New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 268K
Den store økonomitråd
Jeg synes det er forkert at sige at FCMs succes bygger på held. Som vel er det FCK-formanden antyder.

FCMs succes bygger på deres fremsynethed. De var, i Danmark i hvert fald, first movers på akademiområdet og på anvendelsen af data. Det har givet dem nogle store fordele, indtil andre klubber også kom med på de vogne. FCMs fremtidige succes afhænger af om de fortsat kan være innovative og om de fortsat rammer plet.
Man kan kun tage hatten af for FCM. De har skab et tophold gennem 20 år og overpræstereti den grad. Og de ved det. Derfor er de hele tiden inovative. Så mange rigmænd er der heller ikke i Herning at tømme lommerne på, så super at finde en frivillig inder og derefter Benhams penge (eller rette alle de kinesere osv han har tjent pengene på ved at slå dem i illegale væddemål, men sådan er det jo derude). Men afrikanske talenter fra Ghana og siden Nigeria, Akademi der har hentet talenter selv i AGF og FCKs baghave. Datadrevet tilgang som nogen af de første i verden. Brasilianske spillere - med succes. Alt det det har fået til at ske i messecenteret osv. Nu også Danmarks rigeste. Det er jo ren misundelse hvis man ikke vil anerkende hvor stærkt det købmandskab er.

Det er ret pinligt for FCK at være sat i den grad til vægs af FCM. Løverne burde jo vinde ca. 8-9 af 10 år med det budget der.

Selvom FCM slet ikke har det grundlag som bif, agf og fck har i tilskuere og sponsorbase, så er det alligevel svært at se de ikke har fået etableret sig så godt, at de ikke skulle være en del af top4 rigtig mange år frem.

Man man mene hvad man vil om plastik klubber som fcm og fck, og ved som ikke om det er mere forkert at Ikast og herning slog sig sammen end Brøndbys fusion med naboklubben i 1964. KB og B1903 var dog to helt forskellige klubber med hver sin store historie. Herning var intet andet end en forstad til Ikast fodboldmæssigt.

Allan Agerholm udviser præcis det mangel på format jeg ville forvente af en bestyrelsesformand i FCK, så de har vist fundet den rette. Hvad er det for et lotteri FCM har vundet? Modsat FCK, der fik stadion billigt, ligeledes er ejet af rigmænd og som skylder et gigantisk beløb til en bank, som heldigt for dem synes at den bedste måde at få det betalt tilbage på er ved at de satser økonomisk og sportslig. FCK har de bedste forudsætninger og en økonomi milevidt foran alle andre, og alligevel altid travlt med at tale andre ned.

Lige præcis - det er helt ude af trit med virkeligheden. Sikkert fordi man har sine kæmpe sår at slikke efter en flok bønder med under halvt budget er sluttet over dem 3 år i træk.

Det giver minder om når Ståle brokkede sig over Horsens med en 1/10 budget spillede deres eget spil. Jeg går ikke ud fra Ståle stiller med lutter offensive folk og spiller samba og 80er'danish dynamite spil når de skal møde top5 i verden.

Som bestyrelsesformand behøver man ikke have fodboldforstand, det er helt fair, men så skal man også holde sin kæft omkring det sportslige og da især at kritisere en konkurrent. Det er tåkrummende pinligt det Aggerholm har gang i og da især fordi manden skyder langt forbi skiven.
Bare et eksempel: Alle tophold er købeklubber, hans egen har om nogen købt sig til succes og kommer også til det i fremtiden, hvis deres sportslige mål skal opfyldes.

……og som skylder et gigantisk beløb til en bank, som heldigt for dem synes at den bedste måde at få det betalt tilbage på er ved at de satser økonomisk og sportslig….
Ja lige i øjeblikket vokser gælden jo hele tiden, så mon ikke FCK har fået besked på at sælge spillere så man kan gå i nul i år. Det er nok også et krav at de kvalificere sig til CL, i næste sæson, så de kan begynde at betale gæld af på gælden. Og det er sikkert ikke de letteste betingelser for succes, for en ambitiøs direktør, som ville bruge PSE til at etablere sig som et stort direktør navn.

