New posts

AGF's overordnede strategi vs. de andre

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 656
  • Views Views: Views 44K
AGF's overordnede strategi vs. de andre
For mig lyder der ærlig talt bare som en meget belejlig undskyldning for et dårligt stykke arbejde med at forstærke truppen på baggrund af sidste sæsons succes og store sommersalg. Det er alle sportschefers go-to undskyldning. "Nå men jeg formåede ikke rigtig at forstærke truppen, fordi jeg ikke bare vil hente en eller anden bare for at gøre det". Hvis den plan man har hæmmer ens mulighed for succes, så skal man nok spørge sig selv, om man har lagt den rigtige plan. Som sagt lyder det som en belejlig undskyldning i mine ører. Og jeg kan da godt blive lidt nervøs, hvis den her super detaljerede og gennemarbejdede plan primært inkluderer transferfrie og reservespillere fra lavere ligaer eller unge spillere uden nogen form for erfaring fra Superliganiveau. Så jeg håber da at man er bedre forberedt på sin egen plan til sommer, for vi har ikke brug mere trupfyld med decideret kvalitet.
Det vil tiden jo vise. Planen er udarbejdet henover vinteren så det er lidt tidligt at vurdere den. I det omfang planen kan have ændret på de tanker man havde i forvejen kan den måske også have været med til at udsætte noget man ellers havde planer om gøre, men jeg tænker heller ikke det er et paradigmeskifte der pludselig har forkastet alt hvad man havde arbejdet på, så man ikke stadig kunne have ageret mere end man gjorde.

En del af planen skal nok handle om talenter der kan koste noget, men stadig skal udvikles, men jeg vil blive overrasket hvis den "primært inkluderer transferfrie og reservespillere fra lavere ligaer eller unge spillere uden nogen form for erfaring fra Superliganiveau," hvorfor skulle vi pludselig gå den vej?

Det vil tiden jo vise. Planen er udarbejdet henover vinteren så det er lidt tidligt at vurdere den. I det omfang planen kan have ændret på de tanker man havde i forvejen kan den måske også have været med til at udsætte noget man ellers havde planer om gøre, men jeg tænker heller ikke det er et paradigmeskifte der pludselig har forkastet alt hvad man havde arbejdet på, så man ikke stadig kunne have ageret mere end man gjorde.

En del af planen skal nok handle om talenter der kan koste noget, men stadig skal udvikles, men jeg vil blive overrasket hvis den "primært inkluderer transferfrie og reservespillere fra lavere ligaer eller unge spillere uden nogen form for erfaring fra Superliganiveau," hvorfor skulle vi pludselig gå den vej?
Akoto, Serra, Beck, Knudsen, Bach, Anker siden i sommers indikerer ellers at det er den overvejende strategi.

Akoto, Serra, Beck, Knudsen, Bach, Anker siden i sommers indikerer ellers at det er den overvejende strategi.
Hvem af dem var reserver? Udover Beck, han er selvfølgelig et udviklingsprojekt, men så også en type spiller jeg personligt er ret glad for at vi er opmærksomme på. Og han kommer trods alt også fra et højere niveau.

De er heller ikke alle sammen transferfri, eller vil være det hvis vi køber dem fri, men sådan et kriterium forstår jeg nu heller ikke.

Hvis du havde sagt at spillerne enten skal have niveau til at løfte os nu og her, eller potentiale til at gøre det, ville jeg være mere enig. De kategorier kunne fx Akoto godt falde udenfor, i hvert fald ift det vi har set hidtil selvom han vist også har været skadet. Jeg tænker det er nemmere økonomisk, men jeg forstår ikke helt perspektivet i nogle af de tilgange. Akoto må gerne lige give svar på tiltale her hvis han skal spille mod FCN :)

Akoto og Serra var primært reserver i 2. bundesliga. Beck som du selv siger. Knudsen var fra et lavere niveau og havde kun spillet norsk hvilket er et lavere niveau. Bach og Anker fra et noget lavere niveau i 1. division. Så en blanding af reserver og spillere fra lavere niveauer. Ikke at der som sådan er noget imod at hente reserver og unge spillere fra lavere niveauer. Men det er jo ikke spillere der på nogen måde har løftet os fra sidste sæson, så det er ihvertfald ikke en strategi Stig har udført med succes. Det kan naturligvis komme med de yngre, så det er ikke så meget dem jeg er ude efter.

