New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 207K
Cykling
Last edited:
Kæmpetab for dette års kommentering:cry:
Øv. Jeg bruger sjældent TV 2, men jeg skal altid lige have en dosis Rolf, når der er Tour. Der er også mange scenarier i det løb, der skal ses 😁

Til gengæld har TV 2 hevet Emil Axelgaard ud af sit vanvittige arbejdspres hos Feltet og ansat ham til at skrive optakter og live. Det bliver interessant at se, hvordan det vil fungere.

Desværre for Feltet betyder det nok mange færre klik.

Med Kuss ude og en sammenlappet Van Aert begynder det at blive svært at få øje på, hvor støtten skal komme fra i de helt høje bjerge.

Måske Team Jonas skulle overveje at satse på små tidstab til Jonas de første par uger, mens man sparer det meste af brigaden, så man kan forsøge et stort kup på 19. eller 20. etape.

Jeg tror ikke, det kan lade sig gøre, men et eller andet må de finde på. Jeg forventer ikke, at Jonas vil være i stand til at angribe fra start.

Faktisk frygter jeg lidt, at vi kan få en total UAE-dominans allerede den første uge, og derfor er det også interessant at kigge lidt på fx Yates eller Ayuso til en tidlig etapesejr. Måske endda et rent UAE-podie i Paris 🙌🏻

Med Kuss ude og en sammenlappet Van Aert begynder det at blive svært at få øje på, hvor støtten skal komme fra i de helt høje bjerge.

Måske Team Jonas skulle overveje at satse på små tidstab til Jonas de første par uger, mens man sparer det meste af brigaden, så man kan forsøge et stort kup på 19. eller 20. etape.

Jeg tror ikke, det kan lade sig gøre, men et eller andet må de finde på. Jeg forventer ikke, at Jonas vil være i stand til at angribe fra start.

Faktisk frygter jeg lidt, at vi kan få en total UAE-dominans allerede den første uge, og derfor er det også interessant at kigge lidt på fx Yates eller Ayuso til en tidlig etapesejr. Måske endda et rent UAE-podie i Paris 🙌🏻
Det der kan "redde" Vingegaard er at Pogacar umuligt kan være flyvende fra dag 1, hvis han har skullet nå at restituere fra Giroen. Ellers bliver han i hvert fald meget sårbar i den sidste uge. Så tror nærmere man får Adam Yates og Ayuso at se de dage i et forsøg på at lægge pres på Visma, hvilket de næppe bider på.

Men enig i at Visma ser tynde ud i de høje bjerge. Jorgensen og Kelderman bliver i hvert fald ekstremt vigtige.

Det der kan "redde" Vingegaard er at Pogacar umuligt kan være flyvende fra dag 1, hvis han har skullet nå at restituere fra Giroen. Ellers bliver han i hvert fald meget sårbar i den sidste uge. Så tror nærmere man får Adam Yates og Ayuso at se de dage i et forsøg på at lægge pres på Visma, hvilket de næppe bider på.

Men enig i at Visma ser tynde ud i de høje bjerge. Jorgensen og Kelderman bliver i hvert fald ekstremt vigtige.
Jeg forventer en flyvende Pogi fra start. Han skal netop udnytte, at han er fuldt trænet og muligvis udhvilet efter Giroen, så han kan skaffe sig et solidt forspring og derefter kontrollere løbet med sit latterligt stærke mandskab.

Jeg forventer en flyvende Pogi fra start. Han skal netop udnytte, at han er fuldt trænet og muligvis udhvilet efter Giroen, så han kan skaffe sig et solidt forspring og derefter kontrollere løbet med sit latterligt stærke mandskab.
Rent fysiologisk kan man bare ikke nå at restituere efter en GT og komme tilbage på 100% på godt 4 uger. I hvert fald ikke hvis man skal kunne holde til endnu en GT bagefter.

Og selvom de første dage er hårde, er denne tour brutal i den sidste uge, så det er ikke meget ved at vinde 2 minutter den første uge, hvis man taber 5 minutter den sidste. Så det klogeste for Pogi, som jo de sidste par år har tabt på netop holdbarheden den sidste uge, er klart at komme ind i touren et lille stykke fra topformen og så peake den sidste uge. Hvilket også må være Vingegaards plan efter styrtet.

