New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 267K
Den store økonomitråd
Glad for vi ikke er i båd med aab og ob længere - de må virkelige ryste på hånden ift top6 med gns max 1½ plads at spille om pr år, tænker det nærmere er 1,25.1,33 efterhånden, altså det kun vil være 3-4 år en af de små snyder enten agf, bif, fcn.
Meget enig i dit indlæg.
Jeg vil dog sige, at vi bestemt stadig er i båd med OB og AaB i min optik. Båden jeg forestiller mig indeholder alt fra AGF, FCN, AaB, OB og Randers. Og hvis BIF skal med oppefra, så skal Sønderjyske med nedefra. Men lad os kalde BIF "alene som nummer 3" efter det mesterskab ift hvor klubberne "bør være" ift økonomi, momentum, "sammenspillethed" og andre faktorer.

Jeg anser AGF, FCN, AaB og OB som de 4 hold der er mest sandsynlige i top 6-kampen når sæsonen er slut, rangeret efter FCK/FCM/BIF.

Så kan godt gå med til at sætte en lille streg der.
Men ser os ikke nævneværdigt over OB med Kadrii og co. i år (som de har kunne fortsætte med ca. samme trup, og en brandvarm Kadrii nu), og så AaB som bare over mange år har været i det lag, såvel som FCN. Og som har nogle andre økonomisk kræfter.

SøE, Vejle, Viborg og SIF er mere i en gruppe sammen, synes jeg.
Men okay, kan måske godt sende OB og AaB i gruppe med de andre sportsligt set. Men jeg synes de er et andet sted økonomisk end de andre klubber. Og det er jo økonomi-tråden.

Tvivler noget på validiteten af de tal, men hvis de er retsvisende, er det godt nok vildt.

Fedt - der bliver godt nok bygget på i stor stil💪

Steen Houman udgav for nylig en artikel, hvor han ratede klubberne ovenpå deres 2020 regnskaber. Der er naturligvis en del forbehold og sket en del spillersalg siden.

Mønsterklubberne​

Hvem havde troet at AGF skulle være den økonomiske mønsterklub, men klubbens ledelse har foretaget en økonomisk turnaround. AGF tabte i perioden 2010-2018 i alt 144 mio!

RatingKlubber2019 og 2018
AAGF (A)
Horsens (A-)
(B og A)
(B og A)
BFC Nordsjælland (B+)
FC Midtjylland (B)
Esbjerg (B)
Silkeborg (B)
AaB (B)
Skive (B)
Brabrand (B)
Viborg (B)
Kolding (B)
Brøndby (B-)
(A og A)
(A og A)
(C og C)
(B og B)
(B og B)
(B og A)
(A og na)
(C og C)
(C og na)
(C og B)
CFC København (C+)
Fredericia (C)
OB (C)
Brønshøj (C)
Vejle (C-)
Randers (C-)
B93 (C-)
(B og B)
(D og na)
(B og C)
(na)
(B og B)
(C og C)
(na)
DSønderjydskE (D+)
Middelfart (D+)
FC Roskilde (D)
AB (D)
Lyngby (D-)
Hobro (D-)
HB Køge (D-)
Vendsyssel (D-)
Fremad Amager (D-)
Hvidovre (D-)
Helsingør (D-)
Næstved (D-
Århus Fremad (D-)
(D og D)
(na)
(E og na)
(na)
(D og D)
(D og D)
(C og C)
(D og D)
(E og na)
(D og D)
(na)
(na)
(na)
ENykøbing FC (E)(na)

Han gav også et bud på hvordan Superligaen burde ende, set med økonomiske briller:

https://steenhouman.com/2021/07/10/fodbold-hvordan-ender-superligaen-set-med-de-okonomiske-briller/

Spillerbudgettet er naturligvis interessant:
image-54.png

Vi tjener penge - også over 3 år men det indikerer vel ikke, at vi kan gå helt transferamok.
image-57.png

Bif
vildt at bif har et lønbudget næsten 50% større end os - og kun har en trup der er marginalt bedre end os, ja de vandt guld - men heldigt, kunne lige så vel have været os. Forrige sæson sluttede vi over. Kigger man på trupperne er det vel også kun marxø og jung (og de to kun marginalt bedre end ting og haus) jobbe og hedlund vi for alvor ville have istedet for bror og albert - og uhre på målformen også bedre end PM. Radoze var vel bedre end NP i år - og omvendt forrige sæson. Og i det hele taget er de stort set lige gode med plus til Rado.

