New posts

Artikler om spillerne og klubben 2026

• Thread starter Thread starter Mengsen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 199K
Artikler om spillerne og klubben 2026
Og hvis alle de mennesker skal vide det - hvorfor så ikke bare melde det ud. Ordsprog "Tre kan holde på en hemmelighed, hvis to af dem er døde";)

Forstår slet ikke modstanden mod målsætninger eksternt. Tænker alle seriøse virksomheder har dem og som børsnoteret plejer man vist ikke rigtig at gå og putte med dem. I det mindste skriver man dem i regnskaberne ;)

Mener I vitterligt at de sidste to 5 års målsætninger har skadet klubben?
jeg mener det er hjernedødt at kritisere klubben så hårdt som det er blevet gjort over tid herinde for ikke at gå ud og postulerer i medierne.

Derudover, præcis som du gør det nu, bliver det gang på gang stilt op herinde som om at klubben er uambitiøs og ikke har nogen målsætning længere, fordi JN ikke lige var ude i medierne med det.

Der var da rigeligt med palaver omkring den sidste 5 års målsætning ;)

Men nu har vi jo vist vi kan - så er det vel på plads med (endnu) en målsætning - det er minimum nr. 3. Hvis man søger tilbage, tænker jeg man kan finde andre især efter LF kom til.

Eller mener du først det er når vi er nr. 2 i Danmark på økonomi? For mig virker det sådan lidt sjovt, at skulle køre uden målsætning, blot fordi man ikke er deroppe hvor man gerne vil være.
Jeg er nok bare ikke nær så optaget af public statements, som jeg er af, om man gør det rigtige, dag efter dag.

Jeg har selv arbejdet med kvalitetsudvikling og understøttelse af præstationer i flere år, end jeg bryder mig om at tænke på (godt nok på en helt anden bane), og jeg kommer til at tænke på forskellen på de klassiske missions- og visions-erklæringer sammenlignet med faktisk forretningsudvikling; fokus på værdiskabelsens aspekter. Jeg giver virkelig ikke ret meget for førstnævnte i praksis.

Og hvis alle de mennesker skal vide det - hvorfor så ikke bare melde det ud. Ordsprog "Tre kan holde på en hemmelighed, hvis to af dem er døde";)

Forstår slet ikke modstanden mod målsætninger eksternt. Tænker alle seriøse virksomheder har dem og som børsnoteret plejer man vist ikke rigtig at gå og putte med dem. I det mindste skriver man dem i regnskaberne ;)

Mener I vitterligt at de sidste to 5 års målsætninger har skadet klubben?
Jeg synes det er svært, at sammenligne 100% selvom jeg helt klart mener, at klubberne skal søge inspiration fra det private erhvervsliv, og generelt er for lukkede når det kommer til rekruttering til visse stillinger i en fodboldklub (tænker ikke trænere/ledere, mere andre steder i organisationen).

Mærsk har ambitioner om at "udbygge" deres logistik forretning, blive "net zero" i 2040 (mener jeg), mere digitalisering m.v. Novo Nordisk har ambitioner om at lave oralløsninger (piller), behandle flere patienter, billigere behandling og lettere adgang til behandling.

Derudover har de jo, internt, helt klare ambitioner som ikke kommunikeres. Novo har klare mål mht vækst, konkurrencesituationer sammenlignet med Elly Lilly osv. Mærsk har klare ambitioner, internt, mht rentibalitet, omkostning per enhed osv. Intet af der er kommunikeret. Begge selskaber har endnu ikke, eksternt eksempelvis kommunikeret deres forventninger, men har dem jo helt sikkert internt.