Ja lige i øjeblikket vokser gælden jo hele tiden, så mon ikke FCK har fået besked på at sælge spillere så man kan gå i nul i år. Det er nok også et krav at de kvalificere sig til CL, i næste sæson, så de kan begynde at betale gæld af på gælden. Og det er sikkert ikke de letteste betingelser for succes, for en ambitiøs direktør, som ville bruge PSE til at etablere sig som et stort direktør navn.
Ja, så der skal vel med bankens velsignelse oprustes gevaldigt her i sommervinduet.

Hørte mediano podcasten om OB strategierne i går som baggrundshalløj, noterede mig lidt forskelligt - supplerer genre hvis nogen har hørt det hele lidt mere koncentreret end mig:

Takes

Organisk vækst
At vil have en sund forretning forsat (efter de mange års satsning som kun gav 3x sølv - for et årti siden) og Thorborg ikke vil hælde mange mio i hvert år som dengang, men istedet være en garant i dårlige år med underskud, hvilket er en stor styrke, da man så ikke er tvunget ind i den onde cirkel med spillersalg og nedskæringer i budget osv.

Koncern-udvidelse i tankerne
Derudover vil de fortsat gerne udvide koncernen, så de ikke er så afhængige af fodboldens udsving i tv-penge, transfers osv. De har en håndfuld ben lige nu men åben for at stå 6-7-8 ben også (synes iøvrigt AGF skal overveje samme vej som fck og ob at blive en koncern, men måske ikke lige hotel og restaurant som OB).

Efter nogle år hvor man skulle skære ind til benet efter de dyre år med fck-light budget, så er man nu i en udviklingsfase, hvor der skal investeres og skabes organisk vækst.

Power-dyder tilbage

Spillemæssigt er man på vej tilbage til gamle dyder med fysik. De har usagt naturligvis kigget lidt på AGFs power-succes. Jeg husker der var et par sæsoner, hvor det næsten var umuligt at finde en spillere under 185 cm i truppen.

De ser ser også FCN økonomisk i top4 - og sig selv feltet under
De ser sig i feltet nr 5 og ned. De ser FCN som en klub der bruger over det dobbelte af dem selv (pga talenafdelingen til ca 40 mio og nu kommer 3. akademi i Egypten oven i - så mon ikke de rammer 100 mio + fremover). Peter Brüchmann var noget overrasket og den måde at se tingene på, men købte den som interessant. Synes han er mega dygtig, men fatter ikke han ikke ligesom har taget den til sig før nu. Han er jo nogle år bagefter vor tidsregning...

OB SWAT
De benchmark tester sig ikke overraskende med AaB og AGF.

På talentsiden gør OB det ekstra godt (hvilket også har fået udlandske investors interesse), sikkert fordi de som AaB sidder i en konkurrencefri region på ½ mio msk (AaB har 0,6 mio). Det ser OB i en SWAT-analyse som en stor fordel også ift spillere, tilskuere og sponsorer - fordi AGF ligger i en region med mange klubber som kæmper hårdt om det samme (5 stk inkl. AGF om vel ca 1,3 mio msk måske - agf, horsens, sif, vff, randers. Desuden FCM meget tæt på).

De er får løbende investor interesse udefra. Og er åben. Men har med Thorborg også ro på.

Talent udgifterer superligaen
Tal blev nævnt.
FCN 45 mio + Egypten skal lægges til
FCK, FCM og Bif ligger oppe i gruppen 15-20 mio
Resten ligger på under 10 mio.
OB ligger på stort et-cifferet beløb.

AGF - JN sagde for et år siden at man havde øger fra 5 til 10 mio.
En del er naturligvis brugt på ledelse, idet man da JN kom til havde 4 fuldtids trænere til talenterne. Nu har man12.

Fortæller lidt om hvor vigtigt talent udvikling er, og hvilken udvikling fodbold har gennemgået på få år. Der er vist også såvidt jeg husker 12 fuldtids omkring 1. holdet.

For få år siden var der en træner, en assistent og måske en sportschef. Og lidt deltids folk. Og assistenten var ikke noget større navn ofte. I dag har man to assistenter og det er store navne ofte.

