New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 349K
Superligaen 2025/2026
Uwe kunne ikke forløse potentialet hos nogen af spillerne - eller han nåede det i hvert fald ikke.
Med den nuancering synes jeg, at sidste sommers transfervindue fremstår som en genistreg - fordi det for mig er entydigt, hvad man prøvede på, og fordi det ser ud til at lykkes med en af sspillerne.
Din holdning har vlret noget af det, der provokerer mig :).

At SIB går til vinduet med plan om at finde unge spillere AGF kan videreudvikle på, er et valg. Det har jeg ikke været imod på noget tidspunkt. Og at SIB følger planen og køber unge er i sig selv ikke nogen præstation. Det kan naturligvis vise sig at Badji og Gyamfi er hhv 32 og 35 år gamle, men ellers er alder en ret entydigt verificerer egenskab hos en potentiel spiller.

Men, når man tager JJA med, er min vurdering at 1 af 5 er ringe. Det er blevet klart bedre i denne sæson, fordi Arnstad gør det så godt.

For de øvrige spillere synes jeg ikke det er i nærheden af genialt, at der ikke er nogen af dem man benytter, ud over af nødvendighed.

Og det er samme historie med JP som Uwe, den samme spiller satses på (JP med større succes!), og resten er kasseret.

Jeg er ikke imod at man købte unge med potentiale. Men der er forskel på en Glad Egbedi, der hentes gratis som ungdomsskoler, og en række spillere der hentes for et samlet beløb der repræsenterer klubbens økonomiske råderum. Ét transferhit er sikkert helt fint, men så burde der også være 1-2 mere, der spiller mere eller mindre fast. Og det er der ikke i den gruppe.

Last edited:
Nej - det er ikke kun pga. Arnstad selvom det viser, hvor svært det kan være at vurdere en spiller.

Jeg opponerer mod du "freder" Uwe og siger man ikke havde leveret en ordentlig trup til ham. Desuden er jeg ikke enig i, at det var dyre indkøb man foretog sig på daværende tidspunkt - det er nærmere normen for priser på middelmådige spillere i Superligaen. Det var til gengæld dyre indkøb, i forhold til det vi tidligere har hentet til men den prissætning kan vi ikke bruge til noget.
Jeg 'freder' Uwe ift det fejlede transfervindue. Og det gør jeg med udgangspunkt i at JP har kasseret de eksakt samme spillere som Uwe. Der var en papirstynd trup og der var ikke superligakvalitet i nr 14+.

Så min konklusion om at AGF har kørt med for tynd reel trup gennem længere tid og det har skadet sportsligt + potentiale for at koste i efteråret er jeg stadig helt tilfreds med.

Jeg synes ikke dit argument om prisen er ret godt. Ud over MA og Kahl var der ikke nogen andre i truppen i den prisklasse som de 5 havde. Betyder det at man ikke kunne forvente at række ud efter endnu en bronze?

Næste pind kan vi nok bedre blive enige om, men det er en anden diskussion. Jeg skriver alt for langt i forvejen, derfor forsøger jeg at holde mig til et emne.

Ja - jeg syntes Uwe var gået kold, ikke kunne flere tricks og derfor kørte i hegnet i foråret.

Jeg syntes det ikke så tidligt som @Rastapopoulos men i løbet af efteråret 2024 blev det for mig tydeligt, at Uwe ikke ville få løst vores problem med offensiven. Der var for lidt tricks i bogen, han var læst og det så ud til han sled hårdt på truppen. Håbede til det sidste, at han ville få vendt skuden og forsøgte at bevare optimismen men det så ikke godt ud.

Derfor er jeg imod en fredning af Uwe som det virker til du er ude i - fyringen var efter min mening berettiget. Har jeg misforstået det?
Jeg har ingen intention om at frede Uwe for sæsonen. Jeg forventede han ville forny holdet og taktikken i vinterpausen, bl.a. med en anden midtbanekonstellation, så han bedre kunne passe Arnstad ind. Og jeg var skuffet over den manglende fornyelse.

Jeg var 50/50 på fyringen. Det ville ikke genere mig hvis han røg. Men hvis man havde en evaluering der sagde han blev svigtet af SIB, og der var energi til fornyelse, kunne jeg også leve med en forlængelse.

Min pointe her er bare, at det hele blev værre da skaderne ramte og han blev tvunget ud i marginalspillerne. Derfra blev det svært at vurdere hvad Uwe reelt leverede. Og en elitekultur bliver ramt af nederlag. Derfor havde eksperimenterne - i min verden - en forstærkende negativ effekt.

Vi ved ikke hvornår spilleroprøret var. Der var noget efter kampen mod Randers (taler for tidligt), men man virkede også overrasket over fyringen af Uwe (taler for sent), så jeg ved ikke hvad der medførte hvad.

Jeg har masser af kritik til SIB for hans indkøb og det får jeg sikkert også til CV's. Han har også haft hans fejlskud i hans tidligere klubber.

