New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 243K
Trænertråden
Det kan jeg sagtens forstå men jeg evner ikke helt at forklare med ord hvorfor men det er værd at bemærke, hvis du ligger mærke til når FCM, FCK, BIF og os selv snakker sportslig budget i forhold til konkurrenterne, så nævnes FCN stort set aldrig.
Både og... Jeg synes da, der snakkes en del om, hvordan FCN's fodboldøkonomi kan sammenlignes med andre, 'rigtige' klubbers. Steen Houman placerer jo AGF som fem'er et godt stykke efter FCN (bl.a. på baggrund af et væsentligt større lønbudget). Personligt tror jeg mere på hans estimater og analyser end på fx Tipsbladets.

Det kan jeg sagtens forstå men jeg evner ikke helt at forklare med ord hvorfor men det er værd at bemærke, hvis du ligger mærke til når FCM, FCK, BIF og os selv snakker sportslig budget i forhold til konkurrenterne, så nævnes FCN stort set aldrig.
Jeg synes den med FCNs budget er svær.
Fordi vi kan jo heller ikke tage Høgsberg, Yirenkyi, Nene m.fl. ud af deres hold og lade som om de ikke er der :)

Der mangler lidt nuancer her:
"Kollapset" i foråret 2024 skyldtes primært fokus på pokalen og skader. Vi endte med at slå FCK og Brøndby. Det er svært at kalde det kollaps.

"Kollapset" i efteråret 2024 er vist lidt overdrevet. Ja, pointhøsten faldt. Men det var jo også fordi vi mødte ringe hold i august og havde alle marginaler med os dér. I fjerdesidste kamp er vi ikke gode men kæmper os til 2-1 mod Lyngby. I tredjesidste kamp spiller vi fremragende hjemme mod FCK og er uheldige med kun at få 1-1. I de to sidste kampe mødte vi FCN og Silkeborg ude, og vi er altid ringe på de baner uanset tidspunkt i fht. pausen.

Kollapset her i foråret 2025 er - for mig - meget mere bekymrende.

De fleste eksperter er enige om at vi har 13-14 gode spillere. Men for at komme helt op og konkurrere, så er vi nødt til at have 17-18 gode spillere. Det har vi ikke. Lyt eks. til Frimann og Dickos sobre samtale herom i fredags.

Jeg er enig med dig i, at vi satsede på en performance sæson og dermed aldrende mere injury-prone spillere. Det gav mening med den trup. Vi fejlede, men det behøver ikke mene, at satset var forkert på det tidspunkt man gjorde det.

At andre klubber sælger talenter for millioner er fordi de faktisk har talenter at sælge. Vi har nul. Vi er ca. 10-15 år efter FCN og FCM på talentudvikling. Vi kan håbe, at akademi på Fredensvang og i Uganda kan lukke noget af hullet til de øvrige - men det kommer ikke til at ske over night.
Vi kollapsede da totalt i finalen, så..

Last edited:
Vi har set tre år nu, at truppen er for tynd.

1. År med Uwe var holdet i guldform i slutspillet, men faldt med bredden
2. År fik man sneget sig i pokalfinalen, men skader til Duelund og Mølgaard trimmer truppen. Der manglede en offensiv spiller, og Beijmo blev rykket i centerforsvaret, så der ikke var nogen offensiv
3. År har man en bredere trup, man alligevel intet alternativ til PM, Tingager og Links. Og en skade til Kahl, NP eller Anderson koster holdet dyrt. Et formdyk til Jesper Hansen var dyrt.

Uwe skulle have skiftet mere, enig. Men mit ydmyge bud er også, at selvom Bach er lovende, havde det krævet ret meget spilletid i kampe, hvor defensiven er presset.

Holdet mangler spillere der skaber problemer for modstanderne. Uanset hvor positiv man i øvrigt er ift de seneste mange signings, har ingen af den været af den kaliber. Dalsgaard kommer tættest på, men holdt ikke niveau ret længe.

