New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 397K
Superligaen 2025/2026
Da Tullberg started som lyn og torden i FCM (altså borset fra den første kamp i Farum), besluttede mange sig hurtigt for, at han er en fænomen træner. De fleste forelskede sig også i Billing og kaldte ham Superligaens bedste spiller.

Da de to ankom til heden på samme tid, har det naturligvis været svært at skille den ens præstationer fra den andens. Men det slog mig tidligt, at selvfølgelig bliver et rigtig godt hold til et skide godt hold, når de bliver forstærket med en spiller, der fra dag ét fremstår som ligaens bedste. Og jeg tænkte, at måske ville den forstærkning have gjort lige så stor forskel under Thomasberg.

Nu da Billing har været skadet/småskadet noget tid ser vi måske et mere reel billede på, hvilken træner Tullberg er. God, men så måske heller ikke mere. Det er en opløftende tanke nu hvor fårene skal skilles fra bukkene.
Selvom Billing er fremragende, så er Tullberg altså en rigtig stærk og dygtig træner.

Han har gjort nogle sjove ting ved FCM, bl.a Osorio på kanten. Ligesom de spiller meget fysisk, på en måde så irriterer modstanderne (og fans), specielt når de ikke straffes for det

Selvom Billing er fremragende, så er Tullberg altså en rigtig stærk og dygtig træner.

Han har gjort nogle sjove ting ved FCM, bl.a Osorio på kanten. Ligesom de spiller meget fysisk, på en måde så irriterer modstanderne (og fans), specielt når de ikke straffes for det
Den mest mærkbare forskel imellem Thomasberg og Tullberg, er Tullbergs konsekvens. Det var lige det de mange dyre udenlandske talenter havde brug for, fordi det gjorde at de skulle levere også i Vejle og Fredericia. Det kunne de godt bruge i FCK også, og det kan Bo Svensson måske komme med - de er jo fra samme trænerskole.

Jeg tror dog også at det er en ret flygtig kompetence der hurtigt fortager sig i en trup, så der er nok behov for ret stor udskiftning, som på Dortmunds ungdomshold, eller ved store udskiftninger i FCM-truppen - ellers bliver det ret hurtigt hverdag og mindre effektfuldt.

Når han i post match siger at spillerne ikke dækkede færdigt, og selvom der er stor udskiftning i truppen, så forventer han at man er opmærksom på sine defensive opgaver - så kunne det godt tyde på at der allerede er noget træthed i truppen, måske også fordi det store eventyr i Europa glippede. I øvrigt er det bare den første af 3 store skuffelser, som Tullberg og truppen lige så godt kan begynde at forberede sig på i dette forår.

Er han det?
Tullbergs pointgennemsnit er 1,9 point pr kamp. Det er ringere end samtlige Thomasbergs sæsoner inkl starten på denne sæson, hvor Thomasberg blev fyret efter et snit på 2,1 point pr kamp.
Faktisk har FCM ikke været ringere siden Capellas i 2022 trods det, jeg ser, som en meget stærk trup.

Det er interessant, det der bliver sagt til Elias Olafsson: “I har snakket meget om, at I kan afgøre det selv. Det kan I ikke længere..”

Det er sgu da rigtigt, lige nu er der kun et hold i Superligaen der kan bestemme hvem der skal være dansk mester!!

Sådan må det godt fortsætte med at være.

Det er interessant, det der bliver sagt til Elias Olafsson: “I har snakket meget om, at I kan afgøre det selv. Det kan I ikke længere..”

Det er sgu da rigtigt, lige nu er der kun et hold i Superligaen der kan bestemme hvem der skal være dansk mester!!

Sådan må det godt fortsætte med at være.

Og lige nu udbyder Tipstjenesten kun odds 1.65 på det hold som dansk mester.

What a time to be alive

FCM har top kvalitets individualister. Det ser vi også idag hvor Osorio og Simsir laver to geniale mål. To mål som de nærmest selv skaber. Igen på "kontra/omstillinger". Så vil sige at deres start 11 (inklusiv Billing) er skræmmende. Men bredden som der er snakket om er altså udfordret pt. Især når mange af de tidligere rigtig dygtige spillere er på vej tilbage fra skade eller langt fra kampform (kontinuerligt spille kampe). Det koblet med at truppen er slidt ovenpå et langt Europa eventyr og at de møder dygtige modstandere hvor de har brug for at de bedste 11 spiller længere i kampene, gør at de smider point. Det synes jeg ikke har noget med Tullberg at gøre.

Der hvor Tullberg IMO har forsømt er at kunne spille på andet end dødbolde og fuldbanepres. Det virker ikke som om de kan forsvare sig med bolden. Der bliver spillet rigtig meget til duel konstant. PS: Søn skal også have kredit for at blive ved.

