New posts

Kamptråd Superliga runde 4: Viborg - AGF, fredag d. 14.08.2026 kl 19.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 546
  • Views Views: Views 14K

Hvordan ender kampen?

• Total voters
    60
  • Poll closed .
Kamptråd Superliga runde 4: Viborg - AGF, fredag d. 14.08.2026 kl 19.00
Var der andre en mig der bemærkede det korte klip der var i går efter kampen, med Tobias Bech og James Bogere der gik sammen? Bogere havde et virkeligt intenst og arrigt blik, meget meget uvant at se ham med ansigtet lagt i de folder. Man kunne godt få det indtryk at han var virkeligt vred og skuffet over at han ikke fik scoret på sine chancer. Lige der blev han til en spiller, der er helt enormt ambitiøs, og ikke bare en glad dreng - det var egentligt ret fedt at opleve.

Solbakkens comeback var umiddelbart en meget dejlig nyhed, men det bekymrer mig at han tilsyneladende spiller med synsforstyrrelser.
For mig lyder det lidt som om, at synsforstyrrelserne nok aldrig forsvinder helt, men han stille og roligt begynder at lære at håndtere det, og måske ikke længere er så bange for det.

Jeg har før stillet mig kritisk overfor Arnstad på den centrale midtbaneposition, og jeg står fortsat på mit standpunkt efter kampen imod Viborg. Jeg anerkender, at MK/JJ-kombinationen mangler kreativitet, og optrækket med Solbakken har været langt grundet nogle meget vanskelige omstændigheder om ham. Jeg forstår også, at man ønsker at finde Yakobs kreativitet og boldsikkerhed i Arnstad, men jeg synes simpelthen, at han få ofte ligner en juniorspiller derinde. Han bliver ikke tromlet - dertil er han for dygtig - men jeg synes, at der mangler noget fysik før han kan sætte sig på samme måde som Yakob kan. Han er i min bog bedst på 10'eren i de små rum, hvor han virkelig kan gøre ondt med 3. og 2. sidste aflevering.
Lad os for guds skyld håbe, at Arnstad kan fortsætte på 10'eren og Solbakken kan holde kadencen på midtbanen indtil vi kan få sluset Yakob ind igen og forhåbentlig holde Anderson ude på bænken.

Det bliver bare værre og værre med Anderson og både ham og startelleveren trænger til en pause.
Jeg er enig i, at Arnstad er bedst på 10'eren.

Men for det første var der ikke mange alternativer i aftes, når Jønsson var syg, og Knudsen trængte til en pause. Og når Yakob ikke er til rådighed bliver vi lidt pressede.

For det andet spillede Arnstad en virkelig flot kamp i aftes. DHS havde ham som kampens spiller. Han dikterede spillet og han hjalp konstant Camara med at komme fornuftigt af med bolden. Hans samspil med Solbakken og Jørgensen var på højt niveau.
De to ting var afgørende for at vi spillede en fin kamp.

For mig er Anderson også en rotationsspiller og ikke en stamspiller.

Apropos Camara vil jeg godt nok gerne se mere til ham på den midtstopper i denne her sæson.

Der skal helt sikkert bygges noget relationelt og rutinemæssigt på, men for satan hvor synes jeg fundamentet er spændende. Han kunne snildt være førstevalg fra næste år og blive et kæmpe salg på sigt.

Særligt hans evner og turden ift progressive afleveringer er godt nok ikke noget man ser fra en 19-årig CB i Suppen særligt ofte.

For mig lyder det lidt som om, at synsforstyrrelserne nok aldrig forsvinder helt, men han stille og roligt begynder at lære at håndtere det, og måske ikke længere er så bange for det.
Hvis det vi så fra ham i går er normen - og standard for, hvor besværet han maksimalt er af sygdommen - så tegner det godt.

Voldsomt overbevisende i alle facetter og kroner det med en flot assist.

Simpelthen så glædeligt både for holdet og på det personlige plan for den sympatiske nordmand.

