New posts

Den store fan-, tifo- og stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 973
  • Views Views: Views 50K
Status
Not open for further replies.
Den store fan-, tifo- og stemningstråd
Hvis du sidder så meget i dine egne tanker, at du ikke ved, om du kører for stærkt, skal du slet ikke køre bil.
Jeg må indrømme, at der er visse strækninger jeg kører i bil, hvor det føles som om bilen selv kender vejen og kører selv. Så meget at den kan finde på at dreje, selvom det egentlig var meningen at jeg for en gangs skyld skulle køre en anden vej...

Jeg tror bare at det kaldes, at hjernen multitasker. Meget svært at forhindre, hvis man foretager en rutineting. Men jeg bilder mig da ind, at den samme hjerne er meget på vagt, hvis der pludselig er optræk til at opstå noget på ruten, som ikke plejer at forekomme.

Kan du virkelig se dig fri for aldrig at have kørt 55 i en byzone, eller kommet til at køre mere end 70 km/t når landevejen lige skifter til nedsat hastighed i et par hundrede meter. Det er meget imponerende, og i så fald vil jeg tro du er den eneste i verdenshistorien der kan prale af det. I mine 25 år som bilist har jeg heller aldrig fået en fartbøde, og jeg kører generelt aldrig for stærkt, og gjorde det heller ikke før jeg fik en Saphe, men jeg vil gerne indrømme at jeg ikke altid øjeblikkeligt får justeret farten ned, når der kommer en overgang og jeg skal da ikke se mig fri for, at jeg har overset et skilt. Som sagt er det meget imponerende hvis du kan sige de ting aldrig nogensinde er sket for dig.
Nej, det kan jeg naturligvis ikke. Men jeg kan sige mig fri for at have behov for en maskine, der skal advare mig mod at blive afsløret i at køre for stærkt. For jeg mener ikke, at den der Saphe er andet end det.

Og så vil jeg også gerne moderere mit forrige aldeles sure udbrud lidt. Der skal være en bagatelgrænse for overtrædelser, inden kørekortet ryger permanent, men vi er langt under vanvidskørselsgrænsen. Rigtig langt under.

Jeg må indrømme, at der er visse strækninger jeg kører i bil, hvor det føles som om bilen selv kender vejen og kører selv. Så meget at den kan finde på at dreje, selvom det egentlig var meningen at jeg for en gangs skyld skulle køre en anden vej...

Jeg tror bare at det kaldes, at hjernen multitasker. Meget svært at forhindre, hvis man foretager en rutineting. Men jeg bilder mig da ind, at den samme hjerne er meget på vagt, hvis der pludselig er optræk til at opstå noget på ruten, som ikke plejer at forekomme.
Jeg var en kategorisk satan for et par indlæg siden, erkendt, men jeg blev voldsomt provokeret af, at nogle debattører finder færdselsloven semivejledende. Og så har jeg virkelig vanskeligt ved at acceptere, der findes en lovlig maskine, hvis funktion er at advare om, at det lige præcis her og nu vil være uhensigtsmæssigt at bryde loven.

Det samme med sms'er under kørslen. Jeg bliver rasende, for her findes der ikke nogen som helst form for undskyldning. Man kan ikke overse, at telefonen pludselig landede i ens hånd, mens fingrene helt autonomt begyndte at taste.

Da min datter lige var begyndt i skole, hvor der var kaos om morgenen med alt for mange biler på alt for lidt plads, kom en forælder kørende henad parkeringspladsen i sin perlegrusracer med snuden nede i mobilskærmen, mens ungerne løb på kryds og tværs mellem bilerne. Der var jeg meget tæt på at gøre noget aldeles uoverlagt.

Jeg de sidste par dage spekuleret på, om det her får klubberne til solidarisk at beslutte en markant konsekvens for alle kampe i ligaen. Og hvad det evt. kunne være.

Kun adgang mod billed id der skal matche navn på billetten.

Nedluk for hvad man kan kalde assisteret stemning og support. Ingen capotårn, megafon eller tromme. Måske med mere afdæmpet optakt - musik over anlægget mv.

Færre billetter til udeholdsfans.

