New posts

Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 109K
Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025
..den udtalelse opfatter jeg som at de talenter der er i AGF er for ringe til at spille.
Den er i mine øjne en voldsom fordrejning af hans ord. Selvfølgelig skal de være gode nok. Ikke lige så god som en seniorspiller med masser af erfaring, men god og moden nok til at de skal have chancen.

Jeg håber bestemt også at det der er start 11 på et tidspunkt - Men vil stadig hellere vinde end at spille med unge (ikke at det er enten eller, men jeg mener man skal spille de bedste, om de så er 18 eller 40) At spille med de bedste kan også være mere rotation for at holde spillerne skarpe osv. som jeg også ønsker Uwe skal blive bedre til.
Helt enig, det som jeg stiller spørgsmål ved er egentlig ikke om Uwe benytter nok talenter, men om han får tilstrækkeligt gode resultater, med den meget fokuserede satsning på netop resultaterne.

Jeg mener at en øjeblikkelig fjerdeplads og exit fra pokalturneringen er lidt for meget leverpostej, til at man kan forsvare at være den klub der bruger truppen aller mest smalt, har den højeste gennemsnitsalder, og færrest minutter til ungdomsspillere.

Hvis det er strategien at satse fuldt og helt på at opnå noget i denne sæson, også selvom det koster noget på talentudviklingen, er det så tilfredsstillende med en øjeblikkelig fjerdeplads og et pokalexit?

..den udtalelse opfatter jeg som at de talenter der er i AGF er for ringe til at spille.
Gør du virkelig? Eller er det fordi du er gået i skyttegraven?
Han skriver bare, at hvis talenterne skal have spilletid, skal det være fordi de er gode nok. Han skriver intetsteds, at de IKKE er, eller at de er ringe. Blot at det er et (naturligt) krav, at de skal være gode nok.
Om AGF reelt lige har et dyk på talentsiden har overhovedet ikke indsigt til at vurdere, men bortset fra Jacob Andersen, må vi jo nok erkende, at de øvrige ikke just har brændt banen af. De har ikke fået mange chancer, men der ANDRE mulige årsager til dét faktum, end at Uwe er dumstædig. Én af de årsager kunne være, at kvaliteten ikke er der. Jeg ved det ikke. Hvad jeg derimod ved med sikkerhed er, at fans er mere end tilbøjelige til at overvurdere egne talenter ret betragteligt. Så når vi er mange, der ser et lys i Sauer, så er det ikke givet vi ser rigtigt - vi kan ikke altid se forbi den pæne trøje han har på.

Helt enig, det som jeg stiller spørgsmål ved er egentlig ikke om Uwe benytter nok talenter, men om han får tilstrækkeligt gode resultater, med den meget fokuserede satsning på netop resultaterne.

Jeg mener at en øjeblikkelig fjerdeplads og exit fra pokalturneringen er lidt for meget leverpostej, til at man kan forsvare at være den klub der bruger truppen aller mest smalt, har den højeste gennemsnitsalder, og færrest minutter til ungdomsspillere.

Hvis det er strategien at satse fuldt og helt på at opnå noget i denne sæson, også selvom det koster noget på talentudviklingen, er det så tilfredsstillende med en øjeblikkelig fjerdeplads og et pokalexit?

HVIS vi siger at det er strategien, så er det nok lige under middel - enig..

Tror jeg dog ikke det reelt er, men at man har følt man manglede alternativer og derfor hentede spillere som kunne hjælpe her og nu (Dalsgaard og Power bedste eksempler på spillere som nok ikke bliver længe).
Så kan vi begge to være uenige i den disposition - Men jeg tænker den lægger markant mere på SIB, end Uwe..

En SIB der fokusere lidt for meget på her og nu i trup sammensætningen, og en let konservativ Uwe = Det billede vi ser nu.. Måske der er en lille kombination af de to.

