New posts

Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022

• Thread starter Thread starter 8000
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 157K
Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022
Enig uanset hvis Carstensen kan købes til 10 mio ish så er det bare at slå til og gafle ham. D'Alberto kan blive en fin backup (vi har også et par spændende unge på vej på den plads i U19-17) og så skal vi have en backup til venstreback.
Så på to transfervinduer skal vi bruge + 20 mio. på 2 backs?

Godt nok er backs vigtige men det virker som nogle høje tal, for en klub der ikke er kendt for at bruge 2-cifrede millionbeløb på at købe spillere. Jeg kunne forstå det, hvis det var FC m/k. Men jeg vil da ønske at vi har økonomi til det men så tænker jeg vi vil være bedre stillet, hvis vi bruger dem på den offensive del som har været vores problem - dvs. kanter og/eller angriber (alternativt viser Kurminowski det som SIB forventer og slår til i foråret).

Godt nok er backs vigtige men det virker som nogle høje tal, for en klub der ikke er kendt for at bruge 2-cifrede millionbeløb på at købe spillere. Jeg kunne forstå det, hvis det var FC m/k. Men jeg vil da ønske at vi har økonomi til det men så tænker jeg vi vil være bedre stillet, hvis vi bruger dem på den offensive del som har været vores problem - dvs. kanter og/eller angriber (alternativt viser Kurminowski det som SIB forventer og slår til i foråret).
Der er blevet budt 25 mio på Grønbæk i sommers, og det blev afvist. Der har sikkert også været interesse for Hausner, så man kunne godt forestille sig at der er risikovillighed i forhold til at bruge nogle penge nu, får at være forberedt på at miste nogle profiler til sommer.

Der er blevet budt 25 mio på Grønbæk i sommers, og det blev afvist. Der har sikkert også været interesse for Hausner, så man kunne godt forestille sig at der er risikovillighed i forhold til at bruge nogle penge nu, får at være forberedt på at miste nogle profiler til sommer.
Måske har jeg opfattet det forkert - men jeg havde på fornemmelsen, at vi helst vil have midlerne i kassen førend vi bruger dem? Derudover har vi i sidste transfervindue brugt flere midler end i de sidste mange år.

Jeg tror heller ikke man bliver forblændet af det bud på Grønbæk - det var i forbindelse med en forhandling omkring Andersson og Fcm ville se hvor langt vi ville strække os. Nu fik de presset prisen godt op på den spiller vi skulle købe - det var de nok godt tilfredse med.

Ja det var som også bare hvis midlerne er til det og alene en vurdering på at han er pengene værd, afskrevet over 5 år og sikkert bliver større transfer inden de år er gået.

Jeg ville også vælge først at bruge pengene på 9er, ud fra at PM har været langt under niveau et år og kurmi ikke har slået til endnu. Skulle Kurmi så komme i overskud, vi detl være lettere at omskole ham til også at være kant - end at lave jon eller bundu om til kant. De to skal løfte sig, men har leveret bedre end PM.

Som næste prioritet ville jeg vælge højreback, som er vores næst svageste led - med mindre D'Alberto eller andre løfter sig meget. Især den spillestil AGF har er backs meget vigtige - det er de generelt i moderne fodbold. Vi så hvordan diks og højer kunne løfte os vildt.

Kanten vil være mit 3 indsats område. Vi kan godt bruge en mere. fx det islandske talent vi har på prøve. Kunne være fedt med en endnu bedre end dem vi har, men de er unge og bør kunne genfinde deres høje klasse fra 2020 - mens PM har alderen imod sig. Håber dog han kommer på niveau igen. Endelig har vi enten Albert, MA og Brandhof i overskud i start11, så der har vi også en som kan levere på højt niveau og tage over på kanten. Og synes Gift er fin som 4. valg. Havde bare lavet et mål og en ass mere i sin AGF tid har han Anker-stats. AA har også før gjort sig lidt på kanten i norge og agf. Kurmi også snust Ihler på vej. Fine 5-6-7 valg.