Last edited:
Når jeg snakker så meget om penge, er det for at vi skal vinde titler og kun derfor. Jeg er bedøvende ligeglad med, hvor mange penge aktionærerne kan få i udbytte - de bør få lige præcis 0 kr. - eller at markedsværdien stiger eller at tjene 200 mio. på en spiller, hvis ikke de penge kommer 1:1 tilbage for at gøre klubben endnu bedre sportsligt.
Det er reelt tossetale, men samtidig ganske fornuftigt - AGF er sat i verden for at vinde fodboldkampe. Hvis nogen taler Mission, Vision, Purpose, Values eller andet, hvor man forsøger at shafte medarbejdere via ChatGPT-formulerede almenheder, har jeg en knytnæve der passer til vedkommendes ansigt. Hvis man skal bruge ChatGPT for at formulere en plan for anstændig og kompetent (i øvrigt et ord mange glemmer) adfærd, demonstrerer de netop fraværet af det hos sig selv.

Det var et sidespor, og ikke helt den retning du tog det.

Mit bud er dog, at udvikle talenter, spille dem op i niveau og så sælge dem dyrt, er ret kompliceret. Og det giver stop &go.

Jeg køber tesen om Resultatfabrik vs Talentfabrik, som Dan Hammer har hamret løs på i mange år. Et talent kræver spilletid under niveau, og når niveauet er der, bliver han solgt, og skal så erstattes.

FCN kører talentfabrik. FCM har fundet vejen til deres kombi - mange talenter at vælge mellem, samt dyrt indkøbte talenter med niveau.

Hvis man kører filosofien som fx FCM skal det gå på to ben: sportsligt skal klubben være interessant nok til at tiltrække både voksne profiler og de bedste købe-talenter. Og talenterne skal have niveau til holdet fra kamp 2-3. Dertil skal det være krydret med en stamme af profiler, der kan bære holdet.

Som jeg ser AGF giver det ikke mening at forsøge at presse 'måske hvis...'-talenter ind på holdet. Det koster sportsligt og belønningen er for usikker.

Det giver heller ikke mening at købe 21-22 årige der er blød mellemvare.

Vejen frem er i min bog gode spillere, der kan starte fra dag 1 og hurtigt blive et aktiv. Så kan man levere et 'flip' som Suzuki, Kvistgaarden eller Vallys. Der er ikke 150 mio i nogen af dem. Til gengæld er der mange mio i point undervejs og de forbedrede resultater kan med tiden muliggøre bedre køb.

Så: jeg taler for færre, men bedre talenter brugt, og køb af ældre spillere, fx 23-25, og sågar en PM eller Tingager fra tid til anden. Og så har jeg mere is i maven ift mindre brug/udlejning af en spiller som Callø. Men der skal lægges en plan for at fange de bedste af talenterne på sigt.

Vi er måske ikke så uenige. Men her og nu råber jeg på at styrke holdets performance i 25/26. Du er mere på fremtidens salg og evt en mellemsæson.

Vi er måske ikke så uenige. Men her og nu råber jeg på at styrke holdets performance i 25/26. Du er mere på fremtidens salg og evt en mellemsæson.

Det bedste alternativ til spillersalg er europæisk gruppespil og mindst EL hvis det skal rykke noget. Det har vi ikke rigtig været i nærheden af, for mig virker performance strategien ikke mere, så jeg er ikke overraskende dybt uenig med dig.
De største beløb skal gå til potentielle salgscases men altså hvis CV kan hente en 27-årig klasse 9er og han koster en del, vil det være dumt at sige nej.
9er positionen er fodboldens QB, det er den dyreste og sværeste position at hente og finde til.

Men ok, hvis vi får en træner, som tror på Callø, Badji og Gyamfi, er det slet ikke sikkert det er nødvendigt med mere end en enkelt eller 2 talenter til sommer, så er der måske råd til et par dygtige performance spillere.

Ærlig talt: Sikke noget vås!

Man orker næsten ikke deltage i debatten lige nu. Hysteriet stikker helt af; alt males i sort-hvidt.
Jeg tror altså, at du ser spøgelser.

Jeg mener ikke, at vi er drønet ned ad en sort piste langt oppe i alperne et sted, men nærmere at vi har fundet en støvet, rusten kælk frem, undladt at smøre den, og nu snegler os ned ad en blød aarhusiansk kælkebakke i helt frisk sne.

