New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 229K
Cykling
Det er fedt de ikke bare kan køre den hjem fra langdistancen i denne sæson. For mig har det ofte virket mærkeligt, at de kunne køre fra +50 km. og holde alle de jagtende væk. Der er meget at spare ved at køre sammen men der kan naturligvis gå taktik i den - det værste af den slags så vi den anden dag, det var håbløst :ROFLMAO:

Men rigtig fedt med de mange angreb - det bliver spændende på søndag og om en er over alle de andre eller det bliver på samme måde🤞
De sidste par år har forfølgerne nærmest givet op så snart en af de store kørte væk. Og går der gruppe 2 syndrom i den 50 km. ude, så er det altså svært at hente nogen. I år virker der til at der er en anden beslutsomhed til at arbejde sammen. Heldigvis.

Bare for nuancerne i debatten, hvad er din definition af snyd? debatter vi kun legate parametre eller ogsaa graa-zone og etiske parametre?
Et eksempel, Pogi bruger produkter som er performance fremmende, men disse produkter er ikke paa Wada`s ulovlige liste - betyder det at Pogi snyder?

Nej, man snyder kun, hvis man bryder reglerne. Jeg tænker, Pogacar bevæger sig både i gråzonen og langt udenfor gråzonen.

Næppe den eneste men den eneste rytter som også stikker ud er MvdP men forskellen mellem ham og Pogacar, er at, han vinder i det terræn, som hans type er skabt til og han er ikke dominerende fra dag 1 til sæson afslut.
Er Vingegaard dopet? Måske men ikke fordi hans resultater som sådan stikker ud
.

Aaaah, vingegaard ville stikke VOLDSOMT ud hvis ikke det var for Pogacar..

Enig. Men på en anden måde. Mere som Armstrong stak ud. Pogacar stikker ud på en anden og meget større måde, som kun matches af EM.

Men lige nu stikker Vingegaard ikke synderligt ud.

Enig..

Tror hele spørgsmålet er, om man også var klar til at pege fingre med samme argumenter af vingegaard.. altså den der med tidligere tiders sønder.

Jeg er lidt på hold med dem der ikke tror (hvis) kun pogacar er dopet.. Men så er de alle sammen.

Enig..

Tror hele spørgsmålet er, om man også var klar til at pege fingre med samme argumenter af vingegaard.. altså den der med tidligere tiders sønder.

Jeg er lidt på hold med dem der ikke tror (hvis) kun pogacar er dopet.. Men så er de alle sammen.

Personligt ville jeg helt sikkert IKKE pege de samme fingre af Vingegaard alt den stund, at jeg har klaphat på. Men objektivt set ville man selvfølgelig skulle pege de samme fingre af Vingegaard, HVIS han var ligeså suveræn. Det er han bare ikke.

Uden Pogacar ville vi have MVDP, Van Aert, Philipsen og Mads P, der dominerede brostensklassikerne. Jonas Vingegaard ville dominere etapeløbscenen og touren hvert år. Og i de kuperede klassikere ville der vel være en håndfuld ryttere, der kunne vinde, uden nogen egentlig dominator. Men lige nu dominerer Pogacar mere eller mindre alle tre kategorier fuldstændigt i det omfang, han stiller op i løbene.

Derfor kan Vingegaards potentielle dominans uden Pogacar ikke sammenlignes med den, Pogacar udviser nu. Pogacar reducerer konkurrenterne til statister i alle typer løb på et uhørt niveau.

Personligt ville jeg helt sikkert IKKE pege de samme fingre af Vingegaard alt den stund, at jeg har klaphat på. Men objektivt set ville man selvfølgelig skulle pege de samme fingre af Vingegaard, HVIS han var ligeså suveræn. Det er han bare ikke.

Uden Pogacar ville vi have MVDP, Van Aert, Philipsen og Mads P, der dominerede brostensklassikerne. Jonas Vingegaard ville dominere etapeløbscenen og touren hvert år. Og i de kuperede klassikere ville der vel være en håndfuld ryttere, der kunne vinde, uden nogen egentlig dominator. Men lige nu dominerer Pogacar mere eller mindre alle tre kategorier fuldstændigt i det omfang, han stiller op i løbene.

Derfor kan Vingegaards potentielle dominans uden Pogacar ikke sammenlignes med den, Pogacar udviser nu. Pogacar reducerer konkurrenterne til statister i alle typer løb på et uhørt niveau.

Og derfor er what-about-ism argumentet med “hvad med Vingegaard” et super tyndt forsvar for Pogacar, for deres præstationer kan ikke sammenlignes.

