New posts

Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022

• Thread starter Thread starter 8000
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 157K
Transfervindue Transfervindue vinter 2021/2022
7 mål må være inkl. straffe? Jeg mener PM har lavet 5 måske 6 hele året på knap 3000 min. Det er ca samme målsnit som PO, hvis hans ass tæller med som 50%. Siger lidt om hvor vi er...

Synes det er lidt en gammeldags tankegang at have en gammel, yngre og helt ung.
Hvis vi tæller advarsler som 50% så er NP også med i ræset... PM har også assists.

Jeg synes ikke at jeg har set nogen tale specielt for modellen "gammel, yngre, helt ung"? Det med den helt unge (og forhåbentlig meget talentfulde) har nok noget at gøre med penge, for det er dyrt at købe tre angribere i deres prime. Det med kun at have unge angribere har vi faktisk prøvet to gange, i foråret 2010 og i foråret 2014. Begge gange havde vi vores bedste angribere ude og de unge (ret talentfulde Kapidzic/Solberg) fik lov til at få masser af spilletid. Desværre rykkede vi ned begge gange, fordi vi ikke kunne score mål. Ok, måske ikke helt fair, fordi selvfølgelig handler det ikke om alder, men om at være god nok til superligaen. Derfor var jeg også fløjtende ligeglad med at Graulund var 35, så længe han hamrede mål i kassen.

Men hvad skal vi så give for en angriber der lige nu er bedre end PM? Det er nok i virkeligheden min største bekymring.

Hvis vi tæller advarsler som 50% så er NP også med i ræset... PM har også assists.

PM har jf. tallene ovenfor 2 assist i hele kalenderåret 2021.

Men hvad skal vi så give for en angriber der lige nu er bedre end PM? Det er nok i virkeligheden min største bekymring.

Jeg tror allerede vi har folk i truppen, der kan gøre det bedre. jf. tallene ovenfor er 1 mål i åbent spil/1.242 minutter chokerende ringe. Så vi skal muligvis slet ikke give noget. Altså andet end afkald på den enorme tillid, der er blevet vist PM, og som han ikke har leveret på.

Det må da i øvrigt også være mega demotiverende for Kurminowski ikke at få chancen, når ham, der står foran, leverer således.

Last edited:
Godt at få de tal ind i debatten - og ikke fra hukommelsen. Ja man må kunne forvente bedre. Tænker også 4 grunde til den lange snor 1) kredit i banken 2) hoved-spil defensivt 3) anførerrollen 4) back to basic i en krise efter den jammerlige sæsonstart

Håber ikke PMs nedgang skyldes noget med ham - men istedet den store udskiftning på holdet, og holdets krise. Tror det er en mellemting med mest af det sidste. PM bliver næppe bedre med årene. Jeg spåede faktisk da vi købte ham, at hans kontrakt ville være for lang og at han ikke ville præstere i top hele perioden. Det er desværre kommet hurtigere end jeg troede.

Nej den med gammeldages model var heller ikke møntet på dig Steen. Men det er sådan en lidt gængs opfattelse hos en del fodboldfans synes jeg.

I moderne fodbold synes jeg næsten hellere man vil have en ældre bag en ung - fordi fodbolden har bevæget sig meget sidste 20 år

1) til mere fart og fysik
2) store transfers kommer på unge - jo yngre jo bedre
3) de unge er hurtigere modne både fysisk og mentalt i dag end for år tilbage

Alle 3 lige stort set
Mener faktisk også allerede at de 3 må stå meget lige efterhånden - og tænker vi kunne have scoret lige så mange, måske flere mål ved at spille de to andre. Men man håber vel på PM genfinder den vilde målform igen.

Hvad gør vi - leje med forkøbsret!
Og hvem vi skal have - ja det skal jo virkelig være en klasseangriber for at han er bedre end de 3 vi har. Jeg er mest til at leje en ung super duper angriber fra en hylde højt over os med forkøbsret. Så køber vi tid med at se om PM kommer tilbage og hvordan Kurmi udvikler sig. AA kan vi så udleje og få kick-startet og køber os også tid med ham. AA har to år og PM et år tilbage til sommer. Og er Gustav Mogensen fri skal han bare med i puljen - det er hans store chance (og Kurmi's) at pladsen er åbent til salg. Ingen har noget i banken. Det havde PM i sommer. Vi kan sagtens leve med at have 4 angribere når nu Gustav og Kurmi også kan spille kant.