Tipsbladet omkring vores transfervindue https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/transferplanen-saelger-agf-stor-profil

Her kan der købes:
Det bliver formentlig primært som erstatning for solgte spillere, hvis AGF for alvor skal købe nogen. Eksempelvis hvis Thorsteinsson forsvinder, vil det være oplagt at hente en afløser.

Derudover må det være en overvejelse hos AGF-ledelsen, hvad man skal gøre ved pladsen som spidsangriber. Dawid Kurminowski har slet ikke overbevist siden sit sommerskifte, og Patrick Mortensen scorede kun tre Superliga-mål i efteråret. Men mon ikke sidstnævnte har længere snor.

De har i mange år været gode til det der udleje, håber også vi bliver bedre til at holde på de spændende talenter på den måde og modne dem. Men det koster naturligvis lidt.

Torp er et Lyngby talent, og af de øvrige nævnte er det vel kun Nikolaj Madsen, der er af egen avl. Det kunne vi også gøre, med et mere udviklet scouting netværk, og en mere aggressiv transferstrategi.

Torp er nu en af deres egne fra samarbejdsklubberne, har været udlejet til fredericia, lyngby og nu belgisk bold. Men mange er kommet udefra. Og fra hele landet - der kunne AGF også blive bedre og ikke kun primært hente i Århus og omegn.

Uanset var det nu mere det med at udleje talenter generelt.
Halen er naturligvis at klubben ofte binder penge i halen på lejespillere, og det kræver et vist overskud at kunne gøre det.

Torp er et Lyngby talent, og af de øvrige nævnte er det vel kun Nikolaj Madsen, der er af egen avl. Det kunne vi også gøre, med et mere udviklet scouting netværk, og en mere aggressiv transferstrategi.

Han er fra Lemvig. Det er næsten så modsat Lyngby, som det kan blive. Bortset fra startbogstavet. Han spillede dog en enkelte sæson på leje i Lyngby, hvor han gjorde det rigtig godt.

Jeg kan huske i foråret 2020 i Fodbold FM. Jeg tror det var Erik Larsen, der nævnte, at han syntes, Hobro skulle indgå en aftale med AGF, da der var flere spillere i AGF på det tidspunkt, der kunne være brugbare i Hobro. På det tidspunkt var det nok særligt Anbo og Lunding, der virkede oplagte.

I det netop overståede efterår havde det været ideelt at have fx TK, Duncan og Reec på leje. Og måske Ammitzbøll, men jeg tænker, han er skadet, siden han er helt ude i kulden. TK og Reec, så de kan få noget førsteholdsfodbold. Og Duncan, så han kan komme tilbage i omdrejninger.

Så hvis Hobro eller ikke rykker ned, burde det da være noget, man kigger på.

Ammitzbøll er vel bare 3. valg i angrebet og vi har kun to med i kamptruppen.
Hans kontrakt blev forlænget tilbage i april (21) frem til sommeren 24. Man forlænger vel næppe med ham for at han skal være 3. valg og end ikke være i kamptruppen en eneste gang i de seneste 11 Superliga-runder, ej heller i pokalen.

AGF er notorisk dårlige til melde ud om skader. Gode vil de sikkert selv mene, da målet sikkert er ikke at gøre det. Og ud fra Ammitzbølls manglende deltagelse i SL-truppen, i pokalen og endda på reserveholdet, så tyder alt på, at han er ukampdygtig.

Og når vi nu alligevel er ved angribere i truppen, så har Gustav Mogensen kontraktudløb i Brentford til sommer.

Mogensen har lige præcist fået 0 førsteholdskampe i sin tid i Brentford. Og han har været på bænken en enkelt gang, hvilket var midtvejs i sidste sæson. Så opholdet er nok ikke gået helt som planlagt.

Måske det kunne lade sig gøre at få ham hjem enten nu eller til sommer.

Og når vi nu alligevel er ved angribere i truppen, så har Gustav Mogensen kontraktudløb i Brentford til sommer.