Hvornår har vi været lige så godt stillet, som vi var i foråret 2020? Vi var superligaens bedste hold i den halvsæson! Vi var på kanten af sølvmedaljer. Den korte periode i 2023, hvor vi kunne drømme om guldet, kan måske måle sig. Men vi fik bronze med nød og næppe, så for mig at se, er det altså ikke helt det samme. Derudover: En solid sæson, en nær nedrykning og to dødssyge sæsoner.

Jeg medgiver gerne, at jeg helt sikkert er farvet af de fantastiske fremskridt, som førte os til 2020, når jeg kalder let tilbagegang for "ned ad bakke lige siden," men det er sådan, jeg oplever det - og det synes jeg egentlig er fair nok.

En anden pointe er, at jeg synes mange herinde har for lave forventninger; velsagtens farvet af mange års uduelighed. Men når vi snakkede om at trække sværdet ud af stenen, så mente jeg i hvert fald noget andet, end at opnå mindre end Randers og Silkeborg.

Jeg mener ikke, at vi er drønet ned ad en sort piste langt oppe i alperne et sted, men nærmere at vi har fundet en støvet, rusten kælk frem, undladt at smøre den, og nu snegler os ned ad en blød aarhusiansk kælkebakke i helt frisk sne.

Hvornår har vi været lige så godt stillet, som vi var i foråret 2020? Vi var superligaens bedste hold i den halvsæson! Vi var på kanten af sølvmedaljer. Den korte periode i 2023, hvor vi kunne drømme om guldet, kan måske måle sig. Men vi fik bronze med nød og næppe, så for mig at se, er det altså ikke helt det samme. Derudover: En solid sæson, en nær nedrykning og to dødssyge sæsoner.

Jeg medgiver gerne, at jeg helt sikkert er farvet af de fantastiske fremskridt, som førte os til 2020, når jeg kalder let tilbagegang for "ned ad bakke lige siden," men det er sådan, jeg oplever det - og det synes jeg egentlig er fair nok.

En anden pointe er, at jeg synes mange herinde har for lave forventninger; velsagtens farvet af mange års uduelighed. Men når vi snakkede om at trække sværdet ud af stenen, så mente jeg i hvert fald noget andet, end at opnå mindre end Randers og Silkeborg.
Det er helt sikkert fair nok, at du oplever det som du gør.
Det er også en fair pointe at mene, at "sværdet ud af stenen" måtte betyde mere end RFC og SIF. Det kan jeg til dels være enig med dig i, bortset fra, at før vi var enige om, at sværdet var trukket fri, var definitionen alene "medaljer". Altså ét moment.

Til hele din pointe vil jeg sige, at jeg kan sådan set godt se, hvad du mener, jeg har bare det perspektiv på det, at udvikling foregår over tid, og der vil på en sådan kurve være stejle stigninger og (forhåbentlig knap så stejle) fald. Når man så zoomer ind på en mere eller mindre tilfældigt valgt periode, kan man hurtigt finde hullerne i osten.

Men kigger du på de seneste 10 år, så er det altså overvejende gået fremad.
De sidste tre er det rigtigt, dér er det på pointsnit, resultater og i nogen grad også spillet, gået den forkerte vej.

Det er vel også derfor Uwe efterhånden er ret meget til debat i fankredse?

Der ER også bare lyspunkter, som gør jeg tøver med at råbe Uwe raus. Vi har haft en bedre xG end vores modstandere i mange kampe i slutspillet. Så spørgsmålet er, om det ville hjælpe os, at få skarpere midtbanespillere (Mikael!), eller om vi skal sætte det anderledes op, så afslutningerne altid er angriberens ansvar? Kan man overhovedet det?
Mit bud er, at med en marginalt skarpere midtbane, en mobil angriber som faktisk er både mobil og kreativ og har teknikken til at udfordre (Gyamfi), så ville meget have set anderledes ud. Tobias Bech løber solen sort og det elsker jeg ham for. Men hans output er for svagt. Mikael Andersson er et energibundt og helt fantastisk mellem felterne, men hans output er utroligt nok ringere end Bechs. Links og Beijmo har været skygger af deres bedste selv og overladt for meget til sig selv. MEM har knoklet som et bæst, men KAN jo altså ikke løfte holdet alene og Paddy er blind passager uden for felterne.
Nogle af de ting kan trænes væk. Nogle af dem kan ikke.
Hvor meget af det, der er Uwes skyld (det hele er jo hans ansvar, det er derfor han er chefen), kan jeg godt være i tvivl om. Noget af det ligger altså hos SIB, resten hos Uwe. Er det nok til at fyre? Måske...måske ikke. Jeg VED det simpelthen ikke og derfor er jeg villig til at acceptere klubbens beslutning, uanset hvad den bliver.