Straffe
Kredit for mr 100% - men gns scorer skytter vist på 75-80%, så det er kun et ekstra mål ift gns. pr år eller noget.

Jeg er helt enig i, at Kurminowski skal have flere (bedre) chancer. Men vi blødte altså point/europæisk deltagelse mens vi spillede med ham. Og PM bidrager jo bare så meget mere på alle andre parametre, at han er svær at undvære. Man kan så godt sige at det er et udtryk for vores offensive problemer, at vi også er så afhængige af PM i vores opspil og i vores defensiv på dødbolde. Det burde være muligt at have én spiller på holdet, som udelukkende kunne koncentrere sig om at stå i front og lave mål.

Men lad os se, hvad de kommende træningslejre og -kampe bringer. Trænerteamet må da vide, hvad der skal være i fokus at arbejde på.

Trænerteamet må da vide, hvad der skal være i fokus at arbejde på.

Jeg har desværre ikke meget fidus til trænerteamet. Ej heller David Nielsen. Jeg kan godt lide ham, og mener han bør blive så længe som muligt. Men han skal have de rigtige assistenter.

For hvis så meget af vores spil står og falder med Bundu og Mortensen, så er holdest succes jo i højere grad bundet op på de enkelte spillere og ikke holdet som sådan.

Kan man tale om, at David Nielsen er en god træner, når Bundu er klar. Og en dårlig træner, når Bundu er skadet? Nej. Han skal være i stand til at tilpasse sig det materiale, han har til rådighed. Og det har han ikke vist sig istand til.

Vores første sejr i sæsonen kom i anden halvleg, samtidig med at Bundu lige var blevet skiftet ind til sin første optræden (Anderson i øvrigt også). Det er foruroligende, at vi er så afhængig af en eller enkelte spillere. Det vidner om, at det hele er bygget på et meget sårbart fundament.

Og ja, nøglespillere er selvfølgelig vigtige for samtlige hold. Men vi er mere berørte af det. Vi er helt ude af stand til at skrabe point sammen, når vi mangler vores, da vores trænerstab bare smider en ny mand ind og fortsætter med samme taktik i stedet for at tilpasse.

Jeg tror ikke vi er ret langt fra hinanden. AGF har gode spillere og til tider bliver de sat effektivt sammen til en slagkraftig enhed. Men der mangler en skabelon eller noget struktur på det offensive spil og så længe den ikke er der, tror jeg alt andet end åbenlyst overdrevent talentfulde spillere vil se ordinære ud i Davids system. Bundu har nogle fabelagtige styrker, han er super hurtig og kan udfordre på sin kant. Det kræver primært at der er plads at løbe på (modstander der ikke ligger defensivt) hvilket ikke afhænger af meget andet end at han får nogle fine afleveringer at løbe på. Derfor ser han ok ud. Men for at få de andre til at shine, kræver det nok flere ting der fungerer som system. Jeg tænker ikke nødvendigvis Randers har været genier i deres scouting og derfor bare har voldsomt meget mere talent end så mange andre. I stedet har de en struktur hvor de rigige spillere kan foldes rigtigt godt ud.

Det skal David vise han evner at gøre, fordi det er next level for AGF - med mindre man kan finde nye kaniner i hatten a la Diks og Højer (og det er ikke lettere, når man er på en ungdomslinje hvor der købes udviklingsprojekter)

Ift om det er ham eller assist, så er det helt sikkert en kombination. Og i takt med at Bundu er kommet til, og PM og ham er kommet i bedre form, så har vi også set PM blive farligere igen.

Jeg tror ikke at PM skal nogen steder. Hans skade har fyldt meget for os i dette efterår og selvfølgelig især i starten. Vores offensive spil har ikke været godt i dette kalenderår, men PM lavede trods alt 7 mål i foråret og han er nu kommet sig ovenpå skaden. Han er stadig vores bedste garant for mål.

