New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 271K
Den store økonomitråd
Ham solgte vi i juni (vinduet åbnede jo 15. juni), så det hører 100% med i sidste regnskab.

Man skal bare ikke se salg som noget der 1:1 så bruges på køb.
Man har frigjort millioner fra løn og transfermidler ja, men når man så køber Kahl for 11 mio og giver ham løn, og en 5-årig kontrakt så belaster købet af spilleren kun 1/5 om året.

Eksempel: Anderson koster 15 mio kroner i transfer, og vi leger at han koster 250.000kr/md i løn over 5 år (15 mio kr)
= 30 mio kroner i alt, og delt over 5 år = en belastning på 6 mio kroner om året. Det er jo meget ift at AGFs spillerbudget får få år tilbage var på ca. 36 mio kroner i alt (altså ville Anderson for få år tilbage repræsentere 1/6 af hele budgettet på sin vis).
Det forstår jeg udemærket godt. Men havde man solgt Højer i dette regnskabsår, ville hans indtægt, som bogføres i ét år, have udlignet afskrivningen på en stor del af de penge vi i år skal afskrive på transferudgifterne på Kahl, Kurminowski og Anderson. De fik alle 5-årige kontrakter og kostede tilsammen 33 mio kr. Det giver en afskrivning i år på ca 6.6 mio kr. eller ca. 1 mio kr. mere end det vi fik ind ved salget af Højer. Men det er ligemeget nu, hvis indtægten fra Højers salg er bogført i sidste regnskabsår.

Kan nogen se hvor meget transferindtægter betød for det store overskud?

Det forstår jeg udemærket godt. Men havde man solgt Højer i dette regnskabsår, ville hans indtægt, som bogføres i ét år, have udlignet afskrivningen på en stor del af de penge vi i år skal afskrive på transferudgifterne på Kahl, Kurminowski og Anderson. De fik alle 5-årige kontrakter og kostede tilsammen 33 mio kr. Det giver en afskrivning i år på ca 6.6 mio kr. eller ca. 1 mio kr. mere end det vi fik ind ved salget af Højer. Men det er ligemeget nu, hvis indtægten fra Højers salg er bogført i sidste regnskabsår.

Kan nogen se hvor meget transferindtægter betød for det store overskud?
Altså det er jo bare både transfer og løn der ligges sammen. Så når man køber Kahl, Kurminowski, Anderson for 33 mio i transfer, så kommer deres løn oveni, og deles så først derefter ud på kontraktperioden. Derfor er Anderson alene 6 mio om året hvis han bliver i AGF i hele kontraktperioden.

Jeg ved ikke lige om man direkte kan se hvad der er købt/solgt for på transfersiden alene. Det kan man måske nok. Men der er jo en grund til at man ikke kunne skrive med Diks dengang ift lønnen, og årsagen var ikke at han kostede 4-5 mio i transfer i den første købsoption (som jeg godt ved du er med på).

Det er samme pulje som pengene skal bruges fra.

Det tror jeg ikke, at du har ret i. Ledelsesberetningen i dit link gennemgår ret nøje til- og afgange i sidste sommers transfervindue og i vinterens transfervindue. Der er til gengæld ikke ét ord om Højer.
Regnskabet der er fremlagt løber fra 1. juli 2020 til 30. juni 2021, og Højer er solgt længe før 30. juni, så han er med i det regnskab (med mindre jeg misforstår helt).
Hvordan AGF fremlægger det, og hvordan pengene evt. blev reserveret/forbeholdt geninvestering og aldrig kom i driften ved vi ikke 100%.
Hvis salget ikke figurerer i regnskabet som påvirkende i positiv retning, så kan det være fordi pengene fra salget blev øremærket nyindkøb.
Men altså hvis man får penge ind 15.juni, så skal de jo figurere i regnskabet selvom man påtænker at bruge dem i juli i næste regnskabsperiode. Kan ikke se hvordan Højer ikke skulle være med i det regnskab.

