New posts

Kamptråd kamptr?d 19/20; AGF - Silkeborg s?ndag d. 20.10.2019 kl. 14.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 146
  • Views Views: Views 12K
Kamptråd kamptr?d 19/20; AGF - Silkeborg s?ndag d. 20.10.2019 kl. 14.00
Stig AKA Frank Heskj?r said:
Enig men vi er n?dt til at debattere undervejs ellers bliver det lidt kedeligt:-)

Det er jo ogs? bare fordi, man sidder med en lille tanke om hvordan det havde set ud, hvis vi havde f?et 3 point her og de 2 manglende point mod Hobro:-)

[member=56]Martinstranger[/member]?
100% enig. Men for mig er den del en selvf?lge at vi alle t?nker p? og ?rger os over... Jeg tilbyder en positiv vinkel at f? sin s?ndag lukket ned, inden en ny mandag truer.. Take it or leave it.

Og "debattere", ja enig. Men hvis du mener dette her er "debat" s? undv?rer jeg hellere.
Nu er der vel heller ikke nogen der s?lger hverken spillere eller tr?nere men p?peger de mangler som er p?peget f?r - m?ske is?r de mangler som de superoptimistiske overser:-) Der har jo lydt adskillige krav om forl?ngelse af tr?ner og hvilken supertrup vi har og s? taber vi alligevel til ligaens ringeste hold, endda til en publikumsrekord p? hjemmebane.
Jeg f?ler indimellem et problem med at finde din debatlinje - nu er du (vist) forn?rmet over jeg p?peger yderpunkter i debatten over de seneste 3-4 runder. Det vel at m?rke efter du har "lagt ord i munden" p? debatten - der var s? vidt jeg har set, ikke nogen i tr?den der talte fyring af hverken spillere eller tr?ner ,f?rend du bragte det p? bane.
Det pointerede jeg og brugte som modv?gt en sammenligning (jeg mener) var fakta i debatten for nogle runder siden.

I samme omb?ring kommer dit statement: Take it or leave it..........  :o

Jeg er forvirret over din linje :o  Det er vist den bedste m?de jeg kan skrive det p?.

Uanset hvordan man vender og drejer kampen - s? skal vi bare ganske enkelt have spilovertaget i s?dan en kamp.

Det mente jeg ogs? mod Esbjerg. Vi er p? hjemmebane. Vi er en seri?s kandidat til top6.

Mod Esbjerg blev det tilgivet fordi den gik - men puha det var kedeligt.

Men i dag sidder et ringe bundhold p? spillet sidste 40 minutter. Det g?r ikke. Det var ikke SIF anno 1994 der var p? bes?g...

PS - hvorfor skifter DN f?rst i 81. minut - 14 min efter det bliver 3-3. Det var tydeligt der skulle ny energi ind, det kunne man se allerede f?r 3-3.

Dichio said:
Uanset hvordan man vender og drejer kampen - s? skal vi bare ganske enkelt have spilovertaget i s?dan en kamp.

Det mente jeg ogs? mod Esbjerg. Vi er p? hjemmebane. Vi er en seri?s kandidat til top6.

Mod Esbjerg blev det tilgivet fordi den gik - men puha det var kedeligt.

Men i dag sidder et ringe bundhold p? spillet sidste 40 minutter. Det g?r ikke. Det var ikke SIF anno 1994 der var p? bes?g...

Det var absolut heller ikke DNs og stabens kamp. Holdet var ikke klar fra start, hvor vi burde have overfaldet SiFs usikre forsvar. I det hele taget virkede det ikke som om, at holdet var sat op til kamp. Vi kom til at l?be alt for meget, og vi blev hurtigt tr?tte. Indskiftningerne kom for sent.

Der er flere ting i den her kamp som man kan debattere.

1. AGF?s spillere fik for anden gang i tr?k en lektion i at spille mod lokale hold der bare for alt i verden vil sl? AGF.

2. SIF spillede virkelig en flot kamp, det var gode p? bolden, og ringe i forsvaret. Man m? medgive at de i flere momenter faktisk spillede friskt til.

3. AGF scorede 3 pinde, det b?r normalt v?re nok til at vinde kampen, og alligevel sad man lidt med f?lelsen i hvert fald indtil SIF scorede at AGF spillede lidt afventende, med h?ndbremsen trukket og p? kun 70%, og dermed inviterede man SIF ind i kampen. Hvis SIF er bedst n?r de har bolden, s? m? vi s?rge for at vi har bolden, alts? frem over isen.