Mit take på agf-ob-aab kampen

OB og AaB er lidt i den rådne situation som AGF var for nogle år siden. Man er fornuftig, satser ikke nok, ender udenfor top6 som regel, og dør langsomt. Omvendt kan man satse højt på at blive en sikker deltager i top6, men 4-5 pladser er allerede taget hvert år, da AGF er meget tæt på at få økonomi til fast at være der 4 af 5 år eller mere. Og satser OB-AaB-SØE osv på at komme derop, bliver det nok som nr 5-6 og alligevel udenfor de store tv-penge og Europa penge samt de helt store transfers. Det er ikke let....

Der står AGF heldigvis et bedre sted som ca nr 4. Ikke økonomisk for der er FCN jo lidt foran endnu samlet. Men deres model gør også at de nok oftest bare vil blive nr 5-6 fordi et koster sportsligt at spille med et U20 hold og skifte halvdelen af start11 hvert år med nogle nye 19 årige som skal spilles i udvikling og derfor har FCN typisk lige klemt sig med i top6 og starter bagerst i bussen i slutspillet. Endelig kan det tænkes at modellen er så presset at de snart begynder at ende nr 7+ fordi de andre hold har rykket sig meget også. Og fordi der nu reelt snart kun er to pladser at spille om når AGF fast joiner fast top4. Vi skal dog lige stærkt igennem den svære 3. sæson (pga profiler smutter uden transfers).

Hørte mediano podcasten om OB strategierne i går som baggrundshalløj, noterede mig lidt forskelligt - supplerer genre hvis nogen har hørt det hele lidt mere koncentreret end mig:

Takes

Organisk vækst
At vil have en sund forretning forsat (efter de mange års satsning som kun gav 3x sølv - for et årti siden) og Thorborg ikke vil hælde mange mio i hvert år som dengang, men istedet være en garant i dårlige år med underskud, hvilket er en stor styrke, da man så ikke er tvunget ind i den onde cirkel med spillersalg og nedskæringer i budget osv.

Koncern-udvidelse i tankerne
Derudover vil de fortsat gerne udvide koncernen, så de ikke er så afhængige af fodboldens udsving i tv-penge, transfers osv. De har en håndfuld ben lige nu men åben for at stå 6-7-8 ben også (synes iøvrigt AGF skal overveje samme vej som fck og ob at blive en koncern, men måske ikke lige hotel og restaurant som OB).

Efter nogle år hvor man skulle skære ind til benet efter de dyre år med fck-light budget, så er man nu i en udviklingsfase, hvor der skal investeres og skabes organisk vækst.

Power-dyder tilbage
Spillemæssigt er man på vej tilbage til gamle dyder med fysik. De har usagt naturligvis kigget lidt på AGFs power-succes. Jeg husker der var et par sæsoner, hvor det næsten var umuligt at finde en spillere under 185 cm i truppen.

De ser ser også FCN økonomisk i top4 - og sig selv feltet under
De ser sig i feltet nr 5 og ned. De ser FCN som en klub der bruger over det dobbelte af dem selv (pga talenafdelingen til ca 40 mio og nu kommer 3. akademi i Egypten oven i - så mon ikke de rammer 100 mio + fremover). Peter Brüchmann var noget overrasket og den måde at se tingene på, men købte den som interessant. Synes han er mega dygtig, men fatter ikke han ikke ligesom har taget den til sig før nu. Han er jo nogle år bagefter vor tidsregning...

OB SWAT
De benchmark tester sig ikke overraskende med AaB og AGF.

På talentsiden gør OB det ekstra godt (hvilket også har fået udlandske investors interesse), sikkert fordi de som AaB sidder i en konkurrencefri region på ½ mio msk (AaB har 0,6 mio). Det ser OB i en SWAT-analyse som en stor fordel også ift spillere, tilskuere og sponsorer - fordi AGF ligger i en region med mange klubber som kæmper hårdt om det samme (5 stk inkl. AGF om vel ca 1,3 mio msk måske - agf, horsens, sif, vff, randers. Desuden FCM meget tæt på).

De er får løbende investor interesse udefra. Og er åben. Men har med Thorborg også ro på.

Talent udgifterer superligaen
Tal blev nævnt.
FCN 45 mio + Egypten skal lægges til
FCK, FCM og Bif ligger oppe i gruppen 15-20 mio
Resten ligger på under 10 mio.
OB ligger på stort et-cifferet beløb.