Jeg sammenlignede faktisk ikke med Pogacar :)

Man hører tit den med "med cykelsportens tidligere historie".. og der vil Vingegaards resultater være lige så voldsomme som nogle af de største dopingsyndere. Hvis ikke pogacar havde været der.

Måske ikke de samme fingre, men han ville ikke have tabt et etapeløb han har gennemført i 3 år. (Foruden vueltaen som ham gav væk). Det gjorde Armstrong ikke, der gjorde Froome ikke.. osv.

Pogacar tilstedeværelse gør at lyset på vingegaard ikke er så skarpt. Men det ville det være, hvis han ikke var.

I øvrigt kan man lave samme tanke på MvdP.

Og derfor er what-about-ism argumentet med “hvad med Vingegaard” et super tyndt forsvar for Pogacar, for deres præstationer kan ikke sammenlignes.

Man bliver træt af den der "whataboutisme".. for det er squ super væsentligt at se på hvordan det ville se ud, uden Pogacar.

Og det er i øvrigt er det naivt at tro kun Pogacar snyder, hvis nogen gør..

Man kan også argumentere for udviklingen (som nogen ikke gider hører på) når der sættes rekord efter rekord i fart i løb og Etapeløb.
Når ryttere der har vundet nogle af de største løb, siger de kører stærkere og med flere qatt per kilo, nu end da de vandt, og nu slet ikke er i spil til noget som helst.

Jeg er squ glad for at se en Van Aert ligne en der er tilbage på et super godt niveau.

Kan man forstille sig en situation hvor Van der Poel og Van Aert (tilføj Evenepool) kan kører Pogacar ind efter han er kørt på søndag?
Jeg tror desværre at Pogi vinder suverænt på søndag
Mvdp virker lige lidt under par
Fedt at Wout virker til at være tilbage også fint Remco stiller op men det er svært at se nogle af dem følge ham på den sidste Kwaremont-paterberg kombo.
Alpecin kan evt prøve at sende jasper afsted og Remco kunne også prøve laaangt udefra og bruge hans TT skills men alligevel.
Roubaix tror jeg derimod bliver spændende
Kaos og held spiller selvfølgelig en stor rolle, men jeg har svært ved at forestille mig Pogi køre fra Ganna, MVDP, Wout forhåbentlig Mads mfl på pavéen
Og hvis det skulle komme til en sprint så er de fleste af ovennævnte stærkere i en sprint.

Man bliver træt af den der "whataboutisme".. for det er squ super væsentligt at se på hvordan det ville se ud, uden Pogacar.

Og det er i øvrigt er det naivt at tro kun Pogacar snyder, hvis nogen gør..

Man kan også argumentere for udviklingen (som nogen ikke gider hører på) når der sættes rekord efter rekord i fart i løb og Etapeløb.
Når ryttere der har vundet nogle af de største løb, siger de kører stærkere og med flere qatt per kilo, nu end da de vandt, og nu slet ikke er i spil til noget som helst.
Og jeg bliver lidt træt af, at det eneste forsvar, der er for Pogacar, er: “hvad med Vingegaard”. Det er et elendigt forsvar, for der er ingen herinde, der forsvarer Vingegaard. Tværtimod er der flere, der mener, at han sikkert også er dopet.

Cykelsporten vil for altid (velfortjent) være i skyggen af dopingspøgelset. Og i det lys, så er vores “100 års talent”, der vinder alt i alt terræn over hele sæsonen altså naturligvis i skudlinjen. Alt andet er foragt for historien. Og så er det mindre vigtigtigt, hvad man mener om de næst bedste (der trods alt kun er gode i deres eget terræn og har sæsonudsving).

Jeg sammenlignede faktisk ikke med Pogacar :)

Man hører tit den med "med cykelsportens tidligere historie".. og der vil Vingegaards resultater være lige så voldsomme som nogle af de største dopingsyndere. Hvis ikke pogacar havde været der.

Måske ikke de samme fingre, men han ville ikke have tabt et etapeløb han har gennemført i 3 år. (Foruden vueltaen som ham gav væk). Det gjorde Armstrong ikke, der gjorde Froome ikke.. osv.

Pogacar tilstedeværelse gør at lyset på vingegaard ikke er så skarpt. Men det ville det være, hvis han ikke var.

I øvrigt kan man lave samme tanke på MvdP.

Jeg forstår din pointe. Det et bare ikke super relevant at forestille sig en verden, hvor Pogacar ikke eksisterer.

MVDP ville iøvrigt være mere sammenlignelig med Cancellara eller Boonen, det er væsentligt mere almindeligt.

