New posts

Den store fan-, tifo- og stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 973
  • Views Views: Views 50K
Status
Not open for further replies.
Nu håber jeg, du kun snakker stadion. Ellers hvordan vil du have det med kamera i din bil? I dit hjem? Hvad med en chip som kan følge din gøren og laden? For du har vel ikke noget at skjule.
Jeg forstår godt, hvorfor autoritære ledere i demokratiske lande har vind i sejlene, når befolkningen er ligeglade med basale frihedsrettigheder.

Mener det er fint i det offentlige rum, ikke i det private.. :)
- Hvis det er allerede i England, er det vel ikke en Basal frihedsrettighed. Min grænse går når det er i privat regi, som alle dine eksempler er. Men hvis det er på gågaden i Aarhus, osv. fint med mig.

Men det er en anden snak, enig - så skal nok lade være at starte den for meget op :)

Lad os holde det politiske til debatten omkring vold på danske stadions, i stedet for at blande Putin, Trump, Nordkorea og nazisterne ind i det.

Og eventuelt ændre trådens overskrift.
Tråden har fra første indlæg handlet om alt det folk synes stemningsområdet ikke skal gøre, alt i mens de selv sidder andetsteds på stadion, hvis da ikke bare foran TVet.

Lad os holde det politiske til debatten omkring vold på danske stadions, i stedet for at blande Putin, Trump, Nordkorea og nazisterne ind i det.
Jeg beklager. Jeg synes heller ikke at vi skal den vej, men nogle gange skal man også være opmærksom på, når man har skyklapper eller tunnelsyn på i en debat.

Hele den her blandede pyro- og hooligan-debat er jo også kompleks og ikke noget der bare løses med et knips med fingrene. Men jeg fornemmer at der sker et skred i almindelige fans' holdning nu, i takt med at overtrædelserne bliver grovere. Og det får igen klubber og myndigheder til at tage det hele mere alvorligt. Jeg tænker at både klubber og politikere gerne vil være sikre på, at de har det store flertal med sig.

Tråden har fra første indlæg handlet om alt det folk synes stemningsområdet ikke skal gøre, alt i mens de selv sidder andetsteds på stadion, hvis da ikke bare foran TVet.
Tråden omhandler ALT hvad der har med fans, tifo og stemning at gøre, så jeg ser ikke nogen grund til at ændre overskriften.

Mange har også rost dem for deres engagement, vokal og tifoer.. Men det er der ikke meget debat i at rose på skift :)

FC Barcelona sender sidste sæsons bøder videre til stemningsskaberne.
Og klubben truer med at lukke deres eget stemningsafsnit i en kamp næste gang der åbnes en sag - en anelse mere proaktivt en ham formanden fra Brøndby.
Det er nok værd at bemærke at de aktive fans er en meget mindre del af stadion, sammenlignet med fx sydsiden in Brøndby.
Helt personligt tror jeg at Palma manglen handling på problemet delvis skyldtes noget så menneskeligt som frygt for de her fraktioner, frygt for hans egen og hans ansattes fysiskes sikkerhed.

FC BArcelona har samlet fået boder for 21.000 € i sidste sæson, fra ligaen, UEFA og regionen. - selvom de har rod i økonomien er det jo småpenge for en klub af den størrelse.
Hvordan det skal gøres sådan helt praktisk, kan jeg ikke helt gennemskue.

Link(på spansk)

Mange har også rost dem for deres engagement, vokal og tifoer.. Men det er der ikke meget debat i at rose på skift :)

Det er ikke fordi jeg synes der skal en masse ros til, måske bare lidt mere konstruktiv debat. Eventuel med udgangspunkt i hele stadion.
De sidste 20 sider har dog primært handlet om Brøndbys hooligans og inden da en masse snak om hvor frygtligt folk synes romerlys er.

Nej, den er nok lidt svær at navigere i for JN og co. Et bud kunne være, at der vil være lukket for kassen i forhold til whatever AGF nu administrerer, indtil der er nogen der melder sig på banen og siger, at "vi fuckede op, undskyld!" og så må man finde et passende mellemleje i forhold til hvad en straf kunne være. F.eks. kunne man dele straffen op så det ikke er AGF's egne penge der går til det, men nogle af dem kommer fra en tifo- eller pyro-kasse, hvad AGF nu end har kontrol over.