Og det ville jo være fint og fornuftigt.
Så hvis Kahl får samme løn som Højer, og Kahls 11 mio reelt så blev 5,5 ved at man 1:1 brugte Højer-salgets 5,5 på Kahl, det er jo fint nok.
Så belaster Kahl kun ca. 1 mio om året mere end Højer ift transfer, hvor de får samme løn, men Højer kom gratis til klubben.

Jeg ved ikke lige om man direkte kan se hvad der er købt/solgt for på transfersiden alene. Det kan man måske nok.
Det fremgår, at der er 'nettotransferindtægter' på 28,3 mio. Det er formentligt meget tæt på dét, der er solgt spillere for.

Det er sværere at se, hvad der er købt ind for, men AGF har opskrevet værdien af spillertruppen med 7 mio kr ift året før, så der er i hvert fald nogen penge (et bud: 10-15 mio), der er givet ud til transfers (og sign-on fees?).

Altså det er jo bare både transfer og løn der ligges sammen. Så når man køber Kahl, Kurminowski, Anderson for 33 mio i transfer, så kommer deres løn oveni, og deles så først derefter ud på kontraktperioden. Derfor er Anderson alene 6 mio om året hvis han bliver i AGF i hele kontraktperioden.

Jeg ved ikke lige om man direkte kan se hvad der er købt/solgt for på transfersiden alene. Det kan man måske nok. Men der er jo en grund til at man ikke kunne skrive med Diks dengang ift lønnen, og årsagen var ikke at han kostede 4-5 mio i transfer i den første købsoption (som jeg godt ved du er med på).

Det er samme pulje som pengene skal bruges fra.
Der er forskel på afskrivninger på kontraktrettigheder og personaleomkostninger i form af løn, så nej, det bliver ikke bare lagt sammen i én fælles pulje. Derfor ser du også at de opgøres separat. Derfor vil du også arbejde med et lønbudget og et transferbudget (som naturligvis skal gå op i en højere enhed på en samlede bundlinje).

Jeg kan se at vi har solgt spillere for ca 28 mio. kr. i det regnskabsår, hvilket rundt regnet er overskuddet.

Regnskabet der er fremlagt løber fra 1. juli 2020 til 30. juni 2021, og Højer er solgt længe før 30. juni, så han ER med i det regnskab.
Det ved vi næppe noget om. Casper Højer blev præsenteret i juni, men den officielle dato for overførsel af kontraktrettigheder kan jo være en anden. Du kan også godt købe hus i morgen med overtagelse 1. januar.

Min påstand er alene, at hvis Højer indgik i regnskabet, så ville det være naturligt at nævne dette, når andet nævnes så systematisk. Jeg kan sagtens tage fejl, men det vil i så fald stadigt virke underligt for mig.

Personaleomkostninger er steget fra 74 til 87 mio.
Sponsorindtægter er steget med 3 mio til 62 mio.
"Andre driftsindtægter", som dækker over spillersalg og covid-19 komprnsation er steget fra 25 til 45 mio. Halvdelen er vel Bundu-salget.

Man fastholder i øvrigt elastik-forventningen om et plus på 0-20 mio i indeværende regnskabsår.

Der er forskel på afskrivninger på kontraktrettigheder og personaleomkostninger i form af løn, så nej, det bliver ikke bare lagt sammen i én fælles pulje. Derfor ser du også at de opgøres separat. Derfor vil du også arbejde med et lønbudget og et transferbudget (som naturligvis skal gå op i en højere enhed på en samlede bundlinje).

Jeg kan se at vi har solgt spillere for ca 28 mio. kr. i det regnskabsår, hvilket rundt regnet er overskuddet.

Jeg forstår slet ikke at vi solgte for 28 mio kroner sidste regnskab, når Bundu blev solgt i forrige regnskab i april "med øjeblikkelig virkning". Hvem fanden har vi solgt til 28 mio? Det er jo 100% Bundu der er med der. Hvordan fanden kan han være det?

Jeg trækker snablen til mig ift de udregninger her. Jeg har mindre forstand på det end jeg troede.

Det ved vi næppe noget om. Casper Højer blev præsenteret i juni, men den officielle dato for overførsel af kontraktrettigheder kan jo være en anden. Du kan også godt købe hus i morgen med overtagelse 1. januar.

