New posts

AGF's overordnede strategi vs. de andre

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 656
  • Views Views: Views 44K
AGF's overordnede strategi vs. de andre
Jeg er i den forbindelse nervøs ved, at indvigelsen måske først er i 2027. Altså skal vi se på middelmådighed i 3 år, og først derefter forsøge at satse? Tror man får en langt bedre "pris"/investering ind, hvis man har et tophold end et der er gledet ud af top 6 til den tid.
Jeg er helt enig, man skal allerede begynde ny, at forbedrede holdet på det. Altså f.eks. investering i Wahlstedt skal være en starter om 2 år, når det forventeligt er klar.

Jeg tror dog, allersenest vi spiller fra 1-1-2027 på det nye stadion, og kan sagtens se AGF spille på et stadion der kun kan rumme 15.000 i starten, blot for at få sponsorerne tilbage på stadion..

Jeg synes, vi er langt fra hinanden, for det første køber jeg stadig ikke præmissen, at bruge nogle talenter koster points og for det andet skal vi stadig IMO blive meget bedre til at stole på de talenter, så de kan sælges for mange penge. Penge der skal bruges på hele tiden at udvikle klubben på og udenfor banen.
Som en understregning på min påstand så havde BIF den 2. højeste gennemsnitsalder i startopstillingen i sidste sæson alligevel knækkede de til sidste og tabte mesterskabet, hvor deres rutine ellers burde slå igennem.

Hvis det ikke koster points at satse på talenter, så er det et tomt statement, fordi de så er de bedste på posten. Og så er vi tilbage til, at jeg gerne vil med på din båd, hvor man ikke risikerer noget sportsligt ved at satse på talenterne.

Vi er ingenlunde uenige i, at hvis der valser en 18-årig rundt der kan købes for AGF-penge, er ukendt for de andre talentjægere, der er mere attraktive end AGF, og kan gå ind i startopstillingen og bidrage fra dag et, så er det bare at få det gjort. Og så handler det ikke om at være tålmodig med talenterne, fordi de er bedre end alternativerne.

Jeg forsøger at få nogle kontraster frem, så man kan argumentere ud fra fravalg. I den sammenhæng tilbyder jeg at gøre min position karikeret klar. Modsvaret er useriøst.

Ich habe fertig, i den dialog.

Mht BIF så er dit argument overraskende for mig. Jeg ændrer gerne holdning for gode argumenter, men mit take er at Brøndby faldt på bredden. Nr 1-11 var til guld, med xg-medvind, men bredden svigtede dem.

Det er mit indtryk - at man havde større ambitioner end Randers FC-projektet havde da man slog Freja og dem sammen deroppe. Men at man vil bygge et stort projekt op - som ikke har været der før er i min optik ikke det same som at risikere end kultur-institution på størrelse med AGF fra 1880 i landets 2.største by med den historie og metalhøst gennem tiden.

Du risikerer jo ikke amatørafdelingen som er den del med historien og spillerlicensen.

Bortset fra det så er jeg slet ikke enig - det er jo ikke alt eller intet selvom det altid bliver argumentet imod at investere midler i truppen. Diskussionen bliver lidt op ad bakke, når det er konkurs-kortet der bliver trukket hver gang.

Hvis det ikke koster points at satse på talenter, så er det et tomt statement, fordi de så er de bedste på posten.

Undskyld men det er altså noget sludder. Der er kæmpe forskel på ved at bruge et talent fremfor en mere rutineret at det så MÅSKE bliver en lille smule mere "besværligt" at vinde en fodboldkamp på den korte bane. Til gengæld vinder man flere på den lange bane, fordi han bliver udviklet til en bedre spiller OG kan ende som en god salgscase, der igen kan udvikle klubben, så vi vinder endnu flere kampe.

Så for at slå fast. Ja, selv hvis du har ret, så er jeg villig til den pris, fordi jeg er 100% overbevist om, at klubben vinder mere på det end at lade være.

