New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 267K
Den store økonomitråd
Gad vide om os der er udelukket fra flere af de bettingsider de samarbejder med også kan blive udelukket fra at komme på Viborg stadion i den her forbindelse......
Så sparer man også de penge!!!! Yeee-haaaaa!
Nu ved jeg ikke hvorfor du er udelukket fra diverse betting-sider.
Men de kan ikke tabe penge på at du kommer som udefan på stadion, så næppe :)

Nu ved jeg ikke hvorfor du er udelukket fra diverse betting-sider.
Men de kan ikke tabe penge på at du kommer som udefan på stadion, så næppe :)
Når man vinder for tit og for meget - uanset hvad du smider i indskud - Ja så bliver man "reguleret" kalde de det. Du er vel forhåbentlig ikke i tvivl om at huset ALTID vinder. Men du må helst ikke vinde mere end huset......

Og når pengemændene er væk kommer nye til - i 99 ud af 100 tilfælde reddes klubben og bare tilbage på udgangspunktet og lidt til. Så det er egentlig aldrig bekymrende. Man skal bare nyde festen så længe den varer. At det så ikke så kønt i ud i Hjørring er en anden sag. Sådan er det med vilde fester - det er sjældent kønt bagefter. Nogen der har været på smukfest søndag og mandag morgen?

Skulle pengemænd trække sig fra bif, fck eller fcm står de jo et stærkt sted - og meget stærke end for 25 år siden.

Tvivler noget på validiteten af de tal, men hvis de er retsvisende, er det godt nok vildt.

Det vil forklare hvordan vi lige pludselig er i stand til at hente forstærkninger på det niveau. Men det lyder godt nok vildt, at vi skulle være i stand til at hæve vores sponsorater under Corona, imens alle andre er gået tilbage.

Jeg kan godt forstå hvis FC København gik tilbage , med alt det uro de lavede i 2020, men at de andre 3 skulle gøre det samme?!

Tvivler noget på validiteten af de tal, men hvis de er retsvisende, er det godt nok vildt.

Tallene er gode nok, og er most likely fra de seneste årsrapporter. Hvad der derimod ikke fremgår, er at tallene er umulige at sammenligne, da diverse corona relaterede elementer spiller ret heftigt ind.

Der er tilsyneladende ingen gængs metode for hvordan man har skruet sponsoraftaler og hjælpepakker sammen. Det lader fx til at AaB har ladet deres sponsorer slippe med at betale, men derimod sendt en større anmodning i hjælpepakkerne, for at dække det tabte.

Men alt andet lige er AGF’s vækst ganske imponerende. Men man har nok også snart ramt rammerne for hvad der kan hentes uden bedre forhold!

Jeg har ikke indsigt i de 16 andre klubber, men vores tal på oversigten flugter med de tal, JN stolt har talt om.
Vi har både sidste år og i år haft anseelig fremgang i både nye og gentegnede sponsorer og partnere, alting til trods.

Vores bedre sportslige resultater vær også afspejle sig i dels en større grundtanke, men også i at flere bonusbetalinger fra sponsorer effektueres, fx kvalifikationer til Europa
Sandt og ikke uvæsentligt. Det ligger naturligvis ikke i een årsag alene, og den voksende omsætning findes både i øget antal af sponsorer, rekord-mange som har opgraderet eksisterende engagementer til Guld, ligesom at en del sponsorater ligeledes indeholder præstationsbetingede klausuler, som har udløst større indskud ved opnåelse af målsætninger og medaljer sidste år.

Forrige uges kamp mod Brøndby under restriktioner koster et anslået tab på omkring 1 mio. kroner i nedsat kapacitet og manglende udefans ift. hvad en juli-kamp mod Brøndby ellers skulle kunne trække uden restriktioner. Det var i hvert fald JNs bud, og klubben er selvsagt hamrende ærgerlige over, at det lige præcis var Brøndby-kampen, vi som den umiddelbart eneste i år kommer til at spille under gældende restriktioner.
Ikke desto mindre er det dét relief, vi skal sætte timingen af vores 3. og 4. plads i, for med pandemi og restriktioner og alle de alvorlige omkostninger, det har for klubberne, så kan vores kommercielle forløsning ikke have været timet bedre, og det er både sindssygt flot og lidt heldigt, og viser, at vi muligvis har landets eller Skandinaviens sundeste fodboldforretning i dag.
Jeg havde ikke kaldt den for 10 år siden..

