New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 6K
  • Views Views: Views 370K
Transfervindue Sommer 2026
Nu har jeg ikke hørt podcasten, men nogle gange undre ting mig nu alligevel lidt.

Det er ikke fordi jeg ikke anerkender, at Bech, Arnstad og Links er salgskandidater, ej heller at de nødvendigvis er i klubben når vinduet lukker.

Konceptionelt har jeg dog en anelse svært ved, at Jønsson skal være en erstatning for én spiller. At Anderson er erstatning for Arnstad osv.

Vi vandt et meget meget overraskende, men også meget fortjent DM, med ligaens mindste trup. Den har Fournais, CV og Nielsen alle udtalt skulle være større og i stand til, at konkurrere i tre turneringer.

Så hvis alle tilgange eller tilføjelser til truppen alene er erstatninger, så flytter vi os ikke.

Hvis AGF skal være en top-3 klub på sigt, så forventer jeg vi agere sådan. - Så skal det være ligesom når Beijmo ryger til FCK - ikke én har talt om hvem der så skal sælges, blot at han er en forstærkning. Det samme da Billing kom til FCM, det var ikke for at erstatte en med for at forbedre dem.

Der skal naturligvis være plads til Kristjannson, og det er der så sandelig også, eftersom Anderson og Arnstad begge kan spille den plads Yakob spiller oftest.
Dette er ikke møntet på dig selvom jeg citerer dig:

Vi bliver kun en top 3 klub ved at det sportslige budget kommer på niveau med Brøndby.

Den slags tager virkeligt lang tid.

Vi har tjent fine penge på tv, trøjer og sponsorbonusser. Men det er engangs-indtægter.
Ikke noget man kan løfte det sportslige budget med ex. 50 mio. kr. årligt på.

Hvis man tror at vi nu bare etablerer os som top 3 klub fordi vi er mestre, så tror jeg man bliver skuffet.

Vi havde den perfekte sæson sidste år, hvor alt gik op i en højere enhed. Den slags kan man normalt ikke bare forlænge med brædder ind i fremtiden.

Købet af Anderson gør, at Arnstad sandsynligvis er på vej ud, da der efterhånden er rigtig mange spillere, der kan spille kant/10’ere. Det bliver sikkert først sent i vinduet. Det samme gælder nok Links, som Lens er meget varm på.
Det ser jeg ikke. Vi skal have 4 senior spillere til de to pladser. Især hvis Anderson også er tænkt som vikar på Yakobs plads. Sælges Arnstad skal der hentes en erstatning.

Vi bliver kun en top 3 klub ved at det sportslige budget kommer på niveau med Brøndby.

Vi har tjent fine penge på tv, trøjer og sponsorbonusser. Men det er engangs-indtægter.

Hvis man tror at vi nu bare etablerer os som top 3 klub fordi vi er mestre, så tror jeg man bliver skuffet.

Vi havde den perfekte sæson sidste år, hvor alt gik op i en højere enhed. Den slags kan man normalt ikke bare forlænge med brædder ind i fremtiden.
FCN sælger for uhyrlige summer men bliver aldrig fast en top 3 klub fordi de har så meget udskiftning hvert år. Der er aldrig et fokus på at holde profilerne. De gjorde det dog sidste år, og vupti så holdt de til top 3.

Den her er heller ikke møntet på dig, men penge forklarer mellem 60-70% af resultaterne i fodbold. Ikke 100%

Det er klart at kan man hente en Anderson som en spiller der “kun” skal spille 60% af minutterne, så er det også fordi man har et større budget.

Jeg ser det absolut ikke som værende umuligt at hente dem inden for 3-4 år økonomisk. Så langt fra.

Den her er heller ikke møntet på dig, men penge forklarer mellem 60-70% af resultaterne i fodbold. Ikke 100%

Det er klart at kan man hente en Anderson som en spiller der “kun” skal spille 60% af minutterne, så er det også fordi man har et større budget.

Jeg ser det absolut ikke som værende umuligt at hente dem inden for 3-4 år økonomisk. Så langt fra.
Enig. Større sponsor, tilskuer, præmiepenge osv stiger med bedre resultater. Det er en grænse for at man ikke altid bare skal sælge ud af profilerne. Slet ikke når de har lange kontrakter.

Hvis tidsperspektivet for at hente Brøndby er 3-4 år, så er jeg helt enig med dig.

Det er absolut muligt.

Hvis tidsperspektivet for at hente Brøndby er 3-4 år, så er jeg helt enig med dig.

Det er absolut muligt.
Sportsligt. Mål på nytteværdien af pengene, og vores nuværende position, så tror jeg faktisk vi sportsligt når dem hurtigere.

Altså de 30-40% af resultaterne der ikke alene forklares af penge, dem tror jeg vi er foran på.

Jeg synes jo heller ikke FCM er så langt bagefter FCK på truppen, så det sportslige budget skulle indikere.