Uwe vil selvfølgelig helst have så gode spillere som muligt, ikke at de er så gamle som muligt. Det er lidt en kæphest for mig at reserverne skal være nogle der kan udvikles til at blive startere eller gode salg og jeg kan ikke se nogen logik i at Uwe skulle være imod det. Til gengæld kan jeg godt se sportslige og økonomiske overvejelser der gør at vi har et par stykker ekstra af dem man forventer har et godt bundniveau og kan dække flere pladser. Vi skal sikre top-6 og række ud efter medaljer, men efterhånden som økonomien forbedres og man begynder at få udbytte af en større talentsatsning vil jeg forvente at vi kan have flere spillere med salgs- og udviklingspotentiale på de pladser i truppen og forhåbentlig også nogle af de helt unge der holder niveau. Indkøbene peger også primært i den retning - spillere som Badji og Arnstad kan nu være de faste indskiftere, hvis ikke startere, Gyamfi skal bruge mere tid, men er forhåbentlig klar næste sæson og jeg forestiller mig også at der bliver handlet lidt til sommer og der kan vi jo så se om ikke CV også kigger efter den slags spillere.

Thomas Mikkelsen er 41 år - Jesper Hansen er 39 år
Daniel Wass er 35 år - Patrick Mortensen også 35 år
Jean Klaiber er 30 år - Frederik Tingager er to år ældre altså 32 år
Stein Spierings er 28 år - Nicolaj Poulsen er 31 år altså 3 år ældre

Derudover mangler du Dalsgaard som er 35 og Max Power på 31 år..

Unægteligt har AGF lige et par år mere på alderen end Brøndby
Hvis man vender den om

AGF
Sauer (20j
Hutters (20)
Arnstad (21)
Andersen (21)
Bach (21)
Bech (22)
Jensen-Abbew (22)

BIF
Larsen (18)
Vraa Jensen (18)
Beavers (19)
Nartey (19)
Bischoff (19)
Bundgaard (20)
Tahirovic (21)

Uanset hvor meget Uwe bringer Sauer, Hutters og Bach, så når de ikke det niveau som de ynyre profiler i BIF har. På positiv siden kan det dog siges, at han spiller (har spillet) Arnstad, Andersen, Bech og Jensen-Abbew relativt meget. Så 4 af de 7 yngste

HVIS vi siger at det er strategien, så er det nok lige under middel - enig..
Jeg tror man undervurderer hvor vanskeligt det er at spille til par ift økonomi når ens budget kun er lidt bedre end holdene under og man i øvrigt har længere op til dem over. Jeg skal have illustreret det en dag, men der er for mig at se en logik i at der i de fleste sæsoner er et eller to hold der overpræsterer, måske pga lidt langsigtet udvikling eller gunstige sammenfald. Der er en grund til at hold som OB og AaB har kunnet ligge omkring top-6 økonomisk og så sjældent komme med. Jeg synes under alle omstændigheder det er lidt underligt at drage en masse konklusioner ud fra et øjebliksbillede hvor alle hold ikke engang har haft de samme modstandere, så lad of nu se hvor det ender. Vi skal selvfølgelig hæve pointgennemsnittet fra sidste halvdel af efteråret, men samlet set tror jeg i hvert fald ikke de er så skuffede over efteråret i klubbens ledelse. Jeg sidder også med en fornemmelse af at argumentet for det står og falder med om vi var gået videre i pokalen.

Hvis man vender den om

AGF
Sauer (20j
Hutters (20)
Arnstad (21)
Andersen (21)
Bach (21)
Bech (22)
Jensen-Abbew (22)

BIF
Larsen (18)
Vraa Jensen (18)
Beavers (19)
Nartey (19)
Bischoff (19)
Bundgaard (20)
Tahirovic (21)

Uanset hvor meget Uwe bringer Sauer, Hutters og Bach, så når de ikke det niveau som de ynyre profiler i BIF har. På positiv siden kan det dog siges, at han spiller (har spillet) Arnstad, Andersen, Bech og Jensen-Abbew relativt meget. Så 4 af de 7 yngste

Måske Callø og Gyamfi skulle ind i listen, sådan for fremtiden skyld :)

Hvornår har de niveauet? - Jeg synes det er tyndt at påstå at Uwe ikke bruger talenterne fordi de ikke har niveauet, det ved du jo reelt ikke om de har, alle spillere begår fejl, i den seneste kamp imod FCK var det Akoto, Hansen og Mølgaard der begik store fejl, så selvfølgelig har talenter også den type aktioner, og kampe hvor de ikke spiller godt ligesom Paddy havde i en hel stribe kampe i starten af sæsonen.