Mogensen har lige præcist fået 0 førsteholdskampe i sin tid i Brentford. Og han har været på bænken en enkelt gang, hvilket var midtvejs i sidste sæson. Så opholdet er nok ikke gået helt som planlagt.

Måske det kunne lade sig gøre at få ham hjem enten nu eller til sommer.
Well, enig i præmissen om, at han måske er interessant, men er han så meget bedre end Ammitzbøl? Hvad skal der ske på posten? Skal den opgraderes oppefra eller nedefra? Vi har jo allerede Kurminowski, som jo skal spilles ind, såfremt man ønsker at indfri det "løfte" som hans prisskilt indikerer. Passer Mogensen i spillestilen vi praktiserer pt?

Er det i stedet PMs kommende afløser vi skal hente? Skal vi spille på en ny måde når PM stopper? Og skal han væk nu? Til sommer?
Jeg synes der er mange spørgsmål der skal besvares der.

Vi har et klart scoringsproblem, men jeg kan tvivle stærkt på, at Mogensen er svaret på noget som helst i den retning. Og mest af alt, så tænker jeg at Mogensen forlod AGF fordi han ikke mente at han havde lyst til at blive i AGF. Og Lunding/Kaastrup var jo lidt i samme båd, altså at de ikke var enig i AGFs planer med dem.

Mathias Jørgensen/Helenius er skiftet ud med Kurminowski. Men er Mogensen en type vi har brug for på længere sigt?

Hans kontrakt blev forlænget tilbage i april (21) frem til sommeren 24. Man forlænger vel næppe med ham for at han skal være 3. valg og end ikke være i kamptruppen en eneste gang i de seneste 11 Superliga-runder, ej heller i pokalen.
Hvorfor skulle man ikke forlænge med et ungt 3. valg? Vi skal jo altid have to angribere i kamptruppen og Ammitzbøll kan jo hurtigt blive en af de to igen. Tre angribere er et minimum i en trup og jeg vil ikke blive overrasket, hvis vi henter endnu en i dette vindue. Måske en lidt ældre spiller, som kan supplere i nogle kampe. Hvad laver Ronnie Schwartz for tiden? Ikke at jeg specielt ønsker ham, men det er sådan noget jeg tror at man kunne finde på.

Hvorfor skulle man ikke forlænge med et ungt 3. valg? Vi skal jo altid have to angribere i kamptruppen og Ammitzbøll kan jo hurtigt blive en af de to igen. Tre angribere er et minimum i en trup og jeg vil ikke blive overrasket, hvis vi henter endnu en i dette vindue. Måske en lidt ældre spiller, som kan supplere i nogle kampe. Hvad laver Ronnie Schwartz for tiden? Ikke at jeg specielt ønsker ham, men det er sådan noget jeg tror at man kunne finde på.

Nu skal der jo være 2 til af forlænge. 3 givetvis, hvis man indregner spillerens agent og dennes interesser. Og Ammitzbøll har spillet en hel sæson med fuldtid i Norge. Og derudover gjort et godt indtryk i de indhop, han har fået i ligaen.

Det virker usandsynligt, at det er i hans karrieres interesse at agere 3. valg med rundt regnet 0 % spilletid i de næste 3 år - end ikke i reserveholdsturneringen. Særligt når han kun er 22 år og er i en alder, hvor spilletid er særligt vigtigt.

Hvad skulle pointen i øvrigt være i at at have en 3. angriber, hvis man ikke holder ham skarp? om ikke andet så bare i reserveholdsturneringen.

Og jeg er ikke enig i, at 3 angribere er minimum i en trup. Det afhænger selvsagt af, hvilken formation man spiller. Om man har en foretrukken angriber, som også er kaptajn, og som ikke kan sættes af, uanset hvor dårligt han så end måtte spille. Og om træneren i det hele taget bare er meget, meget stædig når det kommer til rotation og at holde fast i de samme spillere.

