New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 62K
Sat på spidsen... så er et godt U19 hold tegn på, at talenterne ikke har været gode nok til at komme ind på førsteholdet.
Sat på spidsen kan man komme rigtig højt op, med mange gode håndværkere og god fysik. Men det kræver individuel færdighed at komme op og spille Superliga.

Modsat er Randers "kendt for" at kun at have 2-3 virkelig gode spillere på U19, men de er så nærmest faste i Superligatruppen, og spiler nedad i U19.
Det er en helt anden stil end f.eks. AGF, hvor der er en 5-6 spillere der rotere ind/ud af Superligaholdet.

Fair holdning - jeg tror at Dalsgaard er kommet ind med erfaring og vindermentalitet, der kan gives videre til resten af truppen og forhåbentligt kan medvirke til at ændre strukturerne om at få vinder-dna ind i truppen. Derudover mener jeg at han tidligere holdt et rigtig højt niveau for os-

Men vi manglede ikke ledere og rutinerede spillere heller ikke i forsvaret. Jeg var indædt modstander af at hente ham, fordi det betød Callø blev skubbet væk fra spilletid eller et andet talent. Jesper Hansen, Tingager, Mølgaard, Poulsen, Anderson, Madsen og ikke mindst Mortensen, truppen var og er fyldt med ledere og rutinerede spillere. Vi manglede derimod noget ungdommeligt gå på mod.

Der var en grund til, FCM ikke ville forlænge og det ser vi nu. Forlængelsen var så endnu mere håbløs.

Gå lidt tilbage og se hvor meget kritik der har været af at vi tidligere ikke hentede de spillere, fx Tonni Adamsen.
Tingager havde vel stort set den profil. Bech var yngre men kom også fra det niveau.

Enig. Bech casen var der intet i vejen med og han har heller ikke været nogen fiasko ikke engang en skuffelse men han har heller ikke desværre udviklet sig, som vi håbede på i forhold til et stort salg.

U19 er placeret foran bl.a. Brøndby, FCK og Silkeborg.

Tror heller ikke U19 er så ringe, som det gøres til men det skal med både FCK og BIF ofte har deres største U19 talenter i A-truppen.

Spillere fra 1. Division
Jeg er, meget langt fra den holdning at det er os der skal hente den næste Tonni Adamsen, Oliver Sonne osv. Jeg synes vi strategisk er et helt andet sted. Jeg synes ikke vi skal være et hold, med dét budget vi har, skal være en rugekasse for 1. Divisonsspillere der er i starten af 20'erne (kald det 22+). Det må og skal foregå i de klubber under os, f.eks. Silkeborg , AaB eller Viborg - ikke os. Jeg kan godt se os (og ville ønske vi gjorde det) os hente Sanders Ngabo der er 20 år og mega spændende. Sami Jalal samme case, selvom det ikke er en position jeg synes vi mangler en spiller på.

Helt uenig. I modsætning fra dengang vi prøvede at hente 1. Divisionsspillere så er niveauet i rækken hævet markant og der findes guld dernede. Det vil være dumt, hvis ikke vi var den klub som prøvede at finde det guld.
Vi er ikke i en økonomisk situation - og slet ikke de næste 2-3 år - hvor vi kan hente "sikre" spillere. Vi vil fortsat ligge i lejet 10-15 mio. for de dyreste (måske mere for den helt rigtige) og vi ved af erfaring, det er et leje med et vis fejlprocent.

Men vi manglede ikke ledere og rutinerede spillere heller ikke i forsvaret. Jeg var indædt modstander af at hente ham, fordi det betød Callø blev skubbet væk fra spilletid eller et andet talent. Jesper Hansen, Tingager, Mølgaard, Poulsen, Anderson, Madsen og ikke mindst Mortensen, truppen var og er fyldt med ledere og rutinerede spillere. Vi manglede derimod noget ungdommeligt gå på mod.

Der var en grund til, FCM ikke ville forlænge og det ser vi nu. Forlængelsen var så endnu mere håbløs.

Enig. Bech casen var der intet i vejen med og han har heller ikke været nogen fiasko ikke engang en skuffelse men han har heller ikke desværre udviklet sig, som vi håbede på i forhold til et stort salg.

Tror heller ikke U19 er så ringe, som det gøres til men det skal med både FCK og BIF ofte har deres største U19 talenter i A-truppen.