AGF - JN sagde for et år siden at man havde øger fra 5 til 10 mio.
En del er naturligvis brugt på ledelse, idet man da JN kom til havde 4 fuldtids trænere til talenterne. Nu har man12.

Fortæller lidt om hvor vigtigt talent udvikling er, og hvilken udvikling fodbold har gennemgået på få år. Der er vist også såvidt jeg husker 12 fuldtids omkring 1. holdet.

For få år siden var der en træner, en assistent og måske en sportschef. Og lidt deltids folk. Og assistenten var ikke noget større navn ofte. I dag har man to assistenter og det er store navne ofte.

Mit take på agf-ob-aab kampen
OB og AaB er lidt i den rådne situation som AGF var for nogle år siden. Man er fornuftig, satser ikke nok, ender udenfor top6 som regel, og dør langsomt. Omvendt kan man satse højt på at blive en sikker deltager i top6, men 4-5 pladser er allerede taget hvert år, da AGF er meget tæt på at få økonomi til fast at være der 4 af 5 år eller mere. Og satser OB-AaB-SØE osv på at komme derop, bliver det nok som nr 5-6 og alligevel udenfor de store tv-penge og Europa penge samt de helt store transfers. Det er ikke let....

Der står AGF heldigvis et bedre sted som ca nr 4. Ikke økonomisk for der er FCN jo lidt foran endnu samlet. Men deres model gør også at de nok oftest bare vil blive nr 5-6 fordi et koster sportsligt at spille med et U20 hold og skifte halvdelen af start11 hvert år med nogle nye 19 årige som skal spilles i udvikling og derfor har FCN typisk lige klemt sig med i top6 og starter bagerst i bussen i slutspillet. Endelig kan det tænkes at modellen er så presset at de snart begynder at ende nr 7+ fordi de andre hold har rykket sig meget også. Og fordi der nu reelt snart kun er to pladser at spille om når AGF fast joiner fast top4. Vi skal dog lige stærkt igennem den svære 3. sæson (pga profiler smutter uden transfers).
Noget af det jeg bemærkede da jeg hørte den for lidt tid siden var at alle deres transfers skulle igennem deres sportslige udvalg. Det sportslige udvalg fungerede som en slags "mini-bestyrelse" for fodbolddelen af selskabet. Det jeg bemærkede var at udvalget ikke umiddelbart havde særlig mange fodboldmæssige evner. Men alligevel skulle de når sportschefen havde fundet spillere side og se lidt youtube-video og blive enige om om det var en spiller de skulle købe. Det virkede i mine øjne virkeligt amatøragtigt.

Fungere det også sådan i AGF? Mit indtryk er at det er sportschefen, der sammen med personerne omkring ham styrer den del. Mens bestyrelsen blot skal godkende det hvis der er større beløb på bordet. Er det forstået korrekt? Og hvem fra AGF udgør det sportslige udvalg i klubben?

Ja de store ting skal også forbi bestyrelsen i andre klubber. Kommer der et bud på 25 mio på Hausner kan SIB og DN ikke undlade at lade den komme forbi bestyrelsen, selvom de synes det er for lidt. Kan jo være JN og bestyrelsen synes midlerne skal allokeres anderledes. Men i udgangspunkt er det jo i AGF, sådan at alle midler går tilbage til sportschefen, så det alligevel i sidste ende er hans prioritering groft sagt.

Men i FCM, FCN, Bif, FCK, OB og AaB osv skal der også stoppes budgetterede underskuds huller fra driften...

Så vidt jeg ved er det vel kun klubber som agf, søe og sif, der ikke er afhængige af transfers. Men den model er vel også ændret med amerikanernes indtog i SØE.

I AGF har man et sportsligt udvalg som indstiller store beslutninger til bestyrelsen.

I FCK tænker jeg William og PC tager nogle kaffemøder med bestyrelsen ;-)

Men ellers er jeg enig det er lidt psedo-agtigt det OB gør. Hørte også lidt fra AaB om hvordan de fik fx 12 sider ind med beskrivelse af spillerens profil, styrke, svagheder, attitude osv, grafer, stats osv ind på spillere sportschefen ønskede at købe.

