New posts

Nyheder om andre klubber

• Thread starter Thread starter Fribs
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 392K
Nyheder om andre klubber
Efter Mortensen tog til Brøndby, Bejimo til FCK og FCM forsøgte at kapre Bech i vinters, hvem anser I som vores største rivaler i dag (kunne ikke lige oprette en afstemning)? Jeg havde en lille diskussion med en kollega, som hårnakket påstod, at det var Brøndby, men at de ikke bekymrede sig så meget om os.

Personligt hælder jeg mest til FCM, men det handler mest om deres brand og væremåde. Historisk vil jeg nok mene, at det er Brøndby; men vi skal ikke mere end 10-15 år siden, hvor jeg faktisk var mest irriteret på Randers. Både fordi vi aldrig slog dem, men også fordi de tog pokalen på vores hjemmebane…
Brøndby sportsligt :( (gad godt sige FCM). De har sovet som en beruset hvalros på den stol AGF skal overtage. Når først de bliver væltet, skal de være ædru, før de rejser sig igen.

FCM kommercielt, fordi der er større overlap i hjemmemarkederne. De vil nok rigtigt gerne erobre territorium fra AGF og bevæge sig ud af den vestjyske hængedynd.

For mig er der slet ikke kød nok på FCM.

Det er enten Brøndby eller FCK. Brøndby af åbenlyse årsager, FCK har overtaget den Aarhus vs KBH vibe der var over Brøndbykampene i gamle dage, der er noget moderne historie omkring PC æraen, og så har der bare været nogle episke slag de sidste 6-7 år.

Jeg synes ikke FCM har format til at være en ægte rival. De tarveligt bonderøve med deres blinkende harald nybord stadion, deres kopisange, deres sleske "vi fikser det i logen" manerer når de lige skal bygge endnu en borg, deres åndeligt fattige fans der hiver sig i øjnene når der for en gang skyld kommer turister til Herning for at se Cho og ikke mindst deres FUCKING ulvehyl!

I guder jeg bryder mig ikke om FCM. Men de får ikke lov at blive kaldt rival! Bondeknolde til kongebal er hvad de er!

Disclaimer: det har selvfølgelig en effekt at bo i hovedstadsområdet. Heldigvis også for dem - jeg fik mit AGF-flag til flagstangen i weekenden ❤️

Edit: jeg anser nok rival som mere end bare sportsligt. Der skal matche hele vejen rundt.

Efter Mortensen tog til Brøndby, Bejimo til FCK og FCM forsøgte at kapre Bech i vinters, hvem anser I som vores største rivaler i dag (kunne ikke lige oprette en afstemning)?
Den synes jeg faktisk er svær.
Min første tanke var FCM. Men hvis jeg skal være ærlig, så kan jeg ikke se vestjyderne som en rival. Der er et element af gensidig respekt i en rivalisering, det er ikke noget vi taler højt om og det bestemt ikke noget, der kommer til udtryk andet end i meget små, korte glimt, men den er der (for mig i hvert fald). Det falder Vestjylland på. Jeg har ingen - absolut ingen - respekt for de elendige grødbønder. Der faktisk kun foragt. Ikke engang had, kan jeg mønstre - de er ikke det værd. Desuden er de nok også uden for vores økonomiske rækkevidde de næste åringer, til at vi realistisk kan konkurrere med dem.

FCK eller Brøndby så? Jeg tror det bliver Brøndby. Både på grund af de historiske opgør og historien i sig selv, men også fordi, det er dem vi er tættest på at indhente på økonomien, så det bliver dér slaget skal slås.
Kampene mod FCK er nu også altid et brag...

Nej, jeg ved det sgu ikke.
Dem vi møder på dagen?

Det er enten Brøndby eller FCK. Brøndby af åbenlyse årsager, FCK har overtaget den Aarhus vs KBH vibe der var over Brøndbykampene i gamle dage, der er noget moderne historie omkring PC æraen, og så har der bare været nogle episke slag de sidste 6-7 år.

Jeg synes ikke FCM har format til at være en ægte rival. De tarveligt bonderøve med deres blinkende harald nybord stadion, deres kopisange, deres sleske "vi fikser det i logen" manerer når de lige skal bygge endnu en borg, deres åndeligt fattige fans der hiver sig i øjnene når der for en gang skyld kommer turister til Herning for at se Cho og ikke mindst deres FUCKING ulvehyl!