Ammitzbøll må da i hvert fald virkelig elske AGF og Aarhus, hvis han velvilligt har sagt ja til at spilde sine næste 3 år og derved sin karriere uden nogen som helst fodbold. Særligt, når han kan se på, hvordan spillere som Uhre, Junker og Grønning har udviklet sig ved at tage 1-2 skridt ned. 3 år på bænken stiller ham i hvert fald ikke særligt godt, når han kontrakt udløber som 25 årig.

Så det mest sandsynlige er da, at han er skadet.

9eren var vores største problem i 2021 - håber det ændrer sig i 2022.

Umiddelbart så det fint ud med pm, kurmi og aa som nr 1-2-3 - det har bare ikke fungeret.
Men synes vi 6-12-18 måneder skal gå væk fra den tydelige rollefordeling, da PM ikke har leveret. Og Kurmi heller ikke har vist meget.

Jeg synes vi skal have et nyt 1. valg ind, og så må Kurmi og PM bevise de er gode nok.
AA skal udlejes så han kan få kamptræning og udvikling igen efter 12 måneder uden minutter.
Så kan vi altid sælge ham eller hente ham tilbage som de fornuftige 3 valg.

Kan vi få penge for PM synes jeg vi skal sælge nu eller til sommer - udløb om 1½ år.
Men er beløbet latterligt lavt, skal de holdes op mod om vi kan få ham på 2020-niveau, samt hans store trupmæssige værdi, hvis ellers er parat til at være 2-3 valg sidste 1½ år.

Sælges PM er det fint med AA som 3. valg, jeg synes faktisk altid han har gjort det fint når han har spillet, så ser ham som det sikre solide valg, der leverer fysisk, truer bagrum med hurtighed og fylder og faktisk også laver mål. Men hans toppotentiale er ikke på Kurmi eller PMs gamle niveau. Men som de to har leveret i 2021, så ville jeg faktisk foretrække vi havde gået med AA.

Kurmi må vi se i foråret.

Gustav Mogensen kender vi vel ikke rigtig, men talentet er uomtvisteligt.
Synes bare vi har brug for et mere sikkert 1. valg end ham, selvom han måske kan blive det og komme bagfra fra 3. valget og overhale PM og Kurmi. Vi kan måske godt satse med GM fordi vi trods alt har de relativt sikre kort i PM og Kurmi hvis de ellers leverer det man ved det kan.

Allerhelst så jeg nyt sikkert1. valg med Kurmi og Mogensen som udfordringer. PM sælges og AA sælges/udlejes.

Last edited:
da PM ikke har leveret. Og Kurmi heller ikke har vist meget.

Hvis og hvis... men tænk på, hvad Ammitzbøll, Kurminowski eller endda Helenius kunne have udrettet, hvis de havde fået ligeså meget tillid og spilletid i efteråret, som DN har givet Mortensen.

Jeg har næsten kun været positivt stemt over det, jeg har set fra AA. Mål mod Randers, som han helt selv skabte. Derudover headede han på stolpen mod FCK, fremtvang gult kort til Zanka og havde en god chance, der ramte Grytebust i ryggen. En skam, han ikke har fået længere snor til at udvikle sig.

Og det er da klart, at Kurminowski ikke har vist meget. Han har heller ikke fået meget spilletid. Han fik 5 starter på et hold, der slet ikke fungerede, men noterede sig alligevel for 1/3 af vores mål i de kampe (1 ud af 3). Og det var jo ikke Kurminowskis skyld, at spillede ikke fungerede. For de første 3 kampe med Paddy kastede også kun 1 point af sig. Siden da, han har fået 93 minutters spilletid over 8 runder. Det længste 29 minutter og i gennemsnit 11-12 minutter. Det var i øvrigt tydeligt i det 5 starter, at man forsøgte at spille Kurminowski, som man normalt spiller PM. Og det falder jo tilbage på trænerstaben og er generelt dårligt trænerarbejde.