Det er helt sikkert fair nok, at du oplever det som du gør.
Det er også en fair pointe at mene, at "sværdet ud af stenen" måtte betyde mere end RFC og SIF. Det kan jeg til dels være enig med dig i, bortset fra, at før vi var enige om, at sværdet var trukket fri, var definitionen alene "medaljer". Altså ét moment.

Til hele din pointe vil jeg sige, at jeg kan sådan set godt se, hvad du mener, jeg har bare det perspektiv på det, at udvikling foregår over tid, og der vil på en sådan kurve være stejle stigninger og (forhåbentlig knap så stejle) fald. Når man så zoomer ind på en mere eller mindre tilfældigt valgt periode, kan man hurtigt finde hullerne i osten.

Men kigger du på de seneste 10 år, så er det altså overvejende gået fremad.
De sidste tre er det rigtigt, dér er det på pointsnit, resultater og i nogen grad også spillet, gået den forkerte vej.

Det er vel også derfor Uwe efterhånden er ret meget til debat i fankredse?

Der ER også bare lyspunkter, som gør jeg tøver med at råbe Uwe raus. Vi har haft en bedre xG end vores modstandere i mange kampe i slutspillet. Så spørgsmålet er, om det ville hjælpe os, at få skarpere midtbanespillere (Mikael!), eller om vi skal sætte det anderledes op, så afslutningerne altid er angriberens ansvar? Kan man overhovedet det?
Mit bud er, at med en marginalt skarpere midtbane, en mobil angriber som faktisk er både mobil og kreativ og har teknikken til at udfordre (Gyamfi), så ville meget have set anderledes ud. Tobias Bech løber solen sort og det elsker jeg ham for. Men hans output er for svagt. Mikael Andersson er et energibundt og helt fantastisk mellem felterne, men hans output er utroligt nok ringere end Bechs. Links og Beijmo har været skygger af deres bedste selv og overladt for meget til sig selv. MEM har knoklet som et bæst, men KAN jo altså ikke løfte holdet alene og Paddy er blind passager uden for felterne.
Nogle af de ting kan trænes væk. Nogle af dem kan ikke.
Hvor meget af det, der er Uwes skyld (det hele er jo hans ansvar, det er derfor han er chefen), kan jeg godt være i tvivl om. Noget af det ligger altså hos SIB, resten hos Uwe. Er det nok til at fyre? Måske...måske ikke. Jeg VED det simpelthen ikke og derfor er jeg villig til at acceptere klubbens beslutning, uanset hvad den bliver.
Her synes jeg så bare, vi mangler at få den langsigtede strategi med. Måske kan vi spille god fodbold (i perioder) med (stort set) den samme startopstilling gang på gang bestående af spillere med mere fortid end fremtid. Men for at det skal kunne betale sig økonomisk, så skal det hele godt nok også klappe - og indtil videre er det ikke klappet, så jeg synes faktisk, det er en uforsvarlig strategi...

I din oprindelige post skrev du: "JN havde jo rejst klubben økonomisk og ansat DN, som rejste holdet sportsligt. Det er stort set gået ned ad bakke siden."

Det er objektivt forkert, at det stort set er gået ned ad bakke siden. Vi har vundet bronze samt nået en pokalfinale (noget DN aldrig formåede) og været i kvartfinalen de to øvrige sæsoner. I de forudgående sæsoner har vi haft flere beskæmmende, tidlige exits (fx slået ud mod Næstved i 2018-2019 og hjemme mod Sønderjyske i 2021-2022). Desuden har vi været i mesterskabsslutspil de seneste tre sæsoner (Hvilket vi kun formåede to ud af fem sæsoner med DN). Den form for stabilitet er væsentlig!