4. PM viste at han er berettiget p? holdet, 2 basser i en kamp er fint og nok til genvalg.

5. Udskiftningerne kom for sent, det var tydeligt, David skulle have skiftet mindst 10 min. f?r.

6. Marginaler har hjulpet os en del i de foreg?ende kampe, i dag havde vi dem ikke, ogs? taber vi. Det er snart vores tur igen.

Aske

Jeg synes faktisk i modsat til nogle andre at det var FEDT at se et proppet stadion. Og selvf?lgelig er der ingen fare for sikkerheden. Hold nu. Vi indrager et ret stort omr?de (l?bebanen), s? folk frit kan g? imellem tribunerne. Der var mange der benyttede muligheden for at g? foran A tribunen, og dermed placere sig, hvor der var plads.

Alts? det er da federe med overfyldt stadion, end 8000 til en kamp. Jeg har kun k?mpe ros til arrangementet, det lykkedes i min optik til perfektion. Spillet p? banen er tilgeng?ld direkte modsat, men fare for sikkerheden har der aldrig v?ret. Det er vidst noget medierne desperate griber efter, at spinne en artikel p?.

Om der var fare for sikkerheden ig?r skal jeg ikke kloge mig om MEN hvis man ikke kan h?re eller f?le nogen foreskel p? om der er 8000 eller 22000 s? er det sgu skidt. Helt ?rligt s? kunne jeg SE en masse mennesker men jeg kunne kun en gang F?LE dem. Da man k?rte "Kom s? de hvide" og den gjaldede i en treklang havde jeg en f?lelse af et fyldt stadion, det varede s? desv?rre kun i to minutter.

Ad "sikkerhed": Jeg k?rte frisk til fra Bremen s?ndag formiddag, for at n? ?rhus til kampstart. Jeg t?nkte, at i og med jeg har s?sonkort, s? er der jo nok en plads til mig... det er m?ske det, jeg synes er mest tr?ls: jeg har jo teknisk set ikke f?et en gratis billet, til geng?ld fik jeg lov at sidde p? en betontrappe og se kampen, indtil der kom en orange vest og sagde, at der m?tte vi ikke sidde. Der er noget charmerende ved italienske tilstande, men det er stadig ikke helt super. Sikkerheden var dog aldrig i fare, jeg var hele tiden 100% tryg - vi havde stadig plads til at flytte p? os og tr?kke vejret. Ro p?.

Ad kampen: N?r man scorer tre m?l plejer man at f? point. Det var s?dan lidt en af de der freak-kampe, hvor modstanderen forpagter det meste af b?de held og skarphed. I en meget lige liga, skal der alts? ikke mangle ret mange procent, f?r man kommrer i problemer. Det s? vi i g?r: Halvdelen af vores markspillere underpr?sterede groft - det var s? de 5 mest defensive p? ?n gang. Det var selv FCK ikke sluppet godt fra. Silkeborg kan alts? godt spille fodbold, ringere er de ikke. Det er deres forsvar, som er problemet.

Jeg havde ikke forestillet mig p? forh?nd, at vi skulle slippe 4 m?l ind i ?n kamp. Jeg er vildt skuffet og virkelig tr?t af det. Men jeg minder mig selv om, at selv i g?r slog vi ikke for alvor op i banen. Der gik lidt panik i holdet til sidst, og i store dele af anden halveg manglede der id? og snit i spillet, men k?mpet blev der da. Til det sidste.

Helt enig Stone Cold.

Jeg snakkede med en fra AGF ved A tribunen inden kampen. De var overrasket over hvor mange der havde hentet billet lige til sidst. Nok pga vejret. S? de havde valgt, at lukke s? mange ind som brandmyndighederne tillod. Han n?vnte faktisk de var godkendt til 23.500, hvis de tog hele l?bebanen i brug, ogs? foran C tribunen.  S? de har ihvertfald godkendt det ift sikkerhed.

Det her sker nok kun ?n gang (forh?belig flere). H?ber mange af "turisterne" trods alt fik en god oplevelse, og dermed for lyst til at komme igen til en betalende kamp. Det er vel det der har v?ret meningen.

Jeg havde f?et en billet til A, og synes faktisk jeg m?rkede stor forskel i stemningen. Prim?rt i "peaks", ved scoring, chancer osv. KSDH r?bet l?d ret vildt ovre fra min plads.