Jeg er med på, at køre en GT aldrig er let men Pogacar kunne ikke have vundet en lettere sejr overhovedet. Der var etaper, hvor det var tydeligt han røvkedede sig, fordi det gik langsomt og ingen turde noget. Jeg vil vove at påstå, Pogacar ikke kørte over 90% af sine evner.
Jeg tror, vi får at se en lige så frisk Pogacar som hvis han havde haft en optakt uden Giroen.

Rent fysiologisk kan man bare ikke nå at restituere efter en GT og komme tilbage på 100% på godt 4 uger. I hvert fald ikke hvis man skal kunne holde til endnu en GT bagefter.

Og selvom de første dage er hårde, er denne tour brutal i den sidste uge, så det er ikke meget ved at vinde 2 minutter den første uge, hvis man taber 5 minutter den sidste. Så det klogeste for Pogi, som jo de sidste par år har tabt på netop holdbarheden den sidste uge, er klart at komme ind i touren et lille stykke fra topformen og så peake den sidste uge. Hvilket også må være Vingegaards plan efter styrtet.
Han har tabt første år til den bedst restituerende rytter i verden, som oveni havde et langt stærkere, og ikke mindst fuldt, mandskab til rådighed.

Sidste år var Pogi ikke godt forberedt, og alligevel udfordrede han Jonas så hårdt, at hans hold tabte troen på, at Jonas kunne vinde. Men til sidst kom regningen.

I Giroen var Pogi suveræn, men ikke på 100 % fra start, nærmere 95 %, hvilket har stor betydning ift. at fuldføre the double. Kan en Pogi på 95 % vinde Touren, hvis Jonas ikke er på niveau? Absolut. De andre ryttere er ikke i nærheden af de to.

Pogi er en mester i at træne sig i form, så jeg ser det som hans klart bedste mulighed at køre hårdt fra start og så stikke kniven ind på gruset. Den etape bliver fed!

Og som sagt har Jonas i år det svagere hold, så kan man forestille sig, at Jonas solo smadrer Almeida, Ayuso, Yates og Pogačar?

Jeg kan ikke. Men det er trods alt Jonas Vingegaard, vi taler om, så måske.

Sidste år var Pogi ikke godt forberedt, og alligevel udfordrede han Jonas så hårdt, at hans hold tabte troen på, at Jonas kunne vinde. Men til sidst kom regningen.

Mistede Jumbo tiltroen til Jonas sidste år? Det kan jeg ikke huske men det er selvfølgelig ikke utænkeligt. Jeg syntes bare de hele tiden sagde, at touren var 3 uger lang og der kom flere etaper.
Som Jonas udlagde det i et klip jeg så i går (var vist på Tv2), overpræsterede han forventningerne i starten af touren og var bedre med end ventet.

I Giroen var Pogi suveræn, men ikke på 100 % fra start, nærmere 95 %, hvilket har stor betydning ift. at fuldføre the double. Kan en Pogi på 95 % vinde Touren, hvis Jonas ikke er på niveau? Absolut. De andre ryttere er ikke i nærheden af de to.

Pogi er en mester i at træne sig i form, så jeg ser det som hans klart bedste mulighed at køre hårdt fra start og så stikke kniven ind på gruset. Den etape bliver fed!

Og som sagt har Jonas i år det svagere hold, så kan man forestille sig, at Jonas solo smadrer Almeida, Ayuso, Yates og Pogačar?

Jeg tror heller ikke Pogi var på 100 % til giroen og derfor er han formentlig bedre stillet end han ellers ville være.

Umiddelbart tænker jeg Pogi vil forsøge at stikke kniven ind fra start - det er nogle etaper, hvor han har en mulighed for at tage tid selvom det måske er begrænset. Al forspring kan bruges, når det gælder touren.
Hans hold ser fedt ud og som nogle der virkelig kan lave rav i den. Spørgsmålet er om de vil sætte holdet over Pogi i sidste ende eller har en klar holdning til hvem der skal vinde - der kan komme kurrer på tråden. Det kan også give nogle fantastiske etaper og jeg glæder mig - tidligere år har forventningerne også været høje men heldigvis har de sidste år bragt ryttere som indfrier disse forventninger. De nuværende ryttere holder ikke rigtig igen men slår til når de føler for det. Det er klasse.