Ja han er blevet bedre end “totalt håbløs”, men man skal passe på med at tro at det er blevet godt. Det er gået fra “totalt håbløs” til “almindeligt håbløs”, og selvom dette er et skridt frem, så er det fortsat ikke i nærheden af at være tilfredstillende for en klub der vil i top 6.

Jeg er enig i at der skal ske noget offensivt, og når DN ikke vil bruge Ammitzbøll og Kurminowski i en situation hvor den normale angriber er håbløs, så er det enten træneren eller spillerne der skal udskiftes. Jeg kan dog godt have min tvivl, om der overhovedet er nogen derude som kan slå Patrick Mortensen af. Når Helenius, Juncker og Maee kan blive topscorere i deres nye klubber, men ikke være god nok til AGF, så er det måske trænerens tillid til offensive spillere, og evne til at få dem til at præstere, der er noget i vejen med?

Der er Thomas Thomasberg langt, langt bedre til at holde de offensive spillere brandvarme, og holde konkurrencesituationen knivskarp. Der er overhovedet ingen konkurrence på de offensive pladser ved David Nielsen, og hvis en offensiv spiller ikke præsterer, så taber AGF. Hvis en offensiv spiller ikke præsterer i Randers, så skifter man en brandvarm spiller ind fra bænken der gør, og så kommer man i top 6, med et langt lavere budget.

Ja lidt mere rotation vil være godt.

Bundus styrke er hurtigheden og god plads er en stor fordel, men også fysik - og teknisk har vi også set at han udmærket kan begå sig i små rum med dribling eller skære ind i feltet. Hvis han udelukkende var en kontraspiller, havde Anderlecht ikke scoutet (de var jo grundige) og købt ham, og FCK slet ikke med PC der har nikket ja, han kender om nogen både Bundus styrker og svagheder og hvordan FCK spiller.

Synes den historie om Bundu som kontraspiller har kørt alt for meget i medier og fangrupper. Han er jo meget bedre teknisk end andre kontraspillere som fx Anker.

Jeg tror allerede vi har folk i truppen, der kan gøre det bedre.
11 mål på 2.941 minutter, eller det der svarer til en sæson, er bare mere end lang langt langt langt de fleste angribere der har været igennem AGF de seneste 20 år. Så jeg har ofte haft en fornemmelse af, at det er alt alt for let at pege på, at x eller y nok lige ville kunne gøre det bedre, og endnu lettere ikke at pege på en specifik, men sige at vi da nok kan finde en i så fald (ikke som sådan møntet på dig, selvom du ikke nævner hvem i truppen der specifikt skulle kunne gøre det, for håber ikke du med "folk" mener mere end en enkelt).

Altså det er sgu dyrt og svært at finde en angriber der scorer 11+ på en sæson. Uanset hvor få/mange der er scoret på straffe. Nuvel:

Spillere der har brudt den barriere de sidste 20 år: (Der er sket meget siden Leon Andreasen som forsvarsspiller var topscorer med 8 mål i 02/03...)

Morten Duncan
Aron Johansson
Graulund
Patrick Mortensen

Andre? Jeg kan ikke komme på en eneste. Vi skal tilbage til Carsten Hallum og Bo Nielsen i slut 90'erne for at finde det.

11 mål på 2.941 minutter, eller det der svarer til en sæson, er bare mere end lang langt langt langt de fleste angribere der har været igennem AGF de seneste 20 år. Så jeg har ofte haft en fornemmelse af, at det er alt alt for let at pege på, at x eller y nok lige ville kunne gøre det bedre, og endnu lettere ikke at pege på en specifik, men sige at vi da nok kan finde en i så fald (ikke som sådan møntet på dig, selvom du ikke nævner hvem i truppen der specifikt skulle kunne gøre det, for håber ikke du med "folk" mener mere end en enkelt).

Altså det er sgu dyrt og svært at finde en angriber der scorer 11+ på en sæson. Uanset hvor få/mange der er scoret på straffe. Nuvel:

6 mål på 2.941 minutter. Det bør vi helt sikkert kunne finde.

