New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 744
  • Views Views: Views 49K
Taktisk analyse tråd
Frem mod slutspillet lurer jeg på, om det er der, Patrick Mortensen ryger på bænken.

Han har selvfølgelig gjort det fantastisk i denne sæson, særligt her i foråret. Og det vil være voldsomt at bænke manden med 16 mål. Men hvis man dykker lidt dybere ned i de 16 mål, så er 13 af dem scoret mod hold fra bund 6. Af top 6 holdende har PM kun scoret mod Brøndby og Randers.

Jeg tror selvfølgelig, han starter som førstevalg på angriberpositionen, og det kan sagtens være, han kan fortsætte målformen mod top seks hold. Men hvis ikke, har jeg svært ved at se, at hans manglende mobilitet er holdbar i de kampe, vi står over for.

Måske er det nu, vi skal over i to 10ere bag Badji? (Jaja, det er også voldsomt efter Badji har scoret et mål)

Kiggede på det den anden dag men kunne ikke rigtig greje om det var diskussionen værd - det ene af målene er vist også scoret på straffe (det er ofte der diskussionen når en spids). Det er svært at vide, om det er et udtryk for han ikke er så stærk længere og derfor skal helst skal møde svagere forsvar eller om det bare er tilfældigheder. Som jeg husker det, har han været rigtig stærk og scoret flere mål, i kampene mod Sønderjyske og Aab - nogle af de kampe, hvor vi har scoret en del mere end xG tilsagde. Måske tilfældigheder :unsure:

Indimellem ønsker jeg mig en Onugkha type som kan noget mere selv og gøre forsvarerne usikre. Stiften var også inde på det i deres podcast = forsvarerne er ikke bange for PM når han får bolden - for han kan ikke sætte dem af eller løbe fra dem. Til gengæld er han super skarp, til at stå de rigtige steder og få den i mål (det er Onugkha så også).

Det er svært at vide om det ene kan opveje det andet men lige nu kommer der ikke nok indlæg ind, som PM bare smækker i kassen. Lidt hårdt at skrive om en topscorer men det er den samlede holdpræstation der skal vurderes. Når det er sagt producerer vi jo egentlig chancer nok og det ligner måske mere stolpe-ud, at vi ikke har fået mere med fra en del af kampene.

Hørte lige Mediano og der var de efter Uwe, fordi han forsøger at køre Arnstad ind. Selvom de siger de fokuserer på den lange bane, så kigger de slet ikke på statistikkerne men fokuserer blot på, at AGF ikke har fået nok point i de sidste kampe. Der kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad f.eks. Assad mener om vores xG for på 1,74 og imod på lige under 1. Det er jo en stor forskel og så gør man vel noget rigtigt - mener tidligere han har sagt, at 0,3 i forskel ville være rigtig godt.
Måske er Uwe allerede ved at køre afløserne i stilling og derfor kan det også være, at PM's startplads kommer i spil længere henne i sæsonen men lige pt. er der medaljer at spille efter - derfor tror jeg ikke Uwe kommer til at ændre på det.

Kiggede på det den anden dag men kunne ikke rigtig greje om det var diskussionen værd - det ene af målene er vist også scoret på straffe (det er ofte der diskussionen når en spids). Det er svært at vide, om det er et udtryk for han ikke er så stærk længere og derfor skal helst skal møde svagere forsvar eller om det bare er tilfældigheder. Som jeg husker det, har han været rigtig stærk og scoret flere mål, i kampene mod Sønderjyske og Aab - nogle af de kampe, hvor vi har scoret en del mere end xG tilsagde. Måske tilfældigheder :unsure:

Indimellem ønsker jeg mig en Onugkha type som kan noget mere selv og gøre forsvarerne usikre. Stiften var også inde på det i deres podcast = forsvarerne er ikke bange for PM når han får bolden - for han kan ikke sætte dem af eller løbe fra dem. Til gengæld er han super skarp, til at stå de rigtige steder og få den i mål (det er Onugkha så også).