Helt uenig. I modsætning fra dengang vi prøvede at hente 1. Divisionsspillere så er niveauet i rækken hævet markant og der findes guld dernede. Det vil være dumt, hvis ikke vi var den klub som prøvede at finde det guld.
Vi er ikke i en økonomisk situation - og slet ikke de næste 2-3 år - hvor vi kan hente "sikre" spillere. Vi vil fortsat ligge i lejet 10-15 mio. for de dyreste (måske mere for den helt rigtige) og vi ved af erfaring, det er et leje med et vis fejlprocent.
Du skriver "dengang" vi prøvede at hente 1. Divisionsspillere?

Vi skal ikke længere tilbage end til i sommers hvor vi hentede den vel mest eftertragtede spiller, og han er nu tilbage i 1. Division.

Dem vi har hentet (og betalt gode penge for i 1. Division de sidste to år)
-Richmond Gyamfi - juryen er stadig ude på ham (10. juli 2024)
-Tobias Bach - ligner for mig ikke en kommende profil i AGF (hentet 5. Januar 2024)
-Tobias Anker - allerede skippet videre (29. juli 2023)

Tobias Bach var en kæmpe profil (sammen med Røjkjær) i FC Fredericia, og jeg synes virkelig intet han har vist. Fredericia ligger nu relativt komfortabelt til oprykning, og udover Birksø (der er solgt), så kan jeg ikke rigtig se hvem fra deres hold der kan blive en brugbar superligaspiller. Frederik Rieper gør det godt, men er faldet igennem i Silkeborg. Svenn Crone har været bedste spiller de sidste 2-3 kampe. Ingen af de to kan jeg se værende kommende AGF spillere.

Jeg tror niveauet over de sidste 2-3 år i Superligaen er steget mere end i 1. Division. Jeg tror Fredericia kan blive ligeså hisatorisk dårlig en oprykker som Hvidovre, der havde 3 point efter 14 kampe.

-Hvidovre var virkelig ikke særlig gode da de kom op.
-Fredericia virker heller ikke til at kunne holde sig oppe.

AaB "blæste" igennem 1. Div og det samme har OB gjort. Normalt synes jeg nedrykkerne kæmper en del med det.

Jeg var en af dem, der var glade for vintervinduet.
Jeg så kontinuiteten som en stor fordel, og troede på, at det ville kunne flytte os.
Det viser sig desværre at være en fejl.

Vi har mange gode unge spillere i truppen - ikke teenagers, men unge.
De får dog ikke de bedste betingelser.

Bech (23 år) spiller meget, men han skal arbejde for to i kraft af PMs mangler.
Vi så forleden, hvordan efter få minutter med Badji kom frem til en chance og scorede. Personligt tror jeg helt sikkert, at Bech kan blive en kæmpe spiller for AGF.

Badji (23 år). Har ikke fået chancer nok endnu.

Jakob Andersen (21 år) - pokkers også med den skade altså. Han havde slået en formsvag Beijmo af i dette forår.

Arnstad (21 år) får mere og mere spilletid. Viser i glimt gode ting, men han er ikke på niveau med MEM, MA og NP.
Han er dog meget ind og ud af holdet. Når nu foråret alligevel er ved at være tabt, synes jeg, at man skal prioritere fuld tid til ham, så han forhåbentligt kan tage det sidste skridt og sende NP ud i mørket.

Kahl (23 år) er tæt på at være fast mand. Var super god i efteråret, men har været temmeligt ringe i foråret. Har vel ikke helt udviklet sig så meget, som vi havde håbet på, men spørgsmålet er, om ikke han ville være god som en alm venstre back, hvis vi på et tidspunkt ender tilbage i en opstilling med fire i forsvaret.

JJA (23 år) Har været relativt skuffende, efter han blev købt. Men det er virkeligt også svært at brilliere, hvis man kun får 10-15 min i hver tredie kamp, og så pludselig en kamp fra start. Som med Arnstad så kræver det tillid og 6-7 kampe med fuld tid, for at han har en reel chance for at udvikle sig. Så ringe som Mølgaard og Dalsgaard spiller pt, kan jeg ikke se nogen som helst grund til, at det ikke lige sp godt kunne være JJA.