Akoto og Serra var primært reserver i 2. bundesliga. Beck som du selv siger. Knudsen var fra et lavere niveau og havde kun spillet norsk hvilket er et lavere niveau. Bach og Anker fra et noget lavere niveau i 1. division. Så en blanding af reserver og spillere fra lavere niveauer. Ikke at der som sådan er noget imod at hente reserver og unge spillere fra lavere niveauer. Men det er jo ikke spillere der på nogen måde har løftet os fra sidste sæson, så det er ihvertfald ikke en strategi Stig har udført med succes. Det kan naturligvis komme med de yngre, så det er ikke så meget dem jeg er ude efter.
Men det er vel også en konsekvens af, at hvis du skal hente en Superliga-færdig spiller eller endda en profil i ligaen, så skal du regne med en helt anden pris end for de nævnte spillere.
Givet at man af den ene eller anden grund ikke har villet finde mulvarpen frem er det vel en fornuftig strategi. Og hvis alle i klubben er orienterede og på lige linje er det vel fornuftigt.
Som fan kunne man altid ønske sig, at vi bare kunne købe Bundgaard kontant eller lignende, men jeg har fuld forståelse for at man prioriterer anderledes. Edit: Eller ikke føler sig i stand til det på nuværende tidspunkt.

Akoto var skadesplaget, men det er et andet problem. Serra var lidt ude og inde selvom han som regel fik spilletid. Det er ikke sikkert han når at finde tilbage til sin topform, men i den er det da nok også rigtigt at han havde været svær at hente. Jeg vil nok ikke kalde den russiske liga (før krigen) svagere. Det er Eliteserien overordnet set, men de bedste hold er jo helt OK og vi kan nok alle sammen komme i tanke om en spiller deroppe vi gerne vil have. Bech og Anker var profiler i førstedivision og skal prøve at tage næste skridt.

Det er ikke alle de her spillere jeg er specielt imponeret af, men begrundelsen synes jeg ikke helt holder. Men jeg accepterer også at skader har haft en hel del indflydelse på den her sæson, hvor vi altså stadig ser ud at spille til økonomisk par, men blot ikke så sprudlende som vi kunne ønske.

Akoto var skadesplaget, men det er et andet problem. Serra var lidt ude og inde selvom han som regel fik spilletid. Det er ikke sikkert han når at finde tilbage til sin topform, men i den er det da nok også rigtigt at han havde været svær at hente. Jeg vil nok ikke kalde den russiske liga (før krigen) svagere. Det er Eliteserien overordnet set, men de bedste hold er jo helt OK og vi kan nok alle sammen komme i tanke om en spiller deroppe vi gerne vil have. Bech og Anker var profiler i førstedivision og skal prøve at tage næste skridt.

Det er ikke alle de her spillere jeg er specielt imponeret af, men begrundelsen synes jeg ikke helt holder. Men jeg accepterer også at skader har haft en hel del indflydelse på den her sæson, hvor vi altså stadig ser ud at spille til økonomisk par, men blot ikke så sprudlende som vi kunne ønske.
Det var vist et spørgsmål om dage hvir længe Knudsen var i den russiske klub. Han kom mere eller mindre direkte fra den norske klub. Jeg synes bare der har været for mange af den slags spillere på samme tid. Der var alt for meget kvantitet frem for kvalitet og det synes jeg også har været tydeligt på spillet på banen. Nu må vi se om vi har mere fokus på at hente kvalitet til sommer frem for mere fyld.

Men det er vel også en konsekvens af, at hvis du skal hente en Superliga-færdig spiller eller endda en profil i ligaen, så skal du regne med en helt anden pris end for de nævnte spillere.
Givet at man af den ene eller anden grund ikke har villet finde mulvarpen frem er det vel en fornuftig strategi. Og hvis alle i klubben er orienterede og på lige linje er det vel fornuftigt.
Som fan kunne man altid ønske sig, at vi bare kunne købe Bundgaard kontant eller lignende, men jeg har fuld forståelse for at man prioriterer anderledes. Edit: Eller ikke føler sig i stand til det på nuværende tidspunkt.
Yes, det koster noget at hente kvalitet frem for spillere som klubber fra lavere niveau ikke gider have længere eller projekter fra 1. division😀 jeg håber vi er klar til at tage skridt fremad frem for flere skridt til siden eller bagud.