Forrige uges kamp mod Brøndby under restriktioner koster et anslået tab på omkring 1 mio. kroner i nedsat kapacitet og manglende udefans ift. hvad en juli-kamp mod Brøndby ellers skulle kunne trække uden restriktioner. Det var i hvert fald JNs bud, og klubben er selvsagt hamrende ærgerlige over, at det lige præcis var Brøndby-kampen, vi som den umiddelbart eneste i år kommer til at spille under gældende restriktioner.
Da AGF spillede åbningskamp 19.juli i 2015 (nærmest præcis samme dato som i år) kom der 13.372 tilskuere.
Så det kostede ca. 5.000 tilskuere hvis det skal sammenlignes 1:1.

5.000 x ca. 125-150kr i snit på billetkøb = ca. 700.000 i billetsalg alene.
Flere tilskuere = flere ansatte skal hyres etc. Men mange er jo frivillige etc, og selvom der kun var 8.392 tilskuere, så var alle områder/afsnit jo aktive. Så det kostede mere end det normalt gør.

Men lad os bare sige det kostede 700.000kr i billetter, men faktisk ikke ville være dyrere ift ikke at skulle være under restriktioner ift antal ansatte mm.
5.000 tilskuere der bruger penge i boderne har nok kostet resten.
Jeg tror IKKE det er urealistisk at det har kostet tæt på en rund million kroner i indtægt. Om det så har kostet 1 millioner i profit er en anden sag. Det tror jeg ikke. Det er jo ikke gratis i indkøb det øl, pølser og andet der sælges.

Jeg havde ikke kaldt den for 10 år siden..
Haha nej, det er gået hurtigere og bedre end forventet både økonomisk og sportsligt - og det hænger jo sammen - og det har jeg også nævnt jævnligt og synes er værd at huske på når der er små tilbageslag. Det er naturligvis sjældent bare en lige linje opad.

Det bliver spændende at se de tal når det har normaliseret sig lidt. Det er svært at vurdere dem i den her situation. FCK kommer vel som minimum tilbage på niveauet fra tidligere, men vores tal er vel større end det JN har indikeret og skal nok være på vej i den rigtige retning. Det tegner virkelig godt for situationen når der står et nyt stadion.

Mht tabet på Brøndby-kampen er der også noget afledt af at kunne have mange til kamp og den stemning og oplevelse det giver for fans og sponsorer, der missede vi den måske største i efteråret selvom FCK har udviklet sig meget i den retning (og er fremtidens store derby i dansk fodbold :)) Men er der ikke også stadig noget kompensation at hente for tabte indtægter så noget af set direkte tab kan dækkes?

Haha nej, det er gået hurtigere og bedre end forventet både økonomisk og sportsligt - og det hænger jo sammen - og det har jeg også nævnt jævnligt og synes er værd at huske på når der er små tilbageslag. Det er naturligvis sjældent bare en lige linje opad.
Og det gælder nemlig lige præcis også sportsligt jvf snakken om utålmodighed omkring resultaterne pt :D

At gå fra at være nær-permanent uden for top 6, og så direkte til bronze og en 4.plads vil faktisk mere naturligt gå via et par 5. -8.pladser inden man lander nær-permanent i top 6.

Kan vi undgå de største sæsonmæssige udfald, og sikre at selv når vi har en dårlig halvsæson (som i foråret) så lander vi i top 6 alligevel, så ser det jo vildt godt ud.
Det er også det jeg bl.a. minder mig selv om i disse dage, hvor jeg har masser af tro på, at selv en svær start kan afløses af en god afslutning på efteråret, og/eller måske et fremragende forår. Den 19/20-start med 2 point i 5 kampe som endte i bronze har givet mig rigtig meget "ro i maven" ift at have længere lys på.

Og vi har tilmed allerede de 2 point nu :D
Så lad os komme i gang med et par sejre også. Vi har sgu en spændende sæson i vente, selvom der i år for mit vedkommende ikke er forhåbninger om at kunne blande sig i top 2, eller 3 for den sags skyld.
Topmålet for mig denne sæson er 4.pladsen, og eneste "krav" er top 6.