Som jeg skrev et andet sted, gør det jo ikke Mortensen til en hverken bedre eller dårligere angriber, hvis det f.eks. var Hausner, der tog straffe. Og omvendt gør det jo heller ikke Hausner til en god angriber, hvis det nu var ham, der tog straffe. Så at score på straffe, har intet med ens evner som angriber at gøre.

Frit fra hukommelsen er kun ét af de 5 straffespark i øvrigt kommet ved Mortensen selv. Og det var da han blev jogget i hælene mod FCN. Og der var bolden i øvrigt langt væk, så det var jo heller ikke, fordi det straffespark kom som følge af godt angriberarbejde.

Så kan vi finde en, der kan score 6 mål på en sæson, og sætte en anden til at sparke straffe, så er Mortensens mål allerede erstattet. (Dette dog uden at medregne den effekt han sikkert har på truppen.)

Og hvad hvis vi ikke havde fået de straffespark? Det var fuldstændig tilfældigt, at Viktor Kristriansen blev ramt af bolden på armen mod FCK i overtiden. At vi fik det straffespark har da absolut intet med PM's evner som angriber at gøre. At han scorede på det, fortæller dog noget om hans evner som straffesparksskytte - som er noget andet end at være angriber.

Det er nødvendigt at være bekymret over det antal mål (og chancer) som vi laver. Vi har de forrige år været vant til at der er blevet skabt chancer og at PM har banket dem ind. Jeg er bare træt af den lidt ensidige vinkel, at PM nu er over the hill og skal udskiftes, fordi vi har haft et svært år for holdet og han også selv har haft en sjælden skade. Kig rundt på de bedste angribere i verden. Man kan sagtens være en topangriber når man er oppe i 30'erne. Lewandowski er 33 og har aldrig været bedre.

Det er nødvendigt at være bekymret over det antal mål (og chancer) som vi laver. Vi har de forrige år været vant til at der er blevet skabt chancer og at PM har banket dem ind. Jeg er bare træt af den lidt ensidige vinkel, at PM nu er over the hill og skal udskiftes, fordi vi har haft et svært år for holdet og han også selv har haft en sjælden skade. Kig rundt på de bedste angribere i verden. Man kan sagtens være en topangriber når man er oppe i 30'erne. Lewandowski er 33 og har aldrig været bedre.

Jeg har som sådan ikke noget imod Mortensen. Jeg er vild med ham, synes han er en fed person og en god rollemodel. Jeg synes dog også bare, at der skal være retfærdighed til.

Der er vidt forskellige vilkår for vores angribere i truppen (det er der sådan set for rigtige mange af spillerne). Og det er næsten ligegyldigt, hvor dårligt Mortensen gør det. Han får lov til at spille uanset hvad. Er det derimod Ammitzbøll eller Kurminowski, så ryger de straks på bænken, hvis de ikke leverer med det samme. (Samme med Jon. Han spiller så dårligt gang på gang på gang over meget meget længe. Ingen effekt. Jevtovic derimod - én dårlig optræden, og på bænken til evig tid.)

Jeg ville elske at se Mortensen bombe igen, og jeg tror helt sikkert også, at han har mere i sig, end tallene antyder pt. Men jeg synes dog også, at han skal gøre sig fortjent til at spille.

Men i sidste ende handler det jo ikke så meget om Mortensen, som det handler om David Nielsen og trænerstaben. De er alt for dårlige til at få sat vores spilleres styrker i scene.

Last edited:
Synes I begge rammer hovedet på sømmet. Der skal være fair og lige konkurrence - det tjener klubben bedst ift at vinde flest mulige kampe. Man ser det desværre ofte at de store navne og især rutinerede kulturbærere får for lang snor. Det har jo kostet mange point at vi ikke har scoret nok, Uanset om det er pm eller de øvrige der ikke er lykkedes - for ingen tvivl jon har levet for få assists, begge kanter og Albert samt forsvaret har leveret for få mål, PM i ekstrem grad. En 9er skal score i hver 2-3 kamp i gns og lande på ca 11 mål i åbent spil i 28 kampe. Og vel mindst 14 hvis man vil være top3 hold. AGF må analyse hvordan ansvarsfordelinen er og hvordan spillet skal sættes bedre op.

