New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Jeg synes egentlig vi har en stor bred trup, men der er nogle spillere jeg ser vi godt kan sende videre, hvor vi kan sparer løn, men uden det koster i kvaliteten på holdet.
Milan Jevtovic er oplagt, han ligner en mand uden nogen former for fremtid i klubben, og skulle efter sigende være en af dem der tjener mest, Gad vide hvad PC har røget, og jeg håber han har mere af det.
Eskelinen er samme case som Jevtovic. Jeg tror på ingen måde at Eskelinen kommer til at tage over efter Hansen, så at afskibe Eske nu vil være at foretrække.
Alex Gersbach har været i klubben siden 2019, og han har nærmest ikke spillet, stortset udelukkende fordi han har været skadet. Derfor må de næste par måneder afgøre hvorvidt det giver mening at have ham i klubben.

Derudover ligner Tengstedt heller ikke ligefrem en, som er i nærheden af holdet. Det samme kan i grove træk siges om Ammitzbøl, der derfor synes jeg man burde kigge på at få dem udlejet for sæsonen, således deres udvikling ikke går i stå.

Vi kan umuligt være færdige med den offensiv vi kan mønstre
Altså hvis vi skal spille 3-5-2 så er det jo uden kanter. Og det er jo mest kanterne vi mangler på (i det gamle system) og i 3-4-3.

Så hvis planen er at spille 3-5-2 med PM+Kurminowski i front når PM er tilbage, så bliver jeg ikke overrasket hvis vi skubber PO frem som 10'er, og så henter en ny makker til NP, eller opgraderer NP+en ny :D

Men tror vi henter en kant-type uanset hvad. For mon ikke vi gerne vil kunne spille 3-4-3 også. Og der skal vi jo bruge 2 kanter i start 11, samt nogle til at skifte ind.

Men lige nu skal de beslutte hvad de sigter efter. Altså skal 3-5-2 eller 3-4-3 være plan A?
For antallet af kanter man skal have er jo totalt anderledes imellem de to stile.

Det er interessant, hvis vi med en 3-4-3 ville kunne skifte til hhv. 4-4-3 og 3-5-2 i løbet af kampene. Det vil dog forudsætte, at vi har en spiller som AC, der kan dække både det centrale forsvar og midtbane.

I en 3-4-3 vil vi kunne spille med en fronttrio af Grønbæk, Mortensen og Dawid.
I en 3-5-2 vil Grønbæk kunne trække ned på midtbanen.
I en 4-3-3 ville en fra 3-backkæden kunne trække op på midtbanen. Eller en af de 3 centrale ville kunne være back (fx Juelsgaard), mens Kahl så kommer op på kanten (eller D'Alberto).

Det ville i hvert fald give noget taktisk fleksibilitet i kampene.

Det er interessant, hvis vi med en 3-4-3 ville kunne skifte til hhv. 4-4-3 og 3-5-2 i løbet af kampene. Det vil dog forudsætte, at vi har en spiller som AC, der kan dække både det centrale forsvar og midtbane.

I en 3-4-3 vil vi kunne spille med en fronttrio af Grønbæk, Mortensen og Dawid.
I en 3-5-2 vil Grønbæk kunne trække ned på midtbanen.
I en 4-3-3 ville en fra 3-backkæden kunne trække op på midtbanen. Eller en af de 3 centrale ville kunne være back (fx Juelsgaard), mens Kahl så kommer op på kanten (eller D'Alberto).

Det ville i hvert fald give noget taktisk fleksibilitet i kampene.

Tror faktisk vi kan spille alle de forskellige. Ligesom man også kan spille en 3-4-1-2 med to angribere.

Og jeg tror det springende punkt bliver: Skal vi spille med 2 angribere eller 2 kanter?

I 3-4-3 som vi så i søndags var det jo med Jon/Links og 1 angriber.
En 3-5-2 som i BIF i sidste sæson er jo med Uhre/Hedlund og Lindstrøm 10'eren. Det ville svare til PM (Uhre) Kurminowski (Hedlund) og PO (Lindstrøm). Men altså uden kanter, og stadig med de to centrale (Eks. NP+Duncan eller NP+Brandhof).

Så jeg tror det er svært at skifte mellem 3-4-3 og 3-5-2 i kampene, da det jo kræver 2 udskiftninger på en gang, hvor man går fra at have 2 kanter til 0 kanter. Men det er jo ikke umuligt. Og især nu hvor der er 5 indskiftningsmuligheder. (er der ikke stadig det resten af sæsonen?)

Så er spørgsmålet mest: Skal 3-5-2 med to angribere være plan A og 3-4-3 plan B eller omvendt?
Det ville ligne David mest at spille 3-4-3 og så skifte til 3-5-2 hvis vi får brug for det. At tage begge kanter ud efter 60 minutter, rykke PO frem, og sætte en angriber mere på banen.. Det kunne i hvert fald give noget andet.