Det var vist et spørgsmål om dage hvir længe Knudsen var i den russiske klub. Han kom mere eller mindre direkte fra den norske klub. Jeg synes bare der har været for mange af den slags spillere på samme tid. Der var alt for meget kvantitet frem for kvalitet og det synes jeg også har været tydeligt på spillet på banen. Nu må vi se om vi har mere fokus på at hente kvalitet til sommer frem for mere fyld.
Jeg tror i hvert fald ikke han nåede at få spilletid for Rostov, men ift Eliteserien så er toppen/subtoppen nok stadig Superliganiveu, altså Bodø/Glimt er vel en del bedre end Hvidovre for at tage ekstremen, så det er måske nok lidt lavere niveau end os, men det ville Bundgaard så ret beset også have været. PM kom i øvrigt fra et tilsvarende niveau. Jeg synes ikke så meget problemet er hvor de kommer fra, men det er sværere at lykkes hvis man ikke kan betale for større sikkerhed for niveauet og hvis de kommer fra lavere niveau skal de have mere tid til at komme højere op. Vi skal ramme plet lidt oftere, men må nok også acceptere en hvis fejlmargin. Derfor har jeg det også selv sværest med dem hvor det er svært at se på papiret hvad de skulle komme med og hvor alderen ikke indikerer stort udviklingspotentiale, men snarere at de skal have en indflydelse med det samme. SIB og Uwe har uendeligt meget mere forstand på det, men ideen er ikke altid lige indlysende (jeg aner stadig ikke hvad man planlagde med Bjur.)

SIB har været i gang med at opbygge en scoutingafdeling og vi kan måske også håbe at sådan en som Nedergaard lige giver os noget ekstra kvalitet. AJ er da et godt bekendtskab indtil videre.

Det der adskiller er at det ikke er en vanvittig milliardær der kan træffe den beslutning, jo flere hænder en klub er på, des større er chancen for at den ikke ender hos en fantast der kører den i sænk.

Det er rigtigt at alt andet lige, så har du ret men i AGF snakker vi altså ikke 10 aktionærer der skal blive enige men hvad 3-4 stykker.
Fournais siger det selv, at vores storaktionærer også er forretningsfolk underforstået, de sikkert sælger hvis prisen er høj nok og jeg tror næppe de ser meget på om det er saudiske blodpenge eller en med alle de rigtige værdier.

Men min pointe er bare mere at hele den romantiske fortælling om, vi er lidt mere rigtige på værdier, at vi gør tingene lidt mere lokalt er en omgang PR er bullshit.

Jeg ville være ked af hvis klubben gik konkurs. Det var absolut ikke en god tid med Kurt, og derfor er jeg glad for at klubben er blevet bæredygtig.

Jeg er bestemt også glad for, vi ikke er en del af flerklubsmodellen eller har en ejer med tvivlsomme motiver men du svarer ikke rigtigt på mit spørgsmål.

Ville du dengang tage en konkurs fremfor Kurts penge?

Ville du dengang tage en konkurs fremfor Kurts penge?

Mit bud er, at naturligvis ville jeg hellere have Kurts penge end en konkurs. Det kommer også til at gælde hvis der bliver en næste gang - også vel vidende at næste redningsmand måske er mindre fornuftig end Kurt trods alt var.

Min generelle pointe er, at undgå risikoen for et 'Kurt-scenarie', ved at holde driften positiv og undgå for store investeringer. Det er ikke en gardering mod fantaster eller ejere med tvivlsom moral, men det giver trods alt bedst mulighed for at drive virksomheden med nuværende ejerkreds og for at afhænde ejerskabet til en tilsvarende fornuftig og seriøs ejerkreds, når den tid kommer.

Min generelle pointe er, at undgå risikoen for et 'Kurt-scenarie', ved at holde driften positiv og undgå for store investeringer. Det er ikke en gardering mod fantaster eller ejere med tvivlsom moral, men det giver trods alt bedst mulighed for at drive virksomheden med nuværende ejerkreds og for at afhænde ejerskabet til en tilsvarende fornuftig og seriøs ejerkreds, når den tid kommer.