Dét vi fans efterspørger jo er noget ala
- mester minimum én gang hvert femte år
- europæisk hvert andet år
- mindst en pokaltitel hvert trejde
- næststørste sportslige budget i ligaen i 2030

Jeg er sikker på, at den vision, mission og værdier der er nævnt i årsrapporten ikke rigtig er det folk efterspørger, jeg er sikker på at hvis vi lavede en Mærsk og sagde, at vores ønske var hvert år, at have en stærkere trup end året før, have mere fokus på digitalisering for at bringe omkostningerne ned og fokusere på at udvikle spillere der kunne komme på førsteholdet, så ville det ikke have megen værdi - for nogen.

Men der er jo ingen logisk grund eller upside for klubben til at gå ud i medierne og råbe "SE MIG OG HVAD JEG VIL" med de ting der. Det eneste klubben får ud af det, er hån fra medier og andre klubbers fans hvis det mislykkedes

Det er jo primært af hensyn til aktiekursen. I AGF er målet bare ikke at gøre aktionærerne rige, men at vinde mesterskaber m.m. Så synes det er svært at lægge samme kommunikationsforventninger ned over dem.
Så aktionærerne har ikke behov for at vide, hvad deres investering bliver brugt på og hvad målsætningen er? De er et eller andet sted ligegyldige, fordi det er en fodboldklub og de bør have lavet deres investering med hjertet. Det går forresten meget godt med kursen de sidste 10 år📈.

jeg mener det er hjernedødt at kritisere klubben så hårdt som det er blevet gjort over tid herinde for ikke at gå ud og postulerer i medierne.

Derudover, præcis som du gør det nu, bliver det gang på gang stilt op herinde som om at klubben er uambitiøs og ikke har nogen målsætning længere, fordi JN ikke lige var ude i medierne med det.

Jeg mener det er hjernedødt ikke at have en målsætning og har man den, så bør den som minimum skrives i regnskabet = så er den altså i medierne, hvis journalisterne ikke er for dovne;)

Dernæst kan jeg ikke se ideen i, at I mener så mange interessenter skal kende den men den må ikke meldes ud:oops: Dvs. man skal heller ikke skrive den i regnskabet.

Jeg er nok bare ikke nær så optaget af public statements, som jeg er af, om man gør det rigtige, dag efter dag.

Jeg har selv arbejdet med kvalitetsudvikling og understøttelse af præstationer i flere år, end jeg bryder mig om at tænke på (godt nok på en helt anden bane), og jeg kommer til at tænke på forskellen på de klassiske missions, og visions-erklæringer sammenlignet med faktisk forretningsudvikling; fokus på værdiskabelsens aspekter. Jeg giver virkelig ikke ret meget for førstnævnte i praksis.

Jeg er tilhænger af man arbejder i samme retning og det betyder, at hvis man har en målsætning, står den også i regnskabet (i sær som børsnoteret virksomhed). I sidste ende handler det dog altid om, at man gør det rigtige dag efter dag. Det er ikke modstridende i min verden.

Af gode grunde ved jeg ikke hvor du arbejder eller om det har været en succes ikke at have målsætninger (stående f.eks. i regnskabet). Jeg tænker dog, at det er noget de andre klubber arbejder med og kan ikke se hvorfor AGF skulle være specielle på den front - altså udover den evindelige diskussion om visse ting ikke kan lade sig gøre i AGF.

På den anden side - der er basis for du kan lære de andre klubber noget. Langt de fleste klubber (hvis ikke alle) har målsætninger men forskellen er i hvordan de er formuleret. Bemærk jeg har ikke plæderet for der skal være krav om det ene eller andet - blot at der bør være en ambitiøs målsætning.

Jeg synes det er svært, at sammenligne 100% selvom jeg helt klart mener, at klubberne skal søge inspiration fra det private erhvervsliv, og generelt er for lukkede når det kommer til rekruttering til visse stillinger i en fodboldklub (tænker ikke trænere/ledere, mere andre steder i organisationen).

Mærsk har ambitioner om at "udbygge" deres logistik forretning, blive "net zero" i 2040 (mener jeg), mere digitalisering m.v. Novo Nordisk har ambitioner om at lave oralløsninger (piller), behandle flere patienter, billigere behandling og lettere adgang til behandling.

