New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 183K
Cykling
Last edited:
Igen det er så fint at være skeptisk og tro og så videre.. Men uden skyggen af bevis, så er min (understreget min) mening, at man ikke skal stå skråsikkert på det. For hvad nu HVIs det er reelt nok? Jeg syntes personligt ikke det er fair at dømme en, uden beviser, fordi han er for god - hvilket vel reelt KAN være det der sker.

Naturligvis kan man ikke dømme uden beviser - men hvis man vælger, ikke at være skeptisk over den udvikling vi ser i øjeblikket, så vælger man formentlig at være naiv. En naturlig reaktion hvis man elsker sporten og tror på det bedste i mennesker. Historien viser dog at den ikke er særlig rationel. "But this time is different"....:rolleyes:

Må jeg spørge alle direkte, for at se hvor langt den går
1. Tror i pogacar er dopet?
2. Tror i hele UAE er dopet?
3. Tror i Vinegaard er dopet?
4. Tror i alle de bedste er dopet?
5. Tror I alle i feltet er dopet?

Sådan helt reelt, bare med ja/nej svar...

1) Ja helt sikkert
2) Ja formentligt
3) ja formentligt
4) nej
5) nej

Nu har jeg svaret på ovenstående men jeg forstår simpelthen ikke præmissen. Hvorfor skal der altid peges mod alle mulige andre i et forsøg på at forsvare? Der er en hel oplagt kandidat som samtidig er med i et persongalleri som om nogen har været de mest aktive indenfor doping tidligere - Gianetti har vel ikke et tidligere hold, hvor hans topryttere ikke er dømt for doping.

Måske er det mere nærliggende om de er på noget som endnu ikke er fremme i offentligheden (ved faktisk ikke om dopingreglerne er udformet, så det kan kaldes doping under alle omstændigheder).

For et par år siden hører vi pludselig om inhalering af kulilte som nogen ikke kender til og så alligevel kender til - samtidig er der et mindre hold, hvis ryttere pludselig får kulilteforgiftning fordi de har kørt gokart (gad vide om det gokart center er lukket af myndighederne i mellemtiden, det lyder som et farligt arbejdsmiljø). Altså hvad er sandsynligheden for det sammenfald:unsure: Det er også kommet frem, at Ineos brugte det til deres ryttere, selv teenagere - først benægtede de offentligt men da The Times kom med historien, så var det pludselig et testværktøj :rolleyes: (UAE, Israel Premier-tech og Visma skulle også have brugt det men alle var vist før der blev indført strengere regler). Det er mange tilfældigheder over et kort tidsrum - mon ikke mange opsøger grænserne som Romain Bardet siger.

For mig er 1-4 indbyrdes afhængige. Hvis svaret på 1 er ja, så er svaret også ja hele vejen til nr. 4. Større er forskellen heller ikke i rent fysiologisk målestok - i hvert fald ikke hvis det er noget doping som har samme effekt som tidligere tiders.

Men jeg tror ikke hele feltet er dopet uanset hvad.

Naturligvis kan man ikke dømme uden beviser - men hvis man vælger, ikke at være skeptisk over den udvikling vi ser i øjeblikket, så vælger man formentlig at være naiv. En naturlig reaktion hvis man elsker sporten og tror på det bedste i mennesker. Historien viser dog at den ikke er særlig rationel. "But this time is different"....:rolleyes:

Der er stor forskel på at være skeptisk og så være skråsikker. Hvis det bare var skeptisk, jeg er ret sikker, jeg tror, jeg syntes det ligner at... så skulle jeg nok holde mig tilbage.
Problemet er at det ender i, det er tydeligt at, han er..

1) Ja helt sikkert
2) Ja formentligt
3) ja formentligt
4) nej
5) nej

Nu har jeg svaret på ovenstående men jeg forstår simpelthen ikke præmissen. Hvorfor skal der altid peges mod alle mulige andre i et forsøg på at forsvare? Der er en hel oplagt kandidat som samtidig er med i et persongalleri som om nogen har været de mest aktive indenfor doping tidligere - Gianetti har vel ikke et tidligere hold, hvor hans topryttere ikke er dømt for doping.

Det er ikke et forsvar.. skal ikke forståes sådan. Det er bare nemmere at forstå hvad det er man diskuterer imod. For jeg har langt mere respekt for dem der mener mere end UAE er dopet, end dem der kun peger på UAE og Pogacar. De sidste er ren dansker Bias.. :)
Jeg vil mene man er lige så naiv hvis man kun tror UAE er dopet, som hvis man ikke tror UAE de ikke er.

