeper må ud for at losse væk - der løber Emmery ikke igennem og jagter bolden/kontakten "Graulund-style".

Mere ild ville klæde ham og gavne ham, holdet og den pris, Emmery en dag kan sælges for.

Jeg ser en diskussion om, hvorvidt man må være kritisk, selvom CV - højst overraskende (not) - frikender sig selv.

I vinters havde man et mesterskab at jagte (som underdog), en tynd trup med centrale kontraktudløb, hvor PM og nok også Dalsgaard var tvivlsomme forlængelser - PM fordi niveau, Dalsgaard fordi gammel og træt af gamet. Man havde også et stadionbyggeri og en (selvvalgt) hård økonomisk ramme. Dertil relativt stor sandsynlighed for salg af profiler i sommervinduet (og mulighed allerede i vintervinduet). Man havde solgt MA og MEM og trimmet lønomkostningerne, men fravalgt indkøb i sommervindet for at spare og fokusere på unge.

Dertil var det relativt binært / trinært

Mesterskab: tre forsøg på europa, stor sandsynlighed for gruppespil
(Pokal: to forsøg)
2. Plads: ét forsøg på Europa og stor sandsynlighed for tidlig exit

Det gjorde at man ikke kunne investere ind i et gruppespil, fordi højst sandsynligt ville FCM vinde og AGF blive slået ud.

Den mulighed man havde var at fremrykke investeringer i afløsere, som man alligevel skulle have et havlt år senere, dvs 9'er, centerforsvaret og måske en 10'er.

Vintervinduet er svært at handle i. Men det var også en del af diskussionen at sommervinduet ville blive svært, at FCM, FCK og BIF forventes aktive, der er VM, kontraktudløb og behov for at have truppen på plads tidligt. Så det er ikke fordi man ikke kunne forudse det ville blive kompliceret.

Nu står vi men en trup der er god på en række punkter, men alligevel mærkbart svækket ift foråret. Og det på et tidspunkt hvor man skal spille kval til europa og begynde 'den svære 2'er'.

Jeg håber der er pladse til frustrationerne over hvad forekommer som et vær beredt valg fra AGFs side.

Jeg er ikke indebrændt eller lignende. Men jeg vil have retten til at være kritisk, uanset hvilke citater fra CV man hiver frem - med mindre de kommer med ny viden. Hvis Lind ikke var interesseret, kunne man have afklaret det i vinters. Og hvis det først kom senere, kunne man have lagt 35 mio hos Pisa, og en solid løn + sign-on. Og uanset, må der have været en række dialoger i vinters, som man var klar til følge op på da mesterskabet kom i hus. En ting er, at vinduet er svært, men når man ved man har behov for at handle tidligt i næste vindue, holder man sgu da gryden i kog.

Det er kompliceret og der er mange forhold at veje med. Men man står uden angriber og HCB og det var perfectly predictable. Ja, det er en svær opgave. Men det vsr Poznan ogås i går og vi forventede af spillerene de skulle levere deres ypperste. Hvorfor skulle det samme ikke gælde for CV?

Selvfølgelig skal vi hente noget rigtigt, men mangel på koefficientpoint kan blive et problem længere frem end blot i år. Så nederlaget i går, kan på sigt koste os relativt mange penge. Så man kunne måske også have været mere agressiv
Det her er lodret forkert.

Hvis vi ikke kommer i ligaspil, så får AGF 2,5 koefficientspoints for at blive slået ud i COL play off runden.
Dette uanset resultaterne i kval runderne.

Hvis vi kommer i et ligaspil, så starter AGF med 0,0 koefficientpoints når ligaspillet begynder.
Dette uanset resultaterne i kval runderne.
I ligaspillet får man 2 koefficientpoints for en sejr, og 1 for en uafgjort.

Gårsdagens resultat betyder derfor absolut INGENTING for AGFs koefficientspoints, med mindre man er så naiv at man tror, at vi havde kvalificeret os til CL ligaspil.

Last edited:
Jeg er overrasket over, hvor bleg Jørgensen så ud, og hvor meget bøvl Kahl havde. Poznan evnede at udfordre AGF med situationer hvor de kom i tvivl om 'pres op, fald ned', og tog nogle forkerte valg, bl.a. JH.

Det er sikkert af nød, men i forgangne sæson startede JP med Emmery, JJA og Wahlstedt, og de røg hurtigt ud af holdet, hvor kun Emmery kom tilbage i varmen.

Nu forsøger man med Jørgensen og JJA. Hvor meget er fejlvurdering af spillernes niveau, og hvor meget er sportschef der beder cheftræner træde vande indtil der kommer en god løsning? Jeg håber det er meget det sidste, og JJA er ikke førstevalg i år. Jørgensen kan formentlig gøre mere væsen af sig i ligaen, han var aldrig en tilgang til at løfte holdet.

Den gode udlægning er at JP justerede hurtigt og konsekvent i forgangne sæson, og at klubben aktivt har arbejdet på ikke at sætte ham i den situation. Den mindre gode er, at man bliver forblændet af træningskampe hvor modstanderen ikke spiller på modstanderens svagheder og man derfor primært kan vurdere grundspillet (siger jeg, uden at have beløg for det). Nu får vi se om Jacob Andersen kan spille HCB på lørdag.

Latest posts

Back