Derudover har de jo, internt, helt klare ambitioner som ikke kommunikeres. Novo har klare mål mht vækst, konkurrencesituationer sammenlignet med Elly Lilly osv. Mærsk har klare ambitioner, internt, mht rentibalitet, omkostning per enhed osv. Intet af der er kommunikeret. Begge selskaber har endnu ikke, eksternt eksempelvis kommunikeret deres forventninger, men har dem jo helt sikkert internt.

Jeg er sikker på, at den vision, mission og værdier der er nævnt i årsrapporten ikke rigtig er det folk efterspørger, jeg er sikker på at hvis vi lavede en Mærsk og sagde, at vores ønske var hvert år, at have en stærkere trup end året før, have mere fokus på digitalisering for at bringe omkostningerne ned og fokusere på at udvikle spillere der kunne komme på førsteholdet, så ville det ikke have megen værdi - for nogen.

Hvorfor ikke bare sammenligne med andre fodboldklubber? Har de ikke målsætninger der er meldt ud?

Jeg forstår ikke hvorfor AGF skal være speciel i den henseende.

Det må bunde i gamle dage, dengang vi ikke magtede noget og fans'enes evige frygt for vi ikke er kommet videre. Man skal alstå ikke være bange på at fejle på ambitiøse mål, hvis man gør det rigtige dag efter dag.

Der er nok også nogle historiske årsager til at vi ikke stiller os frem med overambitiøse mål. Det har altså været en yndlingsdisciplin hos medier og andre fans at grine af at AGF mister jordforbindelsen. Denne sæson ændrer sikkert lidt på det hele, men værdien af at meldt stort ud i pressen har traditionelt været ret ringe.

Jeg har da også flere gange prøvet at sidde i møder hos firmaer, hvor budgetter og forventninger blev fremlagt og hvor der var stemplet "fortroligt" oppe i det ene hjørne. Man skal altid vurdere, om der er flere fordele end ulemper ved at melde mål ud. Jeg har så også oplevet, at der var forskel mellem interne mål og de målsætninger der er meldt ud - og så begynder det at blive lidt latterligt.

Generelt tror jeg at de interne målsætninger i klubben i lang tid har været højere end det vi har meldt ud (top-6).

Hvorfor ikke bare sammenligne med andre fodboldklubber? Har de ikke målsætninger der er meldt ud?

Jeg forstår ikke hvorfor AGF skal være speciel i den henseende.

Det må bunde i gamle dage, dengang vi ikke magtede noget og fans'enes evige frygt for vi ikke er kommet videre. Man skal alstå ikke være bange på at fejle på ambitiøse mål, hvis man gør det rigtige dag efter dag.
Grunden til jeg sammenligner med andre virksomheder er " Tænker alle seriøse virksomheder "
Jeg ved sgu ikke om jeg vil smide ret mange fodboldklubber i den pulje.

Når det er sagt, så er f.eks. FCM jo heller ikke specielt konkrete, de skriver bl.a. at være en dominerende klub i Danmark, udvikle og sælge talenter osv - det meste konkrete er en top 50 klub i Europa.

FCK er lidt mere konkrete, da de vil være en fast CL klub.

AGF melder ud af man vil være en skandinavisk topklub.

Der er nok også nogle historiske årsager til at vi ikke stiller os frem med overambitiøse mål. Det har altså været en yndlingsdisciplin hos medier og andre fans at grine af at AGF mister jordforbindelsen. Denne sæson ændrer sikkert lidt på det hele, men værdien af at meldt stort ud i pressen har traditionelt været ret ringe.

Men vi har meldt (måske ambitiøse) mål ud siden 2016 og måske tidligere. Mener du det har skadet klubben og det derfor er gået dårligt?

Jeg tænker mange fans stadig hænger i fortiden og kan huske alle de år det er gået dårligt = derfor er de så bange for målsætninger. Det er bare gået i den rigtige retning de sidste mange år.