Last edited by a moderator:
“Hvis jeg begynder at diskutere dommerkendelser så bliver det simpelthen for plat” siger Mike Tullberg…for så at følge op med “Man kunne også snakke om den kendelse ved Mads Bech, da de scorede, men det ændrer ikke noget”

Tullberg er en gave til Superligaen, Thomasberg var bare alt for tør og kedelig, her for man komik på et vrkeligt højt plan - det eneste der ærgrer lidt er dog at han ikke selv er klar over det.

Last edited:
Den mest mærkbare forskel imellem Thomasberg og Tullberg, er Tullbergs konsekvens. Det var lige det de mange dyre udenlandske talenter havde brug for, fordi det gjorde at de skulle levere også i Vejle og Fredericia. Det kunne de godt bruge i FCK også, og det kan Bo Svensson måske komme med - de er jo fra samme trænerskole.

Jeg tror dog også at det er en ret flygtig kompetence der hurtigt fortager sig i en trup, så der er nok behov for ret stor udskiftning, som på Dortmunds ungdomshold, eller ved store udskiftninger i FCM-truppen - ellers bliver det ret hurtigt hverdag og mindre effektfuldt.

Når han i post match siger at spillerne ikke dækkede færdigt, og selvom der er stor udskiftning i truppen, så forventer han at man er opmærksom på sine defensive opgaver - så kunne det godt tyde på at der allerede er noget træthed i truppen, måske også fordi det store eventyr i Europa glippede. I øvrigt er det bare den første af 3 store skuffelser, som Tullberg og truppen lige så godt kan begynde at forberede sig på i dette forår.
Det tror jeg ikke nødvendigvis der er tale om. Jeg har dog ikke set kampen, så ved det ikke.

Langt de fleste klubber og hold opdrager jo ikke spillerne til at dække færdigt, men i stedet overlader de deres spiller til den næste medspiller i zonen. Det har FCM også gjort. FCK da de var bedst var fremragende til den disciplin. Man holdte sit område, og dækkede lidt det der var der. Selvfølgelig sideforskød man, skubbede en mand op og en under osv. Men man dækkede ikke ude af zonen.

Så det han måske mener er, at Emefile eller Gorgoza måske ikke helt naturoigt følger en back med helt ned til eget hjørneflag.

Eric Kahl har i perioder også dækket lidt underligt i vores formation.

Lige nu gruer jeg mest for vores eget holds præstationer og tilstand, end jeg frygter FCM.
Det er f.g. nu, at holdet skal gå ud og vise, at de vil spille fremadrettet fodbold og vil vinde det mesterskab. Der skal spilles for at vinde. Ikke for at undgå at tabe.
Generelt er det vist ret sikkert at sige, at mens vi i efteråret spillede noget af det bedste, et dansk hold har spillet i flere år, så har vi indtil nu i foråret været gode men ikke mere end det. Vi har ikke fået det til at klikke mellem spillerne som i efteråret, og modstanderne har også lært fra hinanden og er begyndt at kunne dæmme op for vores styrker.

Derfor tror jeg, at vi i foråret lander et sted mellem 2 og 4 i mesterskabsspillet, men at forspringet fra foråret var så stort, så vi alligevel holder hjem. Godt hjulpet af at FCM hverken kommer til at vinde efteråret eller foråret. Jeg håber meget, at vi rammer 4 point i de kommende 2 kampe, og det vil efter min mening være glimrende. Så er der rigeligt med pres på FCM. Det betyder, at 1 point på mandag er acceptabelt for mig. Jeg vil på ingen måde se en uafgjort mod det nuværende Viborg-hold som en katastrofe. Slet ikke i vores ekstremt fordelagtige situation lige nu.

Lige nu gruer jeg mest for vores eget holds præstationer og tilstand, end jeg frygter FCM.
Det er f.g. nu, at holdet skal gå ud og vise, at de vil spille fremadrettet fodbold og vil vinde det mesterskab. Der skal spilles for at vinde. Ikke for at undgå at tabe.
I Troels Henriksens “Mere AGF” podcast fra i fredags, siger han at det vigtigste på mandag vil være at fokusere på at spille godt. Hvis man lykkes med at spille godt, så kommer sejrene naturligt. Det er jeg enig i, det er lettere at fokusere på at spille godt, end at fokusere på at skulle vinde. Det er også nemmere at håndtere mentalt og giver et mindre pres, blot at fokusere på at spille godt. Jeg er også lige ved at sige, at vi kan tåle et nederlag bedre end vi kan tåle endnu en kamp hvor spillet ikke hænger sammen.

Jeg håber meget at Jakob Poulsen har udnyttet landsholdspausen til at løse problemerne med at modstanderne er begyndt at markere Bech og Arnstad meget tæt. Tidligere gav det plads til Yakob, Carstensen og Links, men de har ikke ramt den lige i røven her i foråret.