Det er svært at vide om det ene kan opveje det andet men lige nu kommer der ikke nok indlæg ind, som PM bare smækker i kassen. Lidt hårdt at skrive om en topscorer men det er den samlede holdpræstation der skal vurderes. Når det er sagt producerer vi jo egentlig chancer nok og det ligner måske mere stolpe-ud, at vi ikke har fået mere med fra en del af kampene.

Hørte lige Mediano og der var de efter Uwe, fordi han forsøger at køre Arnstad ind. Selvom de siger de fokuserer på den lange bane, så kigger de slet ikke på statistikkerne men fokuserer blot på, at AGF ikke har fået nok point i de sidste kampe. Der kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad f.eks. Assad mener om vores xG for på 1,74 og imod på lige under 1. Det er jo en stor forskel og så gør man vel noget rigtigt - mener tidligere han har sagt, at 0,3 i forskel ville være rigtig godt.
Måske er Uwe allerede ved at køre afløserne i stilling og derfor kan det også være, at PM's startplads kommer i spil længere henne i sæsonen men lige pt. er der medaljer at spille efter - derfor tror jeg ikke Uwe kommer til at ændre på det.
Jeg synes nogle gange det er lidt svært med analyser.

Jeg har ingenlunde et indtryk af en Uwe Rösler som en der går på kompromis med resultaterne, ej heller typen der spiller unge spilelre for at spille dem ind. Der har været en del debat om brugen af unge spillere her.

Jeg synes, uden at have hørt Mediano, at man måske glemmer de problemer Poulsen har haft. Han kom ind efter 69 minutter mod AIK, og efter 66 minutter mod FCK og dét var de eneste træningskampe han deltog i. Havde vi startet med ham i alle 5 kampe, og spillet 70-90 minutter i dem alle, og havde vi endt med samme pointtal, så kunne kritikken ligeså vel have været at vi spillede en spiller der ikke var i form.

Jeg ser intet forkert i, at vi mod rækkens klare bundprop ikke stiller med en spiller der skal stille og rolig tilbage i form.

Jeg har valgt at stikke piben ind i forhold til kritik af Paddys styrke i denne sæson - eller han har stukket piben ind for mig. Med den øjeblikkelige placering som Superliga topscorer med 4 mål ned til nr 2, så synes jeg det er svært at være specielt kritisk over hans præstationer.

Nej, du har nok ret i, at Uwe ikke ændrer noget, så længe vi stadig er i spil til tredjepladsen. Og det er måske også fornuftigt nok.

Det kan selvfølgelig være tilfældigheder, at PMs målfordeling ser ud, som den gør. Han har retfærdigvis også været en del af holdet, når vi har spillet godt mod FCM, FCN og FCK. Ligesom han har scoret mod Brøndby.

Paddy er en interessant case. På den ene side er han suveræn topscorer i superligaen. På den anden side er han ret beset elendig i spillet ude på banen. Så hvad tillægger man mest værdi når man skal sætte holdet?

Jeg synes det afhænger meget af modstanderen og hvilket kampbillede vi kan forvente.

Paddy er suveræn i feltet, og passer derfor perfekt til kampe, hvor AGF er dominerende og kommer til mange gode indlægspositioner - hvilket typisk er mod de dårlige hold. Her er kravene og behovet for at Paddy indgår i opbygningsspillet mindre og hans svagheder i den del bliver derfor pakket væk.

Det er lige omvendt når vi møder bedre hold, hvor vi i perioder er presset og har brug for andre veje at komme frem til chancer fordi modstanderen ikke stiller sig dybt og hvor modstanderens pres er bedre og dermed sætter AGFs opbygningsspil mere under pres.
I den slags kampe bliver det virkelig udstillet at Paddy ikke fungerer i spillet ude på banen. Han taber stort set alle dueller hvis man spillet bolden op på ham. Han er er ikke en trussel i dybden, hvilket er virkelig savnet fordi det kan være med til at strække modstanderens forsvar og give plads i for,- mellem- og halvrum.