De må åbenbart have betalt nogle kæmpe lønninger til marxø, rado, jobbe, jung, sæbe, hedlund, uhre, børknejt, gammelby og nogle af de andre, samt have nogle store afskrivninger stadig på de transfers for fx jung, sæbe, hedlund, uhre, rado, børkeknejt, gammelby.

FCK
4½ gange mere i lønbudget end os! det er som forskellen på os og Larne.

FCM
Imponerende de med under halvt budget af fck kan udfordre dem så vildt.
Det må give inspiration for agf.

AaB og OB
Vildt nok vi kun har 10% mere i budget en dem. Som JN har sagt det er jo bare transferen og lønen på en spiller (afskrevet over fx 5 år).
de øvrig vb, søe osv er også ret tæt på

FCN
har talt om så mange gange - den holder bare ikke, og det har Steen også givet udtryk for i en samtale jeg har haft med ham. Men svært at gøre op.

Bif
vildt at bif har et lønbudget næsten 50% større end os - og kun har en trup der er marginalt bedre end os, ja de vandt guld - men heldigt, kunne lige så vel have været os. Forrige sæson sluttede vi over. Kigger man på trupperne er det vel også kun marxø og jung (og de to kun marginalt bedre end ting og haus) jobbe og hedlund vi for alvor ville have istedet for bror og albert - og uhre på målformen også bedre end PM. Radoze var vel bedre end NP i år - og omvendt forrige sæson. Og i det hele taget er de stort set lige gode med plus til Rado.

De må åbenbart have betalt nogle kæmpe lønninger til marxø, rado, jobbe, jung, sæbe, hedlund, uhre, børknejt, gammelby og nogle af de andre, samt have nogle store afskrivninger stadig på de transfers for fx jung, sæbe, hedlund, uhre, rado, børkeknejt, gammelby.

FCK
4½ gange mere i lønbudget end os! det er som forskellen på os og Larne.

FCM
Imponerende de med under halvt budget af fck kan udfordre dem så vildt.
Det må give inspiration for agf.

AaB og OB
Vildt nok vi kun har 10% mere i budget en dem. Som JN har sagt det er jo bare transferen og lønen på en spiller (afskrevet over fx 5 år).
de øvrig vb, søe osv er også ret tæt på

FCN
har talt om så mange gange - den holder bare ikke, og det har Steen også givet udtryk for i en samtale jeg har haft med ham. Men svært at gøre op.

Det er præcis derfor jeg anser superligaens powerranking ud fra et økonomisk perspektiv som jeg beskrev tidligere. Men FCK og FCM i en liga for sig, hvor FCK jo er i en liga for sig selv over FCM faktisk.

Derefter er BIF for sig selv på 3.pladsen.

Og så kommer der et stort felt med AGF, OB, AaB, SøE, Randers og de andre (Og FCN som jo ikke bruger deres penge som andre klubber ift førsteholdet). Og der er forskellen bare ikke så stor. Derfor kan vi heller ikke på nogen som helst måde forvente, at vi bare slutter over de klubber permanent, førend vi er oppe på samme distance som BIF har ned til dem.

haha ja den er sjov :-)

Hehe godt tænkt samme da jeg læste i dag om Bestseller ikke længere er hans største aktiv. Men det betyder jo heldigvis intet hvis han ikke vil bruge pengene på fcm :-)

Et godt eksempel er min engelske favorit klub QPR som på et tidspunkt i 2007 blev ejet af i et fællesskab, der gjorde dem til verdens rigeste klub - og Abramovich ved siden af faktisk var en fattigrøv.