Alene ved at bruge disse 6 spillere fast, ville der jo ikke være en diskision omkring holdets alder.
Det er sådanne spillere, der burde være på vej mod storsalg, men i min øjne bliver de hæmmet at mangel på fleksibilitet fra Uwe.

Last edited:

Derudover tror jeg da helt bestemt, at grunden til man har samlet til bunke - rent økonomisk - og foksueret på at bygge en Egenkapital op, og ikke investere i truppen er, at man kan fastholde udviklinge i det sportslige budget.

Selvom man spiller på Vejlby, så forventer jeg at man stadig fylder på holdet, således man har en top 4-5 trup, og bygger videre på ove rårerne, således man er klar til den største satsning i klubbens historie når vi løber ind på det nye stadion.

TIl den tid skal vi simpelthen bruge dét momentum stadion giver.

Brøndby Stadion er ringe, Parken ligeså og MCH Arena er mindre. Vi skal simpelthen kunne lokke spillere til på lige fod med i hvertfald Brøndby, og nogle af de andre Skandinaviske klubber vi måler os med (f.eks. Djurgården).

Brøndby Stadion er ringe, Parken ligeså

Vil du uddybe det?
Bortset fra kummerlige tribuneforhold for udefans er Brøndby stadion da mega fedt (jeg har været der rigtigt mange gange, da jeg har de forkerte venner)
Parken er også et fedt fodboldstadion, men der er store mangler, når det gælder forhold omkring boder, toiletter osv.

Vil du uddybe det?
Bortset fra kummerlige tribuneforhold for udefans er Brøndby stadion da mega fedt (jeg har været der rigtigt mange gange, da jeg har de forkerte venner)
Parken er også et fedt fodboldstadion, men der er store mangler, når det gælder forhold omkring boder, toiletter osv.
Tænk jeg synes det virker slidt, og specielt for udfans som du siger. Arkitektonisk synes jeg også det er grimt. Jeg synes deres lounges (har ikke været der i denne sæson indrømmet), er langt undet det der tlbydes i Herning og det der kommer i Aarhus. Ligeledes synes jeg det ligger helt afsiddes, selvom jeg bor omkring 25-30 km derfra.

Måske jeg egentlig hader Brøndby for meget

Åarken synes jeg virkelig trænger til en opgradering også, men skaber naturligvis en fed stemning som det er indrettet, men der arbejdes jo også på at modernisere det.

Tænk jeg synes det virker slidt, og specielt for udfans som du siger. Arkitektonisk synes jeg også det er grimt. Jeg synes deres lounges (har ikke været der i denne sæson indrømmet), er langt undet det der tlbydes i Herning og det der kommer i Aarhus. Ligeledes synes jeg det ligger helt afsiddes, selvom jeg bor omkring 25-30 km derfra.

Måske jeg egentlig hader Brøndby for meget

Åarken synes jeg virkelig trænger til en opgradering også, men skaber naturligvis en fed stemning som det er indrettet, men der arbejdes jo også på at modernisere det.

Arkitektonisk er Brøndby Stadion simpelt og meget beton.
Men det er trods alt også 25 år siden, det blev renoveret, så selvfølgelig kommer vores stadion til at løfte tingene til helt nye standarder.

De renoverede også lidt for et par år siden, da cementen ikke kunne holde (villdt nokk i sig selv)
Byggematerialerne er valgt fordi de er lette at afvaske når udeholdets fans har blødt på dem.
Af arbejdsmæssige årsager er jeg desværre nødt til at besøge stedet med ujævne mellemrum, og det er helt klart den mest ucharmerende plet på hele jordkloden.

Nå men det ser ud til at Tullberg bare vil være reserveholdstræner i Dortmund. Det synes jeg lyder en kende uambitiøst og komfortabelt, hvis nu han også har tilbud om at blive cheftræner i en pæn liga. Men han er selvfølgelig også kun 39 år og har tilsyneladende et godt navn i Tyskland, som han ikke rigtig sætter på spil i en reservetjans. Det virker lidt som om han venter på en Bundesligatjans, og det er selvfølgelig også god plan.

Jeg er slet ikke uenig. Og jeg prøver heller ikke at problematisere, at Uwe ikke kunne bruge Sauer isoleret set. Men truppen skriger på offensive indskiftningsmuligheder. I den situation ser jeg en udfordring i, at der er tre offensive spillere, som Uwe slet ikke eller næsten ikke bruger. Jeg mener, vores offensive muligheder er for få, og når Duelund tilsyneladende er afskrevet, kunne jeg godt tænke mig, at man i det mindste havde forsøgt med Sauer.