Det kunne derfor have været interessant, hvis vi havde et alternativ til Paddy - eller forsøgte med Duen sammen med Bech for at have en der er god i kombinationerne og en der er lidt mere bevægelig. Der er jo ingen store hold i verden der spiller med stationære angribere som vi gør - simpelthen fordi det hæmmer spillet alt for meget og er for nemt at dæmme op for for de gode hold.

Paddy er desværre der i karrieren hvor han minder lidt om Mate Vatsadze forstået på den måde at Mate jo i 1 division var en målmaskine, men så snart modstanden blev bedre, var han helt usynlig.

Jeg kunne godt forestille mig, at Uwes tankegang går i en anden retning: at netop fordi Paddy er så god i feltet, så er han også vigtig mod de gode hold, netop fordi vi ikke kan forvente at få så frygteligt mange chancer, at det er vigtigt vi er skarpe på dem vi får.

Derudover synes jeg du overser Paddys betydning for presspillet og de defensive dødbolde, som også bliver ekstra vigtige mod bedre hold.

Endelig er han anfører og højt respekteret i truppen (er mit indtryk), så han er en svær mand at bænke.

Jeg tror bestemt heller ikke at han ender på bænken. Men jeg synes det er et problem for AGFs spil.
Statistikken fortæller bare, at han ikke scorer mod de bedre hold - så hvor god er han i feltet mod dem reelt set?

Ja, han er god og vigtigt på defensive dødbold, og det vægter selvfølgelig noget (selvom jeg synes det er lidt et trælst argument at vi har en angriber der bl.a. spiller fordi han er god på de defensive dødbolde.... )

er enig i kritikken af PM i spillet udenfor feltet. Også at der er forskel på gode og mindre gode hold i forhold til hans kvaliteter. Men kan slet ikke se at en kombination af duelund og Bech vil være en forstærkning. De er begge langsomme og forsinker spillet. Jeg ville hellere se Badji og Sauer hvis vi skal kunne true på kontra.

Ja, altså hvad giver Patrick Mortensen egentlig til AGF, udover at han er ligatopscorer? De fleste mål er jo også på straffespark, eller det er nemme mål, han scorer kun sjældent klassemål. Så er han måske nok god i presspillet, og han er virkelig god på defensive dødbolde, men skal man virkelig måle en angriber på hans defensive indsats? Han er også en stærk leder på banen, og han hjælper de unge og er et forbillede for klubben, men det sidste er jo uden for banen. Han er i øvrigt også god til børn.

Så altså hvad giver Patrick Mortensen egentlig til AGF, udover straffesparksmål, nemme mål, et sjældent klassemål, godt presspil, styrke i defensive dødbolde, stærke lederegenskaber, hjælp til de unge, at han er et forbillede for klubben? INGENTING, siger jeg!

Ja, altså hvad giver Patrick Mortensen egentlig til AGF, udover at han er ligatopscorer? De fleste mål er jo også på straffespark, eller det er nemme mål, han scorer kun sjældent klassemål. Så er han måske nok god i presspillet, og han er virkelig god på defensive dødbolde, men skal man virkelig måle en angriber på hans defensive indsats? Han er også en stærk leder på banen, og han hjælper de unge og er et forbillede for klubben, men det sidste er jo uden for banen. Han er i øvrigt også god til børn.

Så altså hvad giver Patrick Mortensen egentlig til AGF, udover straffesparksmål, nemme mål, et sjældent klassemål, godt presspil, styrke i defensive dødbolde, stærke lederegenskaber, hjælp til de unge, at han er et forbillede for klubben? INGENTING, siger jeg!

😂

1742461597227.webp

Patrick Mortensen har scoret 16 mål i denne sæson, hvoraf 3 af dem er scoret på straffe.
Det er 13 mål i 22 kampe, det er bestemt ikke en dårlig statistik.

At have målscoring som en spidskompetence er sjældent et problem.