Det har dog knebet lidt på fansiden i diskussionerne herinde men nu kommer der nye fans til som ikke kan huske følelserne pre 2016 og derfor har en anden holdning.

Generelt tror jeg at de interne målsætninger i klubben i lang tid har været højere end det vi har meldt ud (top-6).

Det kan ikke afvises men i fodbold er det også sådan, at der kan opstå muligheder henover en sæson. Hvis klubben har følt man var tæt på de andre - så skal der ikke meget til at tippe i den rigtige retning.

Når det er sagt, så er f.eks. FCM jo heller ikke specielt konkrete, de skriver bl.a. at være en dominerende klub i Danmark, udvikle og sælge talenter osv - det meste konkrete er en top 50 klub i Europa.

FCK er lidt mere konkrete, da de vil være en fast CL klub.

AGF melder ud af man vil være en skandinavisk topklub.

Derfor har jeg heller ikke stillet krav om, hvad målsætningerne skal være - det skrev jeg ovenfor. Dog forventer jeg ambitioner.

Sidste gang var de meget konkrete og måske lidt for snære efter min mening - f.eks. Pokalen og det med at have vundet flest. Den tænker jeg kommer fra JN/LF der gerne vil tale klubben op - fordi så mange fans stadig taler den ned.

Det er ok at sigte højt også selvom man ikke opnår alle mål - sæt nu der følger noget andet godt med(y) Skandinavisk topklub er dog for vagt og kan helt sikkert ikke stå alene.

Men vi har meldt (måske ambitiøse) mål ud siden 2016 og måske tidligere. Mener du det har skadet klubben og det derfor er gået dårligt?
Jeg kan i hvert fald ikke se, at det har gavnet at blive så specifik som den seneste 5-års plan. Tænker også at det er sådan man tænker i AGF nu. Men det er da fint at man ret klart melder ud at vi er ambitiøse og vil øge spillerbudgettet år for år, som man flere gange har meldt ud. Det er meget mere konkret for mig. At vi leverer et resultat, som økonomien ikke tilsiger, som i år, er noget som kan ske i fodbold, når man er ambitiøs og sulten, men at skrive det op som et mål man skal nå indenfor et bestemt årstal, bliver lidt for kunstigt for mig.

Så aktionærerne har ikke behov for at vide, hvad deres investering bliver brugt på og hvad målsætningen er?
Men er der nogen som er i tvivl om det? Hvert år er ambitionen at blive mestre og vinde pokalen og på længere sigt, at bevæge os op i hierarkiet i Danmark og Skandinavien. Der har jeg ikke behov for en eller anden forkromet 5-års plan med delmål om europæisk gruppespil hvert 3. år eller x beløb i kommercielle indtægter i 2028, for at forholde mig til.

Jeg tror bare, at det handler om hvordan man er skolet. Hvilke lærebøger man har læst og tror på. Og nogen kan bare gode lide at alt er meget konkret og direkte målbart. Så står man tilbage med et 0 eller et 1-tal. Fiasko eller succes. Nemt at forholde sig til og at handle på. Fungerer måske også i bestemte segmenter af erhvervslivet, hvor ens aktiver ikke bliver ramt af en korsbåndskade eller en VAR dom.

Men alle tal + øjetesten viser at AGF en en virksomhed i stor vækst.