Mht tabet på Brøndby-kampen er der også noget afledt af at kunne have mange til kamp og den stemning og oplevelse det giver for fans og sponsorer, der missede vi den måske største i efteråret selvom FCK har udviklet sig meget i den retning (og er fremtidens store derby i dansk fodbold :)) Men er der ikke også stadig noget kompensation at hente for tabte indtægter så noget af set direkte tab kan dækkes?
Han nævnte, at det var i omegnen af en million, klubben gik glip af holdt op imod, at de forventede ~15.000 alt i alt til juli-kamp mod Brøndby, hvis restriktionerne var ophørt allerede, og ikke først pr 1. august.
Det lød ikke til at være et tab, der var udsigt til dækning på, men derfra er der selvfølgelig også de ting, man gerne ville have givet tilbage til fans og partnere - det er bare lidt mere uhåndgribeligt, om end at fans og partnere naturligvis godt forstår, det ikke er GF, der laver reglerne eller udbyder et dårligere produkt, end de gerne ville have kunne ellers.

At gå fra at være nær-permanent uden for top 6, og så direkte til bronze og en 4.plads vil faktisk mere naturligt gå via et par 5. -8.pladser inden man lander nær-permanent i top 6.
Ja, i bund og grund har vi skåret den del ud - muligvis i hvert fald, det skal jo i princippet bevises først, men pilen peget kraftigt i retning af at vi etablerer os i top-6 når også økonomien følger med. Det er vel ikke mere en to år siden vi snakkede om at vi nok lige skulle igennem en periode hvor vi nogle gange var med og andre gange ikke, måske endda oftere udenfor. Vi skal derfor heller ikke “gå i panik” hvis det kikser i en slags mellemsæson.

Tipsbladet eller andre laver vel et halvårligt bud på spillerbudget og der må vores have fået et løft selvom det også er tal man skal tage med forbehold.

Det er i øvrigt lidt vildt så langt efter Sverige er ud fra de tal, men det kan jo så også aflæses i de talenter der tager til Danmark som et skridt op inden det lidt større udland.

Uanset hvad tipsbladet skriver og de tal fra twitter kan vi i hvert fald se en vild udvikling er i gang. Førhen var de ene af transferfrie spillere agf fandt og det var en sjældenhed vi overhovedet betalte andet små tranfers. Ikke at det altid er godt at betale for spillere, men det er noget lettere at plukke dem man betaler for end at finde højer, amini, bundu og junker osv gratis og vælge præcis de typer der passer ind i systemet. Håber dog aldrig vi glemmer at finde nogen som de nævnte gratis. En kombi

Uanset hvad tipsbladet skriver og de tal fra twitter kan vi i hvert fald se en vild udvikling er i gang. Førhen var de ene af transferfrie spillere agf fandt og det var en sjældenhed vi overhovedet betalte andet små tranfers. Ikke at det altid er godt at betale for spillere, men det er noget lettere at plukke dem man betaler for end at finde højer, amini, bundu og junker osv gratis og vælge præcis de typer der passer ind i systemet. Håber dog aldrig vi glemmer at finde nogen som de nævnte gratis. En kombi
Ja, den slags viser det meget tydeligt uden at vi kender det samlede budget. Jeg kan huske jeg skrev om de par millioner vi gav for Thorsteinsson, at det gjorde en kæmpe forskel at vi trods kunne betale en transfer. Gratis spillere er naturligvis ikke gratis, men det har en selvforstærkende effekt lige at kunne vælge lidt mere aktivt fremfor spillere der ofte er kontraktfri af en god grund. De muligheder kan naturligvis løftes mere og mere og jeg ser også Kahl lidt på den måde - han koster måske lidt mere end vi som udgangspunkt havde tænkt os at bruge på pladsen, men ved at have noget at handle for kunne vi slå til på en særligt spændende mulighed. Vi skal naturligvis stadig kigge efter “gratis” spillere, men kan vælge de mest tvivlsomme muligheder fra, men betale lidt ekstra i sign-on og løn for den rigtige. De her muligheder til trods er vi jo også stadig meget langt fra FCK, så vi skal være smarte for at kunne følge med sportsligt.