Jeg tror, at såfremt vi skal bruge Patrick Mortensen næste sæson, så skal have spilles med to 10'ere bag sig der løber sig selv halv ihjel.

Jeg tror bestemt heller ikke at han ender på bænken. Men jeg synes det er et problem for AGFs spil.
Statistikken fortæller bare, at han ikke scorer mod de bedre hold - så hvor god er han i feltet mod dem reelt set?

Ja, han er god og vigtigt på defensive dødbold, og det vægter selvfølgelig noget (selvom jeg synes det er lidt et trælst argument at vi har en angriber der bl.a. spiller fordi han er god på de defensive dødbolde.... )
Først og fremmest: velkommen til.

Paddy er bl.a. Brøndbys onde ond og har da scoret en del mål mod de andre tophold også selvom det måske ikke er voldsomt mange i den her sæson (det lykkedes lige akkurat Brøndby at blive et argument efter grundspillet ;).) Jeg er ikke uenig i at han har nogle begrænsninger som i sagens natur også går ud over holdet og det er begrænsninger der bliver større med tiden, men lige ift at score mål ser jeg ham ikke som særligt dårlig mod topholdene, dvs det selvfølgelig er sværere for ham mod dem, men ikke relativt sværere end det er for alle de andre. Tværtimod tænker jeg stadig han er den man bedst kan sætte sin lid til får lavet et mål i sådan en kamp hvor det også meget vel kan være en dødbold eller tilfældig nedfaldsbold man skal sætte sin lid til. Vi skal sørge for at han sættes rigtigt op og fx bruge Badji til at tage nogle slåskampe, men det er ikke så meget anderledes end mod bund-6. Det bliver dog stadig spændende at se hvor længe han holder pladsen som sikker starter for hvis Badji kan vise nok fremskridt som målscorer og Bech løfter niveauet samtidig med at han ikke selv bliver yngre - og det sidste er nok relativt sandsynligt - vil han måske ikke altid starte inde. Jeg tror dog vi taler næste sæson hvor Gyamfi forhåbentlig også er en mulighed i front og så må diskussionen til den tid gerne være om man virkelig kan bænke Superligatopscoreren fra denne sæson.

Som jeg vist skrev ovenfor så er et af problemerne sådan set ikke kun Paddy - han er genial mod de dårlige hold og mål mod dem er lig med sejre. Problemet er ikke mindst, at vi ikke har noget reelt alternativ til de kampe, hvor kampbilledet er helt anderledes.
Jeg synes det er ret svært, for jeg tror Patrick Mortensen trækker er masse opmærksomhed til sig i feltet i de kampe.

Hvilken type ville du have i de kampe?
En der kan løbe i bagrum?

Det kunne være en der kunne løbe i bagrum ja. Men det kunne også være en type der kan modtage og holde fast i bolden med en mand i ryggen, så man kan sætte spillet derfra, eller en spiller der er mere bevægelig og god i kombinationerne. Det bliver for svært mod de gode holde at Paddy reelt ikke er en del af opspillet mere som han var engang, hvor man vandt flere dueller på bolde der blev spillet op på ham.

Update på statistikken efter runde 23.

Vi er pt. 3 point bedre end sæsonen 22/23 og 2 point bedre end sæsonen 23/24📈

1743670387096.webp

Målt på xG ser det meget fornuftigt ud og især målt p glidende gennemsnit over 5 kampe, har vi holdt os på en positiv xG vs. modstanderne👊
Der vil naturligvis være udsving i de enkelte kampe.
1743670549550.webp

Sammenligner vi xG med de to tidligere sæsoner, er det helt outstanding det vi har gang i👌
1743670630724.webp

Efter min mening ser det rigtig spændende ud:love:

Den eneste malurt i bægeret er som nævnt i tidligere indlæg = at vi er gået målamok i nogle kampe. Der har vi scoret en del mere end statistikken tilsiger men samtidig scoret mindre, i nogle af dem som burde have givet de point, der ville gøre det rigtig sjovt (Vejle, Viborg mv.).

Latest posts

Back