Min påstand er alene, at hvis Højer indgik i regnskabet, så ville det være naturligt at nævne dette, når andet nævnes så systematisk. Jeg kan sagtens tage fejl, men det vil i så fald stadigt virke underligt for mig.
Se ovenstående svar. Du har nok fat i noget der. Men "med øjeblikkelig virkning" plejer jo bare ikke være med overtagelse x dage/måneder nede af vejen ift betaling.

Personaleomkostninger er steget fra 74 til 87 mio.
Sponsorindtægter er steget med 3 mio til 62 mio.
"Andre driftsindtægter", som dækker over spillersalg og covid-19 komprnsation er steget fra 25 til 45 mio. Halvdelen er vel Bundu-salget.

Man fastholder i øvrigt elastik-forventningen om et plus på 0-20 mio i indeværende regnskabsår.
Og det er jo skørt at man kan sælge Bundu i 19/20 regnskabsåret (april 2020), og så have salget med i 20/21 regnskabet. Men sådan er der så meget.
Jeg ved ikke om AGF "designer" deres regnskab lidt her, eller om det bare er "sådan det er". Snyd er det jo ikke må vi gå ud fra, haha :D
Men man undrer sig over ordlyden "med virkning øjeblikkeligt" som der stod ifb med Bundu-salget, hvis det først er med betaling efter 30. juni. Men det er sikkert normalt i brancen.

Jeg forstår slet ikke at vi solgte for 28 mio kroner sidste regnskab, når Bundu blev solgt i forrige regnskab i april "med øjeblikkelig virkning". Hvem fanden har vi solgt til 28 mio? Det er jo 100% Bundu der er med der. Hvordan fanden kan han være det?
Salget af Bundu er 100pct med i regnskabet, og det nævnes også specifikt (dog uden beløb).

Han blev dog også først solgt august 2020, så det er ikke så mærkeligt. Husk, at forrige sæson pga Corona-nedlukningen strak sig langt ind over regnskabets skæringsdato, 1. juli.

Jeg trækker snablen til mig ift de udregninger her. Jeg har mindre forstand på det end jeg troede.
Det kan kun være Bundu. Måske vi er blevet enige om salget, men at det først kunne effektueres den 1. juli 2020. Er det ikke sådan med internationale transfers? Det samme gælder med Højer. Der står på Transfermarkt at han tiltrådte i Prag 1. juli 2021, hvilket så vil være den rigtige salgsdato.

Ud over Bundu solgte vi jo også Lunding for et mindre beløb og jeg ved ikke om vi fik noget for Kaastrup da han skiftede til Lyngby. De tre spillere kunne meget vel være de ca. 28 mio. kr. Måske vi fik noget bonus fra Stage handelen, som først kommer i regnskabet når det rent faktisk bliver udløst. Af disse årsager kan man have haft en ønske om at Højer salget først kommer med i dette års regnskab, da man også har brug for nogle transferindtægter i år, som jeg prøvede at stille op tidligere.

Salget af Bundu er 100pct med i regnskabet, og det nævnes også specifikt (dog uden beløb).

Han blev dog også først solgt august 2020, så det er ikke så mærkeligt. Husk, at forrige sæson pga Corona-nedlukningen strak sig langt ind over regnskabets skæringsdato, 1. juli.

Det kan kun være Bundu. Måske vi er blevet enige om salget, men at det først kunne effektueres den 1. juli 2020. Er det ikke sådan med internationale transfers? Det samme gælder med Højer. Der står på Transfermarkt at han tiltrådte i Prag 1. juli 2021, hvilket så vil være den rigtige salgsdato.

Ud over Bundu solgte vi jo også Lunding for et mindre beløb og jeg ved ikke om vi fik noget for Kaastrup da han skiftede til Lyngby. De tre spillere kunne meget vel være de ca. 28 mio. kr. Måske vi fik noget bonus fra Stage handelen, som først kommer i regnskabet når det rent faktisk bliver udløst. Af disse årsager kan man have haft en ønske om at Højer salget først kommer med i dette års regnskab, da man også har brug for nogle transferindtægter i år, som jeg prøvede at stille op tidligere.