I 2020 kunne vi se tilbage på en sæson, hvor overraskelsesmomentet samt en håndfuld spillere, der præsterede langt over deres kurve (især Bundu), havde sikret os bronze, men alle med fodboldforstand kunne se, at det var en ubæredygtig succes. Vi havde under 70 procent præcise afleveringer og 45,8 procent boldbesiddelse i 2019-2020. Især førstnævnte giver kun topplaceringer i helt ekstreme tilfælde og som en ren undtagelse. Det var jo også en erkendelse, DN havde (derfor bl.a. købet af Patrick Olsen). Han formåede så desværre ikke at implementere en holdbar topholdsspillestil.

De bedste kampe og perioder under Uwe har budt på spil af højere kvalitet end på noget tidspunkt under DN. Det understøtter data også, vil jeg mene. Desværre er dette niveau kun nået i ret korte faser af hans tre sæsoner. Vi kan hurtigt bliver enige om, at slutspillet i år har været utilfredsstillende, og at der kan være en legitim diskussion om Uwes fremtid, men kunne vi ikke tage den snak uden at overdrive elendighederne?

Last edited:
De bedste kampe og perioder under Uwe har budt på spil af højere kvalitet end på noget tidspunkt under DN. Det understøtter data også, vil jeg mene. Desværre er dette niveau kun nået i ret korte faser af hans tre sæsoner. Vi kan hurtigt bliver enige om, at slutspillet i år har været utilfredsstillende, og at der kan være en legitim diskussion om Uwes fremtid, men kunne vi ikke tage den snak uden at overdrive elendighederne?
Meget enig i det meste.

Det er lagt på år efter år, baseret på forbedret økonomi. Det bekymrende er, om den økonomiske formåen denne sæson er overvurderet og man har 'kørt for stærkt' I håbet om sportslig succes og transfermæssig efterbevilling.

Økonomien er presset, men primært af stadionprojektet og en måske fejlagtig beslutning om at spille på et ringe stadion, i stedet for fx Horsens eller Randers (der også ville være dårlige beslutninger).

Det lyder til det sportslige budget fastholdes, hvilket er positivt. Men hvis der ligger 55 mio i købesum på AJ + sommer '24, er det 11 mio i årlige afskrivninger på kontraktrettighederne.

Jeg kan tage fejl og måske bliver @valverde4evers drøm om Badji + Gyamfi (dikteret af nødvendigheden?) en succes. Og måske opdager Wahlstedt, Callø og Bach at de hele tiden har været habile fodboldspillere på Superliganiveau under den nye træner Frederik Birk, der trods fyring I Brøndby efter en skuffende 4. Plads faktisk er noget af en ungdomshvisker og har sportslig succes.

Det ville da være fedt!

Jeg håber der er råd og villighed til at skære igennem og afhænde de spillere hvor man måske, med en længere indkøringsperiode evt kunne få en god fodboldspiller ud af det. Og samtidig økomomiske muskler og tilstrækkelig scouting til at gennemføre køb af her-og nu-tilgange, der samtidig kan sælges med solid fortjeneste om et par år.

I din oprindelige post skrev du: "JN havde jo rejst klubben økonomisk og ansat DN, som rejste holdet sportsligt. Det er stort set gået ned ad bakke siden."

Det er objektivt forkert, at det stort set er gået ned ad bakke siden. Vi har vundet bronze samt nået en pokalfinale (noget DN aldrig formåede) og været i kvartfinalen de to øvrige sæsoner. I de forudgående sæsoner har vi haft flere beskæmmende, tidlige exits (fx slået ud mod Næstved i 2018-2019 og hjemme mod Sønderjyske i 2021-2022). Desuden har vi været i mesterskabsslutspil de seneste tre sæsoner (Hvilket vi kun formåede to ud af fem sæsoner med DN). Den form for stabilitet er væsentlig!

I 2020 kunne vi se tilbage på en sæson, hvor overraskelsesmomentet samt en håndfuld spillere, der præsterede langt over deres kurve (især Bundu), havde sikret os bronze, men alle med fodboldforstand kunne se, at det var en ubæredygtig succes. Vi havde under 70 procent præcise afleveringer og 45,8 procent boldbesiddelse i 2019-2020. Især førstnævnte giver kun topplaceringer i helt ekstreme tilfælde og som en ren undtagelse. Det var jo også en erkendelse, DN havde (derfor bl.a. købet af Patrick Olsen). Han formåede så desværre ikke at implementere en holdbar topholdsspillestil.