Måske er det mere nærliggende om de er på noget som endnu ikke er fremme i offentligheden (ved faktisk ikke om dopingreglerne er udformet, så det kan kaldes doping under alle omstændigheder).

For et par år siden hører vi pludselig om inhalering af kulilte som nogen ikke kender til og så alligevel kender til - samtidig er der et mindre hold, hvis ryttere pludselig får kulilteforgiftning fordi de har kørt gokart (gad vide om det gokart center er lukket af myndighederne i mellemtiden, det lyder som et farligt arbejdsmiljø). Altså hvad er sandsynligheden for det sammenfald:unsure: Det er også kommet frem, at Ineos brugte det til deres ryttere, selv teenagere - først benægtede de offentligt men da The Times kom med historien, så var det pludselig et testværktøj :rolleyes: (UAE, Israel Premier-tech og Visma skulle også have brugt det men alle var vist før der blev indført strengere regler). Det er mange tilfældigheder over et kort tidsrum - mon ikke mange opsøger grænserne som Romain Bardet siger.

Skeptisk er så fint - og har jeg forståelse for.
Men så skal vi også snakke om hvornår noget er doping og ikke..
At bruge noget der ikke er på doping listen, Kan kun kaldes moralsk forkasteligt, men det kan man ikke dømmes for.. selvfølgelig presser men det til grænserne. Vil jeg faktisk tro man gør i alle sportsgrene.

Tak for svar :)

For mig er 1-4 indbyrdes afhængige. Hvis svaret på 1 er ja, så er svaret også ja hele vejen til nr. 4. Større er forskellen heller ikke i rent fysiologisk målestok - i hvert fald ikke hvis det er noget doping som har samme effekt som tidligere tiders.

Men jeg tror ikke hele feltet er dopet uanset hvad.

Helt enig:)
Det er præcis der hvor jeg også er.

Jeg holder uforholdsmæssigt alt for meget af touren.....Dramatikken, spurterne, ja og også de store smukke fortjente sejre men også af de frygtelige nedture der ofte også ses.
Men jeg er ikke tryg ved om rytterene er rene. Frygten for at der er et utroligtstærktbenium i omløb et der. Altid.
Men det ødelægger altså ikke oplevelsen for mig. Den er der altså bare, dopingfrygten.

Last edited:
Der er stor forskel på at være skeptisk og så være skråsikker. Hvis det bare var skeptisk, jeg er ret sikker, jeg tror, jeg syntes det ligner at... så skulle jeg nok holde mig tilbage.
Problemet er at det ender i, det er tydeligt at, han er..

Jeg er 99,9% sikker 😂

Nu syntes jeg der bliver citeret lidt rigeligt på dette link fra Cyclingnews forum men der er uddrag fra bogen "The perils of the cycling fan" skrevet af Morten Olsen. Bemærk tråden det er skrevet i, har en naturlig bias mod UAE/Pogi/Gianetti - bare så det er deklareret.

For at få en ide omkring holdet der omgiver Pogacar, er det nok at læse de første 4-5 afsnit - det er en vild historik Gianetti har og endnu mere vildt, at han stadig er i branchen. Jeg var egentlig ved at citere forskellige passager men tager nogle stykker - forhåbentlig vil du læse indlægget i stedet.

Det jeg læser her, opsummerer nok meget godt min holdning til livet som cykel fan.

For anyone who has followed cycling as long as I have, seeing Pogacar – the best rider since Merckx and a rider that constantly breaks the boundaries of what was thought possible in cycling – in the company of Gianetti and Matxín, it does not just itch a bit, it is like a slap in the face, it is like you are being heckled and insulted in broad daylight and the perpetrators are just laughing at you and there is nothing you can do about it. With Pogacar, the career of Gianetti was saved as he found someone who responded miraculously well to the training and coaching methods of Gianetti and Matxín’s team. Through this, Pogacar became the biggest poster boy of cycling since Armstrong. Is he now too big to fail? He secures the jobs of many and the income of even more.

For me, Pogacar was a breath of fresh air when he first emerged. His no-nonsense attacking style was entertaining and refreshing, even as it was under [content deleted] an entourage with a shady history. But already by his Planche des Belles Filles time trial in 2020, it was becoming somewhat more than just merely astonishing. On less than state-of-the-art gear, with what Tom Dumoulin later declared as a 'coal-miners' time trialing position, this second-year pro equaled former time trial world champion Tom Dumoulin on the first flat 30 kilometers and then smashed everybody uphill. Thanks to Vingegaard and van der Poel, we have still been given some exciting years of racing. But by 2024, the exciting races were a rarity. It no longer mattered that he was constantly in the wind, Pogacar would just ride away almost 100 kilometers out and take the win.