Og jeg bliver lidt træt af, at det eneste forsvar, der er for Pogacar, er: “hvad med Vingegaard”. Det er et elendigt forsvar, for der er ingen herinde, der forsvarer Vingegaard. Tværtimod er der flere, der mener, at han sikkert også er dopet.

Cykelsporten vil for altid (velfortjent) være i skyggen af dopingspøgelset. Og i det lys, så er vores “100 års talent”, der vinder alt i alt terræn over hele sæsonen altså naturligvis i skudlinjen. Alt andet er foragt for historien. Og så er det mindre vigtigtigt, hvad man mener om de næst bedste (der trods alt kun er gode i deres eget terræn og har sæsonudsving).

Der er massere af andre "forsvar" hvis du vil kalde den det.. det er bare som om de altid skydes til hjørne..
Reelt er der også kun et argument for at pogacar er dopet - han er for god hele året.

meget enig med det historiske perspektiv, mener dog ogsaa at det holdene og laegerne historisk har vaeret foran kontrol mekanismerne og min antagelse er at saadan er det formentlig ogsaa for nuvaerende.
Jeg synes ikke det er mindre vigtig om de naestbedste snyder eller koerer rent - snyd er snyd, en snydende hjaelperytter tager ogsaa en plads paa en hold hvor en ren atlet ellers kunne udleve sin droem.

meget enig med det historiske perspektiv, mener dog ogsaa at det holdene og laegerne historisk har vaeret foran kontrol mekanismerne og min antagelse er at saadan er det formentlig ogsaa for nuvaerende.
Jeg synes ikke det er mindre vigtig om de naestbedste snyder eller koerer rent - snyd er snyd, en snydende hjaelperytter tager ogsaa en plads paa en hold hvor en ren atlet ellers kunne udleve sin droem.
Jeg er helt enig. Min pointe er blot, at de andres snyd (eller ikke snyd) er irrelevant i forhold til vurderingen af Pogacar. Det er naturligvis lige slemt at snyde uanset, hvem der gør det.

Jeg er helt enig. Min pointe er blot, at de andres snyd (eller ikke snyd) er irrelevant i forhold til vurderingen af Pogacar. Det er naturligvis lige slemt at snyde uanset, hvem der gør det.

Det jeg måske opponere lidt imod, er så stor en mistro imod en rytter - hvis man reelt tror alle snyder?
Jeg forstår det hvis det kun er ham man mistror - men hvis man tror andre snyder - så er han vel bare bedst blandt ligesindede?

Derfor forstår jeg ikke man ikke kan mp hive Vingegaard, MvdP, Evenepoel eller andre kndni diskussionen. For jeg syntes faktisk det er relevant om man tror det kun er Pogacar?
For mange af argumenterne for, vil kun lade sig gøre (form hele året etc.) Hvis han er den eneste...
Og så syntes jeg man er lidt naiv? Hvorfor skulle effekten på ham være så meget større end på andre?

Det jeg måske opponere lidt imod, er så stor en mistro imod en rytter - hvis man reelt tror alle snyder?
Jeg forstår det hvis det kun er ham man mistror - men hvis man tror andre snyder - så er han vel bare bedst blandt ligesindede?

Derfor forstår jeg ikke man ikke kan mp hive Vingegaard, MvdP, Evenepoel eller andre kndni diskussionen. For jeg syntes faktisk det er relevant om man tror det kun er Pogacar?
For mange af argumenterne for, vil kun lade sig gøre (form hele året etc.) Hvis han er den eneste...
Og så syntes jeg man er lidt naiv? Hvorfor skulle effekten på ham være så meget større end på andre?
Når man hører den systematiske doping som Lance Armstrong og hele US Postal praktiserede i slut halvfemserne og 6-7 år frem, så var det så voldsomt, så var det så omfattende, så det fik Riis, og alle andre til at blegne i sammenligning. I 98 med Festina skandalen (det år hvor Armstrong fik kemo for testikelkræft), var der en holdning i cykelsporten at nu var det nok, det havde taget overhånd, og det var tid til en frisk start. Indtil Armstrong pulveriserede feltet i TDF i 99, så begyndte det hele forfra.

Hvis man spoler frem til i dag, så lader det til at være meget samme fortælling. Der har været en ambition om at komme ud af fortidens skygger i cykelsporten, indtil UAE, deres lægestab og Pogacar så en mulighed for at overgå alle. Så nu er der flere der prøver at følge efter, bare for at kunne følge med. Hvad nu hvis det eneste Pogacar er et hundredeårstalent i, er skruppelløshed, ligesom Lance Armstrong?

Latest posts

Back