New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 325K
Talentarbejdet i AGF
Nærværende smøre hører ikke helt til her, men jeg kunne ikke finde et bedre sted. So here goes:

Alle jer med indsigt i emnet og en sjat tid i overskud - vil I lave en rangliste over danske klubbers træningsfaciliteter og danske klubbers akademikvalitet målt på faciliteter og hvad fanden man ellers bedømmer det på. Altså to forskellige lister. Og meget gerne med begrundelser, uddybninger, forklareringer og så videre.

Tag venligst de hvide briller af. Helt af. Og ligeledes de hvide linser ud. Helt ud.

Ingen kan skrive for langt. Tværtimod. Gør Proust, Tolstoj og Hugo misundelige, tak.

Nærværende smøre hører ikke helt til her, men jeg kunne ikke finde et bedre sted. So here goes:

Alle jer med indsigt i emnet og en sjat tid i overskud - vil I lave en rangliste over danske klubbers træningsfaciliteter og danske klubbers akademikvalitet målt på faciliteter og hvad fanden man ellers bedømmer det på. Altså to forskellige lister. Og meget gerne med begrundelser, uddybninger, forklareringer og så videre.

Tag venligst de hvide briller af. Helt af. Og ligeledes de hvide linser ud. Helt ud.

Ingen kan skrive for langt. Tværtimod. Gør Proust, Tolstoj og Hugo misundelige, tak.
Jeg er langt fra den som ved mest om det, men et sjovt emne.

Jeg bor lidt nord for København, så kommer ikke ret tit og ser træninger i Aarhus. Elsker dog at se det, hvis jeg kan, andre steder. Hvis jeg er til kampe med mine børn, eller de deltager noget på et anlæg hvor en superliga også hører til.

De mindre klubber har generelt dårligere faciliteter. Dog skal Viborg til at bygge anlægget om for op mod 100 millioner.

De større klubber ser jeg sådan her. Og vi kan jo passende starte med de danske mestre.

Målt på infrastruktur så tror jeg AGFs er meget højt. Helt naturligt, da Akademiet er helt nyt og bygge med inspiration fra bl.a Holland som er langt fremme. Dertil gode baner og førsteholdet tæt på.

Guldminen i Herning skulle være også, men vist ikke helt deroppe. Jeg har heller ikke helt forstået hvordan man blander lidt mere breddefodbold og andre sportsgrene ind. Her trækker en vild systematik omkring talentudvikling op, altså mange analytikere, trænere osv.

I FCN trækker systematikken også op, dertil træner man minimum en gang i ugen - fra U10 mener jeg - på stadion. Det er fordelen ved kunst. Det trækker i mange. Anlægget som sådan er ikke ekstraordinært. De har bare lettere ved meget pga kunstgræs. Dog er deres spillestil ofte meget højt lagt an.

I Brøndby slog man faktisk, fysisk, væggen ind til Masterclass. Aner ikke om det er lavet om, det er et par år siden jeg blev vist rundt. Men der hvor personale og spillere går ind på Stadion, der fortætter spillerne ned i sådan en lille gang, som man kender fra haller og stadions. Superligaen går Lige ud og ind i deres kæmpe omklædningsrum. U19 går til højre og går efter 10-15 meter ind i deres, før i tiden var det to rum - nu (eller sidst jeg var der) er der hul imellem ca 2 meter bredt og højt, og to trin ned til U19, så tydeligt adskilt, men U19 kan sidde og se idolerne. Derudover er det et fint anlæg. Meget beton, men gode baner. Det vælter med frivillige rundt omkring. Og så oser det af sport og idræt derude.

KB Talent. Elendige bygninger. Men 10’eren oser af historik og klasse. Gamle billeder, pokalen og deres slogan om de gør mænd til drenge og drenge til mænd (fed måde at illustrere legen på). Banen, som vi spillede på i Janusr eller Februar ser så ekstremt god ud, mit gæt er den er bedre end flere 1. Div stadions og også Randers og Viborg denne sæson. De er ekstremt langt foran på trænere og systematik omkring holdet. U17 og U19 har egen mental coach, to analytikere osv osv. Det spiller. Når deres nye anlæg kommer, så flytter de sig tæt på os i faciliteter.

Latest posts

Back