Det er ihvertfald det jeg tror AGF's ledelse tænker. Vi er der for klubben og ikke omvendt. Vi skal sådan set bare være lykkelige for, at vi har muligheden for allernådigst at købe en billet. At de tror de mest trofaste fans, som køber sæsonkort, gør det for at "snyde" er simpelthen kundepleje på arrogant niveau. Men de kan slippe afsted med det, fordi vi køber jo et sæsonkort alligevel. Det er nemlig meget få kampe jeg ikke kan komme til, så for mig er det mere et principielt problem. Hvis jeg missede mange kampe så ville jeg nok ikke købe et sæsonkort i første omgang. Og de gange jeg ikke kan komme, kunne jeg ikke drømme om at frigive mit sæde, så de kan sælge det endnu en gang. Sådan spiller klaveret sgu ikke AGF. Man kan ikke både handle arrogant og forvente den hjælp. Mit sæde er betalt for én gang, og det skal ikke betales for igen. Men som sagt, AGF vil hellere have tomme sæder.
Jeg er egentlig meget enig. Og alligevel er det kompliceret.
Det letteste og mest naturlige var at AGF bare gjorde som flertallet - at sæsonkort ikke er personlige. Det er noget rod. Problemet er vel at fodbold også er en maskine der skal have cashflow for at køre rundt. Fans er sådan set lige som data varen. Vi betaler entre og køber øl og trøjer, vi er tv-kiggere så de får tv penge og uden os er klubberne intet.
På engelsk hedder det supporter - jeg tænker mest sådan at vi støtter klubben i tykt og tyndt både økonomisk og med opbakning. Ikke omvendt. Jeg har I hvert fald ikke set JN & Co rende rundt med en Dichio trøje - men lufter min AGF trøje når jeg dyrker sport og står bag klubben uanset hvor tåbelige de har været siden 1988 ish. Og været tåbelige ad flere omgange. AGF er min kærlighed. Min klub.
Man kan egentlig også sige AGF det er os, så det gør ikke så meget hvad vi betaler i entre - pengene går jo til os. Underholdning til os. Jo mere rabat vi vil have på sæsonkort - jo ringere trup får vi.
Der skal vel egentlig bare laves et snit så det er rimeligt og mest fornuftigt for alle parter. Umiddelbart synes jeg egentlig bare sæsonkort skulle koste prisen, evt. minus 10-20% rabat fx, og IKKE personlige, og kunne udlånes Eller at sæsonkort-ejeren kan sælge sin plads for alm entre pris til de kampe man ikke selv kan komme til, eller bare give dem væk til en ven som gave.
Så kunne AGF evt. i tillæg sælge nogle personlige sæsonkort til tilbudsrytterne til store rabatter i enderne til børne-familier og alle der vil have stor rabat (og synes egentlig studerende og pensionister har lige så mange penge som gns folket i dag, i hvert fald flere end voksne med mange børn, eller på dagpenge/kontanthjælp osv).
En af grundene til de personlige kort er vel også netop at nogle grupper får rabat som fx studerende osv
I det hele taget en rådden sag. Og i det hele taget gælder det bare om at fylde stadion, jeg tror der er så mange afledte indtægter af mange fans: bodsalg, klubber med mange fans trækker nye fans til, trækker tv, spillere og sponsorer til. AGF er jo netop attraktiv fordi vi er 3. største klub på fans-tilskuere - selvom vi sportslig er gns nr 8 over 20 år.