Jeg tror bestemt ikke PM er færdig, men ser en risiko for at han bliver på nuværende niveau (kan næsten ikke være ringere) og jeg tror ikke han helt kommer på det niveau vi få førhen. Men kan sagtens komme næsten derop.

Strategimæssigt synes jeg det er en eklatant fejl at have en så gammel ikke salgsbar spiller på de 3-5 pladser helt fremme. Det var et fint køb i krise, men han skulle være solgt videre op toppen og vi skulle have hentet et par tilsvarende stærke afløsere ind. Det var også en fejl at hente en aldrende Helenius. Begge blev for kortsigtede løsninger, der efterlader os lidt som når en spiller går transferfrit. Men omvendt har PM været med til at flytte os som klub og man gamblede på at gå hele veje og tage DM-guld istedet for at sælge ham i tide. Okay satsning.

Nu synes jeg man skal kigge på om man kan få lidt af pengene hjem - er bud ikke gode nok, er han en værdifuld trupspiller næste 1½ år mindst, som vi kan sætte ind til sidst i kampene - eller i perioder hvor han kan bringes fra start som en spiller der ikke er påvirket emotionelt af modgang. Og bliver han vild igen spiller han bare fra start.

Synes man skal kigge lidt på de vindere hvad har de gjort - især fcm (til dels fck-fcn-bif over tid). Dem der har været fast i toppen. De har generelt haft salgsbare spillere og unge sulte især i offensiven - især de seneste år. Selv FCK har forynget og transfermodnet deres hold meget siden ståle exit. Synes også AGF gør det fint på det punkt. PM og Helle kan tilgives. PO og Alberto er også på kanten af ældre spillere hvor jeg synes det ikke er smart tænkt. Sidstnævnte dog gratis.

Jeg har som sådan ikke noget imod Mortensen. Jeg er vild med ham, synes han er en fed person og en god rollemodel. Jeg synes dog også bare, at der skal være retfærdighed til.
Jeg tænker mest på, at der er plads til op og nedture, og at jeg anser det som langt mere vigtigt at vi får en målfarlig venstrekant, som også med flænsende løb kan gøre PM mere farlig igen. Jon er jo gået helt i stå, og Links er ikke løsningen lader det til. Men der er jo en grund til, at holdet blev farligere det sekund Bundu kom med igen, selv da Bundu startede rusten. I Vejle-kampen skulle de straks han kom ind binde opmærksomhed og spillere på ham, og så var der plads til Grønbæk der kunne løbe i dybden og finde Anderson til scoring. I den modsatte side skal ingen modstandere gøre en skid for at dæmme op for Jon som udgangspunkt, da de jo altid kan løbe derover hvis/når han får bolden. Han går ned i fart for at udfordre nærmest hvergang.

Det mål han scorede mod BIF i starten af kampen (hvor han har energi) er anderledes. Der kørte han direkte på, og afsluttede flot langt udefra.
Jeg anser en hurtig venstrekant som mere givtig end at forsøge at finde en angriber som er mere målfarlig end PM, selv i hans nuværende forfatning.

Men der er jo en grund til, at holdet blev farligere det sekund Bundu kom med igen, selv da Bundu startede rusten. I Vejle-kampen skulle de straks han kom ind binde opmærksomhed og spillere på ham, og så var der plads til Grønbæk der kunne løbe i dybden og finde Anderson til scoring. I den modsatte side skal ingen modstandere gøre en skid for at dæmme op for Jon som udgangspunkt, da de jo altid kan løbe derover hvis/når han får bolden. Han går ned i fart for at udfordre nærmest hvergang.

Jeg er helt enig. Det er tydeligt, at lige præcis Bundu var den type, vi havde brug for for at få vores taktik til at virke.

Min anke er, at vi, inden Bundu kom til, havde lagt vores taktik an på spillere, der ikke var i truppen. Og at vores taktik nu i stedet er lagt an på en lejespiller. Det er virkelig ikke særligt holdbart.

Og det vidner om en meget éndimensionel og ikke særlig pragmatisk eller fleksibel træner (ja, ret beset taktisk begrænset træner), når det hele står og falder med én spiller.