I guder jeg bryder mig ikke om FCM. Men de får ikke lov at blive kaldt rival! Bondeknolde til kongebal er hvad de er!

Disclaimer: det har selvfølgelig en effekt at bo i hovedstadsområdet. Heldigvis også for dem - jeg fik mit AGF-flag til flagstangen i weekenden ❤️

Edit: jeg anser nok rival som mere end bare sportsligt. Der skal matche hele vejen rundt.
Helt enig.

Det er i perioder overvældende at træde ind på Brøndby Stadion og i Parken. Dem stemning, og hele setup’et kan kun skabes tre steder i Danmark. Det er i den grad undervældende, at træde ind på MCH Arena.

Første kamp i Mesterskabsspillet, hvor de stadig var favoritter til DM møder der 8500 op. Til AaBs første hjemmekamp i 1. Division var der 6.800. Herning Blue Fox havde mere end 4000 på lægterne til en ishockey kamp i samme måned.

Jeg medgiver de er anderledes. Men jeg ser dem ikke som FCK eller Brøndby

Blinkende Harald Nyborg stadion🤣🤣🤣 kæft det er sjaw.

Jeg synes stadig der er noget særligt over kampene mod Vejle, men jeg kan godt se FCM få en lignende status på et tidspunkt og den her mesterskabsdyst kan give noget til det. Det kan bare næppe nogensinde blive rigtig stort fordi FCM ikke har fansene og opmærksomheden til det, de er simpelthen for små på nogle afgørende punkter der skaber de største opgør. Brøndby er mere oplagt, men jeg er jo også meget overbevist om at et af de allerstørste opgør i fremtiden bliver mellem AGF og FCK. Det er vel allerede ved at være det. Jeg er jo ikke neutral, men føler der er mere nerve der end mellem FCK og FCM selvom de de seneste år har været mesterskabsrivaler. Det er mellem de tre største klubber ift fans og interesse de helt store rivaliseringer kan skabes og det nye stadion kommer også til at lægge en del til det.

fcm er min nummer 1.

Det er også fedt imod bif og fck, men jeg synes der er for langt geografisk til der kan opbygges noget "rival" opgør. Det hjælper selvfølgelig at vi i tabellen oftest ligger tæt på hinanden.

Over tid tror jeg vi og fcm skal kæmpe om at være den største klub i vestdanmark. Der hvor spillere og talenter naturligt vil søge hen. Derfor vil jeg mene at fcm er blevet den største rival, og at det kun udbygges de næste år.

Last edited:
nu er det blevet nævnt et par gange med fcm men de ikke rigtig har fansne til det, også tidligere i andre debatter, de har spillet på en more or less udsolgt stadion hele seasonen, med en stor stemningstribune bag dem. Nu er det jo ikke værdens største stadion, men tror sagtens de på sigt kan fylde vores udebanesektion. Deres stadion er også ganske fint, selvom det er lidt smot, det holder godt på stemningen.

Den idé om at fcm ikke har nogle fans er outdated. Der er generationer derovre teenage alderene, som kun har kendt fcm som et tophold, og der er børn der vokser op nu, som ser fcm være top hold, der er rigelig mulighed for tilgang af fans.

Hvis de kan komme sig over deres had til viborg, eller hvis vi bare har et par tætte forløb hvor vi kæmper lidt om samme medalje (om det er et par seasonen med fck som klar 1'er hvor vi kan drille om sølv, eller om det er en mesterskabskamp, er vel ligemeget) som dem, kan et "jysk derby" eller hvad fanden man vil kalde det, sagtens opstå.

nu er det blevet nævnt et par gange med fcm men de ikke rigtig har fansne til det, også tidligere i andre debatter, de har spillet på en more or less udsolgt stadion hele seasonen, med en stor stemningstribune bag dem. Nu er det jo ikke værdens største stadion, men tror sagtens de på sigt kan fylde vores udebanesektion. Deres stadion er også ganske fint, selvom det er lidt smot, det holder godt på stemningen.