Undskyld men det er altså noget sludder. Der er kæmpe forskel på ved at bruge et talent fremfor en mere rutineret at det så MÅSKE bliver en lille smule mere "besværligt" at vinde en fodboldkamp på den korte bane. Til gengæld vinder man flere på den lange bane, fordi han bliver udviklet til en bedre spiller OG kan ende som en god salgscase, der igen kan udvikle klubben, så vi vinder endnu flere kampe.

Så for at slå fast. Ja, selv hvis du har ret, så er jeg villig til den pris, fordi jeg er 100% overbevist om, at klubben vinder mere på det end at lade være.

Men så koster det jo også point at satse fuldt på unge.. Nordsjælland var tæt på nedrykning for et par år tilbage, indtil de hentede rutine i vinterpausen.
Så KAN værdien øges, og derved salget osv. hivlket kan medfører den gode effekt på det sportslige. Men det er stadig ikke uden risiko at vælge den "dårligste" til positionen, selvom han er yngre. Det kan godt være en dårlig deal...

Men så koster det jo også point at satse fuldt på unge.. Nordsjælland var tæt på nedrykning for et par år tilbage, indtil de hentede rutine i vinterpausen.
Så KAN værdien øges, og derved salget osv. hivlket kan medfører den gode effekt på det sportslige. Men det er stadig ikke uden risiko at vælge den "dårligste" til positionen, selvom han er yngre. Det kan godt være en dårlig deal...
Det behøver ikke kun være fordi man satser på de unge, at man kommer i nedrykningsfare...i samme sæson var vi ganske få kampe fra at ryge ud, med et ret rutineret hold, men til gengæld med en træner, der var læst af hele ligaen og ikke havde en plan B.

For mig at se, handler det om balancen. Man kan ikke stille med 11 talenter og forvente at de vinder fodboldkampe og udvikler sig til guldfugle i processen.
Man kan heller ikke nøjes med ét talent i en 25 mands trup. Dertil vil resten af truppen blive for "jævn" - i hvert fald på AGF's budget.
Ideelt set har vi vel en knaldstærk start-11 med 5-6 solide back-ups, der alle er etablerede og så 4-6 talenter, der alle kan være med sidst i en superligakamp uden at falde igennem, og derigennem få erfaring og evner, til at blive en solid back-up i løbet af et par sæsoner...enkelte af de talenter vil så brænde igennem fra tid til anden, og det er jo det vi alle håber på.

Det behøver ikke kun være fordi man satser på de unge, at man kommer i nedrykningsfare...i samme sæson var vi ganske få kampe fra at ryge ud, med et ret rutineret hold, men til gengæld med en træner, der var læst af hele ligaen og ikke havde en plan B.

For mig at se, handler det om balancen. Man kan ikke stille med 11 talenter og forvente at de vinder fodboldkampe og udvikler sig til guldfugle i processen.
Man kan heller ikke nøjes med ét talent i en 25 mands trup. Dertil vil resten af truppen blive for "jævn" - i hvert fald på AGF's budget.
Ideelt set har vi vel en knaldstærk start-11 med 5-6 solide back-ups, der alle er etablerede og så 4-6 talenter, der alle kan være med sidst i en superligakamp uden at falde igennem, og derigennem få erfaring og evner, til at blive en solid back-up i løbet af et par sæsoner...enkelte af de talenter vil så brænde igennem fra tid til anden, og det er jo det vi alle håber på.

Helt enig omkring Balancen, syntes også det er det jeg forsøger at sige.. Du siger det "Man kan ikke stille med 11 talenter og forvente at de vinder fodboldkampe og udvikler sig til guldfugle i processen."
- Det var vel det FCN var på vej imod det år. Og ja vi endte også dernede, hvilket vel ikke modsiger overstående? Det var vel mere at vi bare ikke var gode nok.

Helt enig omkring Balancen, syntes også det er det jeg forsøger at sige.. Du siger det "Man kan ikke stille med 11 talenter og forvente at de vinder fodboldkampe og udvikler sig til guldfugle i processen."
- Det var vel det FCN var på vej imod det år. Og ja vi endte også dernede, hvilket vel ikke modsiger overstående? Det var vel mere at vi bare ikke var gode nok.
Næh - men det var deres guldfugle jo så heller ikke. De var nær blevet lerduer i stedet...