Jeg er helt med på, at han næppe er nogen Anderson klon. Men jeg gætter på, at niveauet trods alt rækker til mere end når Power bliver en offensiv indskiftning (jeg har ikke så meget mod Power, han er bare ikke offensiv spiller). Og vi mangler i dem grad offensive spillere at sætte ind.
Det er helt sikkert rigtigt. Jeg tror bare ikke, at Sauer ville have gjort en brugbar forskel på den konto.

Jeg har slet ikke forudsætninger for at vurdere, hvor hård kritik Uwe fortjener i forbindelse med Duelund-gate (min gisning er dog, at mange overvurderer, hvad Duen faktisk ville kunne byde ind med, hvis han pludselig røg i startelleveren igen), men generelt tror jeg, hans evne til at vurdere de enkelte spilleres niveau korrekt er ret god. For mig går kritikken snarere på, at han er for rigid i sin tilgang til det meste.

Det er helt sikkert rigtigt. Jeg tror bare ikke, at Sauer ville have gjort en brugbar forskel på den konto.

Jeg har slet ikke forudsætninger for at vurdere, hvor hård kritik Uwe fortjener i forbindelse med Duelund-gate (min gisning er dog, at mange overvurderer, hvad Duen faktisk ville kunne byde ind med, hvis han pludselig røg i startelleveren igen), men generelt tror jeg, hans evne til at vurdere de enkelte spilleres niveau korrekt er ret god. For mig går kritikken snarere på, at han er for rigid i sin tilgang til det meste.

Jeg kan egentlig godt følge dig. Men i januar lejer vi Gyamfi ud, og vi henter ikke nogle offensive forstærkninger ind. Vi beholder i første omgang også Sauer. Det antager jeg, er fordi, Uwe er tilfreds med de offensive muligheder, han har i truppen. Inklusiv Sauer og Duelund. Det eneste andet alternativ er, at CV har fejlet i at forstærke holdet.

Det er lysende klart, at vi mangler offensive alternativer her i foråret. Måske skal kritikken ikke gå til Uwe alene, men jeg synes, at Uwe og CV i fællesskab har fejlet ved i i første omgang at inkludere Sauer og Duelund som muligheder og senere hen ikke anvende Duelund og sende Sauer ud på leje.

Det er muligt, Sauer ikke har niveauet. Og det er muligt, Duelund selv er skyld i, at han ikke spiller. Men det falder tilbage på CV/Uwe, at vi til de tre forreste positioner har 4-5 spillere, hvoraf to også lige skal vikariere på HWB, 8eren og den defensive midt.

Min kritik går dybest set på, at man ombestemmer sig ift. Sauer og Duelund, efter vinduet er lukket.

Og så synes jeg, at det er ret kritisabelt, at Badji får så lidt spilletid. Jeg synes, det har været tydeligt hele mesterskabsspillet, at PM er for ringe uden for felterne, og at det hæmmer holdet. Og jeg mener helt entydigt, at Badji burde have været forsøgt som starter i stedet for PM for flere kampe siden.

Jeg kan egentlig godt følge dig. Men i januar lejer vi Gyamfi ud, og vi henter ikke nogle offensive forstærkninger ind. Vi beholder i første omgang også Sauer. Det antager jeg, er fordi, Uwe er tilfreds med de offensive muligheder, han har i truppen. Inklusiv Sauer og Duelund. Det eneste andet alternativ er, at CV har fejlet i at forstærke holdet.

Det er lysende klart, at vi mangler offensive alternativer her i foråret. Måske skal kritikken ikke gå til Uwe alene, men jeg synes, at Uwe og CV i fællesskab har fejlet ved i i første omgang at inkludere Sauer og Duelund som muligheder og senere hen ikke anvende Duelund og sende Sauer ud på leje.

Det er muligt, Sauer ikke har niveauet. Og det er muligt, Duelund selv er skyld i, at han ikke spiller. Men det falder tilbage på CV/Uwe, at vi til de tre forreste positioner har 4-5 spillere, hvoraf to også lige skal vikariere på HWB, 8eren og den defensive midt.

