New posts

Kamptråd kamptr?d 19/20; AGF - Silkeborg s?ndag d. 20.10.2019 kl. 14.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 146
  • Views Views: Views 12K
Kamptråd kamptr?d 19/20; AGF - Silkeborg s?ndag d. 20.10.2019 kl. 14.00
Udm?rket indl?g [member=5]T-Knogle[/member]

Jeg vil gerne se den dag, AGF finder finansieringen til s?dan et luksuri?st stadion.

Du skriver s? erfaringer fra stadionprojekter fra ind og udland viser tilskuertallet bliver for?get med mindst 30-40%. Har du noget fakta p? den p?stand? og er de stadionprojekter sammenligneligt med AGF?
Det er alts? noget s?gt at bruge SIF som eksempel. Det siger sig selv, det procentvist ser imponerende ud n?r du g?r fra 3000 til 5000 i snit end at g? fra 8000 til 10000 og selv en for?gelse p? 40% i AGF vil stadig ikke retf?rdigg?re et stadion p? +25000.

For at tage en klub nogenlunde sammenlignelig med AGF nemlig Malm? FF.

De fik et nyt og moderne stadion i 2009 det har ?get deres snit med ca. 2000-3000 s? det ligger omkring de 16000. Malm? har siden indflytningen vundet mesterskabet 5 gange.

Ang. landskampe og europ?iske finaler. S? nej. De mest attraktive landskampe vil altid blive lagt i Parken. Europ?iske finaler og slutrunder vil n?ppe ske mere end 1 gang i hele stadionets levetid, hvis det overhovedet nogensinde kommer p? tale. Det vil v?re typisk ?rhusiansk storhedsvanvid at bygge et stadion efter de st?rste europ?iske kampe.

At bygge et stadion p? +30000 vil v?re efter min bedste overbevisning v?re en eklatant katastrofe med mindre det bliver bygget som et multikompleks s? det kan bruges til koncerter og andre aktiviteter i vinterm?nederne.

[member=33]Martin Hansen[/member].......se T-Knogle?s indl?g. Jeg mener nogenlunde det samme. At ?rhus/AGF skal bygge noget til 18-19.000 fastholder jeg som en komplet falliterkl?ring. Og manglende disponering for fremtiden. Jeg er nu ogs? nogenlunde sikker p? at at det heller ikke kommer til at ske. Vi f?r et stadion med minimum 20.000 s?der, og sikkert 10-20% mere.
At sige mine udsagn er baseret p? mavefornemmelser....hmmm, m?ske....men ikke mere end dine. At du sammenligner os med FCM omkring tilskuertal fort?ller mig alt. Vi har s? meget mere potentiale. Det b?r du kunne " analysere " dig til.....igen....vi ligger p? 8-10.000 i gennemsnit med ?rtiers sportslige d?rlige resultater - vi satser p? det er ved at f? en ende, derfor skal der ogs? v?re/blive flere kampe hvor vi kommer op p? stadions max-kapacitet. Og det tror jeg ogs? mange deler opfattelse af; s? et stadion som beskrevet tidl n?vnt et p? sin plads.

Jeg sammenligner overhovedet ikke os med FCM. Vi har et st?rre snit og st?rre potentiale, det er indiskutabelt, men FCM casen viser, at kontinuerlig sportslig succes endda p? et rigtig fodboldstadion ikke n?dvendigvis betyder en for?gelse af snittet, men jeg n?vnte ogs? FCK, det overs? du m?ske?

Jeg synes med alt respekt, at jeg rent faktisk pr?ver at finde evidens som handler om mere end tro. Jeg ser intet i dine indl?g, som viser andet end netop tro.

Vi er dog enige i, at et nyt stadion f?r et h?jere tilskuerantal end det nuv?rende. Det er udtrykkelig ?nske fra AGFs side og jeg har heller ikke set en politikker v?re uenig.

Min frygt er bare, at vi om ikke s? mange ?r, brokker os over tomme tribuner fordi tilskuersnittet ikke bliver som h?bet.

[member=33]Martin Hansen[/member]....tror ikke du kan bruge evidens i den her diskussion. Foruds?tningerne for at kunne bruge evidens er som minimum at vi kan sammenligne p?rer med p?rer og ?ble med ?ble.....d?t kan vi d?rligt p? dette omr?de.