Nok så vigtigt - tænker jeg nedenstående skal tages med i ligningen. Det er, belært af historien, vigtigt at have i baghovedet - der er før blevet begravet sager pga. indtjening.

The fifth reason for pessimism builds on top of all the things that this book has revolved around: Even though it is for many people hard to believe what they see, there may be little reason to stop the show for anyone with the power to do so. Many cycling fans will sense that something is going on but have little idea what it is. While also the UCI or most journalists may have this feeling, it may be too risky for them to rock the boat. The UAE team of Pogacar brings with them the biggest cycling star of modern day, probably the biggest since Armstrong. And the UAE brings funds for two of the bigger World Tour races, two big World Tour teams, the World Championships on road and track will be held in the UAE, and UAE investors are heavily involved in sponsoring the UCI's Esports World Championship. If you are the UCI, do you want to put Pogacar or his team in a bad light? If you are a cycling journalist, you want the sport to be popular, and you want access – and so, do journalists have reason to make waves?

The big cleanup – the real big one – might kill most of the professional sport. The more you talk about not believing in what you are seeing, the more bad publicity is brought to the sport, and the more likely it is that sponsors will go somewhere else, killing teams and the races that you like. But if you do not speak up, if nobody does, then things will spiral out of control. It will end up like the 1990s. Perhaps we are already there. Few who have followed the sport for long will probably believe much in what they are seeing here in the 2020s. But very few with a critical approach seem to be around. As mentioned, it makes little sense for journalists embedded with cycling to cut off the branch they are sitting on. Denmark used to have some of the best investigative cycling journalists, but the huge success of Danish cycling in recent years has probably made editors not very interested in throwing dirt on the very popular Danish riders that currently bring viewers and clicks. The sports organizations have little incentive to attempt a big cleanup, either. My feeling is that the authorities will have learned the lesson of 2006-2010 and will probably not – unless they are forced by a sponsor and TV boycott like the one that Germany started around 2007 – ever again attempt an actual clampdown. I believe they know that it will be a losing situation where cycling is once again cast as the rotten apple of sports.

Den bog burde jeg have haft med på ferie men det kniber vist med at få den med i læserækken. Det må blive efter ferien.

Den kan købes her til den nette formue af kr. 40. Lyder som et projekt på hyggebasis som er lavet på baggrund af interesse for sporten - de findes heldigvis stadig(y)

Der florerer faktisk en statistik fra Tourmalet, at Pogacar tog ét minut på Seixas over et segment på otte minutter.

Det svarer helt tlfældigt helt utroligt præcist til at være ti meter foran efter 80 meters løb.

Måske det er nedenstående - der bliver leveret nogle watt. Jeg ved ikke lige om det med 1 minut på 8 minutter og om det er meget eller lidt. Ligner det er over 3 km.

Jeg vil egentlig hellere tale om snyd i bred forstand end om doping isoleret.

For mig er det en præmis ved cykelsporten, at der bliver snydt. Der er altid blevet snydt, og der vil altid blive snydt.

Jeg starter bagfra.

Jeg tror ikke, alle i feltet snyder.

Jeg tror ikke nødvendigvis, at alle de bedste snyder. Jeg tror f.eks. ikke nødvendigvis, at sprinterne snyder.

Jeg antager altid, at top ti i TdF som minimum snyder. Jeg tror også, at Vingegaard snyder i et eller andet omfang. Og jeg tror, Visma som hold snyder,

Jeg tror UAE som hold storsnyder. Jeg tror, de gør mere end de andre hold.

Jeg tror, Pogacar snyder klart mest. Det begrunder jeg i hans præstationer og hans karriereudvikling. Jeg køber ingelunde præmissen om, at hans voldsomme forbedringer skyldes en nyfunden seriøsitet.

Vingegaard er voldsom seriøs. Visma er voldsomt seriøse. Armstrong var voldsomt seriøs. Pogacar er et legebarn, som gentagne gange fremstår uforberedt på etaper og omstændigheder, og som angiveligt farver sit hård hvidt for at hylde Eminem. UAE fremstår ofte som lallende amatører rent organisatorisk - senest ifm. forberedelserne til TTTen. Jeg synes, det er en meget lidt plausibel forklaring, at forbedringerne skyldes en nyfunden seriøsitet.

Jeg vil godt understrege to ting.

Et: Jeg gider ikke diskutere mit synspunkt, for det kommer der ikke noget godt ud af. Så det her er alene til baggrund.