Umiddelbart er vi dog nødt til at se på i hvilken kontekst spillerne er hentet:
  • JJA = ung til bredde og med udviklingspotentiale
  • Badji = ung til bredde og med udviklingspotentiale
  • Gyamfi = ung, specielle spidskompetencer men totalt upoleret og derfor var det udviklingspotentiale
  • Arnstad = ung, hentet for at øge konkurrencen på midtbanen med spilletid men samtidig udviklingspotentiale
  • Wahlstedt = ung (som målmand) med potentiale men var formentlig hentet til at skulle være nr. 1
Vi har løbet en stor risiko ved at forsøge køb af udviklingspotentiale, derfor vil der være en større fejlmargin. De fleste virker dog ikke til at være hentet, for at gå direkte i startelleveren. Ovenstående kan jeg sagtens forstå man har "taget en chance med" men de er desværre ikke alle gået til held (endnu). De er unge spillere og skal udvikles - det virker på mig som om du slet ikke har hverken tålmodighed eller forståelse for den slags.

Til gengæld forstår jeg intet af de halvgamle Tyske spillere (Serra og Akoto) med tvivlsom skadeshistorik og en gammel Englænder der kom ind som fyld til midtbanen - de har sikkert været dyre og har ikke rigtig leveret noget som helst til truppen. Totalt spild af ressourcer og jeg tænker ikke umiddelbart det var SIB som fandt dem (men han har selvfølgelig skrevet kontrakterne) men nærmere på trænernes anbefalinger (måske man hentede Power fordi NP var skadet). Kunne man da bare have byttet de tre for en ordentlig profil.

Så vi kan sagtens blive enige om, at SIB har spildt masser af lønkroner på noget med et lavt udbytte. Men det er nærmere på de sidst nævnte spillere som burde have bedre forudsætninger, for at træde direkte ind og gøre en forskel. De burde være performance spillere.

Derfor er jeg uenig, når du slår på de 5 nævnte spillere. SIB skulle hente yngre spillere med potentiale og det har han forsøgt. Bare et enkelt succesfuldt salg kan måske finansiere det hele.
SIB blev fyret efter at have forestået en for AGF stor investeringsrunde. Det tyder for mig på han ikke mødte forventningerne. Det kan sagtens være fordi forventningerne var urealistiske.

Men af listen er det kun Gyamfi der er ung-ung. Resten har alder og CV til at burde kunne bruges stort set med det samme og skal udvikle sig via spilletid. De har spilletid fra bedre ligaer end den danske, så jeg forstår ikke rationalet med at købe for 12 mio 21-22 år gammel og tænke det er en der skal lære på bænken (tribunen) og så kan vi måske have lært dem nok basics til et sjældent indhop.

AGF havde ingen gardering for PM, det skulle være Badji. Arnstad kom fra Anderlecht. LW fra Blackburn og JJA fra FCN.

Man skal være meget optimistisk for at tænke de alle bliver store hit. Men de blev de så heller ikke. Badji er speciel, fordi han var så skadet. Derfor kunne man godt tøve lidt med ham. Men han brugte efteråret på ikke at være god nok. Foråret startede han godt, men røg af og var så skadet. JP benytter ham ikke. Der er ikke en positiv historie i det. JJA gik direkte ind på holdet og fik en del chancen. Men røg af og har været ude siden.

Vi kan sagtens være uenige, men jeg synes ikke logikken hænger sammen i dit argument.

Jeg forstår godt man har taget chancen med de 5, men scouting skal gøre deres arbejde ved at filtrere i den muligheder der er - og der er mange interessante cases at vælge mellem.

Edit: jeg reagerede også meget på den overraskelse det virkede til man fik. Det indikerede for mig en meget dårlig planlægning og forståelse for hvad man havde hentet. Fx at Gyamfi hentes fra fast spilletid i Hobro ril tribunen i AGF, til udlejning i Hobro. Og måske var Uwe for hård, men JP har samme opfattelse,.

Jeg syntes ikke mine budskaber kamufleres men at du tænker for smalt, glemmer økonomi, udvikling af spillere og på hvilken baggrund de er hentet. Ved ikke om det er ævl/ligegyldigheder men din retorik har det med at blive skærpet, når man ikke er enig med dig. Fred være med det.
Jeg bliver frustreret, Martin Hansen nævner jeg påtager mig offerrollen i sot indlæg. Det medgiver jeg, og det er ikke klædeligt.

Men det er som det må have været at fortælle sin ven fra den galaktiske rejsebog i månedsvis om Jorden, og så se der blot står 'harmløs' i guiden.

Folk bliver ved med at tro jeg ville have indkøb af 31-årige her og nu profiler ved samtlige transfervinduer, og at jeg ikke forstår det er nødvendigt at købe nogen med potentiale.

Jeg har formentlig en vægtning af her og nu, der er højere end andres, men den er justeret siden sommeren '24, adskillige gange. Og jeg har argumenteret for hvorfor jeg ikke mener det giver mening at købe 21 eller 22-årige der ikke er gode nok til at spille. Det er fordi jeg har taget argumentet om udvikling af spillere til mig og forsøger at omsætte det til noget man kan realisere i praksis.