Ja, i bund og grund har vi skåret den del ud - muligvis i hvert fald, det skal jo i princippet bevises først, men pilen peget kraftigt i retning af at vi etablerer os i top-6 når også økonomien følger med. Det er vel ikke mere en to år siden vi snakkede om at vi nok lige skulle igennem en periode hvor vi nogle gange var med og andre gange ikke, måske endda oftere udenfor. Vi skal derfor heller ikke “gå i panik” hvis det kikser i en slags mellemsæson.

Jeg har flere samtaler med venner som kalder det "katastrofalt"/nær fatalt hvis AGF skulle lande uden for top 6. Og jeg medgiver at det lige nu ville gøre mere ondt end normalt af flere grunde. Men på en 10-årig periode skal vi være robuste nok til at kunne opleve en sæson netop uden for top 6. Især hvis man kvalificerer sig til europæisk via playoff, og evt. vinder pokalen den sæson. Men uanset hvornår det måtte ske, så er vi allerede nu nået dertil, hvor det at slutte uden for top 6 er en kæmpe skuffelse når/hvis det sker. Så kan der efterfølgende ske meget, som kan rette lidt op på det. Det kan jo også være et år, hvor vi er i et europæisk gruppespil, og derfor ikke kan håndtere to-tre lange turneringer endnu (med pokalen). Så MÅDEN det sker på betyder også noget.

Men jeg var forberedt på. at vi når vi kom i top 6 igen, at det så skulle være ca. hvert andet år vi kom med i en længere periode. Faktisk meget lig AaB siden 2015.
Men vi sprang direkte over de led. Og sat på spidsen har vi jo gjort det bedre end AaB siden deres 2015, hvor de dog havde flot euroæisk succes og et mesterskab i 2014 i bagagen. Men siden da er det blevet til fire 5.pladser, en 10.plads, 9. plads og to 7.pladser. Så de har ligget i lige omkring top 6-stregen lige siden, udover et par år hvor de kom endnu længere væk. De har stadig 4 top 6-pladser i den periode vi har nået det 2 gange.

Men vi er altså nået højere op, og lavet en medalje siden dengang.
Er AaB mere sandsynlig i top 6 end AGF nu om dage? Det vil jeg ikke sige.
Men har AGF med 2 år i top 4 gjort sig til umulige at se uden for top 6? Det vil jeg heller ikke sige.

Jeg vil i denne sæson sige, at begge hold kan klare det, og AGF som lidt større favoritter end dem ift at klare det i sidste ende. Og over de næste 5-10 år, der er det mit håb at vi nær-permanent skal være i top 6. Klubbens målsætning er jo permanent top 6 allerede fra sidste år af. Og indtil nu, så er vi da også på kursen overordnet set. I runde 11 når vi har mødt alle hold ved vi langt mere. Jeg tror vi er i top 6 til den tid.

Lige præcis Winther - vi havde nogle år hvor vi KUN hentede gratis det bliver noget snævert. FCN har faktisk været gode til betale transfers for nogle få vigtige spillere de lige ønskede, dog mere og mere sjældent efterhånden fordi de har kæmpe egen produktionen.

Men står vi og mangler en bestemt spiller - eller der opstår en fantastisk mulighed er det noget som flytter meget.

@ Stig, jeg tænker virkelig også vi med det her vindue er ved at sætte en tyk streg under at være nr 3-4-5 alt efter hvad Brøndby handler ind af talenter og profiler. Men der kommer altid overraskelser og både bif og agf kan blive hårdt ramt af skade, som gør top6 kan misse. Risikoen er lille. Bif er før blevet nr 7 to gange i træk.

fck, fcm og fcn har nærmest bare 25 næsten lige gode spillere, synes dog også vi og bif med deres talentmasse er et stykke foran de andre klubber udenfor top5.

Ift FCN handler det nok mere om at det er et U20 hold der er deres risiko for at slutte udenfor top6, men er det ikke kun sket 1 af 11 sæsoner eller noget, selvom det har været på hængende hår flere gange.

Glad for vi ikke er i båd med aab og ob længere - de må virkelige ryste på hånden ift top6 med gns max 1½ plads at spille om pr år, tænker det nærmere er 1,25.1,33 efterhånden, altså det kun vil være 3-4 år en af de små snyder enten agf, bif, fcn.

Randers mfl byder sig til som potentiel overraskelse, men nok mest aab og ob de truer.

Latest posts

Back