Overall fed oplevelse synes jeg. Det giver forh?bning om at vi kan l?fte og mobilisere Aarhus, hvis AGF kan blande sig i toppen engang.

Winther said:
Gratis adgang eller ej er det ogs? en reference ift stadiondebatten. Der er ikke s? meget andet der lige tr?kker 22000 ud, det er noget byen b?r underst?tte og ?rhus kan godt b?re et stadion af den nuv?rende st?rrelse.
Pr?cis min tanke. Det her t?ller vel ogs? som en form for markedsanalyse. De fleste havde nok forventet, at n?r man for?rede billetter v?k til en kamp sidst i oktober mod bundproppen, s? ville der m?de 10.000-15.000 op. Debatten f?r kampen gik herinde p?, om der overhovedet kom 10.000. Vi fik et noget anderledes svar. Jeg er i hvert fald blevet noget mindre glad for 15.000-modellen efter det fremm?de.

Jeg t?nker ogs? 25.000 er et fint tal OG s? gad jeg godt AGF ville pr?ve at g? forrest, og indf?re en model som fx Aalborg Pirates i hockey bruger.

Billige billetter, helt ned til fx 20 kr, eller 50 kr hvor der s? medf?lger en ?l/sodavand. Det har f?et deres snit ret meget op + har ?get deres bodsalg enormt samt ?get markedsf?ringsv?rdi hos deres sponsorer.

Ihvertfald en model man kunne pr?ve hos mindre interessante modstandere.

Det g?lder vel bare om at fylde stadion s? ofte som muligt

Ato Vari said:
Winther said:
Gratis adgang eller ej er det ogs? en reference ift stadiondebatten. Der er ikke s? meget andet der lige tr?kker 22000 ud, det er noget byen b?r underst?tte og ?rhus kan godt b?re et stadion af den nuv?rende st?rrelse.
Pr?cis min tanke. Det her t?ller vel ogs? som en form for markedsanalyse. De fleste havde nok forventet, at n?r man for?rede billetter v?k til en kamp sidst i oktober mod bundproppen, s? ville der m?de 10.000-15.000 op. Debatten f?r kampen gik herinde p?, om der overhovedet kom 10.000. Vi fik et noget anderledes svar. Jeg er i hvert fald blevet noget mindre glad for 15.000-modellen efter det fremm?de.

Jeg t?nker omvendt, at det bekr?fter mig i, at det er bedre med et stadion, der er fyldt 4-5 kampe p? en s?son end at bygge 25.000 pladser til n?ste gang en akt?r k?ber alle billetterne... S?dan er der s? meget.

Det er fristende at spare og bygge et lille intimt til 12-15.000, og der er ogs? noget fedt ved at der bliver rift om billetterne, n?sten fyldt, ofte udsolgt - m?ske altid.

Men synes nu ogs? vi skal g?re det ordentlig denne gang og bygge et stadion med fremtidssyn ogs? med kapacitet til at ?rhus vokser med ca 6000 om ?ret - om 20 ?r er vi 25% flere hvis det forts?tter. Og det g?r det vel.  S? er behovet nu 15-20.000, s? vokser det til 19-25.000 over de 20 ?r. Og et kommende stadion skal vel st? mere end 20 ?r - hvis det skal st? 40 ?r fx, kan vi st? med behov for plads til dobbelt s? mange til den tid.

Jeg kan huske at AGF i 80'erne snakkede om at bygge eget stadion til 5000 tilskuere... lad os nu f? et til min. 20.000, og gerne lidt mere s? vi ogs? er med inde i billedet om landskampe.

S? hellere g?re som nu at s?lge de bedste pladser dyrest, og have gode billige tilbud til familier, og udvid gerne med tribune til studerende og pensionister l?ngst v?k (i 3 forskellige afsnit) - m?ske et fjerde afsnit til ad hoch events som billetter via tivoli kort, sponsoruddelte, lad os fylde stadion godt op som i g?r.

Synes ogs? vi i bedste Tottenham-stil naturligvis lige topper den (som de gjorde ift Arsenal), s? g?r vi det med Br?ndby og f?r 24.000 sidepladser og 4500 st?pladser - eller 25+5 = 30.000.