Last edited:
Der er ingen undskyldning for, ikke at bruge mere af truppens bredde i sin 3. sæson og slet ikke når Uwe ikke tog ved lære af 2. sæson. Der har været mange kampe, hvor Uwe kunne skifte tidligere, når han overhovedet gjorde. Han kunne uden risiko for kritik prøve noget andet, når nederlagene bare kommer en efter en efter en men Uwe er en stædig træner. Det har sine fordele men så sandelig også sine ulemper og det betalte vi for i 2 slutspil i træk.
Uwes lys kommer ikke til at så skarp, når hans afløser med stort set samme stamme af spillere, har smadret Superligaen i de første 11 kampe. Med andre ord, truppen var til meget mere end Uwe i foråret fik frem i dem.
Det jeg har slået på er, at JP har benyttet eksakt samme startere som Uwe og INGEN af de spillere Uwe ikke benyttede.

Kan vi ikke flette det ind i et nuanceret syn på Uwe? I foråret havde Links og Kahl skader. Når vi gentager at JP ikke har brugt nogen af dem Uwe ikke brugte og Uwe ikke havde mulighed for at benytte dem JP ellers benytter, reducerer det Uwes muligheder noget.

Han fik ikke fornyet stilen i vinterpausen, det var jeg også skuffet over. Og han virkede i vildrede, bl.a. mod Viborg. Men han havde ikke gode alternativer.

Hvis Arnstad ender som klubbens største salg er vi tættere på et 12-tal end et 10-tal for det vindue. Jeg vil vove den påstand i vores situation, hvor store potentielle salgs cases ikke står i kø, vil alle sportschefer tage det vindue alle ugens dage men jeg er helt klar over, vi også her ser tingene vidt forskelligt.
Når de store salgscases ikke står i kø er det en kombination af manglende talenter, men også at SIB brugte 55 mio på én brugbar spiller, der heldigvis ser ud til at blive en stor succes.

Jeg har ikke nogen etableret skala, eller evne til at afveje de forskellige parametre. Men jeg håber da vi kan få en fordomsfri debat hvor man er saglig og åben for dialog.

Hvis Arnstad ryger for fx 80 mio til sommer, er det et afkast på 25 mio på de 55 mio investeret. Dertil kommer hvad man evt får for de andre når de afhændes.

Så kan man lægge sportsligt bidrag ind også. Der vægter Arnstad tungt i denne sæson og let i foregående.

Jokeren er, hvad Badji og Wahlstedt evt bidrager med, ligesom vi ikke ved hvordan Gyamfi udarter sig.

Jeg har svært ved at forestille mig et 12-tal komme på tale, ligesom 10 virker højt. Men jeg er åben for gode argumenter.

Det jeg har slået på er, at JP har benyttet eksakt samme startere som Uwe og INGEN af de spillere Uwe ikke benyttede.

Kan vi ikke flette det ind i et nuanceret syn på Uwe? I foråret havde Links og Kahl skader. Når vi gentager sy JP ikke har brigt nogen af dem Uwe ikke brugte og Uwe ikke havde mulighed for at benytte dem JP ellers benytter, reducerer det Uwes muligheder noget.
Det nuancerede syn på Uwe er at han var god i starten, og dårlig i slutningen, så der kan ikke være 2 meninger om at det var absolut nødvendigt at skifte ham ud i sommers. Ikke fordi han brugte forkerte spillere, men fordi han sled truppen op. Det er da netop påfaldende at JP kan vinde 8 kampe i træk, med præcis de samme spillere som Uwe tabte 7 kampe i træk med, og oven i købet gøre det ved at skifte unge spillere ind i stedet for ringvrag som Akoto, Badji og Power.

Din holdning har vlret noget af det, der provokerer mig :).

At SIB går til vinduet med plan om at finde unge spillere AGF kan videreudvikle på, er et valg. Det har jeg ikke været imod på noget tidspunkt. Og at SIB følger planen og køber unge er i sig selv ikke nogen præstation. Det kan naturligvis vise sig at Badji og Gyamfi er hhv 32 og 35 år gamle, men ellers er alder en ret entydigt verificerer egenskab hos en potentiel spiller.

Ift. holdning: Fair nok. Jeg hpber, du forstår, at jeg ikke har til hensigt at provokere.

Ift. vinduet: Jeg føler mig ganske overbevist om, at det har været et strategisk valg dikteret af eller afstemt med bestyrelsen at forsøge at finde unge spillere med potentiale. Det er vel nærmere en nødvendighed end et egentligt potentiale, hvis man gerne over tid vil følge med.

Men, når man tager JJA med, er min vurdering at 1 af 5 er ringe. Det er blevet klart bedre i denne sæson, fordi Arnstad gør det så godt.

For de øvrige spillere synes jeg ikke det er i nærheden af genialt, at der ikke er nogen af dem man benytter, ud over af nødvendighed.

Og det er samme historie med JP som Uwe, den samme spiller satses på (JP med større succes!), og resten er kasseret.

Det er svært at være uenig i, at SIB har ramt forbi med JJA, Wahlen, Badji og Gyamfi. De er isoleret set ikke geniale handler so far.