Jeg tror at en justering så Tingager kommer ind centralt, Dalsgaard på HCB og Beijmo op på HWB, vil kunne gøre noget ved problemerne. En central midtbane med Polle og Yakob, kan måske hjælpe på målfarligheden fra den centrale midtbane, da Yakob kan tillade sig at være mere offensiv med Polle bag sig, og så skal Links bare lige finde de allersidste procenter.

AGFs forår starter i morgen i Viborg, nu er vinterpausen banket af og vi er klar til at gøre de sidste 8 kampe i sæsonen til de bedste nogensinde, så der er enighed om at AGF var de fortjente danske mestre i 2026.

Hvis Midtjylland havde vundet deres seneste tre hjemmekampe mod Brøndby, Nordsjælland og Sønderjyske, så havde de ført Superligaen. Det gjorde de ikke, så det gør de ikke.

Nu er de vel nærmest pinedød tvunget til at slå alle tre hold på udebane i løbet af slutspillets resterende del. Det synes jeg ser svært ud - heldigvis.

Midtjylland har i øvrigt ikke vundet en hjemmekamp siden de slog FCK i forårspremieren 8. februar. Desværre har de været noget bedre på udebane, men alligevel - det er ikke rigtigt et hold, der kommer buldrende.

Hvis Midtjylland havde vundet deres seneste tre hjemmekampe mod Brøndby, Nordsjælland og Sønderjyske, så havde de ført Superligaen. Det gjorde de ikke, så det gør de ikke.

Nu er de vel nærmest pinedød tvunget til at slå alle tre hold på udebane i løbet af slutspillets resterende del. Det synes jeg ser svært ud - heldigvis.

Midtjylland har i øvrigt ikke vundet en hjemmekamp siden de slog FCK i forårspremieren 8. februar. Desværre har de været noget bedre på udebane, men alligevel - det er ikke rigtigt et hold, der kommer buldrende.

Deres pointsnit er faldende:

5 kampe = 1,2 point i snit
10 kampe = 1,6 point i snit

Kan vi bare komme i gang igen og lave point løbende, så bliver det svært for dem at hente os 🤞

Tullberg er en sjov størrelse. Jeg kan ikke finde ud af, om han føler sig højt hævet og alle andre i dansk fodbold. Tysk skole og sin generations største trænertalent. Eller om han ufrivilligt fremstår sådan. Det, sammenholdt med han opførsel på sidelinjen, kan fungere. Men kun til en vis grænse. Det kan også kamme over og lægge en byrde på truppen. Og helt lavpraktisk give ham karantæner. Er der rent faktisk tale om den berømte honnymoon, der er ved at tabe sin magi.

Tullberg er en sjov størrelse. Jeg kan ikke finde ud af, om han føler sig højt hævet og alle andre i dansk fodbold. Tysk skole og sin generations største trænertalent. Eller om han ufrivilligt fremstår sådan. Det, sammenholdt med han opførsel på sidelinjen, kan fungere. Men kun til en vis grænse. Det kan også kamme over og lægge en byrde på truppen. Og helt lavpraktisk give ham karantæner. Er der rent faktisk tale om den berømte honnymoon, der er ved at tabe sin magi.
Han virker decideret middelmådig og underskudsagtig på mig.
Jeg tror en psykolog ville kalde ham en primadonna - Mourinho-light. - ikke en god egenskab hos en leder..

I studiet efter kampen i går, nævnte de at FC Midtjylland også startede mesterskabsspillet dårligt i sidste sæson. Her fik de 4 point i de første 5 kampe, i denne har de fået 2 point i 4 kampe, men i den sidste halvdel kom de i gang. Det ville være fint hvis de fortsat hakker når vi møder dem om to runder.

Der var tidligere en som skrev om hvor mange point det kræver, for at vi er mestre.

Med FCMs 21 mulige point at spille om og vores forspring på 4 point, får jeg det til at vi mangler 17 point. Vi har 24 at spille om.

Fandme vildt at stå i den position. Lad os antage at vi spiller en kamp uafgjort mod FCM, falder tallet til 14 - fordi der forsvinder en kamp, hvor de kan hente 3 point på os. Vinder vi en af kampene, falder tallet i stedet til 11 - fordi der både forsvinder en kamp fra dem og vi får 3 point.

Der skal så lidt til nu. Kom nu det sidste og kåsådehviiiiieeee

De næste kampe må vise, om der er flere af vores spillere der kan komme op i niveau. Er Tingager for alvor tilbage efter skade? Begynder Mølgaard igen at ligne sig selv? Kan Polle bidrage med noget bortset fra korte indhop? Kan Paddy løfte sig til et antageligt brugbart niveau? Vil Arnstad, Bech, Yakob og Carstensen være helt oppe i gear igen? For at vinde kampe, skal flere spillere toppræstere end de tre i bagkæden suppleret med lidt Knudsen-energi og Links-vilje. Håber forårssolen hjælper til. KSDH.

Latest posts

Back