Ift diskussionen om andre klubber. Kan man påpege nogen klubber der bevidst bænker bedre spillere for at spille med talenter? Hvis ja, kan Uwe bebrejdes. Hvis nej, er fejlen mere hos SIB.
Det tror jeg ikke, man kan. Men der er nok flere klubber, som i større stil end AGF skifter unge talenter ind for mere færdige spillere i løbet af kampene. Som Uwe har gjort en del med Jakob Andersen.
Jeg tror f.eks. en spiller som Gyamfi ville have fået flere chancer i en klub som Viborg, Aab eller måske Silkeborg, fordi man ikke i samme grad har ambitioner om at spille med i toppen, og fordi man har afstand til stregen. Omvendt ville han ikke være i nærheden af bænken i FCM, FCN, FCK eller Brøndby. AGF har ambitioner om at spille med i toppen, og derfor tror jeg også, at Uwe vægter, at spillerne skal vise et vist niveau, før de bliver indskiftet, og at man ikke indskifter bare for at udvikle. Og det niveau har Gyamfi ikke vist på noget tidspunkt.
Det er jo heller ikke et nulsumsspil. Hvis Gyamfi ikke præsterer til træning, og hvis han stadig har meget at lære ift. professionalisme, så sender det også forkerte signaler til resten af truppen, hvis han bliver ved med at få spilletid. Så havde det måske været svært at motivere Badji til at ligge sig i selen og forbedre sig.
Sagen er en anden for Callø, som har bevist sig på banen sidste forår. Her er det åbentlyst, niveauet i hvert fald har været der. Men det er også åbentlyst, at konkurrencen er for stor. Der er simpelthen for mange bedre og mere erfarne spillere foran ham i køen til, at Uwe vil prioritere spilletid i meget tætte kampe. Jeg kan oprigtigt ikke fortænke Uwe i ikke at give spilletid til en 18-årig i kampe, der ligger og vipper, når han i stedet kan sætte Akoto, JJA, Kahl, Andersen eller Arnstad på banen. Det er svært at gøre, når man gerne vil spille med i toppen.
Disclaimer: Jeg tror fortsat på Gyamfi. Potentialet er der, hvis han får lagt det mentale og taktiske på. Det samme for Callø.
Så uagtet hvad andre klubber gør, har jeg svært ved at se, det kan reduceres til et spørgsmål om Uwes skyld eller SIBs skyld. For mig at se, er det et udslag af strategien. Med udgangspunkt i Gyamfi:
AGF har valgt, at man vil konkurrere i toppen, og at man også gerne vil udvikle unge spillere. Man allokerer en vis mængde penge til at købe yngre spillere, men det er ikke nok til at købe en mere færdig vare som f.eks. Bundgaard. Det er en pil, der peger på JN og direktionen.
Man ender derfor i stedet med en meget usleben diamant, som har et halvt års erfaring i Europa og med professionel fodbold. Den pil peger på SIB.
Uwe kan ikke udvikle nok på Gyamfi på det første halve år til, at han kan indgå som en konkurrencedygtig del af truppen. Pilen peger på Uwe.
Disclaimer: Jeg mener, at strategien er rigtig, og at alle tre parter gør/gjorde deres arbejde godt. Pilen peger på skal ikke forstås negativt.