Man mangler en vinkel i debatten her.....presset og bevågenheden en klub er udsat for: At være ung talentfuld spiller i FCN vil jeg vove den udokumenterbare påstand er MEGET lettere at være i end tilsvarende i f.eks AGF. Det betyder en del vil jeg mene...
Den påstand er ikke helt udokumenteret - i årevis floppede talenterne fra FCN fælt, når de kom ud fra deres beskyttede værksted i Farum.
De er blevet lidt bedre til det, men bevågenhed og pres er to ord for den samme ting og nogle trives i det, andre knækker af det. Bisseck er et godt eksempel på en ung mand, som bare syntes at vokse med bevågenheden.

Præcis.
Det er simpelthen så trættende, at de her diskussioner ender i ekstremer. Taler man for lidt mere risikovillig, er der straks nogen som trækker konkurs kortet. Snakker man lidt flere talenter i startopstillingen, er man villig til at se bort fra resultaterne. Vil man have lidt mere offensivt fodbold, vil man hellere tabe 3-4 end vinde 1-0.
Nærmest alt i fodbold handler om at finde en balance og det er skide svært.

Præcis.
Det er simpelthen så trættende, at de her diskussioner ender i ekstremer. Taler man for lidt mere risikovillig, er der straks nogen som trækker konkurs kortet. Snakker man lidt flere talenter i startopstillingen, er man villig til at se bort fra resultaterne. Vil man have lidt mere offensivt fodbold, vil man hellere tabe 3-4 end vinde 1-0.
Nærmest alt i fodbold handler om at finde en balance og det er skide svært.
Det er fordi du er på et diskussionsforum.

Jeg tror bare, at jeg kører den sikre: Jeg vil gerne have nogle flere unge store talenter ind og samtidig skal vi forstærke os med 2-3 store offensive profiler. Det klarer SIB med stor snilde og købmandsskab og JN kan igen til næste år hive et to-cifret millionbeløb hjem på bundlinjen, blandt andet takket være et salg af en akademispiller. Værsgo, diskussionen er genåbnet.

Ja - vi er (forhåbentlig) i gang med en process hvor vi skal få flere og flere talenter igennem til startelleveren. Det kræver at dem vi har bliver bedre og måske flere i antal. Vi skal helst ikke derhen, hvor vi mangler at føre nye talenter frem til salg som vi gør pt. Umiddelbart ser det noget tyndt ud på den del men det er også på baggrund af vi solgte 3 større sidste sommer - der burde dog være nogen på vej frem i pipelinen igen. Der er vi bare ikke endnu. Enten fordi akademiet ikke er oppe at køre eller fordi man ikke kunne/ville bruge midler på at købe de næste som skulle udvikles.
Forhåbentlig ender det om få transfervinduer med, at vi hele tiden har nogen som er klar til at gribe chancen og blive til gode salg.

Det er fordi du er på et diskussionsforum.

Så det jeg hører dig sige at så skal vi diskutere ud fra ekstremer?

Du ved udmærket godt, jeg intet har i mod diskussioner men forstår simpelthen bare ikke, hvorfor man ofte bliver mødt med yderpunkts argumenter.

Der er jo ingen fornuftige GF fans - og 99% af brugerne herinde hører til i den kategori - som vil have ledelsen satser hele butikken eller at SIB kun skal købe unge talenter eller at Uwe skal glemme alt om defensiv organisation og restforsvar for at holdet scorer flere mål.

Så det jeg hører dig sige at så skal vi diskutere ud fra ekstremer?

Du ved udmærket godt, jeg intet har i mod diskussioner men forstår simpelthen bare ikke, hvorfor man ofte bliver mødt med yderpunkts argumenter.

Der er jo ingen fornuftige GF fans - og 99% af brugerne herinde hører til i den kategori - som vil have ledelsen satser hele butikken eller at SIB kun skal købe unge talenter eller at Uwe skal glemme alt om defensiv organisation og restforsvar for at holdet scorer flere mål.
Det kan være svært at læse små nuancer ud af diverse indlæg. Eller moderation, medmindre man virkelig strammer sig an i formuleringen.
Derudover, kan man heller ikke dække alle vinkler og udfaldsrum i et indlæg.