Det er ikke fordi jeg synes der skal en masse ros til, måske bare lidt mere konstruktiv debat. Eventuel med udgangspunkt i hele stadion.
De sidste 20 sider har dog primært handlet om Brøndbys hooligans og inden da en masse snak om hvor frygtligt folk synes romerlys er.
Min oprindelige tanke med det første indlæg var til generel debat omkring stemningen på de danske stadions. Ikke kun AGF's fans.

Snakken har på det seneste i dén grad også handlet om vores egne idioter, der fyrede fyrværkeri af - ikke kun om BIF's hooligans eller om at romerlys er frygtelige.

Det er jo faktuelt forkert. Vi er nogle, der tager på stemning, og vi er nogle, der tager på udebane.

Men det gør ingen forskel. Alle må som udgangspunkt udtale sig om alt i min bog.

Må jeg sprøger hvorfor overvågning er et kæmpe problem? Hvis man opfører sig ordentlig så kan man vel være ligeglad?
Som Nizzle siger, så mente jeg primært i samfundet generelt.
Jeg tror Stone mener overvågning i samfundet generelt.
Men faktisk også på stadion. Jeg bryder mig pr. refleks ikke om at blive overvåget/filmet. Jeg kan ikke ret godt lide, at "de" ved, hvor jeg er og hvad jeg laver. "De" er i denne sammenhæng enhver myndighed eller autoritet. Jeg har f.eks. heller ikke Facebook app'en på min telefon, fordi jeg ikke har noget ønske om at Meta ved hvor jeg er. Hvad skal de med den viden?

Nå! Sorry! Det var ikke min mening at kidnappe tråden.

Overvågning på stadion er nok (desværre) en del af løsningen. Ansigtsgenkendelse kan vise sig at været et godt redskab til at identificere de røvhuller, der ikke kan opføre sig.

Men min primære pointe fra forrige post var egentlig, at man med fordel kunne spørge i Milano. Dét derby har jo været et af de farligste i Europa, nu er det ikke engang noget, politiet gider mobilisere for... det er ikke længere en højrisikokamp. Det er bare en kamp i kalenderen.
De synes at have knækket koden.

I Argentina får den ikke for lidt med pyroteknik!

Herligt....og ja jeg er FOR pyro ( håndholdt " lys " )! Og nej, jeg er ikke tilhænger af fyrværkeri på stadion, og heller ikke at der kastes med noget som helst....jeg anerkender pyro er ulovligt, men er også med på at fanmiljøet må udfordre det bestående....men jeg er i begge lejre....det vi så i Århus mod BIF var over grænsen...og det i Brøndby var langt over grænsen og aldeles uhyrligt!

Jeg har også en Saphe. Ikke fordi jeg normalt kører for stærkt, men når jeg eksempelvis ikke bruger fartpilot på motorvej og landevej, så kan man ret hurtigt komme til at køre 5-10km/t for hurtigt. Det bliver derfor en fin påmindelse når man sidder lidt i egne tanker. Men jeg kører alligevel ikke rundt med maske på og en tildækket nummerplade, i et forsøg på at undgå bøden hvis jeg bevidst kører for stærkt. Jeg tager en evt. bøde og forventer ikke at mine naboer betaler på mine vegne.

Hvis Ultras vil begå civil ulydighed, så skal de også være voksne nok til selv at tage konsekvenserne. De skal ikke gøre det på min bekostning. Desværre er deres holdning at alle andre skal betale for deres fest. Det er den helt store fejlslutning. Mand jer dog op.
Undskyld jeg siger det, men jeg synes dit argument oser af alibi.
Hvis du sidder så meget i dine egne tanker, at du ikke ved, om du kører for stærkt, skal du slet ikke køre bil.

Nærværende udstyr minder dig ikke om, at du kører for stærkt. Det fortæller dig blot, du nu bør overveje ikke at køre for stærkt, eftersom der ellers er en bøde under opsejling.

Jeg har haft bil i 25 år uden at få en fartbøde. Anslået kørt 300.000 kilometer, hvis ikke mere. Og det er kun de seneste fire år, jeg har haft en bil med fartpilot.