Så jeg tror det springende punkt ift hvad vi skal ud og hente nu er, hvorvidt det bliver 3-4-3 eller 3-5-2 der bliver den "faste" stil. Altså plan A. Og udfordringen der er, at vi ikke har PM klar endnu. Så vi kan jo måske lave en slags blød overgang ved at spille 3-4-3 til vi har PM klar. Forhåbenligt bliver Kurminowski så varm, at det er svært at sætte enten ham eller PM på bænken... For altså Links/Jon er jo mere undværlige med den form de har vist i 2021.. Så jeg tror sgu sagtens vi kan ende med at spille 3-5-2 primært, og så skifte om til 3-4-3 når den ene angriber går død. Eller 3-4-3 og skifte om til 3-5-2 når kanterne i en time har vist det ikke er deres dag :D

Hvad tror I?
Er det ikke næsten oplagt med 3-5-2 såfremt PM kommer stærkt tilbage og Kurminowski bliver brandvarm?
Og vi har udfordringer med kanterne i forvejen. Skal vi så bruge millioner på at finde bedre kanter og spille 3-4-3, eller spille 3-5-2 og forstærke os centralt med en Fossum/Zeca-type?

Bisseck har spillet et par kampe både på det tyske U-17 landshold og i FC Köln på den defensive midtbane. Jon har spillet på den centrale midtbane, så med denne start 11, kan der veksles undervejs i kampen, uden at det kræver udskiftning. (Hvis Jon og Bisseck ikke falder igennem på en lidt alternativ position)

3 - 4 - 3

Hansen
Bisseck - Hausner - Tingager
D’Alberto - Olsen - Duncan - Kahl
Kurminowski - Mortensen - Thorsteinsson

4 - 3 - 3

Hansen
D’Alberto - Hausner - Tingager - Kahl
Olsen - Bisseck - Duncan
Kurminowski - Mortensen - Thorsteinsson

3 - 5 - 2

Hansen
D’Alberto - Olsen - Thorsteinsson - Duncan - Kahl
Kurminowski - Mortensen​

Jeg forstår det sådan på DN at han godt vil kunne se dem begge i en startopstilling med den nye formation. Så ville Thorsteinsson måske mere være 10’er. Jeg mener bare at den samme start 11 der kan veksle mellem så mange forskellige formationer, vil ikke være nemt at håndtere. Det kan så også være vanskeligt at håndtere for spillerne selv, hvis ikke man har prøvet det tilstrækkeligt mange gange på træningsbanen først.

3 - 4 - 1 - 2

Hansen

Thorsteinsson
Kurminowski - Mortensen

Jeg forstår det sådan på DN at han godt vil kunne se dem begge i en startopstilling med den nye formation. Så ville Thorsteinsson måske mere være 10’er. Jeg mener bare at den samme start 11 der kan veksle mellem så mange forskellige formationer, vil ikke være nemt at håndtere. Det kan så også være vanskeligt at håndtere for spillerne selv, hvis ikke man har prøvet det tilstrækkeligt mange gange på træningsbanen først.

3 - 4 - 1 - 2

Hansen

Thorsteinsson
Kurminowski - Mortensen

Jeg er enig. Jeg kunne også godt tænke mig at se Jon på 10er positionen.

Spændende med formationsskifte! De fleste er vel enige om, at holdet syntes at være løbet tør for offensive ideer og at det hidtidige system var bundet op på nogle spillere, vi ikke har til rådighed (Blume, Højer, PM og til dels Diks - og måske også hurtige kanter som Bundu og Ankersen).

Mit blik på det er positivt, da jeg tror vi bringer truppens bedste spillere i spil bedre på denne måde - det gælder vores stærke midterforsvarere, vores mere teknisk dygtige end hurtige kanter (jeg mener faktisk Links er for omstændelig til at være en 'hurtig' kant) og det gælder, tror jeg, de nye backs. Faktisk havde jeg luret på dette systemskiftes komme ved beskrivelsen af først Anthony og siden Kahl. Derudover er 'taberne' ved denne ændring nogle spillere, som man ikke (længere) synes giver så meget til holdet (fx. Munks, Jevtovic).

To spørgsmål rumsterer midt i følelsen af, at DN & Co har fat i noget rigtigt;
1. Vores mål skal (indtil PM er tilbage og i form) skabes og scores af en bande helt unge gutter (Dawid, Jon, Links, Grønbæk, Amnitzbøll, Tengsted og måske Kahl), som alle må forventes at svinge noget i niveauet. Heldigvis er basisblokken med 3 CB'er og 2 CM ganske rutineret, men alligevel...
2. Sådan et systemskifte skal trænes og indarbejdes over lang tid før det bliver rigtig godt. Se Randers i søndags: de spiller faktisk ikke nogen specielt inspireret eller energisk kamp, men de 'hviler' så meget i deres system, at de hele tiden er med i kampen trods AGF's totalinvestering i et comeback (og jaja, så er de da pisseheldige ved 2-1). At kunne være med i kampen, også når holdet og de enkelte spillere ikke er på 100 %, det er sådan noget man kan, når relationer, positioner og mønstre er indarbejdet og sidder på rygraden. Hvor langt er vi med dette?