Lakshmi Mittal var den 5. rigeste i verden på det tidspunkt (ikke længere) plus Eccelstone og Briatore.

Men de skød slet ikke penge nok i projektet - og pengene blev oven i brugt helt crazy.

Sakset fra Wiki
I sommeren 2007 blev Queens Park Rangers opkøbt af Formel 1 bosserne, Flavio Briatore og Bernie Ecclestone. De to betalte sammenlagt 14 millioner pund (150 millioner kr.) for at få aktiemajoriteten i den legendariske London-klub. For 690.000 pund erhvervede de sig 69% af aktierne i klubben. Dog med Flavio Briatore som manden med flest aktier da han erhvervede sig 54% af de 69% af aktierne, for en sammenlagt sum af 540.000 pund.

Bernie Ecclestone ejer altså 15% af aktierne i klubben som han købte for 150.000 pund. De to udtalte ved opkøbet at de som det første ville betale klubbens gæld på godt 130 millioner kroner, samt stille 50 millioner kroner til rådighed til spillerindkøb. Op imod jul i 2007, meldte den stenrige Lakshmi Mittal sig på banen og købte 20% af Flavio Briatore's aktier for 200.000 pund. En helt fjerde milliardær, Vijay Mallya, blev også spottet i Maj 2008 i færd med at købe sig ind i det fine selskab i klubben.
.

Er alle aktionærer ikke medejere på et eller andet plan? Selvfølgelig er nogle mere end andre :)
jo men hvis vi nu ligger alle 10.000 aktionærer sammen i AGF, så har vi da også en del midler til sammen :)

Som jeg skrev med mit indlæg jublede jeg da QPR i 2007-08 blev verdens rigeste klub med 3 meget profilerede og rige typer som hovedejere, og som også ville noget ... men ikke ville nok. Men egentlig fint nok - jeg bryder mig ikke om det penge cirkus alligevel.

OB har også en af danmarks rigeste, men vil jo ikke bruge penge på OB længere - driften skal køre i sig selv og han er bare garant. Og super fint

Vi må håbe AHP ikke har tænkt sig at investere tungt i fcm, så bliver de for alvor vanskelige at vriste ud af top2, i forvejen svært fordi de er dygtige sportsligt og som købmænd - og FCK sidder også tungt deroppe.

AGF skal være i top5 og tage bronze og gruppespil så ofte som muligt og ad den vej plus alm organisk vækst med tiden overtage FCMs rolle og snyde PSE næsten hvert år ;-)

haha ja den er sjov :)

Hehe godt tænkt samme da jeg læste i dag om Bestseller ikke længere er hans største aktiv. Men det betyder jo heldigvis intet hvis han ikke vil bruge pengene på fcm :)

Et godt eksempel er min engelske favorit klub QPR som på et tidspunkt i 2007 blev ejet af i et fællesskab, der gjorde dem til verdens rigeste klub - og Abramovich ved siden af faktisk var en fattigrøv.

Lakshmi Mittal var den 5. rigeste i verden på det tidspunkt (ikke længere) plus Eccelstone og Briatore.

Men de skød slet ikke penge nok i projektet - og pengene blev oven i brugt helt crazy.

Sakset fra Wiki
I sommeren 2007 blev Queens Park Rangers opkøbt af Formel 1 bosserne, Flavio Briatore og Bernie Ecclestone. De to betalte sammenlagt 14 millioner pund (150 millioner kr.) for at få aktiemajoriteten i den legendariske London-klub. For 690.000 pund erhvervede de sig 69% af aktierne i klubben. Dog med Flavio Briatore som manden med flest aktier da han erhvervede sig 54% af de 69% af aktierne, for en sammenlagt sum af 540.000 pund.

