New posts

Artikler om spillerne og klubben 2026

• Thread starter Thread starter Mengsen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 197K
Artikler om spillerne og klubben 2026
Anderson har altid snakket meget, så det giver jeg intet for.

Den økonomiske virkelighed i Sverige er anderledes. Et dominerende Malmø men derefter en stor gruppe af klubber som er tættere på Malmø, end subtoppen er i Danmark efter FCK. Sverige har heller ikke en klar økonomisk 2'er som FCM eller 3'er som Brøndby.

Det er ret naturligt at de tre store Stockholm-klubber er titelaspiranter og ser sig selv sådan.

I øvrigt var vores tidligere 5-års plan ret ambitiøs herunder at vi skulle vinde en pokaltitel.

Anderson havde chancen for at vinde en titel i 2024, men han faldt sammen under presset.

Det er egentlig underligt, at Malmö FF er så stærk økonomisk, når man sammenligner områderne. Stockholms BRP er 50 procent højere end Malmös, ligesom Göteborg også ligger signifikant over der. Stockholm er tre gange så stor som Malmö i indbyggertal, og Göteborg er dobbelt så stor, når det kommer til selve byen uden randområder
Hvis man sammenholder BRP med befolkningstal, burde alle de tre store klubber i Stockholm faktisk have en større økonomi end Malmö FF.

Et imponerende arbejde, de har udført i forhold til forudsætningerne. FCMs er succes er dog naturligvis større i en relativ sammenligning.

Jeg er ikke interesseret i særligt konkrete målsætninger. Noget med at overgå Brøndby og at holde snor i FCM, etablere sig i Europa, måske. Det, jeg gerne vil høre om, er strategien! Skal der investeres stort i truppen nu og her, så luften ikke er gået ud af sæsonen, når vi åbner det nye stadion? Hvor meget vil man prioritere de europæiske kval-kampe?

Jeg er ikke interesseret i særligt konkrete målsætninger. Noget med at overgå Brøndby og at holde snor i FCM, etablere sig i Europa, måske. Det, jeg gerne vil høre om, er strategien! Skal der investeres stort i truppen nu og her, så luften ikke er gået ud af sæsonen, når vi åbner det nye stadion? Hvor meget vil man prioritere de europæiske kval-kampe?

Men det har de jo sagt. LF har sagt, at der ikke er plads til flere mellemsæsoner. Og JN/CV har sagt, at vi skal i et europæisk gruppespil.

Men AGFs trupsammensætning afhænger stadig af de muligheder, der er tilgængelige. Vi kan ikke have en udtalt strategi om, at vi i vinduet vil investeret massivt i truppen. Dels fordi, der uundgåeligt vil være fans (og medier) der til septemer vil være skuffede, fordi de havde forventet mere. Og dels fordi vi stadig er nødt til at være smarte på tværs af vinduer og hente der, hvor der er mest value for money, og dermed eventuelt skubbe investeringen i truppen.

Vi henter hverken Brøndby, FCK eller FCM, hvis vi skal bindes på en selverklæret 'forpligtelse' til at investere i truppen. Vi henter Brøndby, FCK og FCM ved at være smartere end dem, og det har vi bedre muligheder for, hvis vores armbevægelser er små.

Men det har de jo sagt. LF har sagt, at der ikke er plads til flere mellemsæsoner. Og JN/CV har sagt, at vi skal i et europæisk gruppespil.

Men AGFs trupsammensætning afhænger stadig af de muligheder, der er tilgængelige. Vi kan ikke have en udtalt strategi om, at vi i vinduet vil investeret massivt i truppen. Dels fordi, der uundgåeligt vil være fans (og medier) der til septemer vil være skuffede, fordi de havde forventet mere. Og dels fordi vi stadig er nødt til at være smarte på tværs af vinduer og hente der, hvor der er mest value for money, og dermed eventuelt skubbe investeringen i truppen.

