New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 243K
Trænertråden
Der ligger en rimelig analytisk gennemgang i Støt Mediano fra i Fredags.

Overskriften er kogt ned at det på sin vis kan give mening at lade spillertruppen få noget frisk blod, før man siger farvel til Uwe.

Der ligger grundet ansættelsen af CV et oplagt vindue for ledelsen til at tage ansvaret for, at den nuværende performance strategi skal omsadles, og det arbejde kan passende begynde med at få noget frisk blod ind i truppen. CV har jo også indikeret sit, når han taler om spille minutter til de unge.

Hvis tingene ikke er forbedret til Januar, så er det der man kan kigge på hvad der skal ske med træneren. Og uanset hvad Uwes præference er på spillerens alder, så er det hans job at adaptere den strategi klubben vælger.
Hvis man går med overvejelser om at skille sig af med Uwe, så nytter det ikke noget at købe ind til hans spillestil nu, og så skille sig af med ham til vinter, hvor der så skal skiftes retning og udskiftes spillere igen.

Enten køber man 100% ind på det Uwe kan, og det han ikke kan, eller også justere man stilen og strategien, og finder en træner der passer til denne.

Det er faktuelt forkert. Grønbæk ville væk før Uwe kom til, hvilket var grunden til, at Uwe ikke brugte ham så meget (han kunne naturligvis ikke bygge et hold op om en spiller, der var på vej videre). Du digter desværre for meget til, at dine pointer kommer ordentligt frem.
Han var jo pludselig på vej videre, efter Uwe var blevet træner? Søgte han væk før Uwe blev træner?

Hvis du læser mellem linjerne i artiklen, så lyder det som om Albert ikke troede på Uwes taktik var vejen frem for ham. Det tænker jeg var rigtigt set, for hold op en gang dødssyg fodbold vi spillede i det efterår - det endte til gengæld som en god sæson.

Fra artiklen:
Idet Bodø meldte ud, at de syntes, jeg var spændende, så blev det også meget hurtigt spændende den anden vej. Klubben var skræddersyet til den måde, jeg spiller fodbold på, og jeg var meget bevidst om, at jeg skulle derhen.

Og det er lige sket igen, at Bodø (tilsyneladende) har lagt en mere spændende plan, end AGF kunne, for et stort talent. Det begynder at ligne en tendens.

Det er faktuelt forkert. Grønbæk ville væk før Uwe kom til, hvilket var grunden til, at Uwe ikke brugte ham så meget (han kunne naturligvis ikke bygge et hold op om en spiller, der var på vej videre). Du digter desværre for meget til, at dine pointer kommer ordentligt frem.
Og som det også fremgår i dit link, var Uwe ikke i klubben mere end max to måneder før, at Grønbæk var væk. Det glemmes også ofte, at AGF i samme vindue hentede en 24-årig Mads Emil Madsen - hvis Uwe prioriterede at spille ham ind, så var det næppe helt i skoven.

Det er også en sandhed med stærke modifikationer, at Uwe ikke ville bruge Daghim. Han fik adskillige indhop i starten af Uwes anden sæson, fx hjemme mod Club Brügge, og han havde givetvis spillet en (formentligt gradvist voksende) rolle i truppen den sæson, hvis han ikke var solgt i august.

Hvis man går med overvejelser om at skille sig af med Uwe, så nytter det ikke noget at købe ind til hans spillestil nu, og så skille sig af med ham til vinter, hvor der så skal skiftes retning og udskiftes spillere igen.

Enten køber man 100% ind på det Uwe kan, og det han ikke kan, eller også justere man stilen og strategien, og finder en træner der passer til denne.
Det virker en smule sat på spidsen at man skal til at udskifte store dele af truppen på grund af træneren. Jeg er i hvert fald glad for at AGF ikke køber spillere på så spinkelt et grundlag

Det virker en smule sat på spidsen at man skal til at udskifte store dele af truppen på grund af træneren. Jeg er i hvert fald glad for at AGF ikke køber spillere på så spinkelt et grundlag
Men hvis CV køber talenter i dette vindue, så køber han højest sandsynligt ind til bænken i stor udstrækning, hvis Uwe er træner. Hvis Kent Nielsen, eller Kasper Hjulmand f.eks. er træner i stedet, så ville der være langt større sandsynlighed for at talenter blev spillet ind på holdet.