Her tror jeg bare, jeg har et andet syn på foråret i 2020. Det er da meget muligt, at det er helt forfejlet, men det relaterer sig nok til min begrænsede historik som reel AGF-fan...

Pokalfinalen i 2016 var første gang, jeg tilnærmelsesvis fulgte med. I nedrykningsplayoffsæsonen var jeg heller ikke ligefrem inkarneret, men jeg fulgte med, da vi lå fast på 10.-11.-pladsen i 17/18-sæsonen, og trods alt sluttede med blot 6 point op til stregen, spillede et godt slutspil, slog både OB og Sønderjyske ganske sikkert, og dermed gik hele vejen til Europa-playoff-kampen. Den husker jeg så også tydeligt. Det var et fantastisk tegn på fremgang. 18/19-sæsonen var også længe meget lovende. Som jeg husker det, lå vi kortvarigt virtuelt på 3.-pladsen! Surrealistisk! Men også klart en skuffelse, at top 6 glippede. Igen spillede vi et stærkt slutspil, men playoff-kampen glippede med det yderste mod Randers. Endnu en sæson med uindfriet potentiale. Endelig blev potentialet indfriet og lidt til i 2020. Så på det tidspunkt var jeg selvfølgelig fuldstændig overbevist om, at jeg havde gjort ret i at være så pokkers optimistisk, som jeg var. Jeg er stadig ikke sikker på, at jeg er enig i, at bronzemedaljerne var nogen kæmpe overraskelse, set i et lidt længere perspektiv. Derfor troede jeg også på, at der var potentiale for mere - fuldstændig ligesom ledelsen i klubben. Altså sølvmedaljer, pokal nr. 10, europæisk gruppespil. I forhold til de to pissede vi også straks et par gyldne muligheder væk. En vej til at løfte pokalen i Aarhus, som gik gennem Kolding, Horsens, B.93, Randers og Sønderjyske... Nederlaget til Mura med en kamp mod PSV i vente... Whatever, jeg var helt enig, da klubben meldte målsætningerne ud for de næste 5 år - og jeg mener sådan set stadig, at det var svære, men realistiske målsætninger. Derfor synes jeg, ledelsen har fejlet, både med ansættelsen af SIB, den for sene fyring af David og nu, måske ansættelsen, men i hvert fald, den for sene fyring af Uwe. Hvis man havde gjort det bedre på de fronter, så tror jeg, vi ville være et helt andet sted i dag. Nu frygter jeg bare, at toget er kørt. Deraf nedgangen.

Jeg kan sagtens se, at "nedad bakke lige siden" er udenfor skiven for de fleste, men i mit idiosynkratiske perspektiv er det ikke helt skævt.

Jeg er vel en slags medvindsfan. Jeg kan egentlig bare bedst lide at drømme.

De bedste kampe og perioder under Uwe har budt på spil af højere kvalitet end på noget tidspunkt under DN. Det understøtter data også, vil jeg mene. Desværre er dette niveau kun nået i ret korte faser af hans tre sæsoner.
Jeg mener vi er igang med at ændre vores spillestil og det koster. Eksempelvis har vi i mange kampe i foråret stillet op med MEM, Arnstad og Andersson på midten med NP som balancespiller. Det giver 3 offensivt rettede spillere, det må give flere chancer til modstanderen når vi på den måde forsøger at ændre spilsystemet. Vi øver os også i at være spildominerende, det tager bare lang tid at lære. Hvilket har vist sig i et par kampe, hvor vi har trillet, trillet og trillet lidt mere.

Jeg mener at MEM, Arnstad og Andersson er skræddersyet til at bryde den stilstand som trille-trille metoden invitere til. Alle er dygtige, fremadrettede spillere, så på den led håber jeg vi ser os dominere de "små" hold i endnu højere grad. Det er en kæmpe transformation fra DN tiden og et tydeligt skridt på at vi er "på den rigtige vej", dog med de bump sådan noget giver.

For 2 år siden ville en spiller som Brandhof have været på midten og ageret bolværk, godt for forsvaret, skidt for chance produktionen. Alle tal viser at den her sæson har øget chanceproduktionen væsentligt, det er super godt, for de forrige år var lidt af en ørkenvandring.