To: Jeg har ikke noget imod, at Pogacar eller andre snyder. Men jeg synes, den store niveauforskel er ødelæggende for værdien af cykelsporten. Og jeg har noget imod, at (hvis) Pogacar snyder så meget mere. Men jeg ville være fint tilfreds, hvis flere bare uppede deres snyde game.

For mig handler det alene om, at rytterne skal køre på æige vilkår.

Måske det er nedenstående - der bliver leveret nogle watt. Jeg ved ikke lige om det med 1 minut på 8 minutter og om det er meget eller lidt. Ligner det er over 3 km.

Præcist dén. Jeg tænker intuitivt, at ét minut hurtigere på otte minutter er rigtigt, rigtigt meget, når det er i forhold til de tredjebedste i verden. Cykelsporten taler om marginal gains, men det er jo over 10% hurtigere.

Jeg har dog heller ikke en holdning til tallene i sig selv. (Jeg gider ikke diskutere doping - en eller anden skal jo være verdens bedste nogensinde, og måske er det Pogacar?) Jeg synes bare, at det var et sjovt og bemærkelsesværdigt tilfælde med netop forholdet ét til otte, når det nu var samme forhold, der blev refereret til med Bolt (som eksempel på, hvad Pogacar ikke præsterer).

Last edited:
Jeg noterer mig bare, at det - igen - er dødkedeligt at se cykelløb. Sidst det skete var Froome-årene. Før det Armstrong og Indurain.
Forskellen er, at nu gider jeg heller ikke se forårsklassikere længere.

Jeg er fuldstændig, totalt, 8000% overbevist om at Pogacar er dopet til tænderne og at hans cykel har en elmotor i stellet.
Ellers kan han ikke vinde både ligeud, opad, nedad, enkeltstarter, spurtafgørelser i regn, sol, kulde, varme, sne osv osv.

En sprinter vinder ikke et marathon eller omvendt. Sådan er fysiologien bare.

Det er min definition på snyd, der ødelægger alt.

Ed. rettet stavefejl

Nå, noget andet...

Dansker dag! Hvor mange ser vi i udbruddet idag af danskere?
Mads P. Valgreen, Cort?

Det er en af etaperne som formentlig er værd at se - der er nok begrænset aktivitet fra top 2 men jeg bliver gerne overrasket😀

Mads P bør være oplagt og spurten kommer relativt hurtigt. Spørgsmålet er om det er til at smide alle de andre.

Derudover er der vel nærmest fuld dansker plade for hvem der kan/burde komme afsted. Hvad med Charmig og Asgreen - de kunne også være relevante.
Ellers oplagt til Skjelmose men vil han få lov🤔

Jeg er fuldstændig, totalt, 8000% overbevist om at Pogacar er dopet til tænderne og at hans cykel har en elmotor i stellet.
Ellers kan han ikke vinde både ligeud, opad, nedad, enkeltstarter, spurtafgørelser i regn, sol, kulde, varme, sne osv osv.
Det mest logiske er at han har noget andre ikke har, uanset om andre også har et eller andet. Problemet er vel at niveauforskellen er så stor at hvis hele UAE-holdet fik det samme eller havde en motor sat i, ville de også tage de næste pladser. Så skal Pogacar være meget bedre end resten af holdet, som ellers er middelmådigt, eller han skal have noget i kroppen eller cyklen helt individuelt. Kan man slippe afsted med at være ene snyder eller den ene der snyder meget mere end alle andre på et hold? Hvis det er en motor giver det også problemer hvis han pludselig ender på en anden end sin egen cykel.

Det er klart mistanken også er baseret på hvem holdet er sponsoreret af og har ansat omkring Pogacar. Det kan sagtens være de har fundet noget der endnu ikke er optaget på dopinglisten, men ift folks opfattelse af det, hvis det senere kommer frem, vil det blive opfattet som snyd hvis det er noget unaturligt og det er jo næppe et resultat af vitaminpiller.

Nå, men på en etape som i dag kan der jo så stadig køres cykelløb.

Det er svært at sige. Jeg synes, at alt, hvor man ved, at det bliver forbudt på et tidspunkt, er snyd.
Så lige til synes jeg ikke det er. Koffein har tidligere været forbudt over en ret lav grænseværdi, og er en af de mest præstationsfremmende ting man kan indtage, hvis man skal have et løft den sidste time. Men er jo tilladt i dag.

Og hverken cykelryttere eller andre atleter kan navigere efter deres moralske kompas og hvad der evt. fremover måtte blive forbudt. Hele essensen i elitesport er jo at gå lige til grænsen. Og ind i gråzonerne hvis grænsen ikke er klart defineret.

Latest posts

Back