Det bliver i hvert fald spændende om UAE kører for at Pogi ska lvinde 100% eller om de også holder Almeida, Ayuso og Yates inde i løbet så længe de kan. Deres bedste kort som hold er jo deres overtal. Er sikker på at Pogacar ikke kan holde igen, og kører som han plejer, og spørgsmålet er så om han får nok inden den sidste uge, hvor jeg tænker VIngegaard godt kan tage 2 min tilbage.
I øvrigt så er problemet for Vingegaard på nedkørslerne nok størst de første etaper indtil rytmen sidder der - Han mangler løbskilometer og det kan man måske se de første dage.

Til sidst, så skal INEOS snakke nok mest handle om Carlos Rodriquez.

Jeg har det som Rastapopoulus, Pogi er vores Eddy - vi maa bare nyde ham - Jonas er super sympatisk og jeg onsker ham det bedste men jeg tror simpelthen ikke paa ham/holdet i aar.
Roglic er snu og kan blive en outsider
Carapaz som naevnt lidt det samme
Remco tror jeg overhovedet ikke paa, mangler simpelthen holdet til de store bjerge.
Carlos Rodriguez tror jeg bliver en fin overaskelse.

Kan I overtales til at lave et hold i velogames:

saa opretter jeg en KSDH liga - hvis vi er et par stykker - det er gratis og tager 5minutter(eller 5 timer:)

Han har tabt første år til den bedst restituerende rytter i verden, som oveni havde et langt stærkere, og ikke mindst fuldt, mandskab til rådighed.

Jeg er som sådan ikke uenig i det meste af du skriver, men synes du ignorerer, hvor stor en belastning en GT er - selvom man er så suveræn som Pogi var i giroen. Vi så selv Vingegaard starte Vueltaen et stykke under 100% sidste år, selvom han restituerer mindst lige så godt som Pogi og havde betydeligt længere mellem løbene.

I år er der grundet OL kun fire uger mellem Giro og Tour og selv hvis Pogi har kunnet restituere fra Giroen på to uger (en præstation i sig selv) har han kun haft to uger til at komme tilbage i topform, hvilket er umuligt - selv for Pogi. Så UAE har et dillemma ift. hvordan de timer Pogis form.

Man skal også huske at Pogi selv har udtalt at OL er et af hans helt stor mål i år. Hele hans sæson er timet mod at køre sig i form under touren så han står skarpest muligt til OL. Først køre giroen med A-kæden (ift. at dominere et helt løb) og så derefter køre touren med et etape-jæger hold (udover Pollit er der ingen der på nogen måde kan betegnes som hjælperyttere) og med en plan C om måske at vinde samlet, hvis Jonas styrtede eller blev syg.

Dermed ikke sagt at Pogi ikke er favorit i år for det er han efter Jonas' styrt. Men hele hans sæson var lagt efter at han havde opgivet at vinde touren i år og i stedet gik efter Giro, OL og VM.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at Pogacar kommer til at vinde rimeligt sikkert. De seneste år har Vingegaard været den stærkeste rytter med det stærkeste hold - i år falder begge de ting formentligt på Pogacar. Til gengæld tror (håber) jeg, at Jonas kan komme sig nok før den sidste uge - og/eller at han i øvrigt er tilpas konkurrencedygtig på 95% - til, at han kan blive løbets nummer to.

Så står Pogacar og Vingegaard lige på 2-2 (2 sejre, 2 andenpladser i direkte kamp), og så kan vi allerede begynde at lægge op til det ultimative slag næste år, hvor de forhåbentligt begge kan møde op helt fit for fight.

Så står Pogacar og Vingegaard lige på 2-2 (2 sejre, 2 andenpladser i direkte kamp), og så kan vi allerede begynde at lægge op til det ultimative slag næste år, hvor de forhåbentligt begge kan møde op helt fit for fight.
Ja, uanset hvordan det går i år, vil det nok blive betragtet som lidt en billig sejr - især hvis Jonas viser sig at være markant under normalt niveau. Men næste år er der ingen undskyldninger i form af OL e.lign. og så kan vi håbe de begge går skadesfri gennem deres optakt og kan mødes i touren på 100%.

