New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 341K
Talentarbejdet i AGF
I den nuværende U19-trup deltager følgende spillere på dispensation:
- Emil Agerbæk
- Jing Reec

Agerbæk har jeg nævnt før. Han blev tidligere betragtet som et KÆMPE-talent, og Snurre Snup havde ham som en af de spillere, der formentligt ville slå igennem på førsteholdet. Desværre blev hans udvikling sat i stå af 2 korsbåndsskader. Ét i hvert knæ. Men da han nu spiller kontinuerligt uden skader, har man altså valgt at give ham chancen for at vise sig frem gennem kontinuitet gennem en dispensation. 2 års skadepause påvirker selvfølgelig fysikken. Men det er også 2 år, hvor man ikke har trænet, hvorfor ens udfoldelse af potentialet naturligvis i så fald også udskydes en smule.
(Transfermarkt har i øvrigt sat ham til at indgå som 1.holdstruppen i næste sæson, men det kan være en automatisme mere end virkelighed.)

Jing Reec kender de fleste nok også. Stort australsk talent, som også kan betegnes som en usleben diamant - for at sige det pænt. Et enormt råpotentiale, men ikke særligt taktisk godt skolet. Det er en, man har store forventninger til, men som pt. ikke anses som værende klar - hvorfor Ihler (som er 1 år yngre) og Daghim (som er en del yngre) er blevet foretrukket foran. Mit bedste bud er, at Reec stadig er alt for ustabil i sine præstationer. Næste sæson kan han ikke længere være på dispensation i U19, så det er jo enten førsteholdet eller videre (måske på udleje). Det samme er i øvrigt også tilfældet for Agerbæk.

Last edited:
Når man vælger at lade spillere spille på dispensation på U19, er det nok en kombi af flere ting. Særligt disse 2: 1) En spiller, man ser et potentiale i, men som man ikke vurderer helt klar til førsteholdet, og som derfor stadig kan få lov til at spille regelmæssige kampe, 2) En spiller, der stadig har tid tilbage af ungdomskontrakten, og hvor man lige vil give det en ekstra chance i stedet for at frigive dem.

I sidste sæson var følgende spillere i U19 på dispensation:
- Daniel Gadegaard
- Mikkel Lassen
- Nikolaj Sauer (storebror til Mathias - 04'er - som pt. gør sig på U19. Blev frigivet til et 2. divisionshold i daværende vinterpause)
- Mads Bager (var angiveligt ikke langt fra en seniorkontrakt, og deltog også i flere træningskampe. Men spiller i dag i Skive)

Året før var det:
- Jacob Trenskow
- Mostafa Maarouf (blev hentet ind i en "sen" alder fra Brabrand, så var selvfølgelig bagud i sin fodboldmæssige uddannelse)

Og året før det, var det:
- Kasper TK
- Martinus Mandal (flot fyr, som blev frigivet til Aarhus Fremad i daværende vinterpause)
- Lunding
- Ammitzbøll

I 17/18 var der ikke nogen.

Og i 16/17 var der 5, hvoraf de 2 mest kendte navne var:
- Bundu
- Nimo Gribenco

Til den kommende sæson kunne gode bud være (dog uden at have viden om deres kontraktforhold - derfor rent gætteri ud fra nuværende 03'ere):
- Daniel Jakobsen (CB, som har været inde over flere U-landshold)
- Faysal Halimi (CM, som også kan agere venstre back i nødstilfælde)
- Asker Beck (vores nye Jens Stage, som nok bliver en fast del af førsteholdstruppen, men som stadig kommer til at spille U19 kampe i ny og næ)
- Frederik Ihler (ligesom Beck en fast del af førsteholdstruppen, men som kan spille U19 i ny og næ, hvis spilletiden på førsteholdet bliver sparsom)
- Eskild Dall (såfremt han hentes permanent)

Uanset hvad må konklusionen være, at vi ikke har haft den største succesrate med at indsluse og forløse talenter, der spiller på dispensation. Og det giver god mening, for hvis de var store nok talenter, blev de jo en del af førsteholdstruppen i stedet for at være på dispensation. Til det er der så eksempler som Bundu, Maarouf, Ammitzbøl og Reec (der kom udlandsfra og/eller var uskolede), Lunding (som var sent udviklet og manglede noget fysik) og Agerbæk (som har haft mange skader og er sat tilbage i sin udvikling).