Men det kræver man tør bruge penge, og have en bred trup.

Jeg havde troet Bech var længere end Arnstad, men det er svært at forudsige hvornår den rigtige køber dukker op, og det er oplagt at begge er genstand for opmærksomhed.

Det er meget positivt hvis man holder spillerne til senere i vinduet, og især hvis man kan holde Links, når Lens er så dedikerede.

Forskellen i gruppespil er, ud fra hvad man hører ca. således:

"Larne": 0m
Conf league: 40m
Euro League: 90m
Cham League: 200m

Så når det handler om grunker, kan Links' deltagelse og positive indvirkning i 1. runde gøre forskellen mellem de tre øverste eller tre nederste udfald, og der er mindst 40m i forskel.

Så selvom de naturligvis gerne vil have Gifty til hele optakten til deres start medio august, vil de nok ikke betale fx 20 mio ekstra for at få ham nu i stedet for 1. August.
Så med andre ord, kan et salg af de to indbringe lige så meget som et EL gruppespil.

Optimalt vil self være at sikre gruppespil først og så sælge.

Jeg forstår udmærket, hvis vi sælger Arnstad for fx 75 mio. Kunsten er for mig at se at holde det lange lys på hele tiden. Da han blev købt for 15-20 mio var det en stor investering, og den gang havde de fleste vel købt ideen om, at han meget gerne måtte bidrage som en kæmpe profil i to år og så blive skudt af sted for 3-4 gange prisen.

Hver gang den operation lykkes, så vil der være modstand mod at sælge, da det kan ligne et lunkent sportsligt ambitionsniveau, men det kan også ses som det modsatte.

Det giver os mulighed for at købe en erstatning på et mindst lige så højt niveau, som han kom med og måske sælge for over 100 mio næste gang. Det er CV’s helt store projekt at skabe den succesfulde cyklus.

Jeg synes det er ret naturligt hvis vi ender med at skifte ca. 5 mand fra startopstillingen.

Hold i udviklingsligaer kører i cyklusser.
Vi har længe vægtet kontinuitet.
Nu er tiden bare kommet til en større udskiftning.
Så kan noget nyt bygges op.
Det vil bare være enormt ubegavet timing, at foretage et generationsskifte lige i klubbens vigtigste europæiske kvalifikation. Så jeg har ualmindeligt vanskeligt ved at se så intelligente mennesker som CV, Jakob Poulsen og Jacob Nielsen beslutte at det er nu vi skal foretage et generationsskifte.

Og jeg tror også, at hvis vi rammer et ligaspil, at der vil blive købt meget ambitiøst ind for at erstatte Arnstad. Anderson er ikke en 1:1 erstatning alene. Men han lukker et sindssygt vigtigt hul i første omgang, så der er plads til fx at spille en stor profil ind på pladsen i løbet af sæsonen.
Eller om ikke andet den næste Arnstad som også har brug for en sæson før han bliver en profil.

Jeg synes AGF er ved at finde en god balance med at kunne sælge sine salgsbare spillere og holde en kompetent trup. Blandt andet via en lidt høj gennemsnitligsalder og en gennemgående skandinavisk stamme, hvor det er nemt at falde til for både transfer ind og den voksende talentmasse. Ingen savnende Mads Emil og Anderson sidste år
Nja. Jeg savnede Anderson stort set hver gang Jørgensen blev skiftet ind. I det store hele er det dog svært at klage når nu vi blev mestre 😀

Jeg forstår udmærket, hvis vi sælger Arnstad for fx 75 mio. Kunsten er for mig at se at holde det lange lys på hele tiden. Da han blev købt for 15-20 mio var det en stor investering, og den gang havde de fleste vel købt ideen om, at han meget gerne måtte bidrage som en kæmpe profil i to år og så blive skudt af sted for 3-4 gange prisen.

Hver gang den operation lykkes, så vil der være modstand mod at sælge, da det kan ligne et lunkent sportsligt ambitionsniveau, men det kan også ses som det modsatte.

Det giver os mulighed for at købe en erstatning på et mindst lige så højt niveau, som han kom med og måske sælge for over 100 mio næste gang. Det er CV’s helt store projekt at skabe den succesfulde cyklus.
Som sådan enig. Det var drømmescenariet dengang vi købte ham. Men i mellemtiden er vi blevet mestre og det flytter målstolperne lidt i mine øjne. Så tror jeg godt jeg vil gamble og vente et år. Jeg tror også FCN er lykkelige for, at de ikke solgte Yerinki for et år siden eller i januar, hvor de sikkert også kunne have fået en god pris.

• Like
Reactions: cph

Det lange lys kan være flere ting, og jeg er enig i at hverken et vindue eller en sæson er definerende.

Det lange lys kan også være, at se transfer over rullende 5 år. Således at man på enhver 5 årig periode skal vores i plus med f.eks 150 millioner. Det gør at man nogle år sælger, og andre år satser.