Jeg tror bare, at det handler om hvordan man er skolet. Hvilke lærebøger man har læst og tror på. Og nogen kan bare gode lide at alt er meget konkret og direkte målbart. Så står man tilbage med et 0 eller et 1-tal. Fiasko eller succes. Nemt at forholde sig til og at handle på. Fungerer måske også i bestemte segmenter af erhvervslivet, hvor ens aktiver ikke bliver ramt af en korsbåndskade eller en VAR dom.
men det er jo ikke et spørgsmål om at have mål, planer og ambitioner eller ej. det har de jo. den eneste forskel er om de danser rundt i medierne med det eller ej

men det er jo ikke et spørgsmål om at have mål, planer og ambitioner eller ej. det har de jo. den eneste forskel er om de danser rundt i medierne med det eller ej
Ja, men det hænger jo sammen. Interne målsætninger reviderer man jo efter uforudsete hændelser, både den ene og anden vej. En offentliggjort 5-års plan er bare at sætte røven i klaskehøjde. Og det kan man også vurdere, at der er brug for. Man skal bare være bevidst om, hvem man henvender sig til. Det er næppe hensynet til os fans, det handler om.

Ja, men det hænger jo sammen. Interne målsætninger reviderer man jo efter uforudsete hændelser, både den ene og anden vej. En offentliggjort 5-års plan er bare at sætte røven i klaskehøjde. Og det kan man også vurdere, at der er brug for. Man skal bare være bevidst om, hvem man henvender sig til. Det er næppe hensynet til os fans, det handler om.

Jeg tænker mest det er sponsorerne og den generelle opfattelse af klubben det drejer sig om men det drejer sig også om alle skal trække i samme retning - der kan de fleste medarbejdere nok nøjes med noget internt.

Nu har vi et par sponsorater i flere sportsklubber. Vi ville undre os gevaldigt, hvis man havde målsætninger og gik og puttede med dem internt. Tør man så tro på det som sponsor :unsure: Eller er det bare salgsgas man lukker ud.

Vi har i mange måneder drøftet, om det er vigtigt med de her målsætninger eller ej.

I mellemtiden er vi blevet mestre for første gang i 40 år.

For mig er det altså en lidt spøjs diskussion.

Den er spøjs men er det så kommet fordi de lige var væk eller er mesterskabet kommet, fordi man +10 år har haft målsætningerne;) Hvis det er det første - så er det dumt man ikke fjernede dem for længe siden😁

Helt generelt tænker jeg mest det er en fan-ting omkring modstanden mod målsætninger - jeg tænker også den er ekstra stærkt udtrykt herinde, hvor mange stadig hænger lidt i fortiden for +10 år siden og hvordan klubben var dengang.

Det er dælme ikke nemt at trække en flok halvgamle mænd (og mindst en kvinde) frem i toget, være stolte over hvor klubben er i dag og tro på noget godt i fremtiden. Fy for pokker - tænk sig hvis medierne kunne sætte en lillebitte finger på en målsætning der ikke blev nået. Himlen faldt jo nærmest ned, da vi ikke nåede dem alle for et år siden🌪️

Undskyld det er sat på spidsen men indimellem virker det som om verdenen udenfor flytter sig hurtigere end debattørerne gør herinde😁 Det er stadig meget negativt og det virker som om man ikke tør stille sig frem og sige hvor gode vi er. Hvis man er i tvivl, så genlæs et par tråde fra optakten til sidste sæson eller de første kamptråde i sæsonen.

Nå men måske det skal slutte fra min side - vi bliver ikke enige og det er nemmere at afvente klubben.

men man får jo absolut ingenting ud af at, som du siger, "sætte røven i klaskehøjde" udover at får spark i røven af medier og andre holds fans hvis man ikke opnår det

men man får jo absolut ingenting ud af at, som du siger, "sætte røven i klaskehøjde" udover at får spark i røven af medier og andre holds fans hvis man ikke opnår det
Nej det mener jeg heller ikke at AGF gør, men nogle virksomheder bruger jo målsætninger som et forsøg på at holde sine medarbejdere til ilden, så man evt. kan give noget voksen-skæld ud på regnskabets dag.

Argumentet for at offentliggøre specifikke, udvalgte mål skal jo være, som @Martinstranger skriver, at man vil tiltrække sponsorer. Så må man jo vurdere, om det fungerer bedre end de mere generelle udmeldinger man kommer med nu.

Latest posts

Back