Tilbage til dit statement og som gjorde jeg reagerede: Du siger direkte det er overkill at bygge et stadion til +20.000....d?t er jeg s? uenig med dig i, uden selvf?lgelig at kunne dokumentere noget som helst.....jeg synes det er helt realistisk at s?fremt vi f?r l?ngere varende sportslig succes s? vil vi relativt ofte kunne samle +20.000 tilskuere til en del kampe - og med et stadion p? 22-25.000 vil der s? v?re " ordnede forhold " til gl?de for alle parter.

Malm? er vel cirka p? st?rrelse med ?rhus og deres nye stadion har en kapacitet p? 22.500 (heraf 18.000 siddepladser eller 21.000 i alt til internationale kampe.) Man kan m?ske beregne sig frem til at det passer bedre i ?rhus med et lidt mindre, men jeg t?nker da vi skal deropad. Det vil m?ske nok kr?ve v?sentligt bedre ?konomi og dermed sportslige resultater at f? samme tilskuersnit som Malm? og svenskerne er ogs? gode til at m?de frem, men mindre end det kan ogs? retf?rdigg?re 20.000 siddepladser.

Jeg tager dog gerne et mindre stadion, hvis det er det der kan lade sig g?re, det vigtigste er at der kommer et. Og det er ogs? vigtigere at det bliver ordentligt og ikke den absolut mest skrabede l?sning, der ikke helt fungerer alligevel. Jeg tror m?ske heller ikke helt p? at det kan blive st?rre end det nuv?rende, med mindre vi n?r at fylde det flere gange og have et meget h?jt snit inden beslutningen skal tages. S? bliver der bare ramaskrig og beskyldninger om storhedsvanvid. Klimaet omkring det er vel mere til en mindre model.

Jeg tror godt vi kan sammenligne os med Malm? FF og en smule til pga en meget ung befolkning i ?rhus. Men ja vi ligger der ved optimal sportslig succes.

Men byen vokser m?ske 35-40% i stadions levetid. Mener vi havde et snit p? 12.000 i 96 og befolkningen er vokset en del siden.

Tror ogs? som T-Knogle et moderne stadion vil tr?kke flere til alene. Ligesom det at sidde t?t p? og stemningen ikke bare forsvinder op i luften.

Personligt har jeg forl?ngst droppet mit mange ?rige s?sonkort fordi jeg ikke kan acceptere at sidde s? langt fra, og at det er iskoldt og heller ingen sol p? langsiden (er sponsor-tribunen) Plus regn hvis man s?tter sig t?ttest p?.

Enderne er helt way out for mig.

Pga alt det foretr?kker jeg faktisk kampen i tv p?n?r p? sommerdage, selvom jeg bor f? minutter fra stadion.

Naturligvis har det sportsligte heller ikke hjulpet.

Den ideele l?sning hvis vi dropper tanker om landskampe er 20.000 med mulighed for at udvide, men ved ikke om det er er muligt at bygge noget p?nt, der let kan ombygges til 25-30.000 hvis behovet skulle opst? om fx 20 ?r.

En m?de at f? stor kapacitet og ikke f? tomme afsnit p? er fx 15.000 siddepladser og fx 10.000 st?pladser (der kan ombygges til siddepladser, hvis st?pladser forbydes).

Men tomme tribuner kan nu ogs? bruges til sponsorflag, s? de har en funktion/indtjening n?r der ikke er store kampe eller landskampe. Men naturligvis ikke gratis. Det hele m? ogs? bero p? nogle ?konomiske beregninger ift mer omk, mer indtjen ved topkampe, koncerter og andet, landskampe, fremtidige demografiske udviklinger i ?rhus og ?ndrede behov. Og hvor l?nge man regner med at stadion holder. 

[member=15]KejserJohn[/member]
.tror ikke du kan bruge evidens i den her diskussion. Foruds?tningerne for at kunne bruge evidens er som minimum at vi kan sammenligne p?rer med p?rer og ?ble med ?ble.....d?t kan vi d?rligt p? dette omr?de.