Ydermere, er der stor forskel på hvordan vi læser og opfatter diverse udsagn og indlæg. Udsagn og sætninger kan dog ofte virke hårdere end de er tænkt, da vi ikke kan se kropssprog, toneleje osv.

Jeg er selv skyldig i at argumentere med 'ekstreme' synspunkter, men det er mest når jeg bliver mødt af 'alt klubben og ledelsen gør lige nu er lårt'-indlæg. Specielt, når de kommer på bagkant af et nederlag, dårlig præstation, mange skader eller hvad jeg mener er urealistiske forventninger til hvor klubben befinder sig. (Dette er ikke møntet på dig, men er bare en generel observation :) )

Jeg er selv skyldig i at argumentere med 'ekstreme' synspunkter, men det er mest når jeg bliver mødt af 'alt klubben og ledelsen gør lige nu er lårt'-indlæg. Specielt, når de kommer på bagkant af et nederlag, dårlig præstation, mange skader eller hvad jeg mener er urealistiske forventninger til hvor klubben befinder sig. (Dette er ikke møntet på dig, men er bare en generel observation :) )
Så kritik skal helst komme efter point på kontoen😉

Skadesdelen har jeg argumenteret for klubben selv har taget en risiko på. Både i forhold til de spillere man har hentet og (måske) manglende erstatning af Zangenberg. Det må vel være fair at fremføre den kritik på alle de tidspunkter hvor Duelund, Serra og Akoto ikke er i stand til at spille for 27 gang.

Urealistiske forventninger kan være et vidt begreb. Vi er nogen som mente klubben burde have geninvesteret flere midler i truppen efter de flotte salg sidste sommer mens andre mente det var vigtigt med økonomisk mådehold. Problemet er at når man argumenterer for geninvesteringer, så bliver man ofte mødt af argumentet om konkurs fordi det tilsyneladende skal være ekstremt. Jeg ser os ikke i fare for en konkurs hvis vi bruger 20-30 mio på at hente nye spillere. Det virker ekstremt urealistisk

Problemet er at jeg ved ikke hvad der skal til for at undgå de ekstreme diskussioner eller om de overhovedet kan. Men det bliver lidt langhåret, når man enten skal have det hele med i et indlæg eller 5-10 indlæg frem, før det går op for modparten at man ikke er ved at argumenter for salg til en kapitalfond for ussel mammon.
Måske man bare skulke tage det synspunkt, så debatten kunne køres helt ud😉

Så kritik skal helst komme efter point på kontoen😉
Det er jo der vi gerne skal hen, at vi slet ikke er i de trælse situationer, hvor der står 0 point efter en kamp :)
Nej, det er et godt eksempel på, at man ikke kan dække alle vinkler eller få alle nuancer med. Det var bestemt ikke det jeg mente.
Jeg reagerer, når jeg læser et skarpt vinklet indlæg, som der virker til at være flere af, når AGF ikke klarer sig så godt. Overskuddet og glimtet i øjet forsvinder ganske forståeligt, mig selv inklusiv.
Dermed ikke sagt, at man ikke kan fremføre en berettiget kritik, når vi har tabt eller det går dårligt. Jeg tror bare man skal være endnu mere opmærksom på sin formulering.