Ny i truppen, ung, et fremmed land, dårlig til engelsk, og et hold der ikke fungerer. Det ville være meget at forlange, at Kurminowski skulle brænde igennem fra dag 1. Den slags kræver oftest tid og tillid. Og det har han i hvert fald ikke fået. Bare se, hvordan Mmaee nu brænder den ungarske liga af.

EDIT:

Kurminowski har 1 mål i åbent spil pr. 498 minutters spilletid i ligaen i år.
Mortensen har 1 mål i åbent spil pr. 1151 minutters spilletid i ligaen i år. (Derudover 2 på straffe - men en angriber skal jo ikke bedømmes på sin evne til at score på straffe - dem kan vi ikke kalkulere med at få. Og som Kurminowskis highlights viser, er der intet, der tyder på, at han ikke også havde scoret på de straffe: )

Well, enig i præmissen om, at han måske er interessant, men er han så meget bedre end Ammitzbøl?
Det er altid svært at sammenligne på tværs af aldersgrupper men umiddelbart ja - han har været et noget større talent og bør snart være klar til sit gennembrud. Han har også været en fast bestanddel på diverse ungdomslandshold. https://www.transfermarkt.com/vergleich/spielervergleich/statistik/def/spieler/528915&482105
Vi har et klart scoringsproblem, men jeg kan tvivle stærkt på, at Mogensen er svaret på noget som helst i den retning.
Det ved man kun, hvis man prøver det af ;) Mener jeg læste, at han havde scoret i knap halvdelen af kampene på Brentford B's hold. De andre klubber kan sagtens finde unge målscorere frem i egne rækker men det kniber lidt i GF. Det ville ellers være lækkert med en "fra egne rækker".

Måske er snoren bare ikke så lang (gad vide hvad der var sket, hvis Kurminowski eller AA havde fået samme lange snor som PM men der er selvfølgelig mange andre variabler).
Og mest af alt, så tænker jeg at Mogensen forlod AGF fordi han ikke mente at han havde lyst til at blive i AGF. Og Lunding/Kaastrup var jo lidt i samme båd, altså at de ikke var enig i AGFs planer med dem.
Det gjorde han desværre men det var også på et tidspunkt, hvor vi ikke rigtig havde set unge spillere få mulighederne på holdet. Det har ændret sig lidt siden da og vi har kortvarigt vist et noget større potentiale. Vi ved selvfølgelig ikke om det kan have ændret opfattelsen men klubben står et helt andet sted, end den gjorde for få år siden.
9eren var vores største problem i 2021 - håber det ændrer sig i 2022.
Gustav har vist spillet både på 9'eren og kanten i Brentford.

Det ved man kun, hvis man prøver det af
Hehe :D Ja så ved vi også kun om du eller jeg er gode nok, hvis vi prøver os af :D Jeg tænker det er tilladt at gå ud fra, at en ungdomsspiller ikke er "svaret" for vores problemer pt. Men på længere sigt er det måske en anden snak.

Måske er snoren bare ikke så lang (gad vide hvad der var sket, hvis Kurminowski eller AA havde fået samme lange snor som PM men der er selvfølgelig mange andre variabler).
Ja sådan opstilles det jo tit, og det er fair nok. Men altså det bliver lidt bagudskuende. For altså da man til kampene FØR det blev spillet valgte PM, så var der jo god evidens og foregående succes med at bringe ham. Skulle man bringe Kurminowski eller AA bare for at bringe en anden? Nej det synes jeg ikke. Skulle man have prøvet Kurminowski eller AA i front undervejs noget før? Ja det synes jeg bedre man kunne argumentere for. En af kritikkerne omkring David er jo bl.a. at han skifter sent ud i kampene. Og i det spor kan man også kritisere ham for at prøve at skifte for lidt i hvem der starter inde ift. hvor længe man synes x har underpræsteret. F.eks.s Jon der jo siden transfervinduet lukkede ikke har præsteret nærmest overhovedet. Links var skadet, siden klar, og fik ikke chancen overhovedet, selvom holdet manglede fart på venstrekanten. Altså var man slet ikke interesseret i at se, hvorvidt svaret på nogle af vores scoringsproblemer lå i, at Jon ikke kunne tilbyde fart derovre?