Det lange lys kan også være, at man tror Kristjannson kan være en Arnstad afløser om et år. Det kan f.eks også være, at man vurdere Arnstad har en værdi på 75 millioner nu, og 50 millioner om et år. Kan Arnstad så skaffe sportslig værdi for 25 millioner, samtidig med at man sparer penge på en afløser fordi man vurderer Kritjannson til ikke at være helt klar.

Det lange lys kan også være, at man gerne vil af med rigtig mange i dette vindue, fordi man får tilbudt spillere man ikke plejer i AGF pga vores mesterskab.

Jeg synes bestemt man skal sælge, men jeg synes ikke man skal være tvunget til at sælge hvert år, hvis det ikke passer i strategien.

Man kan jo også budgettere med f.eks 75 millioner fra Europa hvert 5. år, og så øge det sportslige budget med 15 millioner årligt. Det betyder heller ikke, at man skal spille europæisk hvert år. Det betyde blot at nogle regnskaber er røde, andre sorte.

Det vil bare være enormt ubegavet timing, at foretage et generationsskifte lige i klubbens vigtigste europæiske kvalifikation. Så jeg har ualmindeligt vanskeligt ved at se så intelligente mennesker som CV, Jakob Poulsen og Jacob Nielsen beslutte at det er nu vi skal foretage et generationsskifte.
Generationsskifte ER vel sket for dette vindue? Næste sommer er det måske Hansen og NP der stopper. Eller mener du at det er et generationsskifte at sælge Arnstad og erstatte ham med Anderson?

Det lange lys kan også være, at man tror Kristjannson kan være en Arnstad afløser om et år. Det kan f.eks også være, at man vurdere Arnstad har en værdi på 75 millioner nu, og 50 millioner om et år. Kan Arnstad så skaffe sportslig værdi for 25 millioner, samtidig med at man sparer penge på en afløser fordi man vurderer Kritjannson til ikke at være helt klar.
Jeg tror ikke at man tænker på Kristjanson i forbindelse med en Arnstad-transfer. Hvis Kristjanson til næste sommer har niveau til at erstatte Arnstad, så bliver det meget få kampe han vil nå at spille før han selv er videre. Samme gælder Emmery, som allerede må være i mange klubbers søgelys.

Det ser jeg ikke. Vi skal have 4 senior spillere til de to pladser. Især hvis Anderson også er tænkt som vikar på Yakobs plads. Sælges Arnstad skal der hentes en erstatning.
Med Anderson er vi vel kommet op på 6 kanter, når vi også vil spille yngre ind: Arnstad, Emmery, Kristjansson, Bech, Jørgensen og så Anderson.
JP ser Anderson som kant og Jønne som midtbane.

Generationsskifte ER vel sket for dette vindue? Næste sommer er det måske Hansen og NP der stopper. Eller mener du at det er et generationsskifte at sælge Arnstad og erstatte ham med Anderson?

Jeg tror ikke at man tænker på Kristjanson i forbindelse med en Arnstad-transfer. Hvis Kristjanson til næste sommer har niveau til at erstatte Arnstad, så bliver det meget få kampe han vil nå at spille før han selv er videre. Samme gælder Emmery, som allerede må være i mange klubbers søgelys.
Det var et svar på Akrobatens forslag om at man skulle gennemføre en stor udskiftning i dette vindue og skille sig af med ca halvdelen af idealopstillingen. Det tror jeg ikke at en intelligent ledelse vil gøre lige inden en europæisk kvalifikation der har potentialet til at flytte AGF ind i en helt anden økonomisk vægtklasse. Det tror jeg trods alt at den sportslige ledelse er for intelligent til at gøre, det er jo ikke Brøndby det her.

Enig. Større sponsor, tilskuer, præmiepenge osv stiger med bedre resultater. Det er en grænse for at man ikke altid bare skal sælge ud af profilerne. Slet ikke når de har lange kontrakter.

Sponsor indtægter kommer aldrig til at konkurrere med spillersalg, samt der er et loft for, hvor meget der kan hives ind.
I sidste sæson var vi nummer 1 efter 11. 22. og 33. spillerrunde, altså vi tjente det maksimale på placeringsindtægter (er det egentlig sket før?). Vi må forvente, det falder i næste sæson. Det samme med øvrige indtægter som direkte kan relateres til mesterskabet.

Måske kan vi komme i et gruppespil med dertil hørende ekstra indtægter men det skal gentages igen og igen, hvis europæiske penge skal være grundlaget for at øge de sportslige budgetter.

Vi budgetter med spillersalg, pt. har vi ikke solgt en eneste, hvis der skal være penge til de forstærkninger, jeg ved du gerne vil have både i denne sæson og i næste og den næste, må CV i gang med at sælge.

Vores trup toppede i sidste sæson, også selvom vi ikke havde vundet mesterskabet med andre ord, denne sommer er under alle omstændigheder, den sommer hvor et nyt hold skal bygges op.

Latest posts

Back