Skadesdelen har jeg argumenteret for klubben selv har taget en risiko på. Både i forhold til de spillere man har hentet og (måske) manglende erstatning af Zangenberg. Det må vel være fair at fremføre den kritik på alle de tidspunkter hvor Duelund, Serra og Akoto ikke er i stand til at spille for 27 gang.
Det er rigtigt. Jeg brugte også bare skader som et eksempel på situationer der kan spille ind, når man skriver et indlæg og måske vinkler det en anelse skarpere. Men jeg deler din kritik af, at vi har været for sårbare ift. skader sidste år (og nu). Men vi har samtidig også haft en del uheldige skader som f.eks. Yacob og Serra.
Urealistiske forventninger kan være et vidt begreb. Vi er nogen som mente klubben burde have geninvesteret flere midler i truppen efter de flotte salg sidste sommer mens andre mente det var vigtigt med økonomisk mådehold. Problemet er at når man argumenterer for geninvesteringer, så bliver man ofte mødt af argumentet om konkurs fordi det tilsyneladende skal være ekstremt. Jeg ser os ikke i fare for en konkurs hvis vi bruger 20-30 mio på at hente nye spillere. Det virker ekstremt urealistisk
Enig. Og jeg kan sagtens forstå det argument. Og jeg er sådan set enig. Jeg ser bare heller ikke noget alarmerende i, at klubben går en anelse mere konservativt til værks og gemmer lidt i sofapuderne, nu vi går nogle lidt ukendte/unormale år i møde. Jeg har tiltro til at JN og kompagni har styr på hvad de laver. Men derfor er det stadigvæk helt rimeligt, at ønske at vi investerer mere i spillertruppen på en fornuftig måde.

Problemet er at jeg ved ikke hvad der skal til for at undgå de ekstreme diskussioner eller om de overhovedet kan. Men det bliver lidt langhåret, når man enten skal have det hele med i et indlæg eller 5-10 indlæg frem, før det går op for modparten at man ikke er ved at argumenter for salg til en kapitalfond for ussel mammon.
Måske man bare skulke tage det synspunkt, så debatten kunne køres helt ud😉

Umiddelbart tror jeg, at vi skal overveje hvad vi skriver og så måske file lidt kanter inden vi opretter et indlæg. Men jeg ved det ikke, og noget af charmen ved dette forum er jo også, at folk kan være rygende uenige og bølgerne kan gå højt uden at vi for alvor kommer op at slås :)

Men vi har samtidig også haft en del uheldige skader som f.eks. Yacob og Serra.

En af pointerne har netop været at Yakob var kendt i meget lang tid. Han var ikke en overraskelse i hverken sidste eller forrige vindue (men man tænkte nok det var Knudsen som skulle dække den. Selvom jeg følger klubben forholdsvis tæt, så aner jeg nærmest ikke hvilke skader Serra har haft. Er det hovedet, knæet, skulderen, maven eller noget helt andet der giver problemer. Det kan selvfølgelig også være en kombination af det hele. Han virker som et tosset projekt pt og bidrager nærmest ikke.
Jeg håber de ændrer den del af transferstrategien og går efter nogle hvor der måske er lidt bedre chancer for de bidrager. Der er selvfølgelig aldrig garantier for den del.

Jeg ser bare heller ikke noget alarmerende i, at klubben går en anelse mere konservativt til værks og gemmer lidt i sofapuderne, nu vi går nogle lidt ukendte/unormale år i møde. Jeg har tiltro til at JN og kompagni har styr på hvad de laver. Men derfor er det stadigvæk helt rimeligt, at ønske at vi investerer mere i spillertruppen på en fornuftig måde.

Det er også ok men står i kontrast til interview med LF. Der skulle emissionen sidste år sikre fundamentet. Jeg kan til gengæld også sagtens se JN/LF være trætte af kritikken, hvis de samtidig allokerer alle de overskydende midler henimod organisationen og de unge på akademiet. Det kan sagtens give mening men så er det måske kommunikationen det kniber med fra klubbens side.
Umiddelbart tror jeg, at vi skal overveje hvad vi skriver og så måske file lidt kanter inden vi opretter et indlæg. Men jeg ved det ikke, og noget af charmen ved dette forum er jo også, at folk kan være rygende uenige og bølgerne kan gå højt uden at vi for alvor kommer op at slås :)

Overvejer det som regel men det er klart at når tre spillere mangler igen igen igen og Uwe derfor rokerer et hav af spillere ude af position, så virker det oplagt at bringe kritikken. Især når der ikke kommer tre point på kontoen - det er jo det vi ønsker💙🤍💙

Syntes dette Forum er fantastisk og diskussionerne er med til at frembringe nuancer som jeg ikke selv havde overvejet. Yderpunkterne kan dog dræbe et godt oplæg til diskussion men det må man nok tage med😉

Latest posts

Back