Med mindre Vingegaard vælger at gå efter Giroen eller Vueltaen som han før har sagt, han vil gå efter på et tidspunkt. Allerede sidste år ville han ikke klart sige ja til om han ville forsvare den gule trøje i år selvom han nok havde planer om det, viser det måske meget godt, han meget snart vil om ikke nedprioritere TdF men så at løbet ikke længere får den fulde fokus.

En overgang efter styrtet var jeg overbevist om, han ville droppe dette års Tour og i stedet være helt klar til Vueltaen, et løb han sikkert ville vinde lige så sikkert som Pogacars Giro sejr men nu har han meldt sig klar til VM (hvis han bliver udtaget) så det løb tror jeg, får den fulde fokus efter touren uanset om han gennemfører eller står af under vejs.

Mistede Jumbo tiltroen til Jonas sidste år? Det kan jeg ikke huske men det er selvfølgelig ikke utænkeligt. Jeg syntes bare de hele tiden sagde, at touren var 3 uger lang og der kom flere etaper.
De viser det i den der Netflixserie (eller var det deres egen youtubeserie🤔). De ser Pogi køre fra Jonas igen, hvorefter de noget afdæmpede mumler, at Jonas ikke vinder i år. Mere skulle der ikke til. Jeg måbede lidt, da jeg så det. Det har vist også været omtalt i dagspressen.

Ja, uanset hvordan det går i år, vil det nok blive betragtet som lidt en billig sejr - især hvis Jonas viser sig at være markant under normalt niveau. Men næste år er der ingen undskyldninger i form af OL e.lign. og så kan vi håbe de begge går skadesfri gennem deres optakt og kan mødes i touren på 100%.

Hvis han lykkes med doublen, vil det aldrig blive set som en billig sejr. Det er stuff of legends.

Man skal også huske at Pogi selv har udtalt at OL er et af hans helt stor mål i år. Hele hans sæson er timet mod at køre sig i form under touren så han står skarpest muligt til OL.
Det er ganske enkelt ikke korrekt. Han har sagt, at han kan lide ruten, og at OL (og VM) er indianerløb uden radio, hvilket passer ham udmærket. Selvfølgelig er Touren nu det altoverskyggende mål.

Til sidst, så skal INEOS snakke nok mest handle om Carlos Rodriquez.
Jeg er slem til at glemme ham, og det fortjener han bestemt ikke. Helt klart et godt bud på en podiekandidat.

UAE kører 100 % for Pogačar, men jeg forventer, at de tre superhjælpere automatisk vil være i top ti, medmindre man vælger at spare dem efter tur.

Og vi så sidste år, da Pogi knækkede, at Yates fik grønt lys, så der skal selvfølgelig være en eller to backups, skulle uheldet være ude.

derefter køre touren med et etape-jæger hold (udover Pollit er der ingen der på nogen måde kan betegnes som hjælperyttere)
Marc Soler vil sikkert erklære sig enig, men det, at halvdelen af holdet ville kunne være leder på et andet hold, betyder jo ikke, at de ikke vil trække for en stor mester. Det er det, de får løn for.

De stiller imø et komplet hold, og særligt folk som Sivakov, Soler og Wellens bliver nøglehjælpere i snart sagt ethvert terræn, mens de resterende kan hvile efter behov. Det er frygtindgydende stærkt. Klasser over Giroholdet.

Jeg fraråder generelt mine klienter at spille treugers-væddemål, men nu fandt jeg alligevel lidt til bjergtrøjen, hvor odds er høje nok til, at man lige smider en unit eller fem.

Bjergtrøjen:

Bardet @ 26 - kører angiveligt sin sidste Tour, selv om han netop har forlænget kontrakten med en sæson efter ellers at have bekendtgjort, at han fra næste år kun ville køre gravel. Han har en Giro i benene, hvor han ikke imponerede, men med hans ret svage hold (i bjergene) og manglende muligheder i GC tror jeg på, at han vil køre efter etaper, og så er der ikke langt til at køre efter prikkerne.

Vauquelin @ 126/34 - Rimelig godt odds på et af de unge franske håb. Han er nok mest en medium mountain-type, men det er ofte dem, der tager på lange udflugter i bjergene. Jeg tror ikke, feltet vil være så grådigt i år, så der bør være mulighed for, at udbruddet vinder en eller flere af de store bjergafslutninger. Det er også nødvendigt, hvis man vil vinde bjergtrøjen. Han er netop blevet nummer to på den franske enkeltstart, hvor han som den eneste udfordrede vinderen.