Det var samme problematik, da Mortensen var ude med en skade. Der var vores taktik også lagt an på en spiller, er ikke var tilgængelig. Og det resulterede i, at Kurminowski blev spillet helt, helt forkert.

Når andre hold mangler deres profiler, prøver de at tilpasse taktikken. Når vi mangler profiler, sætter vi bare en ny spiller ind på samme plads og prøver på det samme.

At taktikken er lagt an på et skrøbeligt fundament så vi også i foråret, da vi havde Diks og Højer. Vi vidste, at Højer snart var fortid. Og vi vidste, at det ville blive svær at holde på Diks. Men alligevel blev det hele bygget op om dem. Og da de så var væk, startede vi fuldstændig fra scratch.

Jeg er helt enig. Det er tydeligt, at lige præcis Bundu var den type, vi havde brug for for at få vores taktik til at virke.

Min anke er, at vi, inden Bundu kom til, havde lagt vores taktik an på spillere, der ikke var i truppen. Og at vores taktik nu i stedet er lagt an på en lejespiller. Det er virkelig ikke særligt holdbart.

Og det vidner om en meget éndimensionel og ikke særlig pragmatisk eller fleksibel træner (ja, ret beset taktisk begrænset træner), når det hele står og falder med én spiller.
Men det handler jo også om, at vi med PM har en af de mest scorende spillere i klubbens historie ift mål per minut, og at vi med de rette kanter/spillere omkring ham har en opskrift som er så god, at den bør jagtes. Men jeg synes vi jagtede den al for "blindt"/stædigt efter Bundu/Ankersen tog afsted, og indtil Bundu kom tilbage. Og selv med Bundu tilbage er det tydeligt, at det kræver 2 kanter med fart for at lykkes optimalt. Min pointe er mere, at PM igen kommer til at score på samlebånd, hvis vi henter en ny venstrekant der sammen med Bundu kan gøre PM lynfarlig igen.

Og der tror jeg det er billigere at hente en ny venstrekant end en angriber som kan score mere end PM overordnet set. PM kan ikke lave så mange mål på egen hånd, og en type angriber som kan det ville kunne det, men er det Ammizbøl eller Kurminowski? Nej det synes jeg i den grad ikke.
Så i stedet for at spekulere i, hvorvidt Kurminowski eller Ammitzbøl kunne have scoret mere på det hold her end PM har gjort i 2021, så tænker jeg på hvordan vi skal få gjort offensiven farligst mulig med færrest midler. Og der tror jeg så, at svaret ligger i venstrekanten.

Som Jon har spillet siden vinduet lukkede (og jeg tror han var skide skuffet over ikke at komme afsted), så har det i min optik været nær ligegyldigt om vi spillede med PM, AA eller Kurminowski. Problemet lå på kanterne, og den svage dynamik omkring PO centralt. Dele af problemet er jo netop løst ved at Anderson og Brandhof kan rotere med Grønbæk, og holde fart/dynamik derinde, og Bundu har givet fart og drive på højrekanten, som han ved sin far,t og fysik ikke mindst, kan udnytte langt mere effektivt end Links. Grønbæk var stærk på højrekanten, men var lettere at lukke ned for.

Jeg tror vi henter en venstrekant. Og jeg synes vi skal hente en venstrekant.
Også før vi henter en højreback (synes ikke defensiven er vores problem overhovedet).
Også før vi henter en ny angriber.

Men vi kan da helt sikkert have godt af en ny højreback på et knashøjt niveau, og en ny angriber ville måske (hvis vi har midlerne) kunne ryste posen ift hvordan vi spiller oppe foran (en der virkelig kan noget på egen hånd). Men ja, jeg ønsker mig en ny venstrekant mere end noget andet. Så kan vi købe Bundu fri til sommer, eller finde en ny kant/angriber der.

Det var samme problematik, da Mortensen var ude med en skade. Der var vores taktik også lagt an på en spiller, er ikke var tilgængelig. Og det resulterede i, at Kurminowski blev spillet helt, helt forkert.

Når andre hold mangler deres profiler, prøver de at tilpasse taktikken. Når vi mangler profiler, sætter vi bare en ny spiller ind på samme plads og prøver på det samme.