Bernie Ecclestone ejer altså 15% af aktierne i klubben som han købte for 150.000 pund. De to udtalte ved opkøbet at de som det første ville betale klubbens gæld på godt 130 millioner kroner, samt stille 50 millioner kroner til rådighed til spillerindkøb. Op imod jul i 2007, meldte den stenrige Lakshmi Mittal sig på banen og købte 20% af Flavio Briatore's aktier for 200.000 pund. En helt fjerde milliardær, Vijay Mallya, blev også spottet i Maj 2008 i færd med at købe sig ind i det fine selskab i klubben.
.

Jeg kan anbefale dokumentarfilmen "The Four Year Plan" om netop dette. Fantastisk persongalleri og et rigtig fint lydbillede til at akkompagnere dem.

Last edited by a moderator:

Edit: Jeg tænker at PC er i plus i dette vindue, han har hentet Grabara, Diks og Kocholava(?) til sammenlagt 50 mio, og solgt Victor Nielsen til 60. Hvis han også sælger Daramy, så er der penge på kistebunden, så jeg kan ikke se FCK træde på bremsen pga. manglende indtægter fra Lalandia.

Edit: Jeg tænker at PC er i plus i dette vindue, han har hentet Grabara, Diks og Kocholava(?) til sammenlagt 50 mio, og solgt Victor Nielsen til 60. Hvis han også sælger Daramy, så er der penge på kistebunden, så jeg kan ikke se FCK træde på bremsen pga. manglende indtægter fra Lalandia.
Umuligt at gennemskue det hele, men sportsligt har PC som altid vist sig som en dygtig købmand.

Hvis det jeg hører om at Diks kostede 2 mio euro, og fik 1 mio euro i signon, så kostede ham og Grabara jo de 50 mio tilsammen alene. Og altså hvis Diks kostede 3 mio euro i indkøb, så er det jo over 20 mio + højere løn end vi kunne for ham. Prisen 4-5 mio kroner var jo i den første kontrakt. Vi skulle have indløst den der, såfremt vi skulle have have haft Diks på fast kontrakt.

Ift FCK og FCMs indfight om udtalelser pt, så underkender FCM hvor store FCK egentlig er, og måske endda lidt naivt ift at tro at fordi FCK har lidt underskud på nogle fronter, så bremser de måske op etc, og viser de ikke helt ved hvordan den maskine kører derovre i KBH. Og omvendt underkender FCK konstant hvor store FCM er ved at blive. Altså pt overlever FCK videre i toppen på sine store salg. Men hvis FCK sælger Daramy for 110 mio, og FCM sælger Cajuste for 120 mio, så er der jo altså bare ikke den store forskel på deres sportslige og salgsmæssige evner. Og det vil jeg faktisk sige er sandt. Men FCK ville kunne overleve flere sæsoner uden succes, og flere perioder uden salg, da pengene bagved simpelthen er større. Var det 10+ sæsoner uden guld BIF skulle igennem for at for alvor træde på bremsen? FCM "aner ikke" hvad FCK har af tricks i bagagen ift hvad de kan finde frem af midler der ikke kommer fra det sportslige.

Men FCK ville kunne overleve flere sæsoner uden succes, og flere perioder uden salg, da pengene bagved simpelthen er større.
Ser du på ejerkredsen bag klubberne så er FCKs ejere altså nogle småfisk sammenlignet med FCMs. Så den er jeg ikke enig i. Og modsat FCKs ejere, så har Benham så rigeligt demonstreret, at han er en dygtig ejer af fodboldklubber.

Så jeg anser faktisk FCMs position for mere solid end FCKs, som langt hen af vejen hviler på tidligere ledelser og salg af sommerhuse i Lalandia. Det er langt fra givet at det også giver succes fremadrettet.

Hvis det jeg hører om at Diks kostede 2 mio euro, og fik 1 mio euro i signon, så kostede ham og Grabara jo de 50 mio tilsammen alene. Og altså hvis Diks kostede 3 mio euro i indkøb, så er det jo over 20 mio + højere løn end vi kunne for ham. Prisen 4-5 mio kroner var jo i den første kontrakt. Vi skulle have indløst den der, såfremt vi skulle have have haft Diks på fast kontrakt.