Men hvis CV køber talenter i dette vindue, så køber han højest sandsynligt ind til bænken i stor udstrækning, hvis Uwe er træner. Hvis Kent Nielsen, eller Kasper Hjulmand f.eks. er træner i stedet, så ville der være langt større sandsynlighed for at talenter blev spillet ind på holdet.
Men nu påstår du noget helt andet end at sige man skal skifte halvdelen af truppen ud, hvis man først skifter Uwe ud senere.

Og som det også fremgår i dit link, var Uwe ikke i klubben mere end max to måneder før, at Grønbæk var væk. Det glemmes også ofte, at AGF i samme vindue hentede en 24-årig Mads Emil Madsen - hvis Uwe prioriterede at spille ham ind, så var det næppe helt i skoven.

Der skulle gøres noget, når man var ny træner og han fik vendt skuden. Tænker stadig det var rigtig set af Grønbæk og det var heller ikke fordi han rigtig fik spilletid, i de kampe under Uwe. Der var ikke umiddelbart noget der tydede på, at han skulle forvente samme tillid som under David (men det sluttede heller ikke godt). Om det så var pga. forhandlinger eller taktik - det er svært at vide.
1747590646881.webp

Det er også en sandhed med stærke modifikationer, at Uwe ikke ville bruge Daghim. Han fik adskillige indhop i starten af Uwes anden sæson, fx hjemme mod Club Brügge, og han havde givetvis spillet en (formentligt gradvist voksende) rolle i truppen den sæson, hvis han ikke var solgt i august.

Det er en antagelse og andet kan vi ikke gøre. For begge er samplet meget lille.

Udover indhoppet mod Club Brugge som måske var desperation eller mangel på alternativer (mener selv PM startede på bænken), var det ikke meget tillid han fik under Uwe.
Det var lidt som Grønbæk, noget der lignede en nedadgående tendens. Nogen kaldte det "skraldeminutter" herinde og det er måske ikke ønsket, når man som talent kommer op og gerne vil have flere og flere spilleminutter fra sæson til sæson.

1747590765123.webp

Last edited:
Der skulle gøres noget, når man var ny træner og han fik vendt skuden. Tænker stadig det var rigtig set af Grønbæk og det var heller ikke fordi han rigtig fik spilletid, i de kampe under Uwe.
AGF spillede fire kampe, hvor både Uwe og Grønbæk var i klubben. Grønbæk fik spilletid i dem alle, og han startede også inde i sin sidste kamp.

Jeg deler helt bestemt holdningen, at Grønbæk så rigtigt - han skiftede til en klub på en halv hylde over AGF, der passede perfekt til ham, og som helt tydeligt *ville* ham - men (og ja, det er min antagelse) han havde altså også fået spilletid under Uwe, hvis han blevet.

Det er en antagelse og andet kan vi ikke gøre. For begge er samplet meget lille.
Enig. Og da Daghim skiftede væk var han også fjerdevalg efter Mortensen, Serra og Bech (begge hentet samme sommer), så jeg indrømmer blankt, at det også er meget muligt, at han ikke ville have spillet særligt meget. (Det havde nok især været tilfældet, hvis Serra faktisk havde haft det niveau, vi på det tidspunkt troede han havde.)

Men: 17-årige Daghim kom altså på banen i tre af fem superligakampe den sæson, inden han skiftede til Østrig. Jeg vil påstå, at kurven ret tydeligt var opadgående, og at Uwe trods alt ikke virkede så modvillig endda for at vise ham tillid.

AGF spillede fire kampe, hvor både Uwe og Grønbæk var i klubben. Grønbæk fik spilletid i dem alle, og han startede også inde i sin sidste kamp.

Jeg deler helt bestemt holdningen, at Grønbæk så rigtigt - han skiftede til en klub på en halv hylde over AGF, der passede perfekt til ham, og som helt tydeligt *ville* ham - men (og ja, det er min antagelse) han havde altså også fået spilletid under Uwe, hvis han blevet.

Enig. Og Daghim skiftede væk var han også fjerdevalg efter Mortensen, Serra og Bech (begge hentet samme sommer), så jeg indrømmer blankt, at det også er meget muligt, at han ikke ville have spillet særligt meget. (Det havde nok især været tilfældet, hvis Serra faktisk havde haft det niveau, vi på det tidspunkt troede han havde.)