Eller som minimum har det 3. st?rste stadion som nu dvs. 15.000 siddepladser og 5.000 st?pladser = 20.000
(flere siddepladser end OB og flere i alt end EfB - det m? v?re mindste ambition)

M?ske vi ender et sted der mellem. Om vi s? skal g? efter at nappe Br?ndby ogs? m? tiden vise...

Se tal her:
Fodboldstadioner i Danmark - Wikipedia, den frie encyklop?di

Jeg t?nker omvendt, at det bekr?fter mig i, at det er bedre med et stadion, der er fyldt 4-5 kampe p? en s?son end at bygge 25.000 pladser til n?ste gang en akt?r k?ber alle billetterne... S?dan er der s? meget.

At der kom 22000 - ja jeg er overrasket - ?ndrer ikke min holdning i at bygge et stadion til 20000-25000 er overkill.

Jeg kan stadigv?k ikke set et eneste scenarie, hvor AGF kan tiltr?kke samme snit som de 2 Stork?benhavnske klubber, men flot fremm?de i g?r det var det da.

Martin Hansen said:
Jeg kan stadigv?k ikke set et eneste scenarie, hvor AGF kan tiltr?kke samme snit som de 2 Stork?benhavnske klubber, men flot fremm?de i g?r det var det da.
Det gjorde vi vel i n?sten-mesterskabss?sonen i halvfemserne. Foruds?tningen er sportslig succes og man kan diskutere hvor realistisk det er at AGF f?r ?konomi til at spille med om mesterskaber, men i s? fald er det potentielle tilskuernsit vel ikke faldet i mellemtiden. Der er m?ske en anden konkurrence fra andre aktiviteter, omvendt er byen vokset og det vil blive et nyt stadion der er mindre fjendsk overfor g?sterne. Br?ndby har til sammenligning h?vet deres snit fra omkring 12 til 15.000 siden dengang. Hvis man bygger til 12.000, f?r man selvf?lgelig et lavere snit, men sp?rgsm?let er hvor meget over et realistisk snit man skal bygge. Jeg kan personligt godt se AGF som tophold tr?kke 10.000 stort set hver gang p? et ordentligt stadion med den indsats der ogs? g?res for at tr?kke folk ud. Og s? er de 20.000 pladser vel ikke for mange.

Jeg ved ikke om det giver problemer ift dem der har s?sonkort, men det kunne v?re fint hvis man kunne lave samme nummer i for?ret og se om man kan fylde stadion igen.

Det er lidt off-topic, men noget af det eneste positive man kan fokusere p? efter den kamp...

"At der kom 22000 - ja jeg er overrasket - ?ndrer ikke min holdning i at bygge et stadion til 20000-25000 er overkill."

Jeg m?ber!! Mener det stik modsatte....at fordi vi idag har et snit p? omkring de 8-10.000 tilskuere - opn?et gennem trods 20 ?rs resultatm?ssig t?rke - bygger et mindre stadion med kapacitet under de 20.000, s? ville det v?re ?rhundredes st?rste fejl!!
Der skal netop bygges et til omkring de 25.000.....

Det er en debat, vi har haft f?r og mine argumenter vil v?re de samme som dengang.

Jeg vil dog sige nu hvor Winther specifikt n?vner BIF.

i 17/18 s?sonen hvor de var snublende t?t p? det f?rste mesterskab siden 2006 endte snittet p? 15600, det er en bel?gningsprocent p? en ca. 55%. ?ret efter hvor hypen stadig var stor og de solgte over 10000 ?rskort faldt snittet alligevel med 2000.

Jeg kan vitterlig ikke se, AGF kan komme op p? det samme snit heller ikke med kontinuerlig sportslig succes, som vi i parentes bem?rket stadig venter p? og selv kontinuerlig sportslig succes er ingen garanti for stigende tilskuersnit. Det ses tydeligt i FCK og i FCM hvor sidst n?vnte de sidste 5 s?soner ligger stabilt p? ca. 7500,  ja for 6 ?r siden var de endda oppe p? 8600 hvor de vandt deres f?rste mesterskab. Sidenhen har de haft kontinuerlig succes men alts? faldende tilskuertal.

Mit st?rste ?nske er et stadion p? ca. samme kapacitet som det nuv?rende alts? ca. 19000 m?ske lidt mindre og som kan, hvis behovet vitterlig opst?r udvides relativt let.
Og jeg er stadig komplet ligeglad med landskampe. AGF skal have et stadion til vores behov ingen andres.

