Med den officielle signing af Sebastian Jørgensen og en kommende signing af Rasmus Carstensen, så kan vi lige skæve lidt til trupsammensætningen, og måske deraf gætte os lidt til hvad CV kigger på af alder og lande når han kigger på udvalgte positioner.
Vi har pt. 22 spillere i AGF´s trup, heraf 12 danskere, 7 med skandinavisk pas og 3 udenfor Europa. Ser på alders sammensætningen, så har vi 3 spillere over 30 år, 3 spillere under 20 år, resten ligger i smørhullet mellem 22-26 år med Møllen som undtagelsen på 29.
Trupharmoni bliver ofte fremhævet som en driver for performance, kultur er en anden driver, og noget af det som er lettest at integrere er spillere fra samme kultur eller område. Jeg synes man så det i sidste år i FCK og tidligere år i FCM, hvis man får for mange ind med anden kultur (hvilket bestemt har sine fordele), så kan grundskelettet godt knirke. Medmindre man har så dybe lommer at alene kvaliteten hos den enkelte er så stor at det overskygger det andet. Jeg mener bare kan kan se på FCK og konstatere at selv de dybeste lommer har en grænse.
Umiddelbart tror jeg CV tænker vi står rigtig flot i forhold til ovenstående, vi har en trup som aldersmæssigt er lige-i-øjet, måske en anelse undervægtet i forhold til unge talenter, vi har også en stærk dansk/skandivanisk forankring, så jeg vil også mene at vi står rigtig godt på den front.
Det betyder at uanset hvem vi hiver ind, så forventer jeg at vedkommende rimelig hurtigt bliver integreret på holdet, der vil altid være indkøring, men det bliver ikke holdet som kommer til at bremse den udvikling. Jeg tænker også der er god plads til et par udenlandske spillere i truppen. Det kan enten være en profil eller ung spiller ala Bogere/Bisseck. Vi har en dansk/skandivavisk vægtning, som gør at henter vi en spiller fra et eksotisk land, så kommer vedkommende ind i en allerede velfungerende trup, så vedkommende kan koncentrere sig om at lære klubben, holdet og spillestilen at kende, hvilket helt sikkert vil forkorte transitionstiden væsentligt.
Til gengæld tror jeg ikke det bliver en lottokupon med hverken målmand eller angriber, begge positioner har brug for kvalitet af forskellige årsager. JH er en fantasisk målmand, jeg ser ham gerne fortsætte ligeså længe han har lyst og evner, men får han en skade, så er vi på den. Vi mangler tydeligvis en dygtig angriber, vi har Serra som jeg synes har udviklet sig flot i år, jeg fornemmer en timelig stor personlig udvikling, og dermed også en tydeligere rolle på holdet. Men han kan også blvie skadet og vi har rigtig mange kampe frem til vinter. James Bogere er et indlysende talent, måske tager han nogen tigerspring i efteråret, men var jeg CV ville jeg ikke satse butikken på det.
Konklusion: Det ser endda rigtig godt ud i AGF, holdet er både rutineret og med en aldersvægtning lige i "bulls-eye", vi mangler nogen spillere for at gøre det komplet, men der har vi DK´s bedste og mest rutinerede sportschef som har skaffet utallige titler til den klub han har arbejdet for, og en talentfuld træner og stærk stab som nok skal få holdet til at udvikle sig og præstere. Det bliver en meget spændende sæson vi kigger ind i, med europa og et nyt stadion. Det kan kun blive næsten ligeså vildt som denne her sæson.