Og der vi bare grundliggende uenige.
Hvis storaktionærerne vil sælge så håber jeg, det bliver til nogen som løfter AGF til et højere niveau, som kan se det gavner både klubben og dem selv bedst og det vil kræve store investeringer.

Jeg er som sagt ikke tilfreds med at være 4. eller 5. hjul i Superligaen. Det skal imo være et mål at være 1. udfordrer til FCK.

Det er rigtigt at alt andet lige, så har du ret men i AGF snakker vi altså ikke 10 aktionærer der skal blive enige men hvad 3-4 stykker.
Fournais siger det selv, at vores storaktionærer også er forretningsfolk underforstået, de sikkert sælger hvis prisen er høj nok og jeg tror næppe de ser meget på om det er saudiske blodpenge eller en med alle de rigtige værdier.

Men min pointe er bare mere at hele den romantiske fortælling om, vi er lidt mere rigtige på værdier, at vi gør tingene lidt mere lokalt er en omgang PR er bullshit.
Der tror jeg du tager fejl, det er jo hele pointen med lokale forretningsfolk, at de er mere interesseret i at klubben skal klare sig end, en udenlandsk Sheik. Men de lokale aktionærer skal også drive deres øvrige financielle aktiviteter videre efter de har solgt deres aktier i klubben, og derfor har de brug for den goodwill der er lokalt, eller i hvert fald ikke brug for den “badwill” der ville være, hvis man solgte en ef landets ældste fodboldklubber for saudiske blodpenge, som du kalder det.

Hvis de skulle gøre det, så ville det kræve helt absurde summer, og jeg tror ikke vi er der i AGF, hvor en eller anden fantast vil brænde enorme summer af på at købe aktier i klubben, for så først derefter at skulle investere i klubben også, for at kunne få et afkast, det ville være for absurd en business case, selv for den mest eventyrlystne Sheik.

• Like
Reactions: fsc
Jeg er også langt hen as vejen tilfreds med vores hidtige strategi med organisk vækst og lokal forankring i forhold til ejerskabet.
@Martin Hansen jeg synes det er for hårdt sat op at kalde de BS med vores fokus på at gøre vores ting med et lokalt fokus.(sådan læser Jeg det)
Dog synes jeg du har en pointe i forhold til ambitionsnivauet, er det plausibelt at Rykke højere op(fast europæisk fodbold må vel være næste skridt) med nuværende strategi?
Det kan godt være at vi snart rammer glasloftet.
Som en nuance til debaten kan Penge jo også komme fra en mindretals aktionær, som kan se en god investeting uden at overtage kontrollen med klubben.
Jeg vil som
Udganspunkt være kritisk fra Penge udefra(bøf som eksempel) men ikke taleban.

Last edited:
Hvis storaktionærerne vil sælge så håber jeg, det bliver til nogen som løfter AGF til et højere niveau, som kan se det gavner både klubben og dem selv bedst og det vil kræve store investeringer.

Jeg er som sagt ikke tilfreds med at være 4. eller 5. hjul i Superligaen. Det skal imo være et mål at være 1. udfordrer til FCK.

Jeg tror forskellen er timing. Et salg til en mere ambitiøs og investeringsvillig ejer er fint med mig.

Jeg tror dog på vejen frem er 3-5 år med solidt arbejde og investering i fundamentet, hvor man gradvist øger det sportslige budget

Det har risikoen for der kommer andre 'sædcelle cases' hvor en klub vokser væsentligt over sit potentiale ved succes med fx talentarbejde. Men det giver også mulighed for tyngdekraften rammer en eller flere af de andre i toppen.

Om de 3-5 år skal AGF have fundamentet til at kunne investere mere i fx talentarbejde, hvis det fortsat er mest lovende case - reelt vil det være en glidende overgang, så der kommer løbende mere fokus derover.

Du mener man taber på den lange bane ved at vente. Jeg mener man risikerer for meget ved at accelerere processen.

derfor har de brug for den goodwill der er lokalt, eller i hvert fald ikke brug for den “badwill” der ville være, hvis man solgte en ef landets ældste fodboldklubber for saudiske blodpenge, som du kalder det.

Der tror jeg, du overvurderer folks hukommelse. Imo vil det overhovedet ikke ramme de nuværende investorer.
Jeg vil vove den påstand at spørger du alle AGF fans, hvilke selskaber Lind ejer vil 9 ud af 10 ikke kunne svare på det og selv hvis de kunne ville de hurtig glemme. Bare se alt det lort politikere kan slippe afsted med.