[member=15]KejserJohn[/member]

Jeg m?ber!! Mener det stik modsatte....at fordi vi idag har et snit p? omkring de 8-10.000 tilskuere - opn?et gennem trods 20 ?rs resultatm?ssig t?rke - bygger et mindre stadion med kapacitet under de 20.000, s? ville det v?re ?rhundredes st?rste fejl!!

Jeg m?ber over, hvordan du kan komme med den p?stand uden nogen som helst statistisk grundlag andet end en mave fornemmelse.

Kan du ikke forklare mig, hvorfor AGF kan f? et snit p? bare samme niveau som landets st?rste, rigeste og mest succesfulde klub i landets suver?nt st?rste by med det st?rste stadion?

Martin Hansen said:
[member=15]KejserJohn[/member]

Jeg m?ber over, hvordan du kan komme med den p?stand uden nogen som helst statistisk grundlag andet end en mave fornemmelse.

Kan du ikke forklare mig, hvorfor AGF kan f? et snit p? bare samme niveau som landets st?rste, rigeste og mest succesfulde klub i landets suver?nt st?rste by med det st?rste stadion?

N?r man bygger stadions i dag, s? er det med en helt anden komfort, et stadion p? vores breddegrader vil have et stort transparent tag over tribunerne s? man altid sidder varmt og t?rt, gr?sset for tilstr?kkeligt dagslys, og man udnytter den passive varme fra solen i de kolde m?neder fra oktober til marts.

Samtidig vil man bygge indend?rs tribunehaller til merchandise salg, ?lboder, spil, sportsmuseum, fanzone og andre aktiviteter, i en kvalitet s? det fornemmes som om man tr?der indenfor n?r man g?r ned under tribunerne i pausen, der vil ogs? v?re storsk?rme s? man kan f?lge kampen imens man venter i ?l k?en eller sidder i sportsbaren (med udsigt over banen) i stedet for p? tribunen, toilet- og service faciliteterne vil ogs? v?re p? et helt andet niveau end det er i dag.

Alt sammen er det med til at g?re oplevelsen markant anderledes og mere i trit med moderne forlystelsesparker, biografer, teatre og andre fritids- og oplevelsesaktiviteter som fodbold skal konkurrere med. Det vil g?re det langt mere interessant at komme til foldboldkampe p? stadion, der hurtigt kunne for?ge tilskuertallet med mindst 30-40%, det siger erfaringerne fra stadionprojekter herhjemme og i udlandet (Silkeborg gik fra 3.000 til 5.000 i snit p? et nyt discount stadion der ikke er tidssvarende indrettet). Samtidig har Aarhus som landets n?stst?rste by, en pligt til at tilbyde fodboldfaciliteter der kan tiltr?kke landskampe, UEFA Cup finaler, EM slutrunder og lignende til regionen, alt andet ville v?re liges? uovervejet som da man byggede et atletikstadion.

Dette kr?ver et stadion med min. 30.000 tilskuerpladser, som kun vil v?re halvt fuldt til mange kampe i superligaen, men dette kan l?ses ved at lukke de ?verste tribuner ned til lavt profilerede kampe mod f.eks. Hobro og Lyngby, det vil g?re at man stort set ikke fornemmer at man er p? et stort stadion, da alle tilskuere er i samme ?jenh?jde, og s? er der en stor m?rk konstruktion ovenover med alle de resterende pladser.

Med tiden vil der v?re flere og flere kampe i Aarhus, hvor de ?verste tribuner ogs? bliver taget i brug, en kamp mod f.eks. Br?ndby, FCK, OB, Randers eller AaB der tr?kker mellem 13-18.000 tilskuere i dag vil tr?kke 17-25.000 tilskuere p? et nyt tidssvarende stadion og s? vil et stadion med plads til +30.000 ikke virke for stort. Det vil ogs? v?re de f?rreste kampe der tiltr?kker under 10.000 tilskuere, og dermed vil entreindt?gterne kunne d?kke en stor del af udgifterne til et stort stadion.

Et lille intimt stadion vil v?re en fejl, selvom det umiddelbart lyder som den ?konomisk mest fornuftige l?sning, da det vil udelukke landskampe, og internationale kampe. Hvis man vil bygge et rent fodboldstadion, s? skal det kunne bruges s? meget som overhovedet muligt, og det m? ikke udelukke en hel masse af de skattebetalene borgere fra byen, der har v?ret med til at financiere det.

Latest posts

Back