New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 271K
Den store økonomitråd
Jeg tror også at vi har sendt et signal om, at vi er flyttet til en anden kategori med købene af Kahl og Anderson. Det er ikke bare Stage- og Bundu-salgene, som gør det. Der er ingen klubber der nu tror at de kan hente Grønbæk eller Hausner for under 10 mio.
Ja, det er både køb og salg og den generelle opfattelse af klubbens økonomi der giver et bedre udgangspunkt for forhandlingerne. Så skal vi ikke først grine af den belgiske bundklub der har set hvad klubbens største salg har været og konstateret at man kan hente profilerne billigt. En Anderson der er købt for 2 mio € kommer man ikke lige og byder 1 mio € for. Spillerne bliver også mere værd af at spille i toppen og det er altsammen en selvforstærkende udvikling vi forhåbentlig er kommet ind i trods sportslige problemer denne sæson. Vi må så også erkende at mens vi har taget et skridt eller to op har andre gjort det samme så vi er stadig en del år bagud - men efter i mange år i bedste fald at have stået i stampe giver det trods alt mulighed for på et tidspunkt at komme tættere på.

FCM viser endnu en gang sådan lidt konkret de kan drille fck -på trods af det burde være umuligt via en mark i Ikast at drille en rigere klub på en platform i hovedstaden.

Må give blod på tanden i AGF

Det er lidt svært at vide hvor stort et talent han er og hvad der har lokket ham, men den blod på tanden kan også komme fra egen læbe når man konstaterer hvor langt man stadig er fra at investere de samme midler og dermed risikerer at miste egne talenter. Selvom der er noget ved Århus og AGF der vil trække, skal det også sammenlignes med at andre kan have flere penge, flere store talenter at spille med og hvilke kampe man kan komme til at spille hvis man slår igennem. Vi står også her bedre nu end for få år siden, men samtidig også stadig i en situation hvor vi nok har meget at indhente. Men det er naturligvis rigtigt at man skal have den blod på tanden der gIver ambitioner om at være i toppen på det område. Det tager tid men jeg tror man er bevidste om hvad der skal til og jeg tror også snart vi begynder at se os fiske lidt talenter rundt omkring.

Det er lidt svært at vide hvor stort et talent han er og hvad der har lokket ham, men den blod på tanden kan også komme fra egen læbe når man konstaterer hvor langt man stadig er fra at investere de samme midler og dermed risikerer at miste egne talenter.

Jeg er jo flyttet herover fra København, så det er fedt nu at have en aftale.

Hvis han er citeret korrekt, så lyder det mest som om at han allerede havde besluttet sig for at flytte til det jyske (eller formentlig forældrene har besluttet)
Så jeg sidder egentlig også mere med fornemmelsen af at FCM har snuppet et talent for næsen af os end fra FCK.
Jeg håber i hvert fald ikke at forældrene er flyttet fordi de har fået job i Aarhus.

Jeg er jo flyttet herover fra København, så det er fedt nu at have en aftale.

Hvis han er citeret korrekt, så lyder det mest som om at han allerede havde besluttet sig for at flytte til det jyske (eller formentlig forældrene har besluttet)
Så jeg sidder egentlig også mere med fornemmelsen af at FCM har snuppet et talent for næsen af os end fra FCK.
Jeg håber i hvert fald ikke at forældrene er flyttet fordi de har fået job i Aarhus.
Hmmm ja det kan være. Men vi er vel også kun ca. 5 vælger ift talenter i dag og 3-4. vælger til alm spillere.

Last edited:
Vi skal naturligvis forholde os til det og holde øje med dem, men jeg tror ikke meget på SØE. Synes heller ikke deres hold er blevet meget bedre trods de 60 mio - det er jo ca samme budget som os.