Det er tyndt at sige at Brøndbys talenter er bedre fordi de bruges mere imens AGF’s er dårligere fordi Uwe ikke vælger at bruge dem. Brøndby har generelt mere købekraft og derved mulighed for generelt at hente på et højere niveau, men at sige at AGF’s talenter derfor er så ringe så de aldrig burde få chancen er temmeligt anstrengende at høre på.

Jeg siger ikke, at Brøndbys talenter er bedre, fordi de bruges mere.

Jeg siger, at Kvistgaarden, Bundgaard, Nartey, Bischoff og Suzuki er væsentligt bedre fodboldspillere end Callø og Gyamfi eller andre af AGFs talenter, som ikke får spilletid eller ser ud til at få masser af spilletid i foråret. Det er du vel ikke uenig i?

Det er temmeligt anstrengende, at du bliver ved med at fable om manglende spilletid til talenterne, når det reelt drejer sig om, at Gyamfi og Callø ikke har fået spilletid.

Du kan ikke finde en eneste objektiv kilde, der siger, at Callø og Gyamfi er klar til SL bold i stor skala eller at Callø skulle være dygtig nok til at slå sine konkurrenter af. Og du kan ikke pege på andre talenter, som Uwe i stor stil har forsømt at give spilletid*. Du ser spøgelser. Der er ikke nogle kæmpestore, forsømte talenter i AGF, og det er det, der er den egentlige udfordring. Tværtimod spiller Uwe mange af de unge spillere regelmæssigt.

*Udover Badji. Men bedømt fra hans opstart virker det decideret fjollet at kritisere Uwe for hans tilgang til Badji.

Jeg tror man undervurderer hvor vanskeligt det er at spille til par ift økonomi når ens budget kun er lidt bedre end holdene under og man i øvrigt har længere op til dem over. Jeg skal have illustreret det en dag, men der er for mig at se en logik i at der i de fleste sæsoner er et eller to hold der overpræsterer, måske pga lidt langsigtet udvikling eller gunstige sammenfald. Der er en grund til at hold som OB og AaB har kunnet ligge omkring top-6 økonomisk og så sjældent komme med. Jeg synes under alle omstændigheder det er lidt underligt at drage en masse konklusioner ud fra et øjebliksbillede hvor alle hold ikke engang har haft de samme modstandere, så lad of nu se hvor det ender. Vi skal selvfølgelig hæve pointgennemsnittet fra sidste halvdel af efteråret, men samlet set tror jeg i hvert fald ikke de er så skuffede over efteråret i klubbens ledelse. Jeg sidder også med en fornemmelse af at argumentet for det står og falder med om vi var gået videre i pokalen.

Det er trods alt en subjektiv holdning.. Som jeg forstår T-Kogle, så handler det om at man ved at satse på rutine og de ældre, BURDE minimere fejlene, og sikre stabilitet og det skulle gerne ende i at man er et af de hold der præstere bedre end økonomien siger..
Jeg er slet ikke på hold "krise og kritik", for som du er inde på, så skal man først lave en del konklution når alle holdene har mødt hinanden.

Du læser mine indlæg, som fanden læser biblen.

Kahl er god nok til at spille. Arnstad er god nok til at spille. Jakob Andersen var god nok til at spille. JJA er god nok til at spille. Badji ser ud til, at han er god nok til at spille nu. Bach er forhpbentlig god nok til at spille i foråret.

Gyamfi er ikke god nok til at spille. Callø er ikke god nok til at spille i stedet for Kahl eller JJA. Kannegaard er nok ikke god nok til at spille. Halsgaard er nok ikke god nok til at spille.