Ift FCK og FCMs indfight om udtalelser pt, så underkender FCM hvor store FCK egentlig er, og måske endda lidt naivt ift at tro at fordi FCK har lidt underskud på nogle fronter, så bremser de måske op etc, og viser de ikke helt ved hvordan den maskine kører derovre i KBH. Og omvendt underkender FCK konstant hvor store FCM er ved at blive. Altså pt overlever FCK videre i toppen på sine store salg. Men hvis FCK sælger Daramy for 110 mio, og FCM sælger Cajuste for 120 mio, så er der jo altså bare ikke den store forskel på deres sportslige og salgsmæssige evner. Og det vil jeg faktisk sige er sandt. Men FCK ville kunne overleve flere sæsoner uden succes, og flere perioder uden salg, da pengene bagved simpelthen er større. Var det 10+ sæsoner uden guld BIF skulle igennem for at for alvor træde på bremsen? FCM "aner ikke" hvad FCK har af tricks i bagagen ift hvad de kan finde frem af midler der ikke kommer fra det sportslige.
Nej FCK har altid været forbandet gode købmænd, deres sportslige setup matchede bare overhovedet ikke det økonomiske. Med den økonomi, kan man med rette sammenligne dem med mange sub top klubber i Europa som Røde Stjerne, Dinamo Zagreb, Club Brugge, Anderlecht, Feyenoord osv. De er bare ikke sportsligt på det niveau, men nu hvor der er kommet konkurrence fra FCM, er det ved at gå op for dem at de skal løfte det sportslige, så må vi se om det lykkes.

Lidt svært at gennemskue hvad de forskellige rigmænd har af penge og hvem der sidder klar som små-investor til at øge, de kan jo komme ud af det blå som med ham den i dobbelforstand tunge ex-saxo fætter.

Umiddelbart ser FCM stærkere ud og Benham tjener efter mine kilder stadig penge på gambling omend det er blevet sværere - og der er vel også regulering på vej på det område i Kina og Asien hvor han tjener sine penge. I hvert fald ved jeg de i dag ikke så let kan spille anonymt gennem agenter, så indsatserne og dermed indtjeningen er mere begrænset end de vilde vesten tider førhen.

Nu har han været med i det game i 20 år, så har nok opbygget store formuer han har placeret i andre ting også - herunder fodbold.

Uanset hvad skal man nok mere kigge på potentiale, klubber som fck, bif, agf og efterhånden også fcm vil altid være interessante for pengemænd enten som investering eller til at poste penge i til forbrug. Der kommer altid en ny med en kasse penge.

Skjærbæk virker dog mest interesseret i at tjene penge og ham den anden også - end tabe penge som alle bif-ejerne med åbne lommer. Holger fra Stavtrup - eller nærmere vestjylland af arv - er nok mere inde for at give noget til hjemstavnen og Brande ish området. Benham for at optimere omkring Brentfort og vinde titler som han næppe nogensinde kommer til i UK, hvor Premier L og tjene penge mere er målet. Der er store penge i den liga. I FCM bliver det umuligt næsten at få det til at blive bedre økonomisk end nu. Tværtimod er risikoen nærmere at tabe penge set ud i fremtiden.

FCN vil naturligvis også altid være interessant for pengemænd - hvor kan man ellers drive moderne slavehandel i dagens DK og tjene styrtende. Det har lavet en fin platform. Efter 15 år hvor bif og fck ikke har satset på talenter og FCN har siddet alene og været i konkurrence med lyngby og ab om reelt at bruge sjællandske talenter, er er de sidste 5 år dog kommet mere fokus på talentudivkling i de to store kbh-klubber. Men så har de jo afrika og nu også egypten (ja ja også afrika geografisk, men ikke kulturelt).

FCK og lalandia bliver interessant som fcm stein er inde på, og de kan ikke sælge sommerhuse hele tiden, men der er jo desværre nok plads til flere styk lalandia'er rundt om i nordeuropa. Og lidt får de også på den løbende drift.

Latest posts

Back