At taktikken er lagt an på et skrøbeligt fundament så vi også i foråret, da vi havde Diks og Højer. Vi vidste, at Højer snart var fortid. Og vi vidste, at det ville blive svær at holde på Diks. Men alligevel blev det hele bygget op om dem. Og da de så var væk, startede vi fuldstændig fra scratch.
Og enig her.
Og synes vi prøvede at holde fast i noget som ikke kunne lade sig gøre. Men var det bl.a. fordi man troede at Links kunne opfylde en rolle efter Bundu som han ikke kunne? Troede man at fart var mindre vigtigt ift Jon vs Ankersen? Jon var jo ofte højrekant i bronzesæsonen da Bundu var ude, og Ankersen spille fast og godt i sit sidste halve år. Og der fungerede det stadig. PM får langt mere plads til sine kloge/skarpe løb når det sker i FART, og der kan PM faktisk godt følge med. Det har vi set masser af gange, hvor PM jo så kan løbe i det rigtige rum og sætte den sikkert ind.

Ift det med Kurminowski, så er jeg helt enig. Og fatter slet ikke, at vi på intet tidpsunkt har forsøgt med PM+Kurminowski på venstrekanten i en Hedlund-agtig rolle. Man må jo vurdere at Kurminowski bare ikke "er der" endnu. Links har været småskadet, og Grønbæk passer ikke ind på venstrekanten på samme måde som på højre/centralt (meget tydeligt i FCN-kampen ude).

PM får langt mere plads til sine kloge/skarpe løb når det sker i FART, og der kan PM faktisk godt følge med. Det har vi set masser af gange, hvor PM jo så kan løbe i det rigtige rum og sætte den sikkert ind.

Ja, PM har fart nok til at komme de rigtige steder. Han skal jo bare kunne sprinte uden bold til omkring feltet, så han er klar på et indlæg eller et cutback.

Men når vi både spiller med Jon og PM, så bliver det for langsomt, at 2/3 af de forreste mangler fart.

Derfor tror jeg egentlig, at det kunne have givet noget mere dynamik med fx Ammitzbøll. Han har ikke PM's styrke med ryggen til mål, og han har ikke Kurminowskis fart. Men han er en god mellemting mellem de 2.

Rangeret fra 1 til 3 ser de vel således ud (3 point er højest, 1 er lavest)
- Fart: Kurminowski 3, AA 2, PM 1
- Ryggen til mål/kropsstyrke: PM 3, AA 2, Kurminowski 1
- Kynisk afslutter: AA 3, PM 2, Kurminowski 1 (ud fra et meget lille grundlag på Kurminowski)
- Hovedspil: PM 3, AA 2, Kurminowski 1

Ud fra de rangeringer får både PM og AA 9 point eller et snit på 2,25, mens Kurmi får 1,5 eller 6 point.

Jeg er med på, at det er en lidt forsimplet måde at anskue det på. Og derudover er der også en masse andre faktorer som defensive dødbolde, lederskab på banen osv., hvor PM selvf. scorer højere.

Jeg tror vi henter en venstrekant. Og jeg synes vi skal hente en venstrekant.
Også før vi henter en højreback (synes ikke defensiven er vores problem overhovedet).
Også før vi henter en ny angriber.

Men vi kan da helt sikkert have godt af en ny højreback på et knashøjt niveau, og en ny angriber ville måske (hvis vi har midlerne) kunne ryste posen ift hvordan vi spiller oppe foran (en der virkelig kan noget på egen hånd). Men ja, jeg ønsker mig en ny venstrekant mere end noget andet. Så kan vi købe Bundu fri til sommer, eller finde en ny kant/angriber der.

Vi skal helt sikkert have hentet en ny venstrekant. Jon er senest væk til sommer, så det ville som minimum give bedst mening at få kørt en ny i stilling allerede nu, så vi ikke står med en kæmpe udskiftning igen til sommer, hvor fx Hausner, Grønbæk og Bundu kan være væk - foruden Thorsteinsson.