Den idé om at fcm ikke har nogle fans er outdated. Der er generationer derovre teenage alderene, som kun har kendt fcm som et tophold, og der er børn der vokser op nu, som ser fcm være top hold, der er rigelig mulighed for tilgang af fans.

Hvis de kan komme sig over deres had til viborg, eller hvis vi bare har et par tætte forløb hvor vi kæmper lidt om samme medalje (om det er et par seasonen med fck som klar 1'er hvor vi kan drille om sølv, eller om det er en mesterskabskamp, er vel ligemeget) som dem, kan et "jysk derby" eller hvad fanden man vil kalde det, sagtens opstå.
Selvfølgelig vokser deres scene og de fik vist også udsolgt de 16500 billetter til pokalfinalen på cirka 5 dage.

Men der hører også med til historien, at de til relativt mange udekampe ikke formår at få udebaneafsnittet udsolgt - FCN, Lyngby osv., endda nogle gange i Brøndby og FCK også.

Med til historien hører også, at de i den første kampen i slutspillet endte med 8550 tilskuere.

Der er dog noget undervældende - både størrelsen, stemning og beliggenhed - ved det stadion sammenlignet med Brøndby og FCK, som spørgsnmålet gik på. Det er bestemt mulighed for, at de kan komme op omkiring 4. pladsen mht tilskuere og steming.

Selvfølgelig vokser deres scene og de fik vist også udsolgt de 16500 billetter til pokalfinalen på cirka 5 dage.

Men der hører også med til historien, at de til relativt mange udekampe ikke formår at få udebaneafsnittet udsolgt - FCN, Lyngby osv., endda nogle gange i Brøndby og FCK også.

Med til historien hører også, at de i den første kampen i slutspillet endte med 8550 tilskuere.

Der er dog noget undervældende - både størrelsen, stemning og beliggenhed - ved det stadion sammenlignet med Brøndby og FCK, som spørgsnmålet gik på. Det er bestemt mulighed for, at de kan komme op omkiring 4. pladsen mht tilskuere og steming.
Men her synes jeg, det vigtigt at se på tendenser og forventninger til fremtiden. FCM er slet ik i nærheden af BIF og FCK ift fans, og MCH arena oser lige så meget af storklub som en pløjebane til et U13-stævne, men de oplever trods alt en ret eksplosiv udvikling primært pga deres sportslige resultater.

Derudover så tager det lang tid at opbygge en fanbase som ny klub, især når du ik lige ligger i en storby, men skal have fat i et område, som jo på daværende tidspunkt holdt med diverse andre klubber. Jeg ku da godt forestille mig, at mange fra Herning-Ikast området i start 90'erne og 0'erne var fans af alle mulige andre klubber - BIF, AGF, VB osv osv.

Vi kan hade dem lige så meget vi vil, men fakta er, at FCM i dag den eneste klub vest for Storebælt, der hver sæson spiller med om titler + kontinuerligt spiller europæisk. Det er enormt tiltrækkende for især børn og unge, der skal finde deres første klub at holde med.

Jeg vil i den grad forvente, at flere og flere børn og unge fra Silkeborg, Viborg, Vejle og måske endda Nord- og Sønderjylland begynder at få et tilhørsforhold til FCM, fordi de simpelthen kan tilbyde noget enormt attraktivt, som andre klubber i en radius af 150 km ik kan tilbyde. Og så lavede de jo den genistreg at kalde dem selv noget, som 1,5 mio jo med lidt fortolkning kan associere sig med rent geografisk i stedet for bare at kalde sig Herning Ikast FC.

Netop derfor er det også vigtigt, at vi begynder at spille kontinuerligt med i toppen, så de ik begynder at få en stor presence i Aarhus og omegn.

det er ikke på niveau med os, bif eller fck, nej, men det der med at de ikke har mange fans er rent ud forkert.

mht deres stadion, nu har jeg været der både på udebaneafsnittet, men også stået på deres stemningstribune et par gange, da jeg har en god ven der er fcm fan, der er ganske udemærket stemning på det stadion.