Min kritik går dybest set på, at man ombestemmer sig ift. Sauer og Duelund, efter vinduet er lukket.

Og så synes jeg, at det er ret kritisabelt, at Badji får så lidt spilletid. Jeg synes, det har været tydeligt hele mesterskabsspillet, at PM er for ringe uden for felterne, og at det hæmmer holdet. Og jeg mener helt entydigt, at Badji burde have været forsøgt som starter i stedet for PM for flere kampe siden.
Du har da bestemt en pointe ift. udfaldet af seneste vindue, men det handler jo også om, at SIB hele vejen igennem fejlede så spektakulært ift. at hente angribere/offensivspillere. Den slags akkumulerer jo over tid. Indtil andet er bevist har vi fx to givetvis dyre herrer i Haugen og Serra tilbage snarligt. Det reducerer alt andet lige handlemulighederne. Og det skaber måske også en frygt for at forsøge at hente nye spillere inden for snævre økonomiske rammer, som risikerer blot at kunne føjes til rækken af folk, som i praksis ikke har niveauet.

Dertil kommer bekymringerne over de økonomiske perspektiver for de kommende to år. Ledelsen prøver at holde modet oppe og tale om solide sportslige budgetter også i den kommende tid, men på de indre linjer kunne jeg sagtens forestille mig, at småpanikken er ved at sætte ind. Vejlby-perioden bliver ekstremt udfordrende uanset alle spinforsøg.

Hørte lige Medianos gennemgang af sidste spillerunde, hvor man bl.a. diskuterede fyringen af Menno. Her linede man fire præmisser op:
Hvordan er det kollektive udtryk i truppen.
Hvordan går det med implementeringen af spillestilen.
Spillernes individuelle udvikling.
Er der opbakning fra spillerne til træneren.

Set ud fra de præmisser står Uwe umiddelbart ikke meget bedre i dag end den fyrede Menno. Den sidste del er dog vanskelig at vurdere i begge klubber.

Du har da bestemt en pointe ift. udfaldet af seneste vindue, men det handler jo også om, at SIB hele vejen igennem fejlede så spektakulært ift. at hente angribere/offensivspillere. Den slags akkumulerer jo over tid. Indtil andet er bevist har vi fx to givetvis dyre herrer i Haugen og Serra tilbage snarligt. Det reducerer alt andet lige handlemulighederne. Og det skaber måske også en frygt for at forsøge at hente nye spillere inden for snævre økonomiske rammer, som risikerer blot at kunne føjes til rækken af folk, som i praksis ikke har niveauet.

Dertil kommer bekymringerne over de økonomiske perspektiver for de kommende to år. Ledelsen prøver at holde modet oppe og tale om solide sportslige budgetter også i den kommende tid, men på de indre linjer kunne jeg sagtens forestille mig, at småpanikken er ved at sætte ind. Vejlby-perioden bliver ekstremt udfordrende uanset alle spinforsøg.

Jeg er helt med på, at vi har en overflod af offensive spillere ude på leje, og at det naturligvis spiller ind på mulighederne for at hente flere spillere ind.

Men det fritager bestemt ikke Uwe/CV. Så må man bruge det, man har. Alternativt må man leje en ind, man kan bruge. Det er en håbløs løsning at ende med en trup med så få offensive muligheder.

Den kommende kamp er et godt eksempel. Vi kommer sandsynligvis til at stille en trup med kun en offensiv indskiftningsmulighed. Måske helt uden offensive indskiftingningsmuligheder. Det er ikke godt nok.

Mikkel Duelund mener selv, at han er bedre nu, end da han kom til AGF for godt to år siden. Men han er ofte end ikke en del af truppen til kampe. Uwe Rösler tager hatten af for den 27-årige tidligere profil, da han tidligere i sin karriere har oplevet spillere, der i Duelunds situation ville have terroriseret et omklædningsrum, hvis de var blevet udsat for det samme.
Hvad fanden laver Uwe Rösler, når han udsætter en spiller for en behandling, som han ved at andre spillere ville gå så meget amok over, så de ville terrorisere omklædningsrummet?!

Det virker sgu som om han er i gang med et socialt eksperiment, for at finde ud af hvad han kan udsætte spillere i AGF for, og ikke i gang med at opnå de bedst mulige resultater?
(Låst artikel)

Back