Nu hvor sæsonen (endelig) er slut har jeg opdateret mit overblik over hvor meget talenter af egen avl er involveret i kampene. Jeg tænker I også kunne finde det interessant.

Som I kan se nedenfor er det samlede antal minutter spillet faldet med omkring 1.500 minutter i forhold til sidste sæson. Dette dog primært grunden færre minutter i pokalen og i andre (Superliga play-off og Europa). Antal ligaminutter ligger dog stadig OK højt.

Hvad også er lidt interessant er, at der ret konsistent bliver givet debut til omkring 3 spillere pr. sæson, og at der de sensete fire sæsoner er givet spilletid til 8-10 forskellige spillere i sæsonen.

LigaminutterPokalminutterAndre minutterMinutter i altDebutAntal Spillere
2015/16
56​
136​
0​
192​
3​
3​
2016/17
185​
313​
0​
498​
2​
4​
2017/18
446​
371​
33​
850​
4​
7​
2018/19
2.720​
501​
0​
3.221​
3​
9​
2019/20
3.103​
1.003​
180​
4.286​
4​
10​
2020/21
5.513​
1.094​
469​
7.076​
3​
9​
2021/22
4.856​
306​
310​
5.472​
3​
8​
Grand Total
16.879
3.724
992
21.595
22

Spilletiden er fordelt således blandt spillerne:
LigaminutterPokalminutterAndre minutterMinutter i altDebutAntal Spillere
Ammitzbøll
70​
0​
38​
108​
0​
1​
Beck
2​
60​
0​
62​
1​
1​
Daghim
65​
0​
0​
65​
1​
1​
Gadegaard
90​
0​
0​
90​
1​
1​
Grønbæk
1.970​
66​
180​
2.216​
0​
1​
Hausner
1.859​
90​
90​
2.039​
0​
1​
Ihler
70​
0​
0​
70​
0​
1​
TT Kristensen
730​
90​
2​
822​
0​
1​
Grand Total
4.856
306
310
5.472
3
8

Lægger du Mikael Anderssons 1500 minutter oveni, så ser det pænere ud ;-)

Han er vel mere hjemmavlet end Daghim.

Jeg overvejede også at inkludere Anderson, men synes ikke det giver et retvisende billede af i hvor høj grad klubben benytter sine egne talenter. På et tidspunkt vil det nok heller ikke give mening at medtage Hausner, Hvidt osv.
Daghim synes jeg godt man kan inkludere, da han trods alt har været i klubben i et år og i en ung alder. Men jeg har omvendt ikke medregnet spilletid fra f.eks. Jing Reec eller Jens Stage (tidligere), da de begge kom til klubben i en så høj alder, at man dårligt kan give AGF "kredit" for deres udvikling.
Men det er lidt en balancegang.

Pointen med MA er jo st han spillede i agf fra 9 års alderen til 14 års alderen (som jeg husker det)

Præcis. Jeg synes ikke man skal inkludere spillere som f.eks. Dall der er kommet sent ind. En spiller som Daghim er endda på grænsen pt, da han er kommet ind for nyligt udefra.
Men Anderson er omvendt en der har fået sin deciderede opvækst her. MEN: omvendt er det jo fra 14-18 man virkelig formes som fodboldspiller.

Så for mig skal man enten medtage dem alle, eller KUN dem som har spillet i AGF i hele deres liv (hvilket sgu ikke giver mening når ungdomsarbejdet jo netop også tilføres liv fra samarbejdsklubberne). Hausner har jo været i ungdomsafdelingen i Horsens, og kom til da de nedlagde den. Han er sgu stadig en af vores egne i min optik.