Potentialet er der dog, og det er relativt nemt at se, hvad man har håbet at udvikle i dem. Det er mislykkes, men udviklingen af spillerne falder entydigt tilbage på træneren. Måske har SIB fejlet med de fire spillere. Måske har Uwe fejlet som træner for (nogle af) de fire spillere. Måske er det en kombination. Det finder vi aldrig ud af, men hvis man skal tro på rygterne om Uwes natur, så kan jeg godt se dem være stærkt medvirkende til at Wahlstedt og JJA er, hvor de er. Med andre ord, synes jeg, at Uwe bærer en stor del af ansvaret.

Ift. det geniale, består det alene i Arnstad. Han er i min optik - og baseret på det nuværende niveau - den bedste offensive midtbanespiller, jeg kan huske i AGF. Han er for mig at se lige nu væsentligt bedre end Andersson, fordi Arnstad i langt højere grad træffer de rigtige beslutninger. Han er kendt i hele Europa som et uforløst talent. Haner Norsk u21 anfører. Og nu er han udtaget til A-landsholdet i Norge, som er latterligt stærkt offensivt.

Det er i min verden sindsygt, at vi har hentet ham, og det ser jeg som en kæmpe genistreg af SIB. Han kommer (måske) til at smadre taget for, hvad vi som klub kan sælge for (og tiltrække). Det er langt, langt, langt vigtigere end, hvis vi havde vi havde hentet lidt flere Uwe spillere og vundet bronze i sidste sæson.

Der er godt nok gået fortolkning i debatten….jeg skimmer kun diskutionen. Mit eget take på det er, at en hitrate på 1 ud af 5 spillere jo er for lavt….men det er ikke det samme som at sige businesscasen er dårlig. Det kan godt være man kunne ha opnået lidt bedre sportsligt output…who knows….men ville man ha samme outcome på businesscasen? Not sure…

Det nuancerede syn på Uwe er at han var god i starten, og dårlig i slutningen, så der kan ikke være 2 meninger om at det var absolut nødvendigt at skifte ham ud i sommers. Ikke fordi han brugte forkerte spillere, men fordi han sled truppen op. Det er da netop påfaldende at JP kan vinde 8 kampe i træk, med præcis de samme spillere som Uwe tabte 7 kampe i træk med, og oven i købet gøre det ved at skifte unge spillere ind i stedet for ringvrag som Akoto, Badji og Power.
Jeg synes netop ikke du giver udtryk for det nuancerede syn.

Set i helikopteren startede Uwe stærkt og derfra gik det ned af bakke. Men når jeg var 50/50 på fyring eller ej, er det i hvert fald en ekstra mening ift om det var absolut nødvendigt at skifte ham.

Når vi ser tilbage, virker det oplagt som en god ide at skifte - dét har jeg svært ved at forestille mig der er flere meninger om ... med mindre Uwes mor bliver spurgt.

Hvis man tager helt nøgternt og stiller tre spørgsmål, kan det måske også hjælpe

1) hvor mange af dem Uwe havde til rådighed med ikke benyttede, har JP benyttet?
2) Hvor mange af dem JP har til rådighed siden sommerferien, ville Uwe have benyttet?
3) Hvor mange af de 7 tabte var
i) med spillere JP har fravalgt
ii) Med Links på banen
iv) med Kahl på banen
4) hvor godt har JP spillet hhv med / uden Gift Links?

Mine svar
1) 0
2) Det ved vi af gode grunde ikke
3) jeg har ikke trawlet gennem opstillingerne, men mener de fleste var uden Links og Kahl. Bach, LW og JJA spillede for store roller. Bech var ude to kampe
4) som jeg husker det var Links kun marginalt med i de første to kampe.

Hvis jeg køber 5 lodsedler, vinder på den ene og taber på de andre, hvordan ser investeringen så ud?

@Martin Hansen ville give sommervinduet 10 eller 12, ikke investeringen i Arnstad isoleret set. Det giver god mening eftersom debatten gik på at investeringen over to vinduer (MH talte kun om ét) kun har produceret én stamspillere og et salgsobjekt.
Det, du skrev, lød som om, vi havde købt en spiller til 45 mio. jeg forklarede, at det ikke var det, du mente.

Jeg synes debatten er super spændende
Jeg tror vi arbejder med forskellige grader af forventninsgafstemninger,
En evt økonomisk profit og eller en sportslig profit.
Personligt synes jeg spillere fortjener en sæson før vi vurderer dem, jeg synes det var svært under Uwe fordi spillerne undenfor startopstillingen spillede meget lidt.
Hvis præmissen er at 1/5 spillere fra forige sommers vindue har tilført os noget sportligt så synes jeg kritikken er berettiget men derfor kan vinduet som helhed jo sagtens være økonomisk positivt.
Den økonomiske profit giver vel først rigtig mening ar vurdere når spillere ryger videre.

Og hvis vi kaster linksen ind i ligningen så ville de fleste vel have kaseret ham efter den første sæson.
Men hver eneste case er jo også unik
Det er noget andet med de Silkeborg drenge som vender hjem til en liga de har om ikke domineret så i hvert fald bevidst sig i, modsat en 20-årig som flyver fra Johannesburg til efterårs Århus.