Jeg håber virkelig, at der er hold i snakken (var det Stiften?) om, at der er arbejdet med 3-backkæde i opstarten og at denne idé også har været med til at styre SIB's ageren på transferfronten - og IKKE bare en panikhandling efter Larne-lorten. I så fald er vejen til et fungerende og for de enkelte spillere 'trygt' spilsystem ikke så lang, som jeg kunne frygte i et svagt øjeblik. Der er heldigvis, udover reportage fra stiften, et par andre tegn på, at det ikke er ren panik,: Davids refereren fra de interne trænerteam-snakke og faktisk også indkøbene til backs og bagkæde (inkl. Oliver Lund, som nu kan være en Al-Muliman der til nød dækker hele kæden).

/W

Den nye spillestil er ikke ligefrem skræddersyet til Bundu. Så skal han da være wingback og det har vi vel eksperimenteret en smule med tidligere uden stort held.
Det er lidt et mysterie at Bundu er faldet så meget i niveau, men han har vel (set i bagklogskabens klare lys) ikke for alvor været god siden han fik Corona?

Man må virkelig ikke håbe at det er senfølger eller sådan noget, han vil få det meget svært med 95% lungekapacitet eller sådan noget.

Jeg mener i øvrigt også at de seneste rygter sender ham til Twente.

Spændende med formationsskifte! De fleste er vel enige om, at holdet syntes at være løbet tør for offensive ideer og at det hidtidige system var bundet op på nogle spillere, vi ikke har til rådighed (Blume, Højer, PM og til dels Diks - og måske også hurtige kanter som Bundu og Ankersen).

Mit blik på det er positivt, da jeg tror vi bringer truppens bedste spillere i spil bedre på denne måde - det gælder vores stærke midterforsvarere, vores mere teknisk dygtige end hurtige kanter (jeg mener faktisk Links er for omstændelig til at være en 'hurtig' kant) og det gælder, tror jeg, de nye backs. Faktisk havde jeg luret på dette systemskiftes komme ved beskrivelsen af først Anthony og siden Kahl. Derudover er 'taberne' ved denne ændring nogle spillere, som man ikke (længere) synes giver så meget til holdet (fx. Munks, Jevtovic).

To spørgsmål rumsterer midt i følelsen af, at DN & Co har fat i noget rigtigt;
1. Vores mål skal (indtil PM er tilbage og i form) skabes og scores af en bande helt unge gutter (Dawid, Jon, Links, Grønbæk, Amnitzbøll, Tengsted og måske Kahl), som alle må forventes at svinge noget i niveauet. Heldigvis er basisblokken med 3 CB'er og 2 CM ganske rutineret, men alligevel...
2. Sådan et systemskifte skal trænes og indarbejdes over lang tid før det bliver rigtig godt. Se Randers i søndags: de spiller faktisk ikke nogen specielt inspireret eller energisk kamp, men de 'hviler' så meget i deres system, at de hele tiden er med i kampen trods AGF's totalinvestering i et comeback (og jaja, så er de da pisseheldige ved 2-1). At kunne være med i kampen, også når holdet og de enkelte spillere ikke er på 100 %, det er sådan noget man kan, når relationer, positioner og mønstre er indarbejdet og sidder på rygraden. Hvor langt er vi med dette?

Jeg håber virkelig, at der er hold i snakken (var det Stiften?) om, at der er arbejdet med 3-backkæde i opstarten og at denne idé også har været med til at styre SIB's ageren på transferfronten - og IKKE bare en panikhandling efter Larne-lorten. I så fald er vejen til et fungerende og for de enkelte spillere 'trygt' spilsystem ikke så lang, som jeg kunne frygte i et svagt øjeblik. Der er heldigvis, udover reportage fra stiften, et par andre tegn på, at det ikke er ren panik,: Davids refereren fra de interne trænerteam-snakke og faktisk også indkøbene til backs og bagkæde (inkl. Oliver Lund, som nu kan være en Al-Muliman der til nød dækker hele kæden).

/W

Meget enig

ift punkt 1 må vi håbe PM snart er klar til at stå en 9er i boksen, så meget skal han heller ikke løbe derinde, det skal de to andre omkring ham.

Præcis med punkt 2 ift rfc og andre der hviler meget i deres system, gjorde vi også (scorede bare for lidt i 2021). Ja vi har vel trænet det en del Stiften meldte det tidligt ud.