Det er trods alt en subjektiv holdning.. Som jeg forstår T-Kogle, så handler det om at man ved at satse på rutine og de ældre, BURDE minimere fejlene, og sikre stabilitet og det skulle gerne ende i at man er et af de hold der præstere bedre end økonomien siger..
Jeg er slet ikke på hold "krise og kritik", for som du er inde på, så skal man først lave en del konklution når alle holdene har mødt hinanden.
Jo, T-Knogle forventer jo at vi bliver mestre og det er en subjektiv holdning, men uden at der behøver gå totalt Dan Hammer i den mener jeg nu også godt at man kan sige noget generelt om hvor sandsynligt det er at overhale hold med flere gange ens budget ved at have et talent eller to færre.

I øvrigt ligger vi over budget, som vel er femtestørst, og jeg vil også beskrive spil og resultater som ret stabile. Jeg savner snarere at vi sprudler og vinder overbevisende lidt oftere, som i første halvdel af efteråret, end at bundniveauet er for lavt. Det er i hvert fald ikke Glen-tider og dem savner de færreste nok.

Jo, T-Knogle forventer jo at vi bliver mestre og det er en subjektiv holdning, men uden at der behøver gå totalt Dan Hammer i den mener jeg nu også godt at man kan sige noget generelt om hvor sandsynligt det er at overhale hold med flere gange ens budget ved at have et talent eller to færre.

I øvrigt ligger vi over budget, som vel er femtestørst, og jeg vil også beskrive spil og resultater som ret stabile. Jeg savner snarere at vi sprudler og vinder overbevisende lidt oftere, som i første halvdel af efteråret, end at bundniveauet er for lavt. Det er i hvert fald ikke Glen-tider og dem savner de færreste nok.

Om vi er 4 eller 5 størst afhænger jo lidt af hvordan man måler, og hvor meget Akademi man tager med i forhold til FCN - men det er mindre vigtigt.

Jeg (og tror det er der T-Kogle vil hen også) mener at når man spiller med højere alder, så forventer man også (som fan) et større afkast i resultaterne, hvorimod man accepterede lidt mere hvis man spillede ungt og så fremtiden forme sig.

Jeg er slet ikke ude på at sige AGF gør noget forkert, for ser lidt denne sæson som en outlier i forhold til alder og er sikker på gennemsnitsalderen er lavere næste år allerede.

Om vi er 4 eller 5 størst afhænger jo lidt af hvordan man måler, og hvor meget Akademi man tager med i forhold til FCN - men det er mindre vigtigt.

Jeg (og tror det er der T-Kogle vil hen også) mener at når man spiller med højere alder, så forventer man også (som fan) et større afkast i resultaterne, hvorimod man accepterede lidt mere hvis man spillede ungt og så fremtiden forme sig.

Jeg er slet ikke ude på at sige AGF gør noget forkert, for ser lidt denne sæson som en outlier i forhold til alder og er sikker på gennemsnitsalderen er lavere næste år allerede.
Jeg tror det bliver lidt anderledes allerede her i foråret, selvom Andersens skade selvfølgelig ikke hjælper på det. Det er klart der også er naturlige udsving uanset hvad målet og trump sammensætningen er, så det skal ses over tid, men jeg er uenig - mere med T-Knogle, men nu blev det et svar til dig - i både hvor meget dårligere det ser ud ift talenter og brugen af dem og hvor meget bedre resultaterne burde være. Men jeg mener så også, og der er vi måske heller ikke så uenige, at det er fornuftigt, der hvor vi er i vores udvikling, at man sikrer fast top-6 og helt fint at det er spillere som Badji og Arnstad man satser på at lave til gode salg. Et af de næste skridt tror jeg bliver flere lidt yngre spillere der stadig kan være med, men måske går der stadig lidt tid, måske skal vi ind på det nye stadion først. Det er også vanskeligt og dyrt at købe sig til, man skal helst selv udvikle dem nedefra i hvert fald de sidste på ungdomsår. Der er dog et par der banker på og det er spillere der “pludselig” kommer op og kan være med. Man kan måske håbe på Callø fra næste sæson.

Det handler også om; “hvis ikke i år hvornår så?”