Virker lidt proforma når de alligevel ikke er fodboldkyndige og i AaBs bestyrelse har man slet ikke en super fodboldkyndig. I FCK kun Kaffe-William og han har jo også selv kunne spillet, men aldrig trænet eller arbejdet lang tid som sportschef.

I AGFs bestyrelse sidder jo heller ikke ligefrem en gammel sportsdirektør som FCK havde i Holmstrøm, det ville jo være optimalt. Men LF virker fodboldkyndig, EMS har jo været del af det i et langt liv, Uffe J trods alt selv spillet. De 3 andre virker også fornuftige.

Men mon ikke det også handler om de store linjer økonomi og ikke mindst det ledelsesansvar en bestyrelse er pålagt og forventes at have? Jeg har selv siddet i bestyrelser og der var det meget overordnet plan og prioritering af midlerne generelt samt om det passede med strategi og udviklingsplanerne osv.

Også fint nok tænk hvis nu PC havde solgt Hausner og Albert til fck sidste sommer for få mio. Også før hørt om managers der har købt-solgt spillere mod returkommission.

Det er sjovt at OB ser sig med ligaens 4-5 største budget, men samtidig også i Mediano melder ud at FCN er klart 4'er. Det kan være svært at melde ud alt efter om man er defensiv eller offensiv hehe fx ift at fast top 6 er realistisk :-) Hvad med AaB så? Kigger man på trupperne ligner det vel at AGF er nr 5, og AaB og OB 6-7, men tæt på AGF, men det er 8-9 jo sådan set også med SØE og RFCs oprustning og Vejle måske også lidt.

De melder også ud i podcasten stemmer fra de mener de kun er 5 mio i budget efter AGF
At vil spille fremadrettet og dynamisk, og erobe højt på banen. Så AGF-stil.
At de vil sælge for 7,5 mio om året:
De går også efter flere nationale sponsorer og netværk der - og ikke kun lokale.

Jeg har ikke hørt afsnittet, men synes strategien lyder "bekendt".

Jeg synes dog, at dét at de vil sælge for 7,5 millioner årligt er ikke bare ambitiøst, men også korrekt. AGF er kommet ud med overskud på ca 10-11 millioner de sidste to år, og 22 millioner det sidste halve år. Det vil sige, at Egenkapitalen er vokset cirka 40 millioner kroner på to et halvt år.

Jeg ser langt hellere, at man øger budgettet med et spillersalg, og så ender op tættere på breakeven i stedet for at gøre pengetanken større. Pengene bliver, alt andet lige, bedste forrente på banen fremfor i banken.

Frederik Tingager er, eftersigende, bedst lønnede spiller med en månedløn omkring 225.000/mdr. Så øger man budgettet med 5-7 millioner årligt, så vil man - såfremt man finder en type som ham gratis igen - kunne tilfører truppen 2-3 af sådanne spillere. Måske endda 4 spillere, da man jo ville kunne frigøre nogle pladser i truppen (typisk de dårligste). Skulle man så kun sælge (netto) for 3 millioner, så må man jo acceptere at Egenkapitalen bliver lidt mindre.

En list større risikovillighed i AGF er en måde, at tage det næste skridt på. Det helt store skridt kommer først, når man kan komme i f.eks. Conference League

Jeg synes AGF har en naturlig rolle til at være nr 2 i dansk fodbold og burde være i den underdog rolle fcm har, hvor de med god økonomi som nr 2 og dygtighed - gejst driller FCK oftere end de burde. AGF kunne som også være nr 1 økonomisk, det er jo ingen naturlov at klubberne er økonomisk det er som de har som befolkningsgrundlag, hvis man kigger sig rundt om i Europa. AGF kan også være nr 5 som nu, selvom grundlaget er nr 2.Men alt andet lige er der naturligvis en sammenhæng.

Man kan vælge at satse på flere måder, øge budgettet selvom der ikke er dækning på forhånd, og håbe pengene kommer ind i tv, transfers, sporsonsor salg, matchday og EC. Det vil være et sats, der kan koste livet i yderste konsekvens. Man kan også vælge at have en rig fætter der sådanne underskud ind, når det ikke gik.