Vi henter hverken Brøndby, FCK eller FCM, hvis vi skal bindes på en selverklæret 'forpligtelse' til at investere i truppen. Vi henter Brøndby, FCK og FCM ved at være smartere end dem, og det har vi bedre muligheder for, hvis vores armbevægelser er små.
Der er ikke plads til mellemsæsoner, og vi skal i gruppespil, men hvis de rette muligheder ikke er der, må vi spille med en stærkt svækket trup..?

Der er ikke plads til mellemsæsoner, og vi skal i gruppespil, men hvis de rette muligheder ikke er der, må vi spille med en stærkt svækket trup..?

FCM var ude af top 6 - men klarede sig videre uden nogen husker det.
FCK var ude i år - og klarer sig også videre, hvis Svensson vs truppen er det rette match.

Det handler for mig at se om, hvorvidt man har truppen eller ej. En træner kan skiftes ud. Det ved vi OM NOGEN - når vi kan tabe 7 i træk, og så gå til at blive mestre - ved at ændre spillestil og ledelsesstil via ny træner.

Der ER plads til sæsoner hvor det hele ikke spiller.
Det sagt, så vil et gruppespil virkelig kunne sætte gang i noget videre - men jo ikke mere end det faktum vi vandt guld.
Lad os dog GERNE få "både/og" - og lande gruppespillet nu hvor vi er i mål med mesterskabet.

Last edited:
Jeg tror, du skal læse mit indlæg igen og måske
Ligegyldigt hvad, så peger det jo på, at vi ikke har den helt store klarhed vedrørende de umiddelbare planer.

De kunne jo også fint gå ud og sige "hvis de rette muligheder byder sig, så kan vi godt satse lidt på en ekstra god sæson, men ellers så fortsætter vi bare med stille og roligt at bygge på, som vi plejer." Det er reelt set ikke noget, der betyder det helt store for mig, men jeg har da en holdning alligevel.

De kunne jo også fint gå ud og sige "hvis de rette muligheder byder sig, så kan vi godt satse lidt på en ekstra god sæson, men ellers så fortsætter vi bare med stille og roligt at bygge på, som vi plejer." Det er reelt set ikke noget, der betyder det helt store for mig, men jeg har da en holdning alligevel.

Nej, det kunne de netop ikke gå ud at sige. Der ville være ramaskrig.

Jeg tror også man skal tænke, at det er en "multiplikativ model" og ikke en "additiv model", når man taler vægtning af de tre faktorer.

Altså man skal gange faktorerne økonomi, ledelse og kultur sammen (vægtet) - ikke lægge dem sammen. Man kan ikke kompensere med en super høj score på den ene faktor, hvis de andre er super ringe.

En klub med en milliard i sportsbudget men 0 ledelse og 0 kultur vil ikke performe ret godt, mens en klub med moderat budget og max score på de andre faktorer samlet kan vurderes højere..
Jeg hørte lige Hammer og Bruchmann i dag, ikke hele episoden dog.

Her sagde Hammer, og ikke at han skal være et sandgedsvidne, men han sagde faktisk at over en periode på 5 år så er økonomi 70% procent af din præstation.

Så god og stabil ledelse. Jacob Nielsen, CV, Jakob Poulsen m.fl. er ekstremt vigtigt. Jeg synes virkelig vi skal være lean i vores organisation, men sørge for at holde på de helt rigtige ledere længst muligt (Ørskov osv)

Jeg hørte lige Hammer og Bruchmann i dag, ikke hele episoden dog.

Her sagde Hammer, og ikke at han skal være et sandgedsvidne, men han sagde faktisk at over en periode på 5 år så er økonomi 70% procent af din præstation.

Så god og stabil ledelse. Jacob Nielsen, CV, Jakob Poulsen m.fl. er ekstremt vigtigt. Jeg synes virkelig vi skal være lean i vores organisation, men sørge for at holde på de helt rigtige ledere længst muligt (Ørskov osv)
Jeg er også et godt stykke inde i samme podcast. Hammer er interessant at lytte til, men jeg undrer mig over, at Hammer ikke ser FCM’s og AGF’s bedre træningsfaciliteter som en relativ fornuftig konkurrencefordel.

