New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 158K
Last edited:
Hvor har i set det med trøjen og et minut - syntes kun der er blevet skrevet sekunder men det var måske pr kilometer🤔

Det er beskrevet i denne artikel, hvor det også forklares (mellem linjerne), at et skinsuit udviklet til Evenepoel ikke nødvendigvis er fordelagtigt for Vingegaard. Edit: Men det er beskrevet endnu bede i Holmertz indlæg nedenfor.

Det er dog den de har udviklet til Evenepoel og jeg tænker den er blevet fittet til Jonas - tænker ikke den er helt skidt.
Den samme dragt er ikke nødvendigvis lige hurtig på forskellige ryttere. Så det der er optimalt til Remco behøver ikke være optimalt til Vingegaard og vice versa. Det er desuden testet/designet som en samlet pakke, så f.eks. hjelmen også har betydning for dragten, da airflowet fra hjelmen påvirker hvordan dragten skal designes omkring skuldre og ryg. På samme måde påvirker forgaflens design også airflowet ved benene og dermed hvad der er de hurtigste aero-strømper - og det påvirker også hvilke hjul der er de hurtigste til cyklen.

Escape Collective har fra en gang eller to om året en "pit walk" hvor de går rundt mellem holdene til en TT med en uafhængig aero-ekspert og kommenterer på de forskellige setups. Meget nørdet og meget fascinerende hvordan selv små valg kan have ret store konsekvenser i en TT.

Det er beskrevet i denne artikel, hvor det også forklares (mellem linjerne), at et skinsuit udviklet til Evenepoel ikke nødvendigvis er fordelagtigt for Vingegaard.

Den artikel siger jo begge dele men der er måske også en part som har interesse i det ;)

Jesper Mørkøv mener ikke det betyder så meget og så vidt jeg husker var Campenaerts ude og sige sekunder.

Vi ville rigtig gerne, at han kørte i sin egen dragt, men så stort et tab er det ikke.

Den artikel siger jo begge dele men der er måske også en part som har interesse i det ;)

Jesper Mørkøv mener ikke det betyder så meget og så vidt jeg husker var Campenaerts ude og sige sekunder.

Altså selvfølgelig siger producenten af dragten, at det er verdens bedste dragt. Det er jo verdens mindste overraskelse :-)

Men den uafhængige ekspert siger, at det kan koste et minut at køre i en dragt, der ikke er designet til Vingegaard. Jeg ved i hvert fald godt, hvem jeg tror mest på.

Og Mørkøv svarer jo ret beset på, om det er en katastrofe for Vingegaard, at han skal køre i dragten - det gør han så med svaret "Vi ville rigtig gerne, at han kørte i sin egen dragt, men så stort et tab er det ikke."

I mine øjne kan det svar fra Mørkøv sagtens rumme et forventet tab på et minut. Det vil ikke være en katastrofe, fordi Vingegaard alligvel vinder Giroen på 80%. Og så kan der også være et politisk element i svaret - Mørkøv har absolut ingen interesse i at kritisere Giroen, reglerne i cykelsporten eller Giroens trøjesponsor i en situation, hvor en tidsforskel på et minut reelt set er fuldstændig ligegyldig.

Enig. Mon ikke ordvalget vil være en anden i Touren?

I hvert fald så forsøgte Pogacar sidste år i Touren at undgå at køre i det prikkede skinsuit på enkeltstarten, fordi det ville koste tid. Han fejlede så, fordi Gianetti og co. ikke havde styr på på pointene i bjergkonkurrencen (den manglende opmærksomhed på denne detalje kan iøvrigt undre i betragtning af, at hele Pogacars forbedring angiveligt er resultatet af en hyperfokusering på alle detalje. Men det er en anden diskussion).

Altså selvfølgelig siger producenten af dragten, at det er verdens bedste dragt. Det er jo verdens mindste overraskelse :-)

Men den uafhængige ekspert siger, at det kan koste et minut at køre i en dragt, der ikke er designet til Vingegaard. Jeg ved i hvert fald godt, hvem jeg tror mest på.

Og Mørkøv svarer jo ret beset på, om det er en katastrofe for Vingegaard, at han skal køre i dragten - det gør han så med svaret "Vi ville rigtig gerne, at han kørte i sin egen dragt, men så stort et tab er det ikke."

I mine øjne kan det svar fra Mørkøv sagtens rumme et forventet tab på et minut. Det vil ikke være en katastrofe, fordi Vingegaard alligvel vinder Giroen på 80%. Og så kan der også være et politisk element i svaret - Mørkøv har absolut ingen interesse i at kritisere Giroen, reglerne i cykelsporten eller Giroens trøjesponsor i en situation, hvor en tidsforskel på et minut reelt set er fuldstændig ligegyldig.

Den uafhængige ekspert lever også af der er nogen som skal spørge ham og han kan bruge det til branding ;)

Michael Mørkøv har også udtalt sig:

Jeg tror ikke det kommer til at betyde det store. Mit bud er umiddelbart, at vi er nede i så små marginaler, at det jo ikke er hverken hele eller halve minutter, vi snakker om. Det kan måske være nogle sekunder.
Hvis nu han lå indenfor et par sekunder af sin rival, og man så ind i et scenarie, hvor Giroen skulle afgøres på få sekunder, så ville man måske være lidt mere opmærksom på det.

Tænker ikke vi kommer det nærmere.

Det kan vel sagtens koste en 10-20 watt ved de hastigheder de kører. det kan nemt være 20 sek på så lang og flad en tt.

hvis man kigger bare på forskellen på de ting os dødelige kan købe, 5-10 watt ved 40km/t fra noget mid range til en high end skinsuit. så er det vel ikke et stort stretch at forskellen fra noget total custom fra visma, vil have endnu større fordel i forhold til standard issue skinsuit fra løbsarrangøren.

Latest posts

Back