Mht til beliggenhed, for os aarhusianere, der er et stadion der ligger godt et sted inde i byen en god ting, det er jo byens hold, lige så vel som OB er odense's hold, VB er vejles hold osv. men i modsætning til det, er fcm ikke kun hernings hold. de har fans meget længere væk, og folk køre fra hele mid og vestjylland til kampe, derfor, for deres fans, og nok også for bil kørende udebane fans, så ligger det stadion jo rigtig fint ude tæt ved motorvejen, med oceaner af parkeringspladser.

De er unægteligt det 4. største hold når det kommer til gennemsnits tilskuertal, så af danske standarder, kan de simpelthen ikke beskrives som et hold uden opbakning.

det er ikke på niveau med os, bif eller fck, nej, men det der med at de ikke har mange fans er rent ud forkert.

De er unægteligt det 4. største hold når det kommer til gennemsnits tilskuertal, så af danske standarder, kan de simpelthen ikke beskrives som et hold uden opbakning.
Selvfølgelig ikke! Det ville være klart misvisende. Men jeg er nu spændt på, hvordan FCM's nuværende tilskuerbase vil reagere, hvis deres gennemsnitlige resultater bliver lidt mindre prangende. De havde en off-sæson under Capellas, men ellers har de vundet guld eller sølv alle sæsoner efter 2016-2017. Det er voldsomt gode resultater, som man som AGF-fan kun kan drømme om. Jeg tror til gengæld, det er usandsynligt, at de kommer til at holde dén gennemsnitlige kadence de kommende ti år. Ved godt, mange her er helt uenige i den prognose - vi får se... 😁

Opbakningen kunne i mine øjne godt falde en del, hvis de ikke længere nødvendigvis slutter i top-2. Herning er grundlæggende en forstad til Udkantsdanmark, men selvforståelsen og stoltheden er, at man netop dér vil og kan sætte konkurrenterne til vægs med ekstra dygtighed og frækhed. At være respektabelt subtophold tror jeg ikke nødvendigvis rimer med den fortælling.

Selvfølgelig ikke! Det ville være klart misvisende. Men jeg er nu spændt på, hvordan FCM's nuværende tilskuerbase vil reagere, hvis deres gennemsnitlige resultater bliver lidt mindre prangende. De havde en off-sæson under Capellas, men ellers har de vundet guld eller sølv alle sæsoner efter 2016-2017. Det er voldsomt gode resultater, som man som AGF-fan kun kan drømme om. Jeg tror til gengæld, det er usandsynligt, at de kommer til at holde dén gennemsnitlige kadence de kommende ti år. Ved godt, mange her er helt uenige i den prognose - vi får se... 😁

Opbakningen kunne i mine øjne godt falde en del, hvis de ikke længere nødvendigvis slutter i top-2. Herning er grundlæggende en forstad til Udkantsdanmark, men selvforståelsen og stoltheden er, at man netop dér vil og kan sætte konkurrenterne til vægs med ekstra dygtighed og frækhed. At være respektabelt subtophold tror jeg ikke nødvendigvis rimer med den fortælling.
det kan godt være at opbakningen falder, men jeg har min tvivl, de er jo netop efterhånden gamle nok til at der er folk der er vokset op med fcm som eksisterende klub, som ikke husker en superliga uden fcm, og som ikke tænker på dem som en plastik fusionsklub, da de i deres øjne altid har eksisteret. dem vil der være flere og flere af som tiden går.

Jeg har ikke noget at ligge det her i, men jeg vil formode at fans der er yngre end klubben selv, som er vokset op med klubben, er væsentlig mere tilbøjelige til at hænge ved, hvis resultaterne falder lidt. i hvert fald hvis man sammenligner med fans der er ældre end klubben, som jo netop ikke er vokset op med den. der vil i den gruppe være en størrere mængde af fans som måske føler at deres klub er forsvundet ind i midtjylland, eller måske holdte med en mindre klub i mid/vest jylland, men som har accepteret fcm pga resultater osv.

efterhånden som den førstnævnte af de 2 grupper bliver en større procentdel af opbakninger, vil de også blive mere og mere resiliente overfor dårlige resultater og skuffelser

Sådan er det vel alle steder. Succes giver højere snit end middelmådige resultater. Da vi sluttede 10er under David snittede vi lige under 10000. Året efter da vi vandt bronze steg snittet med næsten 5000, det er alligevel en stor forskel i en klub, som bryster sig af, hele byen står bag.

Latest posts

Back