At køre for stærkt er i mine øjne værre end at tænde romerlys til en fodboldkamp.
For her ved folk godt, der er fyldt med fjolser, som vil skide på deres sikkerhed og på loven. Derfor kan de aktivt fravælge at være til stede på stadion, (selvom det er dybt uretfærdigt, hvis uskyldige skal afstå fra fodboldkampe af frygt for lovbrydere). Og jeg er stor modstander af fodboldfyrværkeri.

Det er til gengæld teknisk set umuligt ikke at færdes i trafikken.
De der dimser, som advarer folk om, at de kan blive snuppet for at bryde loven, skal forbydes.
Tre gange overtrædelser af hastighedsgrænserne eller sms'en under kørslen, og så ryger kørekortet i et år.
Næste gang er det fem år. Femte overtrædelse, og så er det permanent slut med at sidde bag rattet resten af livet.

Jeg mistede et nært familiemedlem i en færdselsulykke. Hun måtte bremse hårdt op på grund af et dyr, der krydsede vejen. Føreren bagved kørte anslået 15 kilometer i timen for stærkt. Det var på en landevej. Han hamrede op i hende bagfra. Kun en mindre forseelse. Hun var ekstremt uheldig. Kunne ulykken være undgået uden hastighedsovertrædelsen? Muligvis/muligvis ikke. Det kostede en betinget dom. Han kører bil igen.

Hvis du sidder så meget i dine egne tanker, at du ikke ved, om du kører for stærkt, skal du slet ikke køre bil.

Nærværende udstyr minder dig ikke om, at du kører for stærkt. Det fortæller dig blot, du nu bør overveje ikke at køre for stærkt, eftersom der ellers er en bøde under opsejling.

Jeg har haft bil i 25 år uden at få en fartbøde. Anslået kørt 300.000 kilometer, hvis ikke mere. Og det er kun de seneste fire år, jeg har haft en bil med fartpilot.

At køre for stærkt er i mine øjne værre end at tænde romerlys til en fodboldkamp.
For her ved folk godt, der er fyldt med fjolser, som vil skide på deres sikkerhed og på loven. Derfor kan de aktivt fravælge at være til stede på stadion, (selvom det er dybt uretfærdigt, hvis uskyldige skal afstå fra fodboldkampe af frygt for lovbrydere). Og jeg er stor modstander af fodboldfyrværkeri.

De der dimser, som advarer folk om, at de kan blive snuppet for at bryde loven, skal forbydes.
Tre gange overtrædelser af hastighedsgrænserne eller sms'en under kørslen, og så ryger kørekortet i et år.
Næste gang er det fem år. Femte overtrædelse, og så er det permanent slut med at sidde bag rattet resten af livet.

Jeg mistede et nært familiemedlem i en færdselsulykke. Hun måtte bremse hårdt op på grund af et dyr, der krydsede vejen. Føreren bagved kørte anslået 15 kilometer i timen for stærkt. Det var på en landevej. Han hamrede op i hende bagfra. Kun en mindre forseelse. Hun var ekstremt uheldig. Kunne ulykken være undgået uden hastighedsovertrædelsen? Muligvis/muligvis ikke. Det kostede en betinget dom. Han kører bil igen.
Og jeg skal i øvrigt tilføje, at manden efter min mening naturligvis ikke skulle have være sendt bag tremmer. Det havde ikke givet nogen mening.
Han skulle sikkert også have lov til at køre bil igen. Hvis det var en førstegangsforseelse. Frakendelsen af kørekortet var også kun betinget.

Kan du virkelig se dig fri for aldrig at have kørt 55 i en byzone, eller kommet til at køre mere end 70 km/t når landevejen lige skifter til nedsat hastighed i et par hundrede meter. Det er meget imponerende, og i så fald vil jeg tro du er den eneste i verdenshistorien der kan prale af det. I mine 25 år som bilist har jeg heller aldrig fået en fartbøde, og jeg kører generelt aldrig for stærkt, og gjorde det heller ikke før jeg fik en Saphe, men jeg vil gerne indrømme at jeg ikke altid øjeblikkeligt får justeret farten ned, når der kommer en overgang og jeg skal da ikke se mig fri for, at jeg har overset et skilt. Som sagt er det meget imponerende hvis du kan sige de ting aldrig nogensinde er sket for dig.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back