Tror også bare Larne kampen måske forcerede det hele en uge eller to. Nøglerne var vel at få Kahl købt og registret samt Alberto i form som de to primære i det system.

Munks, Oliver, Gers kan alle også i den rolle - men mere ordinære og Gers mangler kamptræning. FB har også pæn erfaring med kant og back, og skal bare i form, så kører det nok også hvis han er et emne til at udfordre Alberto derude. Men nok mest CM, men der sidder PO og NP tungt og 100% sikkert. Albert og Zach er også foran - og hvidt har FB også at kæmpe med.

Albert
Synes jeg også kunne være en joker til wing-back, men tror ikke DN regner meget med ham der, siden han forsøgte ham nu både Alberto ikke var start11 klar og FB først klar denne uge. Albert er nok mest CM og måske 10er bag Dawid og PM, eller de to på i løb bag og på siderne af PM.

Spændende bliver det :-)

Last edited:
ANALYSE VURDERING af nyt system og vores spillere - og deres niveau i det

Det bedste ved det hele er at vi nu kan få to angribere ind, det er svært i det gamle system, og når kanterne ikke kommer nok i dangerzonen og laver mål, eller 8erne ikke nok i boksen, så kommer der for få mål ... det kender vi alt for godt. PM og hvis Dawid indfrier forventningerne er også i topklasse. Samme er Jon (og sælges han har vi mønt til at købe noget godt, transfers går ikke til huller hos os - JN sender dem tilbage til truppen. Albert har også talent til at være i topklasse. Links er fin backup. Milan kan vel også blive bedre mere centralt - synes han mangler lidt fart til at være ren kant. Kan måske blive en okay 6-8. mand til angrebet sammen med AA og ST. Men håber Milan finder på noget i udlandet... og vi får en ny.

Endelig er det også synd at have enten Yann, Ting eller Haus på bænk - de har alle 3 noget top3 klasse over sig eller i det mindste potentiale.

Det samme har JH og vores wing backs i vores system vel potentielt også eller tæt på (fordi vi får optimalt ud af dem, da Kahl måske ikke er stærk nok som ren back og ikke god nok som kant - lyder det lidt til. Brandhof tænker jeg er samme historie med det gode kendskab jeg har til ham. For få mål som kant og ikke ægte back - og kæmpe motor ideelt til wingback. Alberto kender jeg ikke).

De to CM synes jeg er lidt vores svage punkt, her er vi ikke i top3. PO har potentialet. NP synes jeg vel er ca 4-6 bedste på sin plads og udvikler sig næppe. Men det må vi leve med. DN har lige gjort ham til anfører og aldrig sat ham af. Zach, Hvidt, Albert, Brandhof er vel heller ikke bedre end 4-8 bedste i ligaen pt til CM - men potentialet er der til at vokse ind i at blive top3 spillere.

Bredden synes jeg er stærk - vores spillere fra nr 12-25 synes jeg alle har evner til at spille på et hold ca fra nr 4-8. Flere af dem har også gjort det i perioder og vist de kunne spille mange kampe og en 3-4 plads hjem: munks, julle, eske, hvidt, zach, gift, albert (7 gode reserver) - og TK, FB, ST, AA, Lassen er spændende. Oliver solid. Gers har vist klassen inden skaderne.

min ideal opstilling
JH
Haus - Yann - Ting

Alberto NP PO Eric

Dawid PM Jon

Med forbehold for at jeg ikke kender Alberto (men formoder han er til start11) og Yann, Dawid og Eric ikke har spillet meget, men lovende ser de ud og koster også til sammen rundt ca 22 mio vel. Så de må være start11 spillere.

Og som nævnt dertil har vi 7 (!) med erfaring i at spille 3-4 plads hjem til AGF + alle øvrige talenter.

PS
Og måske vi er heldige der stadig er penge til at købe en start11 offensiv spiller mere - eller i det mindste et spændende talent (og sælges Jon får vi penge til afløser for ham). Et farvel til Milan vil også frigive midler, dog ikke sikker på han er så fandens løntung som mange mener. Jeg så ham mest som rutineret backup indkøb for jon, albert og gift (lidt ala julle eller den kontrakt anker blev tilbudt).

Albert, Gift,. Zach og FB tænker jeg som nogen der har har stort potentiale og tæt på at presse dem i start11.

De to CM synes jeg er lidt vores svage punkt, her er vi ikke i top3.
Pudsigt, jeg mener omvendt, at de netop har bevist deres klasse. Vores wingbacks er nyindkøb og skal jo først nu til at vise om de har niveau. Forsvaret ser lovende ud, men både Bisseck og Hausner er meget unge og vi kommer til at se kampafgørende fejl fra dem. Det gør vi også lige nu fra Tingager.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back