I AGF’s tilfælde tænker jeg, at moderniseringen af Fredenvang er en ret vigtig medvirkende årsag til genrejsningen af klubben. JP havde haft svært ved at praktisere vores spillestil med SønderjyskEs eller OB’s træningsfaciliteter. Jeg tror den stil kræver ret gode rammer i dagligdagen.
Det er sikkert fordi han har et lidt mere økonomisk perspektiv på det hele, men det er alligevel underligt ikke at inddrage.

Jeg er også et godt stykke inde i samme podcast. Hammer er interessant at lytte til, men jeg undrer mig over, at Hammer ikke ser FCM’s og AGF’s bedre træningsfaciliteter som en relativ fornuftig konkurrencefordel.

I AGF’s tilfælde tænker jeg, at moderniseringen af Fredenvang er en ret vigtig medvirkende årsag til genrejsningen af klubben. JP havde haft svært ved at praktisere vores spillestil med SønderjyskEs eller OB’s træningsfaciliteter. Jeg tror den stil kræver ret gode rammer i dagligdagen.
Det er sikkert fordi han har et lidt mere økonomisk perspektiv på det hele, men det er alligevel underligt ikke at inddrage.

Dan Hammer er en one trick pony. Den klub, der investerer mest i spillertruppen vinder som regel - hvilket er sandt - og klubber som AGF bør geare sin forretning helt vildt voldsomt, fordi det er den eneste vej til sportslig succes (den del er ikke sand).

Jeg har ikke hørt den pågældende podcast. Men Dan Hammer har ikke for vane at se verden i nuancer - hverken i forhold til den enkelte klubs muligheder, faciliteter mv. eller i forhold til den enkelte klubs situation. Det hele tager som regel udgangspunkt i, at alle klubber er FCK.

Jeg synes, Mediano langt hen ad vejen er et fremragende produkt. En af grundende til, jeg ikke gider betale for det, er dog deres brug af eksperter for det kommercielle og forretningsorienterede emner. Dan Hammers og Peter Frolunds perspektiver fylder simpelthen alt for meget, og Peter Brüchmann er alt for dårlig til at agere kritisk modpart til deres analyser.

Der ville da ikke være ramaskrig, hvis de sagde, at de vil blive ved med at gøre, som de har gjort hidtil. Det er jo gået meget godt.

Vi har lige vundet mesterskabet. Du tror ikke, der ville blive dårlig stemning, hvis AGF meldte ud, at man fremadrettet gik efter en top seks placering og måske ville styrke spillertruppen, hvis de rigtige muligheder var tilgængelige? Det tror jeg. Helt ubetinget.

Vores budget er helt tydeligt ikke stort nok til tilnærmelsesvist at matche FCK eller FCM. Men vores sportslige ambitioner går i den retning.

Hvis vi melder defensivt ud - som du foreslår i dit indlæg - så påvirker det sgu nok evnen til at tiltrække spillere over vores normale vægtklasse. F.eks. er vi næppe interessante for en spiller som Lind, hvis vi har en udtalt ambition om at komme i top seks og så ellers se, hvad det kan blive til.

Omvendt kan vi heller ikke italesætte et højere ambitionsniveau offentligt. Jo, hvis ambitionsniveauet er top 4, kan vi måske godt italesætte det. Men det tiltrækker næppe heller en Alexander Lind eller lignende.

Jeg tror, den egentlige ambition er at spille om medaljer og med i mesterskabskampen hvert år. Men det er svært at opnår, fordi det kræver, at vi kontinuerligt er smartere og dygtigere end BIF, FCM og FCK. Derfor er chancen for at ende med latterliggørelse og kritik alt for stor. Det er sådan en udmelding, man kan komme med, hvis ens budget retfærdiggør det.

Jeg tror, vi er passive ift. udmeldinger, fordi vores ambitioner er til mere end vores budget tilsiger og omverdenen kan rumme. Det synes jeg er uhyre fornuftigt.

Latest posts

Back