Fcm er som den eneste klub lykkes den form for satsning. FCK er delvis også via transfers, men kun understøttet af parken, ejendomme, lalandia. Men unden deres vilde sportslige succes var det ikke lykkes for fcm og fck, og fcm har flere gange været tæt på at lukke og FCK lever på Nordeas nåde. Bif har tabt enorme summer ca ½ af det samlede superliga underskud over
20 år. Den 4. konkurrent til os FCN er lykkes ca 9 af 10 gange i top6, men kommer ikke videre fordi økonomi kommer før det sportslige, de bruger 50 mio på talenter og lidt mindre på superligaholdet. Talentsatsning er der benhård konkurrence på fck,bif, agf har også alle gået den vej med andre modeller end fcn og fcm. Jeg tvivler på SØE. Bryder mig heller ikke om de City og Newcastle projketer, men vi må omvendt også erkende at fodbolden bevæger sig mere og mere den vej, og må forholde os til om AGF skal derhen om man vil eller ej. Svarer lidt til at man ikke vil være en føtex, men hellere vil være den lille købmand som altid - og de overlevede ikke. Det blev tomme ord om at handle lokalt.

SØE lider også lige nu under manglende mål, endnu mere end VB og os. Man kunne jo håbe SØE rykker ud og får stoppet al den spirende energi inden festen kommer i gang.

Det er nemt at komme med store armbevægelser, når man hverken vil sige en tidshorisont eller hvilken plan der skal lægges for at en mindre klub som Sønderjyske kan ramme et budget på 150 mio.
Indtil jeg ser nogle konkrete og realistiske planer vil jeg betegne udmeldingen som varm luft, der måske mere er designet til at få fokus væk fra det faktum klubben er i reel nedrykningsfare. Måske er håbet endda nogle sponsorer hopper på limpinden.

“Og, at de nu kan se nogen forretningsmæssige attraktive muligheder for…” Jeg kan se nogle attraktive muligheder for en korrekturlæser hos AGF… Bortset fra det kommer jeg til at tænke på at man tidligere bl.a. begrundede manglende sponsoropbakning med at der manglede store lokale firmaer, dem man skulle have fat i havde typisk hovedkontor i København, mens de lidt mindre ikke havde samme interesse i at sponsorere som i mindre byer hvor der var behov for sådan noget som et Superligahold til at tiltrække arbejdskraft. Fibra/Waoo er sådan en virksomhed jeg ikke vidste lige have hovedkontor i Århus, som kan være sponsor på højt niveau i klubben og bliver det fordi de får noget tilbage der gør det til en fornuftig investering.

Jeg er glad for at vi endelig har en bestyrelse og direktion med kontinuitet - egentlig også på trænerfronten. Men vil gerne se David senest i starten af næste sæson have fået udviklet os til både at kunne spille fodbold og have power. Ellers lad os bytte om 11-15 måneder.

Vi har ligaens 5 største budget og alle fra 6-8 er tæt på os økonomisk, tager vi fx Anderson ud har vi samme budget som dem (naturligvis lidt tænkt fordi de 15 mio i transfer afskrives over flere år). Lidt mindre end AaB og lidt mere end Randers fx. større er forskellen jo ikke.

Vi ligger trods alt nr 8. og kun 4 point fra 5. pladsen. Det kører ikke og det ville være fedt at være nr 3-4, men det lykkes to år i træk, kan vi ikke forvente hvert år med nuværende budget.

Spillet er ringe i denne sæson og har skrantet længere end det. Samme med serviceringen af indlæg til PM og hans evner lige nu som skarpretter. Det er jo groteskt at fx PO har scoret mest pr minut af de to spillere sidste årsværk (ca 30 kampe). Og grotesk vi ikke har bedre reseverer. Jeg synes Kurmi er umulig at vurdere og AA også, stats er jo ok men også tyndt grundlag. De rækker til ca 11-12 mål mod PMs 4 på et årsværk. Men igen tyndt grundlag. Uanset er det et problem at have en 9er der ikke laver mål, og to garderinger David så ikke vil eller kan bruge istedet.

Jeg ser hellere vi køber Odey eller lign kvalitet og lejer en af vores ud - end at få en ny træner der skal få PM, Kurmi eller AA til at score i hver anden kamp i foråret. Tænker det vil være lettere at få en kamel igennem et nåleøje.

En ny træner vil også betyde vi skal sætte mange mio af til at omstrukturere truppen til den nye træners mindset - det kender vi alt for godt i AGF.

DET ER EKSTREM DYRT AT SKIFTE TRÆNER.

Et problemfelt er naturligvis om vi overhovedet har troen på David kan ændre på holdet. Hvis ikke skal han ud nu, men ellers vil det være oplagt at give et år mere til næste jul, hvor der kun er 6 måneder tilbage at lønne ham i. Lige nu vil det koste over 1½ års løn for at han leder efter sværdet hjemme i sofaen. Mon ikke det alene er 3 mio+ ud i den blå luft.

