New posts

Den store tribune-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 586
  • Views Views: Views 38K
Den store tribune-tråd
Jeg har sagt det før og gentager det gerne igen, vi taber alle når politikkerne får nok af balladen:

- Jeg synes, klubberne skal tage mere ansvar. Og hvis de ikke kan det, så ender det med, at der opstår et politisk pres for at politiet skal have en større rolle på stadion. Og tålmodigheden er jo ikke alenlang, og den er ikke evig.

Jeg har sagt det før og gentager det gerne igen, vi taber alle når politikkerne får nok af balladen:

Ja, men jeg synes også der er virkeligt meget symbolpolitik i de udmeldinger. Kombineret med nogle (i bedste fald) naive politikere, som tror problemer går væk, hvis bare man lovgiver omkring det.

Jeg så i hvert fald hellere politiet brugte deres relativt sparsomme ressourcer på at opklare indbrud, voldtægter og voldssager end at jagte rundt på tribunerne efter folk med masker på. I hvert fald så længe vi snakker ifb. med brug af pyro, som i det store samfundsbillede er en ret uskyldig forbrydelse (mit primære problem med pyro er bøderne og tribunelukninger - men det er jo ikke et lovgivnings/politi-problem).

I stedet burde det i højere grad være op til klubberne at få styr på deres fans. Hvilket der, især for FCK og BIF, ikke virker til at være en oprigtig lyst til. Men du kan da godt have ret i, at man risikerer, at politikkerne skruer endnu mere op for lovgivningen, hvis ikke klubberne får styr på det. I den sammenhæng burde det dog i højere grad være det der foregår uden for stadion med vold og hærværk, som betyder noget.

Edit. Maskeringsforbuddet har alle dage været en virkelig underlig størrelse, som er svær at håndhæve. Der sker jo nok flere voldshandlinger til karneval i Aalborg, hvor alle render maskerede rundt, end der gør til samtlige AGFs kampe på en sæson.

Ja, men jeg synes også der er virkeligt meget symbolpolitik i de udmeldinger.

Retspolitik er fyldt med symbolpolitik uanset hvem som sidder i Regering. Få politikere vil signalere "soft on crime" og derfor politikere skruer på strafferammen fremfor forbyggende tiltag.

Jeg så i hvert fald hellere politiet brugte deres relativt sparsomme ressourcer på at opklare indbrud, voldtægter og voldssager end at jagte rundt på tribunerne efter folk med masker på. I hvert fald så længe vi snakker ifb. med brug af pyro, som i det store samfundsbillede er en ret uskyldig forbrydelse (mit primære problem med pyro er bøderne og tribunelukninger - men det er jo ikke et lovgivnings/politi-problem).

På den anden side har jeg set folk fortælle, de bliver mødt med trusler og det der er værre, fordi der er en lille gruppe af "fans" som mener de bestemmer.
Også brugere herinde har haft sådanne fortællinger ja selv til landskampe har der været problemer med trusler, så galt DBU reagerede og der skal dælme ellers meget til at vække DBU.

På den anden side har jeg set folk fortælle, de bliver mødt med trusler og det der er værre, fordi der er en lille gruppe af "fans" som mener de bestemmer.
Også brugere herinde har haft sådanne fortællinger ja selv til landskampe har der været problemer med trusler, så galt DBU reagerede og der skal dælme ellers meget til at vække DBU.
Jeg siger ikke, at det ikke er et problem, men stiller blot spørgsmålstegn om hvem der er de rette til at løse det. Er det virkelig en problematik politiet skal løse, at klubberne ikke kan finde ud af at skabe ordentlig sikkerhed på tribunerne til de kampe de arrangerer? Og hvordan er det lige de i så fald skal løse det - skal de komme brasende ind på tribunen, når folk tager masker på?

Som DBU har vist (en sjælden situation hvor man kan rose dem), så er det åbenbart muligt at gøre noget ved problemet, for man er næppe i tvivl om hvem det er som skaber problemerne. Men det kræver nok, at man som klub er villig til at acceptere, at det går ud over stemningen på stadion. Hvilket superligaklubberne ikke virker til at være villige til indtil videre.

Som DBU har vist (en sjælden situation hvor man kan rose dem), så er det åbenbart muligt at gøre noget ved problemet, for man er næppe i tvivl om hvem det er som skaber problemerne. Men det kræver nok, at man som klub er villig til at acceptere, at det går ud over stemningen på stadion. Hvilket superligaklubberne ikke virker til at være villige til indtil videre.
Og det er så der man frygter, at nu syntes Politikkerne det er gået for langt, så de vil afhjælpe problemet.

Worst case er de vil lovgive sig endnu mere ud af det, for så bliver det formentlig for hårdt for at få klubberne til at makke ret.

Men er der ikke noget med, at der er nogen regler som gør at de ikke bare kan gå op på tribunen og tage dem som ikke kan opføre sig ordentligt. Eller er det en selvopfunden ting, for at undgå balladen?

Personligt syntes jeg det er utilstedeligt når man har set der bliver fyret pyro af mod modstandernes fans - der bure man i det mindste skride ind. Men hvis der kun er fundet 10 om året, så har man ikke magtet det.

Men er der ikke noget med, at der er nogen regler som gør at de ikke bare kan gå op på tribunen og tage dem som ikke kan opføre sig ordentligt. Eller er det en selvopfunden ting, for at undgå balladen?
Ikke regler som sådan, men en politifaglig vurdering af hvad der er det rigtige at gøre i situationen. Hvis der pludseligt stormer 50 kampklædte betjente ind på tribunen for at fange 10-20 stykker med romerlys bliver det jo rent kaos og langt farligere for alle, end hvis man blot observerer og i stedet håber de er fanget på kamera. Så det er jo en afvejning af mål og midler på samme måde som ved demonstrationer osv.

Og det med øget overvågning og ansigtsgenkendelse m.m. er jo nok klubbernes svar indtil videre. Jeg har dog personligt nok svært ved at tro det rigtigt gør en forskel - ikke mindst fordi klubberne ikke virker oprigtigt interesserede i det.

Ikke regler som sådan, men en politifaglig vurdering af hvad der er det rigtige at gøre i situationen. Hvis der pludseligt stormer 50 kampklædte betjente ind på tribunen for at fange 10-20 stykker med romerlys bliver det jo rent kaos og langt farligere for alle, end hvis man blot observerer og i stedet håber de er fanget på kamera. Så det er jo en afvejning af mål og midler på samme måde som ved demonstrationer osv.

Og det med øget overvågning og ansigtsgenkendelse m.m. er jo nok klubbernes svar indtil videre. Jeg har dog personligt nok svært ved at tro det rigtigt gør en forskel - ikke mindst fordi klubberne ikke virker oprigtigt interesserede i det.

Enig - de virker ikke rigtig interesserede når man kun fanger ca. 10 om året. Det er godt nok ikke mange.

Latest posts

Back