Det lader til at rigtigt mange betingelser er opfyldt, for at kunne opnå noget stort i år:
1. Truppen er meget sammenspillet, og det er tydeligt at relationer og spilmønstre sidder lige i skabet, det så man også i den seneste træningskamp, hvor det er muligt at vende 0-3 til 4-3 på en halvleg, det er kun noget som rigtigt godt sammenspillede hold kan
2. Der er mange spillere i truppen lige nu, som udviklingsmæssigt burde peake (Anderson, MEM, Links, Mølgaard…)
3. Det virker som om der ikke er krav om at udvikle på truppen, eller bruge bredden, de bedste 11 spiller - hver eneste gang.
4. AGF spiller ikke europæisk, og er endda også ude af pokalen nu, så det er muligt at fokusere 100% på ligaen.
5. Træneren har været i klubben i nogle år nu, derfor burde spillestil og forventninger være helt afstemt, om 2-3 år kan det gå ned ad bakke, hvilket det ofte sker med trænere der slider meget på en trup, som DN og Uwe

Derfor er jeg skuffet over at man ikke kunne holde momentum, og fastholde 1. pladsen, men endte med at gå voldsomt ned i niveau, det nytter ikke noget at man ikke kan præstere helt til målstregen, og bliver ringere i takt med at vigtigheden af kampene bliver større.

Jeg mener diskussionen startede med at @Rastapopoulos udfordrede Uwe Röslers position i klubben, på et tidspunkt hvor opfattelsen herinde var at han var den træner i Superligaen der sad aller mest sikkert i trænersædet. Det tror jeg nu også at han gør, men jeg har bare set flere sprækker i panseret i denne sæson, end det var tilfældet i sidste sæson. Ikke sådan at forstå at jeg mener vi skal skille os af med ham, men jeg mener at han skal løfte det trænerfaglige niveau, fra det han præsterede i efteråret, for det var for ringe i størstedelen af kampene.

Jeg vil gerne moderere den om at unge begår flere fejl.

Det er givet korrekt, men giver et forkert fokus. Alle spillere begår fejl.

Forskellen er, hvilket niveau man kan agere på, så i lige så høj grad hvor mange succesfulde aktioner der er. Og hvor meget ansvar man kan lægge på en position.

Så det er holdets niveau generelt, der er højere med bedre spillere (alder ufortalte).

Spiller A tager mere ansvar og bærer mere på sin position, end spiller B. Det gør, alt andet lige, at modstanderen er mere presset når A spiller. Og de omkringliggende positioner får mindre opgaver.

Så succesraten er måske et bedre mål, men kvaliteten af de succesfulde aktioner bør være højere.

Ift diskussionen om andre klubber. Kan man påpege nogen klubber der bevidst bænker bedre spillere for at spille med talenter? Hvis ja, kan Uwe bebrejdes. Hvis nej, er fejlen mere hos SIB.

Og sluttelig. Talenterne bliver bedre af at spille, så der er noget cirkulær reference i det. Men den del håber jeg man adresserer ved udlejning.

Jeg vil gerne moderere den om at unge begår flere fejl.

Det er givet korrekt, men giver et forkert fokus. Alle spillere begår fejl.

Forskellen er, hvilket niveau man kan agere på, så i lige så høj grad hvor mange succesfulde aktioner der er. Og hvor meget ansvar man kan lægge på en position.

Så det er holdets niveau generelt, der er højere med bedre spillere (alder ufortalte).

Spiller A tager mere ansvar og bærer mere på sin position, end spiller B. Det gør, alt andet lige, at modstanderen er mere presset når A spiller. Og de omkringliggende positioner får mindre opgaver.

Så succesraten er måske et bedre mål, men kvaliteten af de succesfulde aktioner bør være højere.

Ift diskussionen om andre klubber. Kan man påpege nogen klubber der bevidst bænker bedre spillere for at spille med talenter? Hvis ja, kan Uwe bebrejdes. Hvis nej, er fejlen mere hos SIB.

Og sluttelig. Talenterne bliver bedre af at spille, så der er noget cirkulær reference i det. Men den del håber jeg man adresserer ved udlejning.
Meget enig i meget af det du skriver, og min anke har længe været, at Jacob Nielsen og Stig Inge Bjørnebye bærer en del af skylden for det vi ser her.