Hvem man inkluderer afhænger i sidste ende af hvad man prøver at undersøge. Grunden til jeg begyndte at lave den opgørelse var så at sige for at forsøge at besvare spørgsmålet "hvor god er AGF til at udvikle egne talenter og give dem chancen på førsteholdet". Som I nok kan huske var der for nogle år siden en del kritik af hvor få spillere af egen avl AGF benyttede, så jeg ville prøve at skabe mig et overblik over netop dette.

Mikael Anderson er derfor ikke medtaget, fordi han kom til klubben som en etableret superligaspiller, og derfor i høj grad lige så vel kunne være endt i en hvilken som helst anden klub. Men det er klart det afhænger af hvad man vil med tallene. Man kunne jo også argumentere for at medtage spillere som Jonas Thorsen, Krisoffer Pallesen, Viktor Fischer mfl., der jo alle også har tilbragt mange år i AGF, og som klubben derfor også bør få "kredit" for at have uddannet.

Enig i prioriteringen. Man kunne have en anden opgørelse over 'Homegrown', hvor Andersson er relevant, og Jønsson ville være, hvis/når han vender hjem. (Edit: men når man henter en udviklet spiller til holdet, er det en anden kategori)

Omvendt kunne man inkludere alle talenter, så det bliver et mål for hvor meget AGFs førstehold investerer i talentudvikling, så fx Dall og Reec også var relevante.

Du har kombinationen af, hvad der er kommet gennem ungdomsafdelingen og efterfølgende får spilletid. FCN og FCM vil nok grine lidt og kalde det pladderromantik, fordi salget skabes af førsteholdet, uagtet hvornår spilleren kom til klubben. Men det giver alligevel mening for mig.

Grunden til jeg begyndte at lave den opgørelse var så at sige for at forsøge at besvare spørgsmålet "hvor god er AGF til at udvikle egne talenter og give dem chancen på førsteholdet".
Så måske skulle man bare sætte et alderskriterie? Op til 21-22 år. Derefter er spilleren vel ikke på holdet, fordi vi ønsker at give ham chancen på førsteholdet.

Dejlig reportage fra u-13 drengenes pokalsejr i denne uge: https://agf.dk/nyheder/2022/juni/tv-kom-med-u13-til-pokalfinale

Jeg er særligt vild med det øjeblik lige efter udligningen til 1-1, hvor fremtidens Hausner råber 'FOKUS' flere gange ind i hovederne på de jublende holdkammerater. Et andet stærkt øjeblik er en anden spiller med et stort ledermateriale, der før kampen går rundt fra holdkammerat til holdkammerat og sætter dem op til kampen. Hvor er fodbold dog et fantastisk spil.

Last edited:
Hører at ledelsen viste en animations-video af hvordan Akademiet kommer til at se ud, og står klar om ca. 1,5 år.
Det skulle have været MEGET imponerende.

Så altså nyt akademi klar januar 2024!
Kæft det bliver godt. Så er der forhåbenligt de første nye ansigter i SL-truppen brudt igennem til 2026-2027 sæsonen på det nye stadion (klar juli 2026 ifølge planen).

Kæft det bliver godt. Så er der forhåbenligt de første nye ansigter i SL-truppen brudt igennem til 2026-2027 sæsonen på det nye stadion (klar juli 2026 ifølge planen).
Lad os håbe på det ene og andet. Stadion i juli 2026 tror jeg dog ikke på og jeg ser heller ingen steder (længere) at juli 2026 er målet. Det nærmeste inde på Kongelundens side er, at man håber at spille kampe på det nye stadion i 2026, men at den endelige plan ikke er klar. Men det er lidt off topic her.

Lad os håbe på det ene og andet. Stadion i juli 2026 tror jeg dog ikke på og jeg ser heller ingen steder (længere) at juli 2026 er målet.

Altså når klubbens direktør står på en scene og fortæller at det er PLANEN, ikke bare målet, så har jeg 0 grund til at tro at det ikke er det man har som klart og tydeligt mål, og også kommer til at ske. Husk også at Kongelunden er helet projektet, ikke bare stadion. At Kongelunden samlet set skal stå færdigt x dato er ikke det samme som at stadion-delen skal være færdig samme dato.

Latest posts

Back