Ja du har nok ret i sammenligningen med Amini, som iørigt også havde sin målfarlige periode mens han var kantspiller.
Jeg tænkte nu mere da han under Glen mere havde en anden mere fri rolle til bl.a. at komme med i feltet. Aminis første kamp for AGF var i Haderslev, hvor han scorede dybt inde i det lille felt. Ligesom PO i øvrigt gjorde det for AGF i Europa League mod Honka.
Jeg vil ikke give David skylden som sådan, men mere sige, at PO og Amini under David bare har haft roller, hvor det ikke var meningen at de skulle med i feltet som Stage, Sana eller andre.
Hele historien omkring Olsen og Karlsen var udtryk for en strategi for at skabe mere boldbesiddelse, som slog totalt fejl. Hvad gør man, når man er Atletico Madrid og man gerne vil have bolden lidt mere? Så henter man en Barcelona-spiller og en Barcelona-assistent.
Ja det er meget godt set og ramt, at vi nu netop går af med de to "figurer" som måske allermest var udtryk for den nye ønskede retning. En retning man har droppet nu, bl.a. til fordel for at spille med to offensive 8'ere, hvilket minder mere om Sana/Stage end det minder om Amini/Blume eller PO/Blume.
Det lød på papiret klogt nok, og jeg var solgt på idéen. Men nej, det gør man ikke. Det er som at fortynde olie med vand. I stedet burde man finde nogle kompetencer, der er lidt tættere på det, man har i forvejen, men dog stærkere i pasningsspillet.
Jeg synes helt sikkert, som de fleste, at det virkede som det rette. Det er jo også netop derfor det blev beskrevet som det perfekte køb med PO til AGF ift. måden han havde spillet på i AaB. Jeg tænker faktisk vi kunne have haft mere held med Blume som bag PO, ala Andersen/PO eller Kusk/PO i AaB.
Uanset hvad, så blev PO i hvert fald brugt på en anden måde i AGF. Og skulle vi kunne fungere med PO, så skulle 5-6 spillere omkring ham i offensiven måske skiftes ud. Så det blev nok mere et spørgsmål ala "skifter man træneren eller hele holdet?" - og altså nemmere at skifte PO ud igen, frem for at skifte halvdelen af holdet. Men ville man i den retning fortsat i 2021, så havde man muligheden, og valte i stedet at hente Brandhof og Anderson, samt hente Bundu tilbage. Et klart "nej" til at køre en vej, hvor man skulle bygge op omkring PO.
I stedet er vi fortsat bygget op omkring NP-rollen på holdet, hvilket Stiften netop også har en analyse af i deres nyeste podcast (
https://stiften.dk/artikel/agf-skal-slå-sønderjyske-der-er-ingen-undskyldninger)
At bygge op omkring NP betyder, at der skal være meget dynamik foran. Amini var også bedre til selv at bryde gennem første kæde, og tage nogle træk med bolden, mens PO jo var decideret playmaker i AGF.
Næste forsøg: Anderson og Dokken. Lad os se, hvordan det spiller af.
Selles var klart mest hentet for at få vores samlede udtryk optimeret, samt vores defensive organisation, ligeledes med nye idéer til dødbolde (futtoget etc).
Da vi så fik Friis ind, så fik vi anderledes mønstre offensivt. Så jeg vil sige at frem for Selles og Friis, så har vi Reddington og Dokken nu ja. Dokken er altså en erstatning af Friis/Karlsen, og har ikke noget med Selles at gøre (skrev du heller ikke, understreger det bare her).
Anderson er ikke samme type som Blume, men måske mere en slags retur til Sana-typen, mens Brandhof er tilbage til Stage-typen.
Fælles er at de skal i feltet hele tiden, hvilket Blume ikke evnede tilstrækkeligt, bl.a. pga. manglende fart. Men Blumes type var også mere som ham der skulle modtage den på kanten af feltet, og så tage en beslutning derfra. Der er Brandhof, Grønbæk og Anderson mere typerne der både skal kunne løbe ind selv, kombinere sig igennem, og eller skyde/aflevere derfra, hvor Bundu og Jon skal løbe sig tilgængelige omkring dem også fra begge sider, og PM skal samle op, og være klar på indlæg fra siderne hvis den spilles derud, eller på cutbacks efter løb/dybdespilninger.
Jeg ser en masse dynamik i den offensiv her, og jeg glæder mig til at se det udspille sig. Jeg ser mere Jon som "the odd one out" pt end nogen af de andre. Da PO og Karlsen var her, der var Jon "perfekt" til rollen. Men Jon har faktisk i min optik godt af at være med i hurtigere løb/kombinationer, frem for konstant at skulle ned i fart og drible i solo-aktioner.