Jeg har lagt ti unit i alt. 5 på Bardet og 2.5+2.5 på Vauquelin

Det er ganske enkelt ikke korrekt. Han har sagt, at han kan lide ruten, og at OL (og VM) er indianerløb uden radio, hvilket passer ham udmærket. Selvfølgelig er Touren nu det altoverskyggende mål.
Jeg byttede om på VM og OL, men i optakten til sæsonen sagde han at VM var sæsonens store mål:

"Asked if his goal was to win the Giro d'Italia for the first time or to win the Tour de France for a third time, Pogačar said he placed a higher priority on the UCI Road World Championships held in Zurich in September.

"World Championships, also Olympics is a good goal, but it's not set in stone. It's not a perfect parcours for me, but you never know. It's going to be a really hard race because there are not big teams in the Olympics so it can be almost like gambling, no? If you're in good shape there, you can win, or you can DNF. The Olympics are a bit so-so, but for sure, the World Championships is one of the big goals next year.""

Og som sagt har hans sæsonopbygning peget entydigt på, at han nedprioriterede Touren.

Ift. hans hold er jeg naturligvis enig i, at det er sindssygt stærke ryttere, men det er ikke et hold, der er særligt godt egnet til at kontrollere løbet. Især ikke på de flade/kuperede etaper. Så hvis Pogacar kommer i problemer pga. punktering, i sidevind e.lign. kan jeg ikke rigtigt se, hvem det er der skal lukke hullet for ham. Især ikke mod et Visma-hold som ser frygtindgydende ud på den slags etaper.

Men det bliver super spændende for selv hvis Jonas er i storform har han ikke holdet til at køre samme taktik som de seneste par år, hvor de tydeligt er gået efter at få Pogacar til at forbrænde så mange kcal som muligt så han til sidst knækkede. Hørte en super spændende podcast om det for nylig hvor Bora's kostekspert fortalte om det. Basalt set har Visma udnyttet, at større ryttere har behov for at spise mere, så over tre uger har Pogacar sværere ved at fylde depoterne op end Vingegaard har - især når løbet bliver kørt super hårdt fra start til slut. Og kombineret med UAEs mindre systematiske tilgang til kosten, var det primært det der knækkede ham sidste år.

Vingegaard er så latterligt meget stærkere end Pogacar i varmen, i tredje uge, i de høje bjerge, på de hårde etaper, på sene kuperede enkeltstarter, at jeg ikke kan andet end regne med, at han han vinder igen, igen i år. Jeg tror også, at han har haft en nærmest overnaturlig genoptræning... Sidste år blev han også bedre undervejs i Vueltaen, og hvis han gør det igen, så kunne de sidste tre etaper ikke ligge bedre til ham.

Vingegaard er så latterligt meget stærkere end Pogacar i varmen, i tredje uge, i de høje bjerge, på de hårde etaper, på sene kuperede enkeltstarter, at jeg ikke kan andet end regne med, at han han vinder igen, igen i år. Jeg tror også, at han har haft en nærmest overnaturlig genoptræning... Sidste år blev han også bedre undervejs i Vueltaen, og hvis han gør det igen, så kunne de sidste tre etaper ikke ligge bedre til ham.
Latterligt er måske lidt et stort ord😁 Men især vejret kan få en stor betydning. En bagende varm Tour er klart til Vingegaards fordel, hvorimod en kold og regnfuld er til Pogacars.

Ift. de sidste tre etaper så er spørgsmålet vel ikke om Vingegaard er efter Pogacar, men hvor meget. Og hvor meget han så kan hente.

Latterligt er måske lidt et stort ord😁 Men især vejret kan få en stor betydning. En bagende varm Tour er klart til Vingegaards fordel, hvorimod en kold og regnfuld er til Pogacars.

Ift. de sidste tre etaper så er spørgsmålet vel ikke om Vingegaard er efter Pogacar, men hvor meget. Og hvor meget han så kan hente.
Han slog jo bogstavelig talt figurativt Pogi ihjel sidste år... Enkeltstarten var også en vanvittig margin. Han satte ham også fuldstændig på plads to gange i '22, og kørte en markant hurtigere sidste enkeltstart. For mig tegner det et tydeligt billede af komplet overlegenhed.

Latest posts

Back