Og det kan vi nemlig godt. Nu kan hverken du eller jeg se ind i fremtiden ej heller AGF, men vi kan pr?ve at lave et kvalificeret g?t p?, hvad fremtiden kan bringe og her er det temmelig relevant at se p? sammenlignelige konkurrenter ikke 1:1 for det kan aldrig lade sig g?re men t?t p?.
Ingen har rigtigt kunne svare mig p?, hvad der pr?cis g?r, at AGF kan f? et snit i n?rheden af BIF eller s?gar FCK. Intet i det til tilg?ngelige statistiske materiale siger, det er realistisk og s? er vi tilbage til mavefornemmelsen.
FCK er s?rdeles relevant at bruge som eksempel, for hvis alt g?r AGFs vej ?konomisk og sportsligt s? er FCK best case.

Dichio, JN og andre n?vner s? den ?gede befolkningstilv?kst. Jeg unders?gte for et stykke tid siden om det ogs? ?get befolkningstilv?kst i K?benhavn som b?de nu og i fremtiden er st?rre end i ?rhus, har haft en positiv indflydelse p? FCKs snit og det har det ikke faktisk tv?rtimod.

Jeg er i ?vrigt ikke i tvivl om, et nyt moderne og rigtig fodboldstadion vil ?ge tilskuersnittet i AGF, jeg tror bare ikke, det bliver i en grad s? det alene retf?rdigg?r et stadion med en kapacitet meget h?jere end det nuv?rende, men igen hvis planen er, stadionet skal kunne bruges ?ret rundt bl.a til koncerter, s? skal vi op p? i hvert fald 25000-30000. Hvis det ikke er planen, s? fastholder jeg, vi ikke har brug for maks mere end det vi har i dag.

Martin Hansen said:
Jeg vil gerne se den dag, AGF finder finansieringen til s?dan et luksuri?st stadion.

Du skriver s? erfaringer fra stadionprojekter fra ind og udland viser tilskuertallet bliver for?get med mindst 30-40%. Har du noget fakta p? den p?stand? og er de stadionprojekter sammenligneligt med AGF?

Meget kan man sige om Aarhus Kommune, men de ridder ikke samme dag som de sadler, som et gammelt ordsprog fra Randers siger..

Men hvis man ser p? de projekter der bliver realiseret, s? er det til geng?ld af en helt anden klasse end de blikskure de bygger i f.eks. Herning og Silkeborg. Se p? Aros, Dokk1, Moesg?rd Museum osv. hvis et nyt stadion skal realiseres, s? skal det v?re fordi der er er en sund og robust forretningsplan der kan sikre et kvalitetsbyggeri, alt andet er uacceptabelt her i byen.

Jeg har selv v?ret med i stadionprojekterne i Horsens 2009 (h?j kvalitet) og en ny tribune i Haderslev i 2015 (billig l?sning).

I Horsens fastholdte man n?rmest samme tilskuergennemsnit i 2009 i 1. Division som man havde haft i superligaen ?ret f?r.

I Vejle, Randers og Viborg rykkede man desv?rre ogs? ned lige som tilskuerfremgang skulle sl? igennem, s? alle de stadions er vanskelige at bruge.

I Haderslev havde S?nderjyske en v?kst omkring 40-50%, men det kan ogs? delvist skyldes byggerodet ?ret f?r, hvor hele den ene sidetribune var utilg?ngelig.

I Herning gik man fra 5800 til knap 9000 tilskuere i 2004 da det nye stadion ?bnede, eller en fremgang p? ca. 55%.

Br?ndby gik fra et tilskuersnit p? 10-12.000 inden ombygningen af stadion i 2000-2001 til et snit p? 16-18.000 efter 2001 eller en v?kst p? ca. 35%.

S? der er andre eksempler end Silkeborg (v?kst p? ca. 66%) p?, at et nyt stadion (hvis det ikke kombineres med en nedrykning) giver markant flere tilskuere. En s? markant opgradering af stadionfaciliteterne som der er tale om i Aarhus, vil sansynligvis give en endnu st?rre fremgang, da man fjerner en forhadt l?bebane, og skaber en markant mere komfortabel stadionoplevelse, hvor vind og regn ikke l?ngere bliver et problem.

Se p? Aros, Dokk1, Moesg?rd Museum osv. hvis et nyt stadion skal realiseres, s? skal det v?re fordi der er er en sund og robust forretningsplan der kan sikre et kvalitetsbyggeri, alt andet er uacceptabelt her i byen.