Jeg synes netop ikke du giver udtryk for det nuancerede syn.

Set i helikopteren startede Uwe stærkt og derfra gik det ned af bakke. Men når jeg var 50/50 på fyring eller ej, er det i hvert fald en ekstra mening ift om det var absolut nødvendigt at skifte ham.

Når vi ser tilbage, virker det oplagt som en god ide at skifte - dét har jeg svært ved at forestille mig der er flere meninger om ... med mindre Uwes mor bliver spurgt.

Hvis man tager helt nøgternt og stiller tre spørgsmål, kan det måske også hjælpe

1) hvor mange af dem Uwe havde til rådighed med ikke benyttede, har JP benyttet?
2) Hvor mange af dem JP har til rådighed siden sommerferien, ville Uwe have benyttet?
3) Hvor mange af de 7 tabte var
i) med spillere JP har fravalgt
ii) Med Links på banen
iv) med Kahl på banen
4) hvor godt har JP spillet hhv med / uden Gift Links?

Mine svar
1) 0
2) Det ved vi af gode grunde ikke
3) jeg har ikke trawlet gennem opstillingerne, men mener de fleste var uden Links og Kahl. Bach, LW og JJA spillede for store roller. Bech var ude to kampe
4) som jeg husker det var Links kun marginalt med i de første to kampe.
Dine nøgterne spørgsmål giver indtryk af at Uwe er uden skyld i de 7 tabte kampe, det er alene spillerne der ikke gjorde det godt nok.

Det forklarer en hel masse, tak for svaret.

Last edited:
Dine nøgterne spørgsmål giver indtryk af at Uwe er uden skyld i de 7 tabte kampe, det er alene spillerne der ikke gjorde det godt nok.

Det forklarer en hel masse, tak for svaret.

Den kunne jeg vende om, men jeg vil hellere når frem til en fælles forståelse.

Jeg har ingen steder skrevet at Uwe er fri for ansvar, og jeg har skrevet jeg var skuffet over hans manglende fornyelse ind i forårssæsonen. Spillerne var heller ikke gode nok, hverken de etablerede eller dem der fik chancen.

Man kan også pege på Jacob Poulsen der får mere ud af basalt set samme trup med en mere offensiv spillestil.

Men når man tager Uwes dårlige forår, især de 7 tabte kampe som afslutning og kontrasterer mod Jacob Poulsens start, bliver det for sort/hvidt.

Kritikken af Uwe er manglende fornyelse og for låst taktisk koncept. Kritikken af truppen var manglende bredde, i udtalt grad på vwb, men også andre steder, og ikke-brugbare indkøb.

Men det kan også være du bare skal afskrive mig som uforfalsket Uwe-apologet. Nuancer er puster (er i tvivl om hvad jeg ville skrive, men ...) pjat, og alle ved Uwe var pivringe.

Last edited:

Kan vi ikke flette det ind i et nuanceret syn på Uwe? I foråret havde Links og Kahl skader. Når vi gentager at JP ikke har brugt nogen af dem Uwe ikke brugte og Uwe ikke havde mulighed for at benytte dem JP ellers benytter, reducerer det Uwes muligheder noget.

Han fik ikke fornyet stilen i vinterpausen, det var jeg også skuffet over. Og han virkede i vildrede, bl.a. mod Viborg. Men han havde ikke gode alternativer.
(Diskussionen kører i ring/gentager kendte og etablerede synspunkter, men alligevel):

Jeg tror, at den her diskussion startede med, at du erklærede dig enig med mig, og i den forbindelse vil jeg gerne erklære mig som medunderskriver af ovenstående.

Jeg er ikke særligt meget anti-SIB (som jeg kunne lide som person, og hvis job jeg gerne anerkender som vanskeligt), men i de tre år hvor Uwe var i klubben blev der vel hentet tre spillere, der pt bruges i superligatruppen: Beijmo, Dalsgaard og Arnstad. Alle tre fik spilletid under Uwe - for Dalsgaard og Arnstads vedkommende måske endda mere end godt var sidste år. Det burde altså være ret ukontroversielt, at CV og JP har truffet mange af de præcist samme konklusioner, og at Uwes fravalg ikke kun handler om hans stædighed, men også de pågældende spilleres reelle værdi for AGF.

Ideelt set kommer der hele tiden nye spillere titl klubben, der kan spilles ind og blive til gevinster, men den proces har fejlet lidt for meget over de seneste år, og derfor har du et efterslæb. Nu fik Uwe spillet Arnstad klar til indeværende sæson, men hvor var samme spiller/samme proces året før?

Den kunne jeg vende om, men jeg vil hellere når frem til en fælles forståelse.

Jeg har ingen steder skrevet at Uwe er fri for ansvar, og jeg har skrevet jeg var skuffet over hans manglende fornyelse ind i forårssæsonen. Spillerne var heller ikke gode nok, hverken de etablerede eller dem der fik chancen.

Man kan også pege på Jacob Poulsen der får mere ud af basalt set samme trup med en mere offensiv spillestil.

Men når man tager Uwes dårlige forår, især de 7 tabte kampe som afslutning og kontrasterer mod Jacob Poulsens start, bliver det for sort/hvidt.

