Det er af gode grunde en tilbagevendende diskussion hvor jeg mener det handler lidt om at finde den rigtige balance. AGF er jo i et vist omfang ejet af nogle rigmænd, der også har spædet penge til hen ad vejen, selvom de store emissioner ligger lidt tilbage i tiden. Der har været mindre rettede emissioner og så var der jo også lagt op til at man ville rejse 50 mio til en del af stadion selvom det måske så ikke bliver aktuelt. Når AGF ikke fremstår som nogen rigmands legetøj, er det fordi der ikke er en der i særlig grad står frem, fordi der også er mange tusinde ejere med små andele og fordi de største ejere ikke er nogle der repræsenterer klubben udadtil eller blander sig i det daglige sportslige arbejde (der er selvfølgelig beslutninger der ender på bestyrelsesniveau.)
Hvad ville der ske, hvis klubben blev helt overtaget af disse rigmænd, eller en af dem, eller de mindre aktionærers andel blev helt udvandet? At klubben er ejet af så mange taler godt til det at være byens Byens Hold og at AGF nok er en større del af byens sjæl end muligvis noget andet sted i landet, men jeg er ikke sikker på at det ville forsvinde hvis der kun var en eller en håndfuld ejere. Samtidig er det jo i klubbens DNA at man skal forsøge at vinde nogle titler og derfor skal man også se på hvordan man bedst opnår det. For nogle få siden ville jeg have sagt det formentlig var umuligt uden at få nogle store indskud udefra, men siden har vi jo faktisk vist at man kan komme ganske langt uden og der er endda en hel del mere at hente med et nyt stadion og vi kan på et tidspunkt få gang i større indtægter fra spillersalg og europæiske kampe. Spørgsmålet er ikke besvaret endnu, men vi må også erkende at vi er oppe imod klubber der har hentet nogle store beløb de har kunnet bygge videre på og at der ikke er voldsomt mange eksempler på at klubber har kunnet bryde en etableret dominans uden. Vores organiske vækst er imponerende, men foreløbig bliver afstanden op til FCK og FCM alligevel større. Det kan lade sig gøre, men vil være en fantastisk flot præstation.
Jeg havde længe en forestilling om at der ville komme en større emission ifb med et nyt stadion, altså også noget der ville være til andet end VIP-faciliteter. Det kan stadig ske, men klubben behøver ikke jagte det på samme måde så længe udviklingen generelt er god. Så kan man måske se senere om man rammer en økonomisk mur eller situation hvor udviklingen simpelthen er for langsom til nogensinde at kunne indhente foranliggende klubber. Det gode ved den situation er dog så også at man netop er blevet langt mere interessant at investere i for seriøse investorer, så man får lidt flere muligheder og mere kontrol over hvor pengene kommer fra. Ideelt set er det højest lidt ekstra fra de eksisterende ejere eller nogle af samme type og interesse. Pengene fra Henrik Lind og Salling er til stadion og ikke direkte til AGF, men viser at der jo er nogle midler derude uden at man skal søge efter dubiøse personer i udlandet. Så det kan godt være ejerkredsen skal udvides, men selv hvis den bliver koncentreret, tror jeg alt i alt det er i gode hænder.