Alt sammen meget fint og ingen AGF fan eller i klubben kunne t?nke sig andet end et state of the art stadion, men hvad vi ?nsker - og m?ske ?rhus byr?d - og hvad der kan findes penge til, er ofte langt fra hinanden.
Jeg skal vitterlig se et stadion i ?rhus, som du har beskrevet, f?r jeg tror p? det.

I Herning gik man fra 5800 til knap 9000 tilskuere i 2004 da det nye stadion ?bnede, eller en fremgang p? ca. 55%.

Br?ndby gik fra et tilskuersnit p? 10-12.000 inden ombygningen af stadion i 2000-2001 til et snit p? 16-18.000 efter 2001 eller en v?kst p? ca. 35%.

Men hverken FCM - trods enorm sportslig succes - eller BIF har kunne opretholde de snit. FCM ligger over de sidste 5 ?r p? ca. 7500 hvert ?r og BIF er ogs? under.
Jeg er helt med p? et nyt stadion med stor sandsynlighed vil f? en ganske positiv indflydelse p? tilskuersnittet i AGF. Sp?rgsm?lene er bare hvor l?nge og hvor meget.

Martin Hansen said:
Se p? Aros, Dokk1, Moesg?rd Museum osv. hvis et nyt stadion skal realiseres, s? skal det v?re fordi der er er en sund og robust forretningsplan der kan sikre et kvalitetsbyggeri, alt andet er uacceptabelt her i byen.

Alt sammen meget fint og ingen AGF fan eller i klubben kunne t?nke sig andet end et state of the art stadion, men hvad vi ?nsker - og m?ske ?rhus byr?d - og hvad der kan findes penge til, er ofte langt fra hinanden.
Jeg skal vitterlig se et stadion i ?rhus, som du har beskrevet, f?r jeg tror p? det.

Men hverken FCM - trods enorm sportslig succes - eller BIF har kunne opretholde de snit. FCM ligger over de sidste 5 ?r p? ca. 7500 hvert ?r og BIF er ogs? under.
Jeg er helt med p? et nyt stadion med stor sandsynlighed vil f? en ganske positiv indflydelse p? tilskuersnittet i AGF. Sp?rgsm?lene er bare hvor l?nge og hvor meget.

Men 7500 er dog ogs? en p?n fremgang fra 5800, og i Br?ndby er snittet ogs? permanent l?ftet fra omkring 10-12.000 til 14-15.000, p? trods af flere s?soners ?middelm?dige? resultater.

Der er nok ingen tvivl om at der skal mere til end et nyt stadion, og at sportslige resultater ogs? betyder noget. Men komforten og kvaliteten af oplevelsen er dog ogs? helt afg?rende, kvalitet forst?et som n?rheden til spillerne og kampen, komforten som muligheden for at kunne komme hjem fra en kamp i november uden dobbeltsidet lungebet?ndelse. Tilskuerne i Aarhus har alt for l?nge v?ret spist af med en tredjerangs oplevelse, n?r det kommer til komfort og kvalitet af oplevelsen, s? helt uden at skele til de sportslige resultater, s? vil et markant l?ft p? disse parametre skabe et varigt l?ft af tilskuersnittet.

Det vil altid bero p? et kvalificeret sk?n, n?r man budgetterer med effekten af en stadionombygning, for der er aldrig en direkte sammenlignelig case. Der vil altid v?re forskelle i f.eks. de socio?konomi, befolkningstilv?kst, konkurrence fra andre kulturbegivenheder, hvilken stand de nuv?rende faciliteter har, fra case til case. Men et kvalificeret konservativt sk?n for et nyt Aarhus Stadion ville ligge p? omkring 30-40% varig tilskuer tilv?kst.

Martin Hansen said:

Men 7500 er dog ogs? en p?n fremgang fra 5800, og i Br?ndby er snittet ogs? permanent l?ftet fra omkring 10-12.000 til 14-15.000, p? trods af flere s?soners ?middelm?dige? resultater.