Fuck jeg faldt i AGFs amatør-hjemmeside-fælde, hvor alle nyheder står som med forkert dato. Læste det som april 2020, men det var jo april 2021 (ikke hvor Bundu blev solgt, men hvor de lavede nyhedsarkivet om, og alle datoer er ubrugelige)....

Bundu er SELVFØLGELIG med ja, da han som Mikkel skriver er solgt i august 2020.

Se selv her ift dato :D haha

Gentager gerne: JN er det bedste, som er sket for klubben i min ca. 35 år som AGF fan. Det er jo vanvittigt at præsentere et så massivt et overskud i en tid, hvor fodboldklubber bløder penge i en sjælden grad.

Pure manlove herfra.
Det gentager jeg også gerne. Af alle de folk en anden klub kunne finde på at fiske her, vil jeg nødigst at vi skulle erstatte netop ham. Man kan helt glædes over hans til tider lidt kontroversielle facon, hvis det er det der holder andre fra døren indtil vi snart er etableret der hvor det bare er svært at finde noget mere attraktivt. Jeg vil dog også gerne sende lige sende ‘props’ til Fournais og resten af bestyrelsen som har deres andel i det her, også selvfølgelig ved mens det så helt sort ud at få sadlet om og hentet den rigtige til at sidde forrest i sadlen. Der er stadig meget langt op til FCK og FCM, i absolutte tal vokser afstanden vel sådan set stadig, men vi er inde i en udvikling der gør det realistisk at tale om en målsætning om at blive en af Skandinaviens største klubber.

Det kan vist ikke være anderledes (y)

Gentager gerne: JN er det bedste, som er sket for klubben i min ca. 35 år som AGF fan. Det er jo vanvittigt at præsentere et så massivt et overskud i en tid, hvor fodboldklubber bløder penge i en sjælden grad.

Pure manlove herfra.
Det er simpelthen eminent arbejde af JN og bestyrelsen. Det har været et langt sejt træk men de har holdt snuden i sporet undervejs og taget de få udfordringer med, samtidig med de hele tiden har bygget på de steder hvor det var muligt. Det er sku stærkt 💪 Ingen panik i svære perioder og forsøg på at skyde genvej ved at skifte en træner før tid.

Hvordan fungerer det hvis hele beløbet ikke betales på én gang? Det må være et aktiv, men bogføres først når det bliver betalt? Det er vel meget almindeligt at store handler betales i rater, måske også sådan en handel som Bundu, hvor man måske så nærmest kan springe en betaling over når han lejes tilbage (men teknisk set skal pengene jo nok ind og ud alligevel.)

Det gentager jeg også gerne. Af alle de folk en anden klub kunne finde på at fiske her, vil jeg nødigst at vi skulle erstatte netop ham. Man kan helt glædes over hans til tider lidt kontroversielle facon, hvis det er det der holder andre fra døren indtil vi snart er etableret der hvor det bare er svært at finde noget mere attraktivt. Jeg vil dog også gerne sende lige sende ‘props’ til Fournais og resten af bestyrelsen som har deres andel i det her, også selvfølgelig ved mens det så helt sort ud at få sadlet om og hentet den rigtige til at sidde forrest i sadlen. Der er stadig meget langt op til FCK og FCM, i absolutte tal vokser afstanden vel sådan set stadig, men vi er inde i en udvikling der gør det realistisk at tale om en målsætning om at blive en af Skandinaviens største klubber.
Ja klart et team work hvor samtlige ansatte sådan set alle har en andel i at effektuere ledelsens målsætninger. Men synes bestemt også LF er blevet en dreven fodboldformand med tiden i spidsen for en dygtig bestyrelse med ro på bagsmækken.

Kaastrup blev skam solgt, men næppe nogen stor transfer, nok nærmere med noget bundet op i videresalg. Desuden solgte vi også Helenius og i princippet også Daniel Thøgersen, selvom det nok ikke flytter meget på regnskabet.

Latest posts

Back