Men det er vel også meget sandsynligt at det vil hæmme ham i andre kampe.

Der er en grund til, at JP har holdt ham så længe.

Det havde været mere positivt, hvis meldingen var, at Solbakken var sygdomsfri.

Godt Solbakken kan spille men der er malurt i den melding.

Links laver to kampafgørende fejl. For mig betyder det, at han spiller en elendig fodboldkamp, uanset hvor meget statistikken siger det modsatte.
AGF har haft 22 hjørnespark i denne superligasæson (10 i går), og de har vel fortsat til gode at være farlige på ét eneste. Det var et dumt hjørne at give væk, men at give et hjørnespark væk er trods alt sjældent en kampafgørende fejl. I hvert fald ikke for AGFs modstandere.

I forhold til diskussionen om statistiske modeller så er det vel både dens force og svaghed, at den nødvendigvis må bygge på faktiske hændelser. Modellen kan dårligt tage hensyn til, hvad en spiller *også* kunne have gjort, og det gør den både mere objektiv og mindre anvendelig. Et skud på mål tæller jo sikkert op, men nogen gange havde en aflevering været den bedre løsning. På samme måde havde Links i aftes et hav af situationer, hvor han har berøringer og driblinger på modstanderens tredjedel (-> positive hændelser, statistisk), men hvor han burde have truffet bedre beslutninger som fx at spille en holdkammerat i overlap. Her giver øjetesten et bedre billede end den såkaldte databaserede vurdering.

AGF er for ufarlige på hjørnespark og sparkerne kan gøre det bedre, men det er altså ikke en ny trend og det skyldes også, at mandskabet ikke længere er stærke i hovedspillet.

Vi var allerede mindre farlige sidste år og uden både Tingager og Paddy er det blevet værre. Det er også en medvirkende forklaring på de sløje spark. Vi kan ikke længere vælge den simple løsning med en bold ind til Tingager. Der er større krav til sparkerne.

Jeg er ekstremt højt oppe på skalaen når det kommer til Solbakken, han kan så ekstremt meget. Jeg håber virkelig han kommer sig.

Så hvis man forestillede sig alle var klar, så er han nok første mand på holdkortet inde centralt. Men jeg synes lige vi skal se Knudsen og Jønsson lidt mere sammen. Knudsen er inde i et formdyk, og Jønsson ved at spille sig i form. Det kan sagtens være, at de to laver færre ting offensivt end andre, men samtidig betyder deres disciplin også, at vi kan flytte f.eks Emmery og Carstensen meget længere frem.

Hvis man forestiller sig banen oppe fra, så er det jo “lidt” ligegyldigt hvilken position spillerne principielt indtager når vi forsvarer, når bare vi sikre os at det er de bedste og farligste spillere der er på forreste linje og de mest disciplinerede der er længere tilbage.

Jeg kan sagtens se vores opbygning med Knudsen og Jønsson blive interessant, hvis de falder ned, og de to wingbacks ryger på forreste linje. Så kan de to 6’ere enten gøre banen smal centralt ved at stå tæt, så f.eks Kahl kan føre bolden frem, alternativt kan du flytte sig ud i de rum wingbacks efterlader, så følger modstandernes 8’ere ofte med (ellers er de meget fri), og så bliver der masser af plads til flytte bolden fra bagkæden op igennem linjerne og op på f.eks Arnstad og Bech.

På den måde har vi hurtigere de rigtige spillere længst fremme på banen

Vi har stadig Yakob også, det må vi ikke glemme.
Jeg er ikke sikker på, at Magnus Knudsen er inde i et decideret formdyk. Træthed har helt sikkert været et tema for hans intense spillestil, men jeg tror også bare, at han har et naturligt loft for, hvor meget han kan med bolden, og der har kravene til ham været større end da han kom til, hvor han trygt kunne mose på ved siden af Yakob, der i min ydmyge optik, er en af Suppens bedste centrale midtbanespillere og absolut en af de bedste vi har i truppen når han står skarpt. Måske jeg er fanblind, men synes Yakob osede af "maestro" i foråret og hans kølighed og måde at sætte spillet sammen på har vi savnet helt vanvittigt meget i de her afgørende Europa-kampe - særligt mod Sabah.