Kritikken af Uwe er manglende fornyelse og for låst taktisk koncept. Kritikken af truppen var manglende bredde, i udtalt grad på vwb, men også andre steder, og ikke-brugbare indkøb.

Men det kan også være du bare skal afskrive mig som uforfalsket Uwe-apologet. Nuancer er puster, og alle ved Uwe var pivringe.
Jeg er ked af at læse din nederste linje, men jeg kan satme godt forstå, at du får nok. Du er meget tålmodig og pædagogisk, og jeg er enig i rigtig meget af det, du skriver.

Vigtigst af alt ser jeg en mand, som ønsker at imødekomme andre holdninger og diskutere pointen til et punkt, hvor vi alle inklusive du selv bliver klogere.

Tak for det.

Uwe gjorde gode ting. Nu er han videre; det samme er holdet.

Jeg er ked af at læse din nederste linje, men jeg kan satme godt forstå, at du får nok. Du er meget tålmodig og pædagogisk, og jeg er enig i rigtig meget af det, du skriver.

Vigtigst af alt ser jeg en mand, som ønsker at imødekomme andre holdninger og diskutere pointen til et punkt, hvor vi alle inklusive du selv bliver klogere.

Tak for det.

Uwe gjorde gode ting. Nu er han videre; det samme er holdet.
Jeg nævnte dine pæne ord for konen konen, og viste dokumentationen. Hun var noget voldsomt overrasket over nogen kunne komme til den konklusion, men konkluderede hurtigt, at den slags forstår voldelige/nørdede AGF-fans intet af (der er åbenbart kun to typer i dét univers. Jeg tror hun ser mig som en hybrid).

'Takes one to know one', er et svagt comeback, dels fordi det accepterer præmissen og dels fordi det placerer konen i et segment man ikke normalt ville vælge sin udkårne fra... Men det var hvad jeg havde i momentet.

And now to something completely different:

Du var tidlig kritiker af Uwe. Jeg var lidt i tvivl om hvad kritikken gik ud på, eller i hvert fald ville opnå. Jeg er med på du forsøgte at lukke en cirkulær debat i dit indlæg, men jeg synes der er interessante perspektiver i en ny vinkel. Og jeg vil gerne sammenligne med Davids sidste periode, og evt de om man kan styrke evnerne til at genkende de rigtige advarselslamper.

Når jeg harcelerer over David Nielsen og den manglende rettidige fyring i vinterpausen, eller allerede sommeren før, er der mange komplikationer. En træner med gode meritter og afholdt. For David var der en nedadgående trend generelt og dertil udfordringer med at omlægge spillestilen. Det var advarselslamper der blinkede relativt tidligt (sommeren, året før). Men hvornår handler man på det? Efteråret var ikke godt, bl.a. Larne, men man gik tilbage til den gamle stil og fik en opblomstring. Så det var ikke et hold i opløsning, der gik på vinterpause op mod det horrible forår. Der var dog Kenneth Dokken. Det virkede ikke til David var i kontrol over sit trænerteam.

I foråret var der balladen med Jon Daugur, der ikke ville forlænge og derfor blev tvunget ud af truppen af SIB. Bundu havde et par skader.

Når jeg tænker tilbage var advarselslamperne ret klare. Men der er vel altid en lampe eller to der blinker og i real time er det sværere at vurdere hvilke lamper er relevante, og ikke mindst at se på, hvad kan håndteres med nuværende setup hhv hvad man er nødt til at reagere på med rettidig omhu.

FCM var konsekvente ud fra deres data. Det er måske en god ide, men man skal være ret sikker på man har de rigtige data, og også have en åben dialog med træneren om, hvad man evaluerer ham på så man er sikker på sammenfaldende prioriteringer.

Når jeg ser på Uwe kan jeg ikke se et DN-scenarie. Han var forstokket i sin tilgang i løbet af sæsonen. Ikke forstået som totalt fastlåst, men mere at ændringer var større begivenheder.

Han skiftede fra 3-5-2 da han mistede troen på Haugen og fik Duelund. Han var længe om at skifte til 3-5-2 igen, men det lykkedes meget godt. Han gik væk fra JJA i 2. Kamp af sæsonen og introducerede sin 4-4-2 opbygning i Parken.

Truppen var tynd. Der var mange roser til Uwe for et veltrænet hold. Det er en solid struktur og det gavner et hold. Men det kræver også et taktisk bundniveau af de spillere der benyttes, og truppen var ikke til de store rotationer. Uwe gik all-in på sin starter og det kostede unødig slidtage, at han ikke fik indarbejdet nogle naturlige pauser. Men igen var der ikke meget reelt at vælge mellem (hvilket jeg også baserer på JPs valg efterfølgende).

Så tol vinterpausen 24/25. Hvor AGF lå fint og havde været blændende i perioder og endda ligget nummer 1 relativt sent.

Uwe var altid brysk i interviews (men ofte med en varm undertone nok ikke alle fanger). Man var ikke i tvivl om der blev stillet krav til spillere og stab. Der var kritik af manglende spilletid til de unge, og en ny sportsdirektør med opgave at få flere unge ind i truppen. Man kunne se de unge spillere og dyre indkøb ikke spillede, men om det var træner eller kvalitet, var ikke afklaret.