Vi har nu smidt 3 ud af 4 forår, så noget må tyde på der går et eller andet galt. Noget må være mentalt, vi kæmper hvert år hårdt for at nå top6, vi er endnu ikke der, hvor vi når top6 som en naturlighed, ergo er presset tårnhøjt, som åbenbart slår ud når vi går igang med slutspillet.

Et andet punkt er vores trupindkøb, de har i mange år primært været i sommerperioden, det giver jo mening i forhold til at trække en streg i sandet og kigge på fremtidens trupsammensætning. Men måske vi glemmer lidt de muligheder der ligger i at optimere holdet i vinterpausen? AJ er vel den eneste jeg lige kan komme i tanke om som har været et markant indkøb i vinterpausen.

Det kunne være spændende at se et vinterhold, som er blevet tilført 2 gode spillere, hvad kan de bringe af dynamik?

Er det ikke bare 1-2=mange? Sidst jeg kiggede på vores xG mod top6 så det ikke godt ud men jeg kiggede over hele sæsonen.

Her i slutspillet kan jeg umiddelbart huske Fcn og Randers men der har måske være flere?

Ifølge SL.dk har vi haft XG til:

At tabe hjemme mod FCN (XG 0,7)
At vinde hjemme over Randers (XG 1,8)
At tabe ude tiL FCM (XG 0,7)
At spille uafgjort hjemme mod FCK (XG 1,5)
Ca. at spille uafgjort ude mod FCK (vi havde XG 1,3, de havde 1,6)
At tabe ude mod Randers (XG 1,6)
At tabe hjemme mod FCM (XG 0,8)
Ca at spille uafgjort ude mod BIF (XG 1.5 mod 1,8)
At vinde hjemme mod FCN (XG 2,3)

Så ifølge SL.dk har kun haft en bedre XG end vores modstander i en af de kampe, vi endte med at tabe.

Jeg tror dog godt, billedet kan se anderledes ud i nogle af de kampe, der var tætte på XG, hvis man tjekker andre kilder.

Ifølge SL.dk har vi haft XG til:

At tabe hjemme mod FCN (XG 0,7)
At vinde hjemme over Randers (XG 1,8)
At tabe ude tiL FCM (XG 0,7)
At spille uafgjort hjemme mod FCK (XG 1,5)
Ca. at spille uafgjort ude mod FCK (vi havde XG 1,3, de havde 1,6)
At tabe ude mod Randers (XG 1,6)
At tabe hjemme mod FCM (XG 0,8)
Ca at spille uafgjort ude mod BIF (XG 1.5 mod 1,8)
At vinde hjemme mod FCN (XG 2,3)

Så ifølge SL.dk har kun haft en bedre XG end vores modstander i en af de kampe, vi endte med at tabe.

Jeg tror dog godt, billedet kan se anderledes ud i nogle af de kampe, der var tætte på XG, hvis man tjekker andre kilder.
Tak - det var det jeg tænkte (y) . Vi har ikke været bedre på xG i slutspillet. Tænker jeg opdaterer lidt stats i Taktiktråden og måske har en tabel der omhandler det som kan opdateres.

Du får det sgu alligevel, fordi jeg synes det er sjovt at lave - og viser det på en lidt anden måde :)
Min tabel er baseret på "Football xG" og den viser self det samme nogenlunde som SL.dk - men tager dog straffe med, hvilket sl.dk ikke gør, og derfor fortjener vi feks ikke uafgjort hjemme mod FCK i slutspillet, men derimod en sejr.

Har markeret med grøn, hvor vi har fået mere end fortjent - og med rød hvor vi burde have haft mere ud af kampen.

Generelt kan man sige, at vi i grundspillet havde utroligt mange uafgjorte kampe, som vi burde have vundet.
I slutspillet har vi generelt været helt utroligt uskarpe/uheldige i forhold til hvad vi har spillet os til.

Uwe kan måske her argumentere for, at han har gjort, hvad han kunne, men at kvaliteten i både angreb og forsvar/mål ganske enkelt er for dårlig.
Måske i virkeligheden defensivt vi er for dårlige, da modstanderne i slutspillet generelt har scoret flere mål, end de burde - men de har jo også de bedste angribere, så måske giver det hele mening alligevel.

1747899519013.webp

Latest posts

Back