Når man så hans aktioner i går, så det ikke ud til at genere ham overhovedet. I øvrigt også et positivt interview der var med ham inden kampen, Hans MC er åbenbart ikke noget han bruger meget tid på at tænke over, det var mest det med synsnerven der havde holdt ham ude.

AGF har haft 22 hjørnespark i denne superligasæson (10 i går), og de har vel fortsat til gode at være farlige på ét eneste. Det var et dumt hjørne at give væk, men at give et hjørnespark væk er trods alt sjældent en kampafgørende fejl. I hvert fald ikke for AGFs modstandere.

I forhold til diskussionen om statistiske modeller så er det vel både dens force og svaghed, at den nødvendigvis må bygge på faktiske hændelser. Modellen kan dårligt tage hensyn til, hvad en spiller *også* kunne have gjort, og det gør den både mere objektiv og mindre anvendelig. Et skud på mål tæller jo sikkert op, men nogen gange havde en aflevering været den bedre løsning. På samme måde havde Links i aftes et hav af situationer, hvor han har berøringer og driblinger på modstanderens tredjedel (-> positive hændelser, statistisk), men hvor han burde have truffet bedre beslutninger som fx at spille en holdkammerat i overlap. Her giver øjetesten et bedre billede end den såkaldte databaserede vurdering.
Jeg tror i øvrigt også at det e ren relevant pointe i forhold til Gift Links nuværende formdyk, at han blev rigtigt god i AGF, da der var en kerne på holdet, som havde spillet rigtigt mange kampe sammen. Han lever meget af relationerne, og er klart bedst når han kender alle spillerne omkring sig indgående. Med de mange udskriftninger hele tiden, så ryger der mere i Links spil, end der måske gør hos mange andre.

Jeg mener præstationen i Lyngby kunne have været bedre, hvis han havde benyttet friske spillere fra afkrogene af truppen, fremfor spillere fra idealopstillingen der lige havde spillet 120 minutter i Polen 3 dage tidligere. Det håber jeg gik op for JP i dag, at det giver en mere helstøbt indsats at turde bruge truppen.
Mod Lyngby stillede vi trods alt op med med Storch, Camara og Haugstrup og Bogere fik sin første startplads. Vi kan selvfølgelig efterfølgende se på om der var flere der kunne spares, men det er også en svær balance fordi det nok også kan blive for mange. Vi kan sige at man måske skulle have sparet Tingager, men man forstår jo godt hvorfor JP kunne føle et behov for at spille ham når Storch og Camara også var i bagkæden og der er givet grønt lys fra fysserne. Jeg vil nok opponere mod at det pludselig skulle være gået op for JP at han kan stole på truppen, det viste han sidste sæson at han gør og faktisk endnu mere i de kampe i denne sæson vi snakker om at spare spillere i. Han tror ikke på en spiller som Badji, hvis han i øvrigt er klar, men jeg synes det er mere rimeligt at sige at truppen bare er en smule tynd på visse positioner kombineret med et stort antal skader.

Mod Lyngby stillede vi trods alt op med med Storch, Camara og Haugstrup og Bogere fik sin første startplads. Vi kan selvfølgelig efterfølgende se på om der var flere der kunne spares, men det er også en svær balance fordi det nok også kan blive for mange. Vi kan sige at man måske skulle have sparet Tingager, men man forstår jo godt hvorfor JP kunne føle et behov for at spille ham når Storch og Camara også var i bagkæden og der er givet grønt lys fra fysserne. Jeg vil nok opponere mod at det pludselig skulle være gået op for JP at han kan stole på truppen, det viste han sidste sæson at han gør og faktisk endnu mere i de kampe i denne sæson vi snakker om at spare spillere i. Han tror ikke på en spiller som Badji, hvis han i øvrigt er klar, men jeg synes det er mere rimeligt at sige at truppen bare er en smule tynd på visse positioner kombineret med et stort antal skader.
Det er nu helelr ikke det jeg forsøger på at sige, jeg er enig i at JP stoler på truppen, men jeg tror det vil gavne ham og præstationerne, hvis han stoler endnu mere på truppen, spillere som Jørgensen og Mølgaard.