Men: 17-årige Daghim kom altså på banen i tre af fem superligakampe den sæson, inden han skiftede til Østrig. Jeg vil påstå, at kurven ret tydeligt var opadgående, og at Uwe trods alt ikke virkede så modvillig endda for at vise ham tillid.
Jeg husker Stinge sige noget med, at vi lige så godt kunne lukke akademiet, hvis ikke en spiller som Daghim fik spilletid. Og så solgte vi ham en måned senere. I øvrigt til en pris, som jeg i hvert fald var forbløffet over, vi kunne få:

Og så fandt jeg en ældre artikel hvor Uwe taler om talentudvikling:

Han var jo pludselig på vej videre, efter Uwe var blevet træner? Søgte han væk før Uwe blev træner?

Hvis du læser mellem linjerne i artiklen, så lyder det som om Albert ikke troede på Uwes taktik var vejen frem for ham. Det tænker jeg var rigtigt set, for hold op en gang dødssyg fodbold vi spillede i det efterår - det endte til gengæld som en god sæson.

Fra artiklen:

Og det er lige sket igen, at Bodø (tilsyneladende) har lagt en mere spændende plan, end AGF kunne, for et stort talent. Det begynder at ligne en tendens.
Han var træt af Davids måde at spille på, og der er Uwes grundlæggende ikke forskellig. Tror faktisk, at Bodø var på banen før Uwe blev officiel

I Mediano siger Corlu blandt andet:
- En stærk makker til Ting, samt en offensiv profil, der kan drible, kan gøre underværker ved holdet (kan Yakob være den offensive?)
- En formationsændring til 4-3-3 kunne være en ide (jeg har selv tænkt 3-4-3 med MA/Emmery til venstre og Bech til højre og Badji centralt

Derudover taler flere om, at CV kommer til at hente talenter. Jeg må inddrømme, at jeg er skeptisk ift, at vi har råd til at hente talenter på 18-20 år, der er gode nok til at gå direkte ind. I hvert fald efter vi købte Gyamfi og Arnstad.

Jeg tror mere, at CV kigger på at få mere ud af akademi og vores egne talenter, hvilket har lidt længere perspektiver.

Jeg er begyndt at hælde til, at Uwe bliver til næste sæson. Men at vi skal være forberedte på justeringer og udvikling i spillestil og formation. Gad godt høre hans beretning til bestyrelsen.

I sæsonen før startede han i 2 ud af 3, så det var lidt et vink med en vognstang ;) Selvfølgelig ville han få spilletid men spørgsmålet var om den og spillestilen ville matche forventningerne. Det tror jeg ikke.

Enig. Og da Daghim skiftede væk var han også fjerdevalg efter Mortensen, Serra og Bech (begge hentet samme sommer), så jeg indrømmer blankt, at det også er meget muligt, at han ikke ville have spillet særligt meget. (Det havde nok især været tilfældet, hvis Serra faktisk havde haft det niveau, vi på det tidspunkt troede han havde.)

Kurven var måske opadgående men det var den ikke fra David og til sæsonen efter med Uwe - der var den nedadgående. David gav også flere sammenhængende minutter og ikke kun "skrald" men det kan have været et udtryk for desperation - så godt husker jeg ikke forløbet.

Igen samplen er ekstrem lille men lige de to ser jeg ikke som gode argumenter for, at Uwe er villig til at give de unge muligheder for spilletid. De var begge unge, store talenter og burde se frem til mere og mere spilletid men det var der ikke indikationer på under Uwe.

Han var træt af Davids måde at spille på, og der er Uwes grundlæggende ikke forskellig. Tror faktisk, at Bodø var på banen før Uwe blev officiel
Så er vi tilbage til det jeg egentlig hellere ville diskutere end navne.

Er den valgte taktik en trussel imod udvikling af offensive talenter og deraf følgende transfersummer? Kommer de offensive talenter til at søge andre klubber, for her er større sandsynlighed for spilletid og udviling?

Er den valgte taktik en trussel imod udvikling af offensive talenter og deraf følgende transfersummer? Kommer de offensive talenter til at søge andre klubber, for her er større sandsynlighed for spilletid og udviling?
Hvis tilgangen er at man som talent, først og fremmest skal kunne forsvare på Superliganiveau, så er det vanskeligt at få de store tidlige salg af talenter, for det kan man nok kun hvis man er forsvarsspiller, og ellers først når man er et stykke oppe i tyverne.

