Spændende med formationsskifte! De fleste er vel enige om, at holdet syntes at være løbet tør for offensive ideer og at det hidtidige system var bundet op på nogle spillere, vi ikke har til rådighed (Blume, Højer, PM og til dels Diks - og måske også hurtige kanter som Bundu og Ankersen).
Mit blik på det er positivt, da jeg tror vi bringer truppens bedste spillere i spil bedre på denne måde - det gælder vores stærke midterforsvarere, vores mere teknisk dygtige end hurtige kanter (jeg mener faktisk Links er for omstændelig til at være en 'hurtig' kant) og det gælder, tror jeg, de nye backs. Faktisk havde jeg luret på dette systemskiftes komme ved beskrivelsen af først Anthony og siden Kahl. Derudover er 'taberne' ved denne ændring nogle spillere, som man ikke (længere) synes giver så meget til holdet (fx. Munks, Jevtovic).
To spørgsmål rumsterer midt i følelsen af, at DN & Co har fat i noget rigtigt;
1. Vores mål skal (indtil PM er tilbage og i form) skabes og scores af en bande helt unge gutter (Dawid, Jon, Links, Grønbæk, Amnitzbøll, Tengsted og måske Kahl), som alle må forventes at svinge noget i niveauet. Heldigvis er basisblokken med 3 CB'er og 2 CM ganske rutineret, men alligevel...
2. Sådan et systemskifte skal trænes og indarbejdes over lang tid før det bliver rigtig godt. Se Randers i søndags: de spiller faktisk ikke nogen specielt inspireret eller energisk kamp, men de 'hviler' så meget i deres system, at de hele tiden er med i kampen trods AGF's totalinvestering i et comeback (og jaja, så er de da pisseheldige ved 2-1). At kunne være med i kampen, også når holdet og de enkelte spillere ikke er på 100 %, det er sådan noget man kan, når relationer, positioner og mønstre er indarbejdet og sidder på rygraden. Hvor langt er vi med dette?
Jeg håber virkelig, at der er hold i snakken (var det Stiften?) om, at der er arbejdet med 3-backkæde i opstarten og at denne idé også har været med til at styre SIB's ageren på transferfronten - og IKKE bare en panikhandling efter Larne-lorten. I så fald er vejen til et fungerende og for de enkelte spillere 'trygt' spilsystem ikke så lang, som jeg kunne frygte i et svagt øjeblik. Der er heldigvis, udover reportage fra stiften, et par andre tegn på, at det ikke er ren panik,: Davids refereren fra de interne trænerteam-snakke og faktisk også indkøbene til backs og bagkæde (inkl. Oliver Lund, som nu kan være en Al-Muliman der til nød dækker hele kæden).
/W