I øvrigt, hvis det bliver afgjort at dommeren fløjtede for tidligt af og de sidste 20 sekunder skal færigspilles, så synes jeg vi skal starte med Hamza i e 20 sekunder, han er efterhånden blevet ret ferm til at score direkte fra midtercirklen.

Jeg er ikke sikker på, at Magnus Knudsen er inde i et decideret formdyk. Træthed har helt sikkert været et tema for hans intense spillestil, men jeg tror også bare, at han har et naturligt loft for, hvor meget han kan med bolden, og der har kravene til ham været større end da han kom til, hvor han trygt kunne mose på ved siden af Yakob, der i min ydmyge optik, er en af Suppens bedste centrale midtbanespillere og absolut en af de bedste vi har i truppen når han står skarpt. Måske jeg er fanblind, men synes Yakob osede af "maestro" i foråret og hans kølighed og måde at sætte spillet sammen på har vi savnet helt vanvittigt meget i de her afgørende Europa-kampe - særligt mod Sabah.
Yakob er fantastisk. Enig. Om han er helt deroppe er jeg lidt usikker på.

Mht Magnus Knudsen er det egentlig ikke det spillemæssige, men det rent fysiske der halter lige nu synes. Udover første kamp med OB i Februsr husker jeg ham altid som værende fysisk på toppen i slutningen af kampene. Men kkke mere

Det er nu helelr ikke det jeg forsøger på at sige, jeg er enig i at JP stoler på truppen, men jeg tror det vil gavne ham og præstationerne, hvis han stoler endnu mere på truppen, spillere som Jørgensen og Mølgaard.

I øvrigt, hvis det bliver afgjort at dommeren fløjtede for tidligt af og de sidste 20 sekunder skal færigspilles, så synes jeg vi skal starte med Hamza i e 20 sekunder, han er efterhånden blevet ret ferm til at score direkte fra midtercirklen.
Jørgensen før Viborg-kampen er lidt et mysterium, jeg spekulerer på om han reelt var ude pga noget andet - som måske bare var en skade - men mht Mølgaard har han været på vej tilbage og vi kan vel dårligt sidde her udenfor og vide om han var helt klar til at spille mod Lyngby. JP gik med Storch på HCB og det var også tiltro til et talent. Jeg synes det er meget vanskeligt at lave den overordnede konklusion med mindre man nærmest ikke synes det gør nogen forskel hvem der spiller. Jeg tror JP helt generelt stoler på truppen og spillerne hver især, med et par enkelte undtagelser måske, han stoler bare ikke på at han kan sætte “hvad som helst” sammen og stadig have et tilstrækkeligt slagkraftigt hold og jeg tror hans vurdering af hvor langt han gå er ret god baseret på hvordan det er gået sportsligt samtidig med at talenterne har fået flere minutter.

Jeg glæder mig også til at se Hamza lave sit signaturmål i Superligaen. Det er jo selvfølgelig som minimum en god indikation af overblik og even til også at lægge en lang aflevering præcist.

Det er to friløbere han får formøblet med svage beslutninger. Den her lignede det rigtige tidspunkt at sparke på, så det er fremskridt.

For en spiller der, bl.a. jf DHS, har scoret bunker af mål hele vejen, synes jeg ikke det er nogen overbevisende afslutning. Den er heller ikke dårlig, det er ikke tilfældet.

Det er data leveret. Historik for bare at score, score, score. Fabelagtige afslutninger i 'lav xG-situationer', hvor der ikke er betænkningstid. Og så underlig ineffektivitet når vi har med 'høj xG situationer'.