Nogen vil selvfølgelig hævde, at det ikke er dem og deres klubs fans der har lavet ballade. Men på den anden side. Det er de færreste klubber der kan sige sig fra for ballade ved deres stadion, blus og kanonslag kastet på banen eller bare røg nok til at kampen måtte afbrydes.

Tænker klubberne historisk har haft svært ved at nå til enighed om drastiske tiltag. Men det kan være at grænsen nu er nået.

Jeg de sidste par dage spekuleret på, om det her får klubberne til solidarisk at beslutte en markant konsekvens for alle kampe i ligaen. Og hvad det evt. kunne være.

Kun adgang mod billed id der skal matche navn på billetten.

Nedluk for hvad man kan kalde assisteret stemning og support. Ingen capotårn, megafon eller tromme. Måske med mere afdæmpet optakt - musik over anlægget mv.

Færre billetter til udeholdsfans.

Nogen vil selvfølgelig hævde, at det ikke er dem og deres klubs fans der har lavet ballade. Men på den anden side. Det er de færreste klubber der kan sige sig fra for ballade ved deres stadion, blus og kanonslag kastet på banen eller bare røg nok til at kampen måtte afbrydes.

Tænker klubberne historisk har haft svært ved at nå til enighed om drastiske tiltag. Men det kan være at grænsen nu er nået.
Måske.

Man kan i hvert fald slå fast, at der er uromagere i Brøndby, FCK, AGF, VFF, SIF og AaB.

FCM har for travlt med at hyle, Lyngby og Synnejytte har nok at gøre med pilsnere og pølser, Vejle er skide søde, FCN har ingen fans, og Randers kan vel ikke finde ud af at tænde et romerlys.

Om man så skal lade halvdelen af ligaens dummernikker diktere stadionoplevelsen via konsekvens, må andre vurdere.

Måske.

Man kan i hvert fald slå fast, at der er uromagere i Brøndby, FCK, AGF, VFF, SIF og AaB.

FCM har for travlt med at hyle, Lyngby og Synnejytte har nok at gøre med pilsnere og pølser, Vejle er skide søde, FCN har ingen fans, og Randers kan vel ikke finde ud af at tænde et romerlys.

Om man så skal lade halvdelen af ligaens dummernikker diktere stadionoplevelsen via konsekvens, må andre vurdere.
Herning har da også sin kvote af fjolser, medmindre jeg har fået det hele galt i halsen.

Ok, der var lige en mand og en skraldespand.
Du har ret. Det undskyldte han vist rigtig meget for. Ikke at det gør det i orden, men "uheld" sker.

Fodboldtossen fra svenskekampen i Parken var jo, så vidt jeg ved, heller ikke hardcore, men bare fuld. Igen ikke nogen undskyldning.

Herning har da også sin kvote af fjolser, medmindre jeg har fået det hele galt i halsen.
Det har de nok. Jeg skal ikke afvise recency bias herfra.

Er nabo med en Vejle-fan som stod lige bag situationen med skraldespanden - han fortæller om den kamp som det klart vildeste han har oplevet live.. Der var SÅ ond stemning blandt Vejles fans og langside.. Jeg husker den kamp på en helt anden måde 😅

Det var så fed en kamp at være med til.
Der skete bare så sindssygt meget hele tiden.

Til info: Denne tråd vil - over de kommende dage - blive delt op i 3-4 forskellige tråde, så man forhåbentlig kan få et bedre overblik over, hvad der egentlig debatteres.

Edit: Og ja, pyro hører som regel til en tifo, men qua de seneste ugers begivenheder på den front, så får pyro sin egen tråd.

Edit #2: Og ja, der vil være indlæg der formodentlig også vil kunne placeres i en anden tråd, end den jeg vælger - men jeg ser på hovedvægten af indholdet, og fordeler derefter indlæggene til de relevante tråde.

Opdatering:

Denne tråd er nu gjort read-only, og debatten er splittet ud på tre andre tråde, hvor det er mere opdelt.

Indlæg fra denne tråd vil IKKE blive flyttet, men man kan selvfølgelig altid citere fra den. Årsagen til "ikke-flytningen" af indlæg er, at

1) det vil tage længere tid end forventet
2) mange af indlæggende omhandler både stemning, pyro og tifo eller to af elementerne.

Links:

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back