Hvis tilgangen er at man som talent, først og fremmest skal kunne forsvare på Superliganiveau, så er det vanskeligt at få de store tidlige salg af talenter, for det kan man nok kun hvis man er forsvarsspiller, og ellers først når man er et stykke oppe i tyverne.
Man kan jo forsvarer på mange forskellige måder. Det vigtigste er jo, at man - som offensiv spiller - stresser modstanderne, skærer opspils linje over og holder en ekstra modstander hjemme i restforsvaret.

Ernest Nuahma var så utrolig spil intelligent, og hurtig, at jeg tit var forundret over hvor meget han skærmede og kom i vejen for. Han brød afleveringer så utrolig tit. Også som 18 årig.

Du kan ikke pege på 3 talenter som han har udviklet og integreret i truppen?

Albert Grønbæk ville væk, fordi han ikke udviklede sig som ønsket under Uwe

Daghim fik mere spilletid under David Nielsen, så selvom han havde udviklet sig et år mere under Uwe, så blev han alligevel fravalgt i stort omfang.

Talenter bliver mere værd med spilletid, og når træneren ikke vil bruge talenterne, så gælder det om at sælge, til det man kan få for dem, inden de falder for meget i værdi. Bodø solgte Grønbæk for 150 mio, vi fik 35 for ham, det er ikke en god case.

Callø skulle slå Henrik Dalsgaard af, for at få spilletid, jeg ved ikke om det var SIB eller Uwe, eller dem begge i fællesskab, der besluttede at Callø skulle skubbes et trin ned, får at give plads til en 35 årig.

De talenter der blev solgt imens Uwe var træner, fik alle deres gennembrud under DN, ikke Uwe - der er ikke en eneste spiller som Uwe har udviklet, som er blevet solgt med profit.
Ville kræve de fik mere spilletid end de har fået, mener viacrap viste en graf over 30 kampe, 85min ialt til vores unge, altså Ca 3min pr kamp til de unge under 22 - wow

Det er et virkelig godt spørgsmål !

Mit take er, at vi ikke har de samme individualister der afgør kampe, som FCK, FCM og BIF.

For at kunne matche disse tre har Uwe satset på kollektivet i form af dødbolde, indøvede relationer og hårdt presspil.

Denne tilgang fra Uwe kræver formentlig både fysik og megen kollektiv træning. Og måske sværere vilkår for unge offensive individualister, som ofte mangler muskler når de rykkes op.

Jeg gætter på, at ovenstående er en del af CVs overvejelser frem mod næste sæson.

Du kan ikke pege på 3 talenter som han har udviklet og integreret i truppen?

Albert Grønbæk ville væk, fordi han ikke udviklede sig som ønsket under Uwe

Daghim fik mere spilletid under David Nielsen, så selvom han havde udviklet sig et år mere under Uwe, så blev han alligevel fravalgt i stort omfang.

Talenter bliver mere værd med spilletid, og når træneren ikke vil bruge talenterne, så gælder det om at sælge, til det man kan få for dem, inden de falder for meget i værdi. Bodø solgte Grønbæk for 150 mio, vi fik 35 for ham, det er ikke en god case.

Callø skulle slå Henrik Dalsgaard af, for at få spilletid, jeg ved ikke om det var SIB eller Uwe, eller dem begge i fællesskab, der besluttede at Callø skulle skubbes et trin ned, får at give plads til en 35 årig.

De talenter der blev solgt imens Uwe var træner, fik alle deres gennembrud under DN, ikke Uwe - der er ikke en eneste spiller som Uwe har udviklet, som er blevet solgt med profit.

Hvis man skal følge din logik, og du ikke vil give Uwe kredit for at udvikle TK og Bisseck, så kan man heller ikke betragte Grønbæk som et talent, da Uwe kom til klubben. Han havde også fået sit gennembrud under David. Så ifølge din egen logik giver det ikke mening at kritisere Uwe for ikke at udvikle Grønbæk.

Jeg er uenig i dine tre eksempler. Men det fremgår af mine tidlige indlæg til dig, så det gider jeg ikke padle rundt i.

Iøvrigt: Tobias Bech. Kristian Arnstad. Jakob Andersen.

Latest posts

Back