Da jeg sad i vinterpausen vurderede jeg Uwe som moderat usikker. Det var ud fra en tanke om han havde serveretten med sin kvalitet og resultater. Men også at den understrøm af ungdomsfili - herinde personificeret ved bl.a. Martin Hansen, og som jeg var uenig i - virkede dyrkere repræsenteret med CV om bord. Og Uwe skulle genopfinde holdet så man havde variationsmuligheder.

Jeg kunne således godt se en case for at skifte, men synes den var meget tynd - før man havde set om Uwe kunne ændre det.

Det jeg vil ud i er at lamperne lyste kraftigere i Davids tid, end i Uwes. Men jeg tænkte dog at et sommerskifte af træner var oplagt af flere grunde (og havde stemt på det, hvis vi havde haft den gamle Optimismebarometerquiz med det faste trænerspm).

Selve foråret var ikke ret godt. Men jeg så ikke frit fald, som under David. Det må man gerne udfordre, fordi der var 7 nederlag. Men under David var det 'systematisk fejl', holdet kunne intet fordi strukturerne ikke var der. Under Uwe var det en presset trup, men også i høj grad niveauet på spillerne der fejlede. Det vil være svært for alle trænere at undvære Links, som truppen er og var. Og det er svært npr man spiller med LW, der var en gavebod, og derudover stod svagt. Og JJA og Tobias Bach.

Uwes hold i foråret havde et koncept, men det blev undermineret af vigtige skader og 'selvskade' i form af tvungen spilletid til visse spillere. Jeg frikender ikke Uwe, han sad stadig fast! Men de 7 nederlag var langt værre end det burde have været. Og - her skiller vandene også ift fx knoglen - jeg så det ikke som automatisk diskvalifikation af Uwe.

Jeg er åbenlyst ikke ude I en kritik af fyringen eller at begræde den fandt sted. Jeg leder efter indikatorer vi kan benytte fremover, og at etablere en historisk rekonstruktion jeg finder relevant og meningsfyldt, når der skal drages paralleller i fremtiden.

Jeg nævnte dine pæne ord for konen konen, og viste dokumentationen. Hun var noget voldsomt overrasket over nogen kunne komme til den konklusion, men konkluderede hurtigt, at den slags forstår voldelige/nørdede AGF-fans intet af (der er åbenbart kun to typer i dét univers. Jeg tror hun ser mig som en hybrid).

'Takes one to know one', er et svagt comeback, dels fordi det accepterer præmissen og dels fordi det placerer konen i et segment man ikke normalt ville vælge sin udkårne fra... Men det var hvad jeg havde i momentet.

And now to something completely different:

Du var tidlig kritiker af Uwe. Jeg var lidt i tvivl om hvad kritikken gik ud på, eller i hvert fald ville opnå. Jeg er med på du forsøgte at lukke en cirkulær debat i dit indlæg, men jeg synes der er interessante perspektiver i en ny vinkel. Og jeg vil gerne sammenligne med Davids sidste periode, og evt de om man kan styrke evnerne til at genkende de rigtige advarselslamper.

Når jeg harcelerer over David Nielsen og den manglende rettidige fyring i vinterpausen, eller allerede sommeren før, er der mange komplikationer. En træner med gode meritter og afholdt. For David var der en nedadgående trend generelt og dertil udfordringer med at omlægge spillestilen. Det var advarselslamper der blinkede relativt tidligt (sommeren, året før). Men hvornår handler man på det? Efteråret var ikke godt, bl.a. Larne, men man gik tilbage til den gamle stil og fik en opblomstring. Så det var ikke et hold i opløsning, der gik på vinterpause op mod det horrible forår. Der var dog Kenneth Dokken. Det virkede ikke til David var i kontrol over sit trænerteam.

I foråret var der balladen med Jon Daugur, der ikke ville forlænge og derfor blev tvunget ud af truppen af SIB. Bundu havde et par skader.

Når jeg tænker tilbage var advarselslamperne ret klare. Men der er vel altid en lampe eller to der blinker og i real time er det sværere at vurdere hvilke lamper er relevante, og ikke mindst at se på, hvad kan håndteres med nuværende setup hhv hvad man er nødt til at reagere på med rettidig omhu.

FCM var konsekvente ud fra deres data. Det er måske en god ide, men man skal være ret sikker på man har de rigtige data, og også have en åben dialog med træneren om, hvad man evaluerer ham på så man er sikker på sammenfaldende prioriteringer.

Når jeg ser på Uwe kan jeg ikke se et DN-scenarie. Han var forstokket i sin tilgang i løbet af sæsonen. Ikke forstået som totalt fastlåst, men mere at ændringer var større begivenheder.

Han skiftede fra 3-5-2 da han mistede troen på Haugen og fik Duelund. Han var længe om at skifte til 3-5-2 igen, men det lykkedes meget godt. Han gik væk fra JJA i 2. Kamp af sæsonen og introducerede sin 4-4-2 opbygning i Parken.