Jeg synes ikke det er forkert fokus, at unge laver flere fejl. Det er naturligt. Det er helt okay, jeg er sikker på den Jonas Jensen-Abbew lavede i Parken aldrig sker igen. - Jeg tror det er bevidst at FCN har de ældste spillere i truppen i bagkæden og de yngste længere fremme.

Meget enig i meget af det du skriver, og min anke har længe været, at Jacob Nielsen og Stig Inge Bjørnebye bærer en del af skylden for det vi ser her.

Jeg synes ikke det er forkert fokus, at unge laver flere fejl. Det er naturligt. Det er helt okay, jeg er sikker på den Jonas Jensen-Abbew lavede i Parken aldrig sker igen. - Jeg tror det er bevidst at FCN har de ældste spillere i truppen i bagkæden og de yngste længere fremme.
Tja jeg synes han lavede noget af det samme passive forsvarspil mod FCK i træningskampen. Den gav blot ikke mål. En høj bold hvor han udelukkende kigger på manden og lader ham til sidst komme til en afslutning fordi han ikke aner hvor bolden er. Jeg er på ingen måde tryk ved AJ desværre.

Screenshot 2025-02-14 at 05.39.17.webp

Det tror jeg ikke, man kan. Men der er nok flere klubber, som i større stil end AGF skifter unge talenter ind for mere færdige spillere i løbet af kampene. Som Uwe har gjort en del med Jakob Andersen.

Jeg tror f.eks. en spiller som Gyamfi ville have fået flere chancer i en klub som Viborg, Aab eller måske Silkeborg, fordi man ikke i samme grad har ambitioner om at spille med i toppen, og fordi man har afstand til stregen. Omvendt ville han ikke være i nærheden af bænken i FCM, FCN, FCK eller Brøndby. AGF har ambitioner om at spille med i toppen, og derfor tror jeg også, at Uwe vægter, at spillerne skal vise et vist niveau, før de bliver indskiftet, og at man ikke indskifter bare for at udvikle. Og det niveau har Gyamfi ikke vist på noget tidspunkt.

Det er jo heller ikke et nulsumsspil. Hvis Gyamfi ikke præsterer til træning, og hvis han stadig har meget at lære ift. professionalisme, så sender det også forkerte signaler til resten af truppen, hvis han bliver ved med at få spilletid. Så havde det måske været svært at motivere Badji til at ligge sig i selen og forbedre sig.

Sagen er en anden for Callø, som har bevist sig på banen sidste forår. Her er det åbentlyst, niveauet i hvert fald har været der. Men det er også åbentlyst, at konkurrencen er for stor. Der er simpelthen for mange bedre og mere erfarne spillere foran ham i køen til, at Uwe vil prioritere spilletid i meget tætte kampe. Jeg kan oprigtigt ikke fortænke Uwe i ikke at give spilletid til en 18-årig i kampe, der ligger og vipper, når han i stedet kan sætte Akoto, JJA, Kahl, Andersen eller Arnstad på banen. Det er svært at gøre, når man gerne vil spille med i toppen.

Disclaimer: Jeg tror fortsat på Gyamfi. Potentialet er der, hvis han får lagt det mentale og taktiske på. Det samme for Callø.

Så uagtet hvad andre klubber gør, har jeg svært ved at se, det kan reduceres til et spørgsmål om Uwes skyld eller SIBs skyld. For mig at se, er det et udslag af strategien. Med udgangspunkt i Gyamfi:

AGF har valgt, at man vil konkurrere i toppen, og at man også gerne vil udvikle unge spillere. Man allokerer en vis mængde penge til at købe yngre spillere, men det er ikke nok til at købe en mere færdig vare som f.eks. Bundgaard. Det er en pil, der peger på JN og direktionen.

Man ender derfor i stedet med en meget usleben diamant, som har et halvt års erfaring i Europa og med professionel fodbold. Den pil peger på SIB.

Uwe kan ikke udvikle nok på Gyamfi på det første halve år til, at han kan indgå som en konkurrencedygtig del af truppen. Pilen peger på Uwe.

Disclaimer: Jeg mener, at strategien er rigtig, og at alle tre parter gør/gjorde deres arbejde godt. Pilen peger på skal ikke forstås negativt.

Back