Plus der skal sælges nogle spillere til underpris og købes nye. Det er jo ikke sikkert den nye kan se et lys i dyre drenge som NP, PO, PM, Alberto på lange kontrakter, eller synes fx julle og lund overhovedet er brugbare.

Denne sæson kan opdeles i to perioder - en med ekstrem ringe udbytte, og en sidste periode med et nederlag på grotesk selvmål, en uafgjort (vi smed i dødende minutter og 4 sejre). Det som bekymrer allermest er spillet en en angriber der skal bruge 750 min pr mål!

Men jeg synes vi så hvordan tilgangen af MA (som desværre har været handicappet og ude med skade) og Bundu (trods manglende form og super selvtilld) har givet os en ny dimension. Hvad kan det ikke blive til når de er på 100% og ikke 65% - samme med PM når han går fra målløs til at score i hver anden kamp. Plus Alberto også kan løfte sig til at være dobbelt så god. Grotesk at vi har 117 højrebacks og er ordinære der.

Sjovt link iøvrigt - pudsigt AGF og bif er lige meget værd, og FCN meget mere. Og vejle 100 mio?
AaB kun 30 mio

Nogen der har bud på hvorfor Vejle er så højt prissat - ejer talentcenter jeg ikke lige har fanget via deres agentejer?

Okay det er lidt papirpenge prisre - man køber naturligvis også næsten kun retten til at dække underskud de næste mange år ved køb af en klub :-)

Fodbold: Hvem ejer de danske klubber, og hvor mange er på udenlandske hænder – Økonomi i sportens verden (steenhouman.com)

Han går 30 år tilbage med noget af det her og det er jo ekstremt langt tid i fodbold - ja, bare precorona kan blive lidt meningsløst - så det havde været mere interessant med nogle tendenser og opdaterede tal og der er vel færre emissioner nu end tidligere? AaB havde en halvkikset en, men selv Brøndby har dem ikke hvert år lige nu. Er undeskuddene relativt mindre eller venter vi bare på de næste konkurser? For AGF, som selvfølgelig er det eneste der for alvor betyder noget, gælder det i hvert fald at situationen nu er diametralt ændret og situationen for 10 år siden siger ikke så meget om hvordan den er nu.

• Like
Reactions: Tom
Han går 30 år tilbage med noget af det her og det er jo ekstremt langt tid i fodbold - ja, bare precorona kan blive lidt meningsløst - så det havde været mere interessant med nogle tendenser og opdaterede tal og der er vel færre emissioner nu end tidligere? AaB havde en halvkikset en, men selv Brøndby har dem ikke hvert år lige nu. Er undeskuddene relativt mindre eller venter vi bare på de næste konkurser? For AGF, som selvfølgelig er det eneste der for alvor betyder noget, gælder det i hvert fald at situationen nu er diametralt ændret og situationen for 10 år siden siger ikke så meget om hvordan den er nu.
Ja det er meget historisk, og kan ikke bruges helt så meget ift nu.
Noget af det kan, hvor han tager seneste år, men selv der har noget ændret sig.

Mon ikke der er også samme både tilfreds og utilfredshed uanset om det er kommunen eller århus dartklub der står for driften.

Jo. Jeg tror problemet er, at det skal drives på kommercielle vilkår, hvor AGF skal betale forpagtningsafgift til kommunen for hallerne. I sidste ende er der kun brugerne af hallerne til at betale, det er de bare ikke vant til fordi kommunen i høj grad betaler for driften af andre anlæg.

Seneste Houmann - fin trend for AGF, vildt af FCM (godt forbillede for agf) og endelig WHOT... 2 mio i årsløn i OB ... øh?

Ligeså en lille undren over at FC Midtjylland for andet regnskab henviser til http://www.transfermarkt.de, det er en hjemmeside med nok mange oplysninger, men værdisættelse af spillere på siden, sker på baggrund af hvad en gruppe fans syntes hos transfermarkt. Det kan nok være ganske korrekt, men det hører ikke hjemme i et seriøst regnskab.

Haha. Hold kæft hvor useriøst.

Latest posts

Back