Der er nok ingen tvivl om at der skal mere til end et nyt stadion, og at sportslige resultater ogs? betyder noget. Men komforten og kvaliteten af oplevelsen er dog ogs? helt afg?rende, kvalitet forst?et som n?rheden til spillerne og kampen, komforten som muligheden for at kunne komme hjem fra en kamp i november uden dobbeltsidet lungebet?ndelse. Tilskuerne i Aarhus har alt for l?nge v?ret spist af med en tredjerangs oplevelse, n?r det kommer til komfort og kvalitet af oplevelsen, s? helt uden at skele til de sportslige resultater, s? vil et markant l?ft p? disse parametre skabe et varigt l?ft af tilskuersnittet.

Det vil altid bero p? et kvalificeret sk?n, n?r man budgetterer med effekten af en stadionombygning, for der er aldrig en direkte sammenlignelig case. Der vil altid v?re forskelle i f.eks. de socio?konomi, befolkningstilv?kst, konkurrence fra andre kulturbegivenheder, hvilken stand de nuv?rende faciliteter har, fra case til case. Men et kvalificeret konservativt sk?n for et nyt Aarhus Stadion ville ligge p? omkring 30-40% varig tilskuer tilv?kst (forudsat at de ?vrige parametre som sportslige resultater mm. Er sammenlignelige).

Var man ikke p? studietur til Groningen i ?vrigt? Deres stadion har plads til 22.329. Det er selvf?lgelig ikke sikkert man er taget derned fordi man vil have netop den st?rrelse stadion, men man kunne sikkert ogs? have fundet et mindre hvis det var. Groningen er i ?vrigt lidt mindre end ?rhus, men fylder stadion og har planer om en stor udvidelse. Der er nok noget med opland, men selvf?lgelig ogs? bare en st?rkere liga.

Mange gode betragtninger og det er bestemt en kompliceret st?rrelse med stadionprojektet. I?vrigt ogs? utroligt mange ting der spiller ind ift vurdere de forskellige klubbers evt. fremgang eller standby tilskuerm?ssigt efter stadion-opgradering. Fx gik det op-ned sportsligt, hvor mange gratis billetter blev der delt ud, fx FCK har jo ?ndret meget p? at ikke at kaste overdrevent mange fribilletter ud (samme har AGF) i de senere ?r og det forklarer jo blandt andet hvorfor ?get befolkningsv?kst ikke har givet flere tilskuere hos FCK og AGF. Det skal ogs? med at mange tilflyttere i de to byer stadig holder med hold i hjembyen istedet for fck og agf.

Jeg er med p? alle l?sninger, synes bare vi min skal s?rge for at ramme niveauet vi har nu med ca. 20.000 - ogs? beholde status i 3. st?rste stadion, det har lidt at sige ift sponsor og hele fort?llingen om AGF og ?rhus. Vi m? ikke ende i 80-90 diskusion om at bygge i et stadion til 5000 eller som det har v?ret n?vnt nu med 12-15.000. Det er for lidt p? sigt - endda kort sigt.

Fordi byen vokser, fordi AGF ikke har leveret varen siden 96 hvor vi havde et snit p? vist 12.000, men vi har potentialet til at levere varen, fordi et bedre stadion b?r give flere tilskuere (selvom det nok ikke er s? markant som det burde v?re). Personligt har jeg haft en wow-oplevelse n?r jeg har v?ret p? andre stadions og se fodbold uden teaterkikkert og i l? for regn og bl?st.

S? m? ?konomiske beregninger af alle parametre og fremtidssikring v?re afg?rend for om vi skal l?ngere op end 20.000 - ogs? hvilke ambitioner der er mht landskampe og koncereter (og realistiske muligheder for det).

PS - endelig kunne man ogs? dr?mme sig tilbage til 80'erne, hvor AGF var en regionsklub/jyllands klub, der trak tilskuere fra hele ?stjylland, men ogs? l?ngere v?k, Jeg havde venner og familie der l? og k?rte sammen i bil fra vestjylland og nordjylland for at se rigtig god fodbold og v?re med i guldkampen og den jyske stolthed. Tilskuere der havde AaB, Viborg, Randers og Ikast som deres hjemby-favorit, men AGF som dem de s? op til som de store. Der er vi desv?rre ikke l?ngere. Kr?ver naturligvis vi bliver en top 3-4 klub fast.