Hvis de skulle gøre det, så ville det kræve helt absurde summer, og jeg tror ikke vi er der i AGF, hvor en eller anden fantast vil brænde enorme summer af på at købe aktier i klubben, for så først derefter at skulle investere i klubben også, for at kunne få et afkast, det ville være for absurd en business case, selv for den mest eventyrlystne Sheik.

Jeg ved ikke, hvad du mener med absurde summer men nej jeg tror ikke vi snakker fantasi penge, før de vil sælge. Ethvert bud vil blive sat op i mod, om det er stort nok i forhold til hvad de kan forvente at få senere eller alternativt om de bare er kørt trætte og vil cashe ind nu.
Jeg tror simpelthen bare ikke på, at det lokale element vil fylde ret meget i den vurdering.

@Martin Hansen jeg synes det er for hårdt sat op at kalde de BS med vores fokus på at gøre vores ting med et lokalt fokus.(sådan læser Jeg det)

Det er ikke, at AGF har lokalt fokus jeg kalder BS, det er at, klubben prøver at sælge en fortælling om, det er noget specielt. Jeg er ret sikker på, de i AaB, BIF, FCM, Sønderjyske osv. vil være ret uenige.
I øvrigt kan man godt være ejet af udlændinge og stadig have et lokalt fokus. Det ene udelukker ikke det andet.

Du mener man taber på den lange bane ved at vente. Jeg mener man risikerer for meget ved at accelerere processen.

Nej, jeg er bange for at forspringet bliver så stort, at det kommer til at endnu flere år inden vi begynder at lukke hullet, hvis ikke vi skruer lidt mere op for risikovilligheden og lad mig endnu engang skrive, jeg advokerer på ingen måde, at vi skal sætte hele økonomien over styr.

Last edited by a moderator:
Det er ikke strategisk ledelse at forsøge at sælge klubben.

Strategiarbejde handler om at positionere klubben på måder, der giver konkurrencefordele.

AGF’s strategi er her at blive så dominerende i regionen, både mht tilskuerinteresse, sponsorstøtte og talentudvkling, at det reelt lukker ned for de andres klubbers konkurrencemuligheder og ift. FCM gør dem helt afhængige af Holck og andre løsninger som Mafra.

Man kan godt vælge at sælge klubben. Men det er ikke en strategi.

Om AGFs strategi så er den rigtige, vil tiden vise. JN har i hvert fald givet udtryk for at FCN skal tage AGF alvorligt.

Omvendt virker de ret sikre på deres egen konkurrenceposition i FCM.

Jeg kommer til at tænke, at der kan være en forskel på, om man er bosiddende århusianer eller følger klubben på afstand, i forhold til hvor stor risikovillighed man har? Lidt som et forhold man kan have til en udenlandsk klub.
Som lokal fan fylder risikoen for en konkurs måske bare en hel del mere?

Bemærk: Dette er ikke en start på en debat om at være mere/bedre fan end andre, men mere en undren/betragtning, som sagtens kan være helt skæv. For mig er en risikabel satsning a la dem FCM eller Brøndby har lavet, slet ikke at foretrække, i forhold til den nuværende situation. Men havde AGF nu kun været en ud af to store klubber i byen, så var situationen muligvis en anden, hvilket måske forklarer Brøndby-ledelsens gentagne risikovillighed. For FCM har det jo aldrig været verdens undergang, om klubben skulle gå konkurs, har man indtryk af.

Deres (BIFs) risikovillighed skyldes måske også, at de gerne vil vinde noget. Præge toppen af dansk og skandinavisk fodbold. De kan - og vil - ikke leve med en tørke på 38 år på et mesterskab, og 28 år på en pokal.

Derfor søger de muligvis investorer der kan hjælpe dem med, at lukke huller til toppen.

De føler sandsynligvis, at de hensigtserklæringer de fra ejerne er nok til, at bibeholde klubbens identitet.

AGF kan også, efter stadion står klar, lave en større aktieemission, og stadig have bestemmende indflydelse, og rejse kapital nok til, at lave et kvantespring op til FCM og BIF. Men de gør det nok ikke.

Latest posts

Back