Og ja, Kurminowski har ikke fået lov at starte inde i en kamp siden vi gik tilbage til det gamle system igen. Hvordan ville han gøre det på et hold som nu har fået Bundu og Anderson+Brandhof ind? Der er jo langt mere fart i holdet pt. Det kunne måske være guf for Kurminowski over et par kampe?

Jeg tror den konklusionen umiddelbart er, at vi kun kan spille som David gerne vil det, når vi spiller med PM i front. Men selv på de parametre hvor vi normalt ser PM dominere, der har der undervejs siden skaden været kampe, hvor han heller ikke vandt sine luftdueller, og ikke fik den lagt af på samme niveau. Der er prøvet for lidt, vil jeg faktisk også sige. Men jeg anser David for meget stålsat på, at PM er en fundamental del af holdets udtryk pt, og for den måde vi spiller på, PUNKTUM. Derfor synes jeg kun vi skal have en ny angriber ind, såfremt han er en afløser for, eller kommende konkurrent/afløser for PM, såfremt vi skal spille på den måde fremover.

Hvis David gerne vil ændre vores udtryk, uden at gå over til 3-5-2 eller 3-backkæde generelt, og stadig ønsker at spille med 1 angriber, bare mere langs jorden og med fart i stedet for link-up i luften etc, så er Kurminowski simpelthen slet ikke god nok endnu i den del af spillet. Den springer fra ham, og hans løb ift at deltage i spillet før spillet i boksen har haltet meget. Skal vi have en afslutter i feltet, så skal der være en anden end Kurminowski/PM foran feltet til at tage imod bolden fra midtbanen. Og der synes jeg jo Anderson er svaret på det. Så jeg kunne godt tænke mig at se Kurminowski foran Anderson, og med Brandhof/Grønbæk der laver løb bagfra Anderson, og Kurmi foran ham = flere muligheder. Og har man så 2 kanter der også løber med ind, så har Anderson mange muligheder, men skal selvfølgelig beskyttes af evt. Brandhof, så Anderson ikke bare kan lukkes ned af 2 defensive spillere der går i flæsket på ham.

Gustav Mogensen er nok ikke klar - eller i hvert fald nok ikke en som vi tør satse på er klar - til at være 1. valg som angriber. Nok nærmere en ligestillet konkurrent til Ammitzbøll eller Kurminowski.

Jeg synes det er svært at vurdere, hvor meget der er tilbage i PM. Det må man vurdere internt ud fra hvordan han ser ud på træningsbanen. Egentlig synes jeg at han har virket fit og "til stede" som frontangriber, især i den sidste del af efteråret. Jeg er slet ikke sikker på at målene vil begynde at vælte ind, selvom vi sætter en varm målscorer ind på hans plads og ellers spiller på samme måde med de samme spillere. Det er jo ikke fordi der kommer meget at arbejde med for ham. PM er 32. Til sammenligning spillede Graulund i AGF fra han var 30 til 36 og scorede som bekendt over 100 mål. Så jeg vil ikke bare pr. automatpilot sige at PM nu er for gammel. Omvendt er vi nødt til at skabe mere og score flere mål. Få flere mand i feltet, når bolden er der og få fløjene til at blive mere gennembrudsstærke og levere bedre indlæg. Vi skal se flere mål og oplæg fra både Anderson og Grønbæk. Bundu skal finde sin gennembrudsstyrke frem og Thorsteinsson skal enten sælges/udskiftes eller finde en bedre form frem. Det er ikke kun nr. 9 det handler om.

Ender vi med at hente en ekstra 9'er, så vil det da give rigtig god mening at udleje Ammitzbøll på ny. Men jeg kan ikke se, at vi kan klare os med mindre end tre angribere i truppen.

Latest posts

Back