Jeg er blevet overbevist af Bogere. Arbejdsindsatsen hele vejen, presset også hele vejen. De to mod Sabah var overbevisende ift afslutningerne. 2. Mål mod Sabah viste nøden for korrekt placering/løb. Mod VFF igen god fornemmelse for de rigtige løb og placering og imponerende aftræk.

Jeg tror ikke jeg kommer til at se ham som stor tilstedeværelse på indlæg / tap ins. Det ville være fedt hvis det skete. Men når han får koldblodigheden på de store chancer, så skal Emmery ganske rigtigt sælges før Bogere, for at nå at være klubbens største salg (sådan gider jeg ikke se det, men det er formuleret for at vise den tiltro jeg har til Bogere, som nogen ikke fanger hvis man også formulerer noget om mangler i et indlæg - og det er en nøgtern vurdering af situationen).
Tja, andre har mere forstand end jeg på om det var det rigtige valg og om det var et godt forsøg - JP mente vist beslutningen var god, men han ville nok heller ikke kritisere det så meget udadtil hvis det ikke var tilfældet - men det er om ikke andet meget lidt data at konkludere ret meget ud fra. Så vidt jeg husker brændte PM også de første par chancer efter han kom til, bl.a. en han forsøgte at løfte over målmanden. Det er dog utvivlsomt rigtigt at Bogere er en anden type angriber end PM, jeg kan heller ikke forstille mig at han bliver lige så god på hovedstød og der skal også meget til for at lære de samme bevægelser i feltet der lige gør at man kommer først på en bold, men han skal nok finde ud af at score på chancer som den der hvor han lige løber sig fri, også uden at det behøver være en afslutning op i krogen…

Det er ikke så væsentligt hvem af Bogere og Emmery der sælges først og for mest, mere at det bliver store salg med den rette timing. De er begge offensive talenter med særlige kompetencer der er mange penge i, men hvis Bogere scorer mange mål er det bare en faktor det er svært at slå. Det er et par vilde unge spillere at have i vores offensiv!

Jørgensen før Viborg-kampen er lidt et mysterium, jeg spekulerer på om han reelt var ude pga noget andet - som måske bare var en skade - men mht Mølgaard har han været på vej tilbage og vi kan vel dårligt sidde her udenfor og vide om han var helt klar til at spille mod Lyngby. JP gik med Storch på HCB og det var også tiltro til et talent. Jeg synes det er meget vanskeligt at lave den overordnede konklusion med mindre man nærmest ikke synes det gør nogen forskel hvem der spiller. Jeg tror JP helt generelt stoler på truppen og spillerne hver især, med et par enkelte undtagelser måske, han stoler bare ikke på at han kan sætte “hvad som helst” sammen og stadig have et tilstrækkeligt slagkraftigt hold og jeg tror hans vurdering af hvor langt han gå er ret god baseret på hvordan det er gået sportsligt samtidig med at talenterne har fået flere minutter.

Jeg glæder mig også til at se Hamza lave sit signaturmål i Superligaen. Det er jo selvfølgelig som minimum en god indikation af overblik og even til også at lægge en lang aflevering præcist.
Hen sad jo på bænken, så hen var vel ikke skadet? Det samme med Mølgaard, han var også udtaget i flere kampe inden i går. TK synes jeg også har været god når han har fået chancen, og han spiller både 10’er og WB i begge sider, så det kunne også have været en spiller der fik mere tid. Men måske ønsker JP ikke at have Emmery og TK på banen samtidigt, fordi det bliver for offensivt, han ønsker måske af samme grund, ikke at have Jørgensen og Anderson inde samtidigt.

Det er vanskeligt at regne bevæggrundene ud, men det var en åbenbaring i går at et hold der ikke så ud til at have meget at gøre i en Superligakamp, ender med at være voldsomt dominerende i boldbesiddelse og afslutninger på mål. At de afslutninger så desværre ikke havde samme kvalitet som Viborgs er det nogen gange vanskeligt at gøre så meget ved.

Latest posts

Back