Truppen var tynd. Der var mange roser til Uwe for et veltrænet hold. Det er en solid struktur og det gavner et hold. Men det kræver også et taktisk bundniveau af de spillere der benyttes, og truppen var ikke til de store rotationer. Uwe gik all-in på sin starter og det kostede unødig slidtage, at han ikke fik indarbejdet nogle naturlige pauser. Men igen var der ikke meget reelt at vælge mellem (hvilket jeg også baserer på JPs valg efterfølgende).

Så tol vinterpausen 24/25. Hvor AGF lå fint og havde været blændende i perioder og endda ligget nummer 1 relativt sent.

Uwe var altid brysk i interviews (men ofte med en varm undertone nok ikke alle fanger). Man var ikke i tvivl om der blev stillet krav til spillere og stab. Der var kritik af manglende spilletid til de unge, og en ny sportsdirektør med opgave at få flere unge ind i truppen. Man kunne se de unge spillere og dyre indkøb ikke spillede, men om det var træner eller kvalitet, var ikke afklaret.

Da jeg sad i vinterpausen vurderede jeg Uwe som moderat usikker. Det var ud fra en tanke om han havde serveretten med sin kvalitet og resultater. Men også at den understrøm af ungdomsfili - herinde personificeret ved bl.a. Martin Hansen, og som jeg var uenig i - virkede dyrkere repræsenteret med CV om bord. Og Uwe skulle genopfinde holdet så man havde variationsmuligheder.

Jeg kunne således godt se en case for at skifte, men synes den var meget tynd - før man havde set om Uwe kunne ændre det.

Det jeg vil ud i er at lamperne lyste kraftigere i Davids tid, end i Uwes. Men jeg tænkte dog at et sommerskifte af træner var oplagt af flere grunde (og havde stemt på det, hvis vi havde haft den gamle Optimismebarometerquiz med det faste trænerspm).

Selve foråret var ikke ret godt. Men jeg så ikke frit fald, som under David. Det må man gerne udfordre, fordi der var 7 nederlag. Men under David var det 'systematisk fejl', holdet kunne intet fordi strukturerne ikke var der. Under Uwe var det en presset trup, men også i høj grad niveauet på spillerne der fejlede. Det vil være svært for alle trænere at undvære Links, som truppen er og var. Og det er svært npr man spiller med LW, der var en gavebod, og derudover stod svagt. Og JJA og Tobias Bach.

Uwes hold i foråret havde et koncept, men det blev undermineret af vigtige skader og 'selvskade' i form af tvungen spilletid til visse spillere. Jeg frikender ikke Uwe, han sad stadig fast! Men de 7 nederlag var langt værre end det burde have været. Og - her skiller vandene også ift fx knoglen - jeg så det ikke som automatisk diskvalifikation af Uwe.

Jeg er åbenlyst ikke ude I en kritik af fyringen eller at begræde den fandt sted. Jeg leder efter indikatorer vi kan benytte fremover, og at etablere en historisk rekonstruktion jeg finder relevant og meningsfyldt, når der skal drages paralleller i fremtiden.
Jeg er sådan set ikke uenig i at spillerne ikke præsterede i foråret under Uwe, men jeg er uenig i at det ikke havde noget med Uwe at gøre. Med alle de offentlige udmeldinger der er kommet fra spillerne som “Det er dejligt at kunne spille mere frit nu” og “Det er rart at man gerne må begå fejl nu”. Så har jeg ikke behov for at give spillerne skylden for præstationerne, så var forholdet til træneren slidt op. Derfor lyder det også troværdigt når Kim Robin Graahede, og Peter Brüchmann siger, at spillertruppen gik til ledelsen og bad om at få Uwe udskiftet.

Det er dog ikke rettidig omhu, at vente til spillerne går til ledelsen, og slet ikke rettidig omhu, når de officielle udmeldinger fra CV var at Uwe også skulle være træner i næste sæson, for så kort tid efter at fyre ham. Der er for lidt fornemmelse for situationen, hvis ikke man i den sportslige ledelse, har været fuldstændig klar over at Uwe havde slidt forholdet til spillerne op. Det burde man have været klar over, og det er der man kan lære mest af situationen efter min mening.

Det er dog ikke rettidig omhu, at vente til spillerne går til ledelsen, og slet ikke rettidig omhu, når de officielle udmeldinger fra CV var at Uwe også skulle være træner i næste sæson, for så kort tid efter at fyre ham. Der er for lidt fornemmelse for situationen, hvis ikke man i den sportslige ledelse, har været fuldstændig klar over at Uwe havde slidt forholdet til spillerne op. Det burde man have været klar over, og det er der man kan lære mest af situationen efter min mening.
Det er lidt svært at vide om de udmeldinger der kommer er helt korrekte og præcise, men CV har jo måttet konstatere at Uwes kontrakt var blevet forlænget for nylig og det er tænkeligt at den evalueringssamtale efter sæsonen netop handlede om at Uwe var nødt at justere stilen lidt. Det passer med den udlægning at man blev enige om i stedet at skilles. I så fald har CV nok også haft en hvis formodning om at det ville gå sådan.

Latest posts

Back