Men tilbage til at jeg synes vi er nr 2 i potentiale. Hvor kunne det være fedt, hvis 4 lokale og nationale aktører går ind og smider 200 mio ved aktieudvidelse og samtidigt 100 mio i et firkløver sponsorrat over næste 5 år. Hvis man øgede budgettet med 50 mio om året ville der være ganske stor succes muligheder.

Omvendt var man i OB podcasten inde på at de mange mio hvert år og blev den evige 2er. I Bif med Kasi og JBA fik man slet heller valuta for investeringen. Så nogle spor skræmmer. Men man burde også kunne bruge pengene bedre end de 3 rigmænds sportschefer formåede... Per Rud fx var trods alt ikke den skarpeste...

1mio kr spørgsmålet er også om man skulle satse langtsigtet og ligge med en fcm-økonomi eller lidt under - eller gå op som i fck-klassen. Men skal man få i fck klassen, skal man måske afvikle projektet 3 år, og det vil vær for kort tid til investeringen i nøglespillere på 3 års kontrakter.

Man skulle så gå ud og skrive kontrakter med en en række spillere i 5 år i topklasse for de 60 mio. Nok til at bringe sig helt op. Når kontrakterne så var løbet ud om 5 år, så ville man så skulle tilbage til 2021 niveau - med mindre man har fået løftet tv, ec, matchday, sponsorer og transferindtæger ved fx sælge nogen af de spillere undervejs i deres 5 års deals til store summer. De ekstra midler man så får ind i den 5 års periode skulle man så allokere til næste 5 års periode fra 2027-2032. Hvis det altså var et projekt man kunne starte på på 2022-2027.

Mon man kunne finde 4 i DK der vil smide 50 mio til aktieudvidelse og 25 mio oveni? Det er trods alt kun 30% af de 2 x 250 mio Henrik Lind og Karen Salling smed til stadion...

Last edited:
Ungelinje succes - i høj grad!

Unge gav succes i superligaen: Bif hentede guld
Agf blev nr 4, FCN nr 5 og AaB nr 7 præcis som ventet, altså kostede det ikke placeringer at spille de unge.
Vejle med mange unge klarede frisag for første gang i et kvart århundrede.
Lyngby var også tæt på redning trods ligaens mindste budget - og i tilgift har de lavet fine salg denne sommer.
De rutinerede var slet ingen succes hos fck, der ikke hev guld hjem som de burde ift økonomi.

Dem der gav mest spilletid til U18 og U21 spillere i 1 div også var topholdene - endda meget markant:

Man kan også sammenholde det med økonomien
FCK brugte mere end bif, agf, aab og ob - tilsammen! (hvis de tal passer)

Ja rygterne havde løbet og det måtte komme. Det er jo en internationale tunge investors med dansk pas og grønt hjerte som de fik hentet ind der, og ikke mindst nogen med fodboldforstand og kæmpe stor erfaring i brugen af data.

Nu må de også regnes med i kredsen af seriøse klubber på linje med øvrige superligaklubber - og SIF har papirfabrikken og ligger lunt i et vækstområde. Og Kent Nielsen har udnyttet sine relationer til at hente Helenius og den tidligere aab-fcn keeper, og mon ikke der kommer flere.

Godt AGF umiddelbart ikke er med i nedrykningskampen, hvis jeg var aab-ob fan ville jeg ryste lidt ...

Ja rygterne havde løbet og det måtte komme. Det er jo en internationale tunge investors med dansk pas og grønt hjerte som de fik hentet ind der, og ikke mindst nogen med fodboldforstand og kæmpe stor erfaring i brugen af data.

Nu må de også regnes med i kredsen af seriøse klubber på linje med øvrige superligaklubber - og SIF har papirfabrikken og ligger lunt i et vækstområde. Og Kent Nielsen har udnyttet sine relationer til at hente Helenius og den tidligere aab-fcn keeper, og mon ikke der kommer flere.

Godt AGF umiddelbart ikke er med i nedrykningskampen, hvis jeg var aab-ob fan ville jeg ryste lidt ...

Gad vide om os der er udelukket fra flere af de bettingsider de samarbejder med også kan blive udelukket fra at komme på Viborg stadion i den her forbindelse......
Så sparer man også de penge!!!! Yeee-haaaaa!

Latest posts

Back