Selvom jeg ikke er imponeret over D'Alberto, så er han da begyndt at spille sig op. Så med mindre der falder en eller anden mega spændende mulighed til i vores turban til billige penge, ser jeg ikke det som et sted, der skal prioriteres. D'Alberto kan sagtens fungere som en god overgangsfigur i denne sæson og næste. Og måske også året efter det. Og hvis der så kommer en spændende mulighed, så er det da bare med at slå til. Men ikke noget, der aktivt skal jagtes.

Vi har i øvrigt også Jacob Andersen (04'er), som fik kontrakt i sommer. Han har spillet højreback for u19 hele foråret; er med omkring u18-landsholdet; og beskrives som en spiller med "aggressivitet og en fart i sit spil". Så måske han kunne være klar om et års tid? (https://www.agf.dk/nyheds-artikler/2021/juni/ungt-forsvarstalent-faar-kontrakt/)

Men når vi både spiller med Jon og PM, så bliver det for langsomt, at 2/3 af de forreste mangler fart.

Derfor tror jeg egentlig, at det kunne have givet noget mere dynamik med fx Ammitzbøll. Han har ikke PM's styrke med ryggen til mål, og han har ikke Kurminowskis fart. Men han er en god mellemting mellem de 2.
Jeg tænker ligesom bare, at det kørte rigtig fint med Jon på højrekanten og Ankersen på venstrekanten, da Jon jo så kunne være retvendt derovre. Jeg tror meget af problemet med Jon er, at han ikke får scoret nok, eller assisteret nok ift at være modsatvendt i venstresiden med den lavere fart.
Og jeg tror at løsningen f.eks. kan være at have Links eller Brandhof på venstrekanten pt. Måske endda Anderson.

Jeg synes Jon har fået al for lang snor ift. hvor meget af vores spil der er gået igennem ham, og efter min mening gået i stå hos ham.
Brandhof spillede nogle kampe på venstrekanten for Viborg i foråret, hvor jeg synes han udfyldte en Ankersen-agtig rolle. Det gad jeg godt have set for os, frem for at lade Jon fortsætte med at være "enten/eller" i sine præstationer.

Jeg tror ikke Ammitzbøl eller Kurminowski er svaret så længe Jon er den venstrekant. Det må jeg bare sige. Jon er god, men passer ikke ind i spillestilen vi gerne vil udøve. Hvis vi derimod spiller 3-5-2 uden kanter, så kan jeg se Kurminowski, Ammitzbøl og andre blive mere relevante.

Men så længe der forsøges med flade indlæg til PM, så duer Jon ikke. For han leverer dem ikke hurtigt nok. Gentagne gange i 2021 har angreb løbet ud i sandet, bl.a. fordi Jon har taget tempoet ud af angrebene, og det blev for nemt at forsvare imod. Men Jon er god "på egen hånd". Og han kan også kombinere med typer som Højer (som så kunne smække den ind). Men han kan ikke deltage i løb som det Kahl og Links udøvede da man så NETOP fandt en helt fri Kurminowski inde foran mål mod Randers da man scorede det mål i starten af sæsonen. Så hvis vi skal spille på den måde uden Jon, så ser jeg helst Links eller en anden end Jon.

Jon og PO skal spille på hold, hvor tempo i angrebene ikke er så altafgørende som det er for vores spillestil. Tænker SIF ville have bedre glæde af dem.
Vallys ville til gengæld passe ind i vores stil som fod i hose, og er en absolut ønskespiller for mig at se ift. mulige transfer.

Kan vi købe Vallys, hvor SIF får PO med i en art byttehandel, så ser jeg os styrket betragteligt.

Min pointe er mere, at PM igen kommer til at score på samlebånd, hvis vi henter en ny venstrekant der sammen med Bundu kan gøre PM lynfarlig igen.
Plus at vores 8'ere skal søge med ind i feltet, så det for modstanderen ikke bare handler om at dække PM op med flere mand.

Kynisk afslutter: AA 3, PM 2, Kurminowski 1 (ud fra et meget lille grundlag på Kurminowski)
Grundlaget kan jo udvides, hvis man tager Ammitzbølls ophold i Norge og Kurminowskis i Slovakiet med. Der tror jeg nok, at vores polak viste mest kynisme foran mål.

Latest posts

Back