[member=5]T-Knogle[/member]

Det vil altid bero p? et kvalificeret sk?n, n?r man budgetterer med effekten af en stadionombygning, for der er aldrig en direkte sammenlignelig case. Der vil altid v?re forskelle i f.eks. de socio?konomi, befolkningstilv?kst, konkurrence fra andre kulturbegivenheder, hvilken stand de nuv?rende faciliteter har, fra case til case. Men et kvalificeret konservativt sk?n for et nyt Aarhus Stadion ville ligge p? omkring 30-40% varig tilskuer tilv?kst (forudsat at de ?vrige parametre som sportslige resultater mm. Er sammenlignelige).

Igen, jeg betvivler ikke, et nyt stadion vil l?fte tilskuersnittet i AGF og det kan endda v?re med de procenter, du angiver, men selv med en for?gelse p? 50% fra det nuv?rende snit p? ca. 8500, vil bel?gningsprocenten p? et stadion med plads til 25000 kun v?re omkring 55%.
Vi skal jo helt op p? en fordobling, f?r det kan forsvares og der findes vist ikke mange steder, hvor det er sket alts? klubber med et nogenlunde sammenligneligt grundlag som AGF. En fordobling betyder nogenlunde samme snit som FCK og mere end BIF.

S? hvad er det, der g?r AGF og ?rhus s? speciel, at folk vitterlig tror, det kan lade sig g?re?

Igen, jeg betvivler ikke, et nyt stadion vil l?fte tilskuersnittet i AGF og det kan endda v?re med de procenter, du angiver, men selv med en for?gelse p? 50% fra det nuv?rende snit p? ca. 8500, vil bel?gningsprocenten p? et stadion med plads til 25000 kun v?re omkring 55%.
Vi skal jo helt op p? en fordobling, f?r det kan forsvares og der findes vist ikke mange steder, hvor det er sket alts? klubber med et nogenlunde sammenligneligt grundlag som AGF. En fordobling betyder nogenlunde samme snit som FCK og mere end BIF.

S? hvad er det, der g?r AGF og ?rhus s? speciel, at folk vitterlig tror, det kan lade sig g?re?
I Parken kan der v?re 38.000. Der er i snit 16.641tilskuere i denne s?son. Det er under halvdelen. Derfor er det nu meget fedt at der i Parken er plads til de store kampe, ikke? Og fedt med de koncerter det kan skaffe til etc etc etc... Du kan ikke bare kigge p? bel?gning i % og tr?kke lige snore. S? lad os sige at en kapacitet p? 16.500 er perfekt for et nyt stadion gift hvor mange der rent faktisk kommer lige nu, s? skal man stadig se p? hvad man mister af muligheder ved at have den st?rrelse frem for lad os sige 22.500. De 6000 ekstra pladser kommer nok ikke s? ofte i brug, 100% enig. De var kun kommet i brug i s?ndags, imod VFF for et par ?r siden, og imod BIF en enkelt gang eller noget. Faktisk er 13.000 v?re mest hyppige "mange p? stadion" tal. 

Men AGF har alts? et gennemsnit lige nu p? 11.800 tilskuere lige nu, ikke 8500. Og ja det er f? godt bes?gte kampe der har trukket det op, men det er bl.a. der hele pointen ligger. Hvis du har plads til 22.500 tilskuere, s? vil du kunne have plads til de mange ekstra n?r der er de f? godt bes?gte superligakampe, landskampe, store showkampe, koncerter, og ja ogs? n?r AGF laver specielle kampe. M?ske der endda i en top 6-afg?relse vil komme kampe med t?t p? 20.000. Men hvis man g?r glip af 6000 tilskuere hver gang der er udsolgt, s? mister man p? gennemsnittet. Og jeg ved sgu ikke hvor mange ekstra fans der kommer af at have et stadion til 16.500 frem for et p? 22.500. Men jeg er godt med p?, at der vil komme flere og flere hvis stemningen er bedre, og stadion mere intimt. Men om det h?ver snittet ift. at have plads til flere tusinde ekstra til de store kampe, det ved jeg ikke... 

Men vi har ikke m?dt hverken FCK eller Br?ndby p? hjemmebane endnu, og vi har et rigtig flot snit allerede. T?nk sig hvor mange der var kommet hvis vi havde sl?et SIF og l? nummer 3? Vi f?r se. Det er mandag aften, og vi har tabt to i tr?k. S? det er nok ikke der vi f?r brug for de ekstra pladser :D

Nu har jeg specifikt skrevet tidligere, at hvis planen er stadionet skal bruges hele ?ret rundt bl.a til koncerter, julefrokoster osv, s? skal vi op p? mindst 25000.

Jeg er med p? vores snit pt. er 11800, men det giver ikke et korrekt billede at tage det snit med s? relativ f? kampe. Vi har bl.a ikke for alvor g?et ind i vinterm?nederne og s? er det tal ogs? opskruet pga. gratis kampen mod SIF og der blev endda lukket 3000 mere ind end nomeringen.
Siden sidste oprykning har det laveste snit v?ret 7600 og det h?jeste 8600.

Glem i ?vrigt alt om senior landskampe. DBU vil have et stadion p? 50000 og skal bygges i hovedstaden:

[member=33]Martin Hansen[/member]?

Nations League.

Jeg er med p? vores snit pt. er 11800, men det giver ikke et korrekt billede at tage det snit med s? relativ f? kampe. Vi har bl.a ikke for alvor g?et ind i vinterm?nederne og s? er det tal ogs? opskruet pga. gratis kampen mod SIF og der blev endda lukket 3000 mere ind end nomeringen.

Siden sidste oprykning har det laveste snit v?ret 7600 og det h?jeste 8600.

Og du har ikke set et snit med AGF endnu i succes-tilstand p? det stadion her! Men da AGF l? i top 6 sidste sommer kom der masser af folk, eks 16.000 imod BIF, og denne sommer kom der ogs? masser imod FCK/FCM.

Sidst AGF havde reel succes var snittet ca. samme 12.000 som lige nu i 1996.

Og mere nyeligt da AGF blev nummer 5 under PS, der var snittet over 11.000 .. 3F Superliga 11/12: Tabel og kampprogram
S? jeg synes det er unfair bare lige s?dan kun at kigge p? tallene siden 3.nedrykning de sidste 4 s?soner siden 2014. Unfair eller ubrugeligt for diskussionen i hvert fald.

I 2011/2012 efter en oprykning med Peter S?rensen, og frisk spil og noget top 6-kamp, der har vi 11.000 tilskuere i snit.
Det m? v?re mere relevant at det er niveauet vi snakker om, at AGF som top 6-hold skal ligge p? som udgangspunkt. Det var trods alt der vi l? sidst vi var i top 6.

S? lad os bygge til 50.000, hvis vi samtidig f?r lavet en 20 ?rig aftale med DBU, s? m? det kunne laves s?dan, at der alligevel er super stemning med 15.000 hver gang.

Eller 20.000 hvis man nu giver los og f?r lavet nogle meget attraktive tilbud til b?rnefamilier - endnu bedre end dem vi har nu. Lidt flere stuide kampe, lidt flere virksomheds-eventkampe som f?rhen. S? de bedste pladser koster fuld pris og de andre er temmelig billige. Differentiere s?sonkorts priser alt efter hvor god placering af siddeplads man vil have.

Vi kunne jo se der kunne bringes over 22.000 til fodbold sidste uge mod et ligegyldigt hold som Silkeborg. Potentialet er der.  Og indbyggertallet vokser med 50% i stadions levetid.

Der m? v?re et enomt potentiale i bodsalg i fx b?rneafsnit - har selv b?rn og man ved jo godt der ryger en del snacks n?r man er i tivoli, djurs, stadion osv. - g?lder bare om for AGF at have l?kkerierne til salg. Kig p? Djurs, Tivoli osv...

N? men jeg er nu ogs? tilfreds med 20.000 det bliver som hurtigt et lille intimt stadion n?r AGF bliver tophold igen, byen vokser, ikke er koldt og vindbl?sende og total-oplevelsen bliver bedre, vi ikke spiller fast mandag aften osv. (men 15000 bliver endnu en omer).

Jeg tror faktisk der ligger et k?mpe potentiale i en ordentlig totaloplevelse - ift det makv?rk der er nu. Ogs? i flere folk og mere bodsalg. Det er jo for koldt at komme i god tid i dag, det koster bodsalg.

Bombe under Parken: Vil have nyt